Mielipiteitä: Tarjotaanko mielestäsi päiväkodeissa koteja enemmän virikkeitä lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinpä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, kyllä. Lapseni ovat liikuntapainotteisessa pk:ssa. En kotona millään jaksaisi noin monipuolisesti tarjota eri liikuntamahdollisuuksia. Askarrellaan ja piirretään kotonakin paljon, mutta musiikki ja teatterijutut on kans päiväkodin heiniä. Kavereista nyt puhumattakaan, kerhossa ei meidän kokemuksella samalla lailla kavereita saanut.

Hauska ketju. Vastaukset kyllä kuvastavat sitä harhaa, joka vanhemmilla on päiväkodin toiminnasta.

Oikeasti ne vireet (järjestetyt sellaiset) on lasta kohti normipäiväkodissa aika minimaallisisa.

Todellisuudessa aika harva koti on sellainen, jossa lapsen on "huonompi" kasvaa kuin hoitopaikassa. Ihan pienelle lapselle koti on varmasti virikkeellisempi ja lapsen kehitystason huomioivampi kuin massalaitos.

Toisaalta taas päivähoidon tehtävänä pitäisi olla tukena kotikasvatukselle.

[QUOTE="hih";25928455]Hauska ketju. Vastaukset kyllä kuvastavat sitä harhaa, joka vanhemmilla on päiväkodin toiminnasta.

Oikeasti ne vireet (järjestetyt sellaiset) on lasta kohti normipäiväkodissa aika minimaallisisa.

Todellisuudessa aika harva koti on sellainen, jossa lapsen on "huonompi" kasvaa kuin hoitopaikassa. Ihan pienelle lapselle koti on varmasti virikkeellisempi ja lapsen kehitystason huomioivampi kuin massalaitos.

Toisaalta taas päivähoidon tehtävänä pitäisi olla tukena kotikasvatukselle.[/QUOTE]

No mun mielestä virikkeellisyys ja parempi paikka kasvaa eivät ole synonyymejä. Kyllä meidän lapsilla on ehdottomasti enemmän virikkeitä pk:ssa. Itse en ole mikään tehotyyppi joten meillä ei kotona ole ihmemmmin mitään keksittyjä virikkeitä. Silti ole kotihoidon kannalla ja kun jään ensi kuussa äitiyslomalle, lapset jäävät kotiin.

Meillä lapsi pph:lla ja saa kyllä siellä enemmän virikkeitä kuin kotona. Oma mielikuvitus ei taida riittää siihen mitä kaikkea sitä voikaan tehdä tai mitä uusia juttuja voi askarrella. Vaikka se ei päivästä veisi hirveästi siellä hoidossa niin joka tapauksessa se on enemmän kuin kotona ;)

Ja meillä lapsi pääsee hoitopäivien puitteissa osallistumaan erilaisiin lasten tapahtumiin (lähialueen päiväkotien järjestämiin kilpailuihin, lauluryhmiin, teemajuhliin jne.) ja välillä viettävät päivää toisen pph:n kotona ja hänen hoitolastensa kanssa ja tekevät siellä taas uusia juttuja. Silläkin on hirveästi vaikutusta että on ne hoitokaverit kaikissa niissä puuhissa mukana.. onhan se nyt ihan eri juttu että teetkö äidin kanssa kahdestaan vai yhdessä samanikäisten kanssa (esim. tanssi.. onhan se varmaan ihan kivaa joskus äidinkin kanssa tanssia, mutta ihan eri tavallahan siitä innostuu kavereiden kanssa).

mutta oikeasti en kyllä odotakkaan että lapsilla olisi kokoajan jotain erityistä virikettä päiväkodissa. riittää että saavat leikkiä, ruokaa, ulkoilla ja nukkua, ennen kaikkea pysyvät hengissä. ja on joku paikka missä tiedän heidän olevan hyvävässä hoidossa minun työpäiväni ajan että ei tarvi minun itseni miettiä huolehtia että pärjäävätkö vai ei.

Olen hoitajana päiväkodissa sekä äiti.
Omasta mielestä pystyin "tarjoamaan " kotona enemmän virikkeitä kahdelle omalle lapselle kuin mitä pystyn päiväkodissa tekemään :( Käytännössä on yhdellä hoitajalla 6 pientä tai vähintäi 10 isoa vastuullaan. Se mitä ei pysty päiväkodissa tarjoamaan on kiireetön arki, se että jokaisella olisi aikaa kehittyä omaa tahtiaan ja tehdä juttuja rauhassa.
Alle 3v virikkeet voi olla : leipominen , pyykin viikkaus, löydä parit sukille.

Meillä niin pieni lapsi, ettei päiväkoti ole vielä vaihtoehtokaan, ja virikkeetkin muuta kuin tässä ketjussa on kuvailtu.
...mutta jos miettii mitä virikkeitä oma (koti)äitini tarjosi ja siltä pohjalta vertailee, niin eipä voi sanoa että olisi enemmän ohjelmaa pienenä tarvinnut. Tykkäsin toki käydä kerhoissa, siellä oli erilaista tekemistä kuin kotona. Esim saatiin tarroja tehtävistä :)
Mutta kotona leivottiin, luettiin satuja, laulettiin loruja, muovailtiin, askarreltiin, ulkoiltiin, leikittiin (niin leluilla kuin keskenämme, piilosta, hippaa, mitä näitä nyt on) tehtiin majoja, piirrettiin aarrekarttoja, piirrettiin muuten vaan, täytettiin puuhakirjoja ja tehtäväkirjoja... telkkua ei katsottu. Tosin siihen aikaan ei telkusta päivällä tullutkaan mitään. Äidillä oli kaksi hoitolasta samaan aikaan, en muista oliko heistä seuraa (varmasti oli) muistan heihin liittyen päällimäisenä vain mustasukkaisuuteni :D

Opin lukemaan 5-vuotiaana, veli 4-vuotiaana. Ja vasta näin aikuisena ymmärtää että varhaiskasvatus oli meillä ihan oikeastikin hyvä. Ei sitä ymmärtänyt aiemmin, me vaan "oltiin oltu kotona."

Minulla ei siis ole vertailupohjaa, olisiko päiväkoti ollut parempi. Se miinus kylläkin, että opin tiettyjä "sosiaalisia sääntöjä" vasta ekalla luokalla; itse pistäisin tämän vuoksi ipanan ainakin osa-aikaiseen hoitoon esim 5-vuotiaana. Eikös se ole monessa muussa maassa koulunaloitusikä?

Yhteistyössä