Mielipiteitä tästä talosta? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26098851]Kannattaa ottaa lukemalla selvää talon rakenteiden ja talotekniikan toiminnan perusteista ja remontoinnista ennen kuin ostaa taloa. Voi välttyä isoilta suruilta.[/QUOTE]

Aha. Eli kysyä ei mitään voi, kaikki pitää tietää itse? Mun mies sanoi et pattereista huolimatta talos on maalämpö ja häntä uskoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26098601:
Siis mikä ihmeen maalämpö? Sähköpatterithan tuolla näyttäisi olevan ikkunoiden alla. Vai onko pelkästään kosteiden tilojen lämmitys hoidettu vesikierrolla (joka siis tietty on maalämmön edellytys)?

Kuvien perusteella näyttäis olevan sähkölämmitys tossa erillisessä asunnossa. Ruokailutilan kuvassa näkyy ikkunan alla ilmalämmityssäleikkö, joten saako sen toimimaan maalämmöllä? Varsinaisessa asunnossahan ei pattereita näy, kun ikkunoiden edessä on huonekaluja.

[QUOTE="A p";26099132]Aha. Eli kysyä ei mitään voi, kaikki pitää tietää itse? Mun mies sanoi et pattereista huolimatta talos on maalämpö ja häntä uskoin.[/QUOTE]
Ei, vaan tarkoitin, että joka tapauksessa pitää tietää asioista enemmän ennen kuin ostaa talon, että osaa varautua ongelmakohtiin ja remonttitarpeeseen. Pitäähän teidän tietää mitä talosta pitää lähitulevaisuudessa uusia ja mitä se maksaa, ennen kuin menette ostamaan sen. Jos kaikki talotekniikka menee uusiksi ja sisäpinnat ja vaikka ulkokatto, niin siihen voi tulla melkein talon hinta päälle lisää.

[QUOTE="vieras";26099226]Mulla pisti kans silmiin noi patterit. en ole kuullut, että maalämpö tulis pattereista. Vähän hankalan näköinen pohja, kun kaksi makkaria erikseen.[/QUOTE]

Kaksi makkaria erikseen?

[QUOTE="vieras";26099941]Pohjan mukaan näyttää, että kahteen makkariin on käynti ulkokautta.[/QUOTE]

Niin sä tarkoitat sitä "uutta puolta", joo se on tavallaan erillään talosta, mut sellainen ulkokuistin tapainen niitä yhdistää. Sellainen missä lasiseinät ja -ovi.

[QUOTE="A p";26100268]Ja miten ja miksi "kaikki uusiksi"? Siis muutakin kuin lattia-, seinä- ja kattopinnat + kylppäri?[/QUOTE]

No onhan omakotitalossa muutakin kuin vain pinnat. Kuten joku jo sanoikin, niin kannattaa ihan tosissaan ottaa hieman selvää talotekniikasta ennen kuin tekee noin isoa päätöstä. Tuon ajan taloista suuri osa on, anteeksi vain, täysin persiilleen rakennettu, ja saatatte joutua jossain vaiheessa teettämään/tekemään rakenteisiin isoja ja kalliita remontteja. Mulla on tuttavapiirissä paljon alan ammattilaisia, ja kaikki heistä on sanoneet, etteivät ikinä ostaisi itse 70-80-luvuilla rakennettua omakotitaloa. Parhaiten kuulemma on taloja rakennettu 50-60-luvuilla. Eli olkaa tarkkana.

[QUOTE="-p-";26104684]No onhan omakotitalossa muutakin kuin vain pinnat. Kuten joku jo sanoikin, niin kannattaa ihan tosissaan ottaa hieman selvää talotekniikasta ennen kuin tekee noin isoa päätöstä. Tuon ajan taloista suuri osa on, anteeksi vain, täysin persiilleen rakennettu, ja saatatte joutua jossain vaiheessa teettämään/tekemään rakenteisiin isoja ja kalliita remontteja. Mulla on tuttavapiirissä paljon alan ammattilaisia, ja kaikki heistä on sanoneet, etteivät ikinä ostaisi itse 70-80-luvuilla rakennettua omakotitaloa. Parhaiten kuulemma on taloja rakennettu 50-60-luvuilla. Eli olkaa tarkkana.[/QUOTE]

Tarkoitinkin kysymykselläni sitä, että mitkä kaikki uusiksi ja miksi näiden ihmisten mukaan pitäisi laittaa... He tuskin kuvien perusteella näkevät mahdollisia rakenteellisia vikoja ;)

Eli luulenpa että he tarkoittivat ulkonäöllisiä seikkoja, jotka taas minun mielestäni pintoja lukuunottamatta ovat ok.

Minusta tämä kohta on outo "Ulkorakennuksessa varaston takana olevaan vanhaan grillikatokseen on tehty sauna (ei lupaa).".

En myöskään syty pohjapiirrokselle. Liikaa ulko-ovia ja saunasta tullaan etupihan terassille vilvoittelemaan. Myös kylppärin neljä ovea tuntuvat tuhlaukselta ja keittiö ahtaalle. Erillään olevista tiloista voi tosiaan rakentaa työhuoneen ja vaikka askarteluhuoneen. Toisen huoneen voi myös sisustaa vierashuoneeksi, joten niille kyllä löytynee käyttöä.

[QUOTE="A p";26099132]Aha. Eli kysyä ei mitään voi, kaikki pitää tietää itse? Mun mies sanoi et pattereista huolimatta talos on maalämpö ja häntä uskoin.[/QUOTE]

Heh, älä luota jatkossa ihan sokkona miehesi talotekniseen asiantuntemukseen... :)

[QUOTE="A p";26105588]Hän kyllä itse asiassa tietää maalämmöstä paljonkin, kyseiset patterit ovat siihen uhteydessä :)[/QUOTE]

Kerropas lisää. Kuulisin mielelläni, millä tavalla siellä lämmönkeruupiirissä kiertävän etanolin yhteys niihin sähköpattereihin on toteutettu? :)

119 neliötä ja 5 makuuhuonetta+ takkahuone. Huoneiden on pakko olla aivan järkyttävän pieniä koppeja!!! Kaikki pinnat vaativat uusimisen, kosteat tilat myös nykyiakaisen vesieristyksen (+mahdollisten kosteusvaurioiden korjauksen). Putket ovat niin vanhat, että niiden uusiminen on lähiaikoina edessä, jne jne...En kyllä koskisi tikullakaan tähän taloon. Sori vaan :)

Yhteistyössä