Mielipiteitä vauvan nukuttamisesta?

merenneitonen

Aktiivinen jäsen
05.05.2006
5 086
3
36
Poika nyt siis 2kk, ja vajaa viikon verran olen häntä laittanut nukkumaan omaan petiin hereillä tai puolinukuksissa, sitä ennen on saanut nukahtaa rinnalle josta olen nostanut sänkyyn
Poika huutaa 15min - 1h tällä tavoin, yleensä seison vieressä pitämässä tuttia suussa ja päätä silitellen, johon sitten nukahtaa yleensä puolessa tunnissa, vaikka sitten herääkin seuraavan tunnin sisään muutaman kerran ennen vaipumista sikeän uneen. Kovin puhutaan siitä. että vauvan voi hyvin jättää huutamaan sänkyyn yksinään, tyyliin joka ilta tätä huutamisaikaa 5 min pidentäen, aina puoleen tuntiin asti.
Musta vaan tuntuisi pahalta jättää pientä huutamaan sitä viittä minuutia kauempaa yksinään, hän kun on vielä niin pieni.
Miten te olette vauvoja totuttaneet nukahtamaan omaan sänkyyyn?

sanoisin että vauvasi on vielä kovin pieni.. aloittaisin ehkä paremminkin joskus puolen vuoden tienoilla. mä joskus olin entisen suhteeni takia turvakodissa ja siinä oli ensikoti samassa jossa pidettiin unikoulua. ei siellä kyllä lapsen annettu yksin huutaa, vaan just tuttia, silittelyjä yms, mutta eivät suostuneet sängystä ylös ottamaan.

tuli mieleen, että aika nuorta vauvaa yrität opettaa unikoululla. luulisi, että tuonne 6kk asti nukahtamiset on mitä on (siis vaikka tissille tai syliin) ja sitten jos on ongelmia, niin alkaa unikoulu.

2 kk ikäisellä on vielä hyvin suuri tarve sille, että itkuun vastataan, se on varhaisen kehityksen kannalta oleellista. Tuo ohjeistus, on yli 6 kk vauvoille. En kyllä tiedä, että onko se sitten nyttemin jo ei suositeltu.

Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Ööh... Halojaa, ootko kuullu että tuota huudatusta ei ensinnäkään enää suositella, ja sillon joskus siinä oli 6 kk:n ikäraja? B)

En ole kuullut...mutta sitä mä ihmettelenkin, että miten joku voi niin tehdä...
Itse siis silittelen poikaa ja laitan tuttia suuhun, kun hän taistelee unta vastaan itkien sängyssään, kunnes nukahtaa ja hipsin hiljaa pois. =)

Noin pientä ei saa huudattaa! Hän ei vielä ymmärrä siitä muuta kuin sen, että hänen hätäänsä ei vastata. Aivan eri asia on esim. illalla raivoava vuoden ikäinen, joka haluaa valvoa ja pompottaa vanhempia. Meillä tyttö ei nukahtanut syliin eikä viereen, joten opetimme hänet sitten heti omaan sänkyyn. Tämä tapahtui siten, että iltatoimien jälkeen vietiin omaan sänkyyn, paijattiin hetki ja sitten mentiin pois huoneesta. Jos ja kun tyttö rupesi vähänkin itkemään, menimme HETI hänen luokseen ja paijasimme/otimme syliin ja annoimme tuttia. Aluksi sai todella rampata edes takas, mutta pikkuhiljaa tyttö rupesi nukahtamaan nopeasti ja itsekseen. Ja korostan sitä, että pidimme huolta siitä ettei tyttö hetkeäkänn joutunut olemaan yksin, jos hän meitä kaipasi. Vauvasi on vielä pieni, nukuta hänet niin kuin se hänelle itselleen parhaiten sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
No oletteko sitä mieltä, että on ok nukuttaa pientä noin kun teen?

mä ehkä noin pientä nukuttaisin vaikka viereen tai syliin. ehtii sen nukuttamisen omaan sänkyyn myöhemminkin. meillä poika oli just jonkun 6kk kun opetin omaan sänkyyn.

No oletteko sitä mieltä, että on ok nukuttaa pientä noin kun teen?

E oo ok :/ Noin pieni vauva... Kyllä mä itekin annan tuon tytön 3,5kk mölistä (ei siis itke) sängyssään kun unta hakee, mutta jos alkaa itkemään niin haen syliin =)

Huudatusta en suosittele minkään ikäiselle.
Koitapa saada käsiisi sellainen kirja kuin Elizabeth Pantley-pehmeä matka höyhensaarille, siinä on hyviä vinkkejä kuitenkin lapsentahtisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhka:
Huudatusta en suosittele minkään ikäiselle.
Koitapa saada käsiisi sellainen kirja kuin Elizabeth Pantley-pehmeä matka höyhensaarille, siinä on hyviä vinkkejä kuitenkin lapsentahtisesti.

Täytyypä katsoa käsiin...
Sitähän tässä juuri mietin, kun tuo ei oikein sopivalta tavalta tunnu...taidanpa jättää siis koko touhun ja istuskella iltaisiin sitten rauhassa telkun ääressä vauvan kanssa. =)

Nyt mulla on ihan kamala olo, kun olen häntä noinkaan nukuttanut, vaikkei ole yksin ollutkaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuon ikäistä ei saa huudattaa.

...mutta toisaalta, kun hän väsyy kovin, niin sitten hän huutaa jo sylissäkin samalla tavalla, kunnes sammuu kuin katkaisimesta vääntämällä...
...paitsi jos lykkään rinnan suuhun heti ja annan uudestaan nukahtaa siihen...

Liinassa vauva menee näppärästi unta odotellessa... siitä voi myös kiemurrella itsensä irti ja kietaista liinan peitteeksi/kapaloksi. Minä en ole hennonut jättää pikkupientä yksin.

...mutta toisaalta, kun hän väsyy kovin, niin sitten hän huutaa jo sylissäkin samalla tavalla, kunnes sammuu kuin katkaisimesta vääntämällä...

Meidän tytöllä oli pikkuvauvana kausia, jolloin hän illalla selkeästi "tarvitsi" sen huuto kohtauksensa, jotta voi sitten tyytyväisenä nukahtaa. Karjui ihan täyttä kurkkua hetken aikaa, vaikka sylissä olikin ja sitten lopetti ja nukahti kun pistettiin sänkyyn. Ehkä se on jotain väsymyksen purkamista ja musta on hyvä, että vauva huomaa että saa kiukuta jos tuntuu pahalta, että kyllä silti äiti ja isi pitää sylissä. Syli auttaa aina vähintään turvallisuuden tunteeseen, vaikkei itku loppuisikaan sylissä.

muokkausta: nyt vasta huomasin vikan lauseesi. Jos se rinta auttaa, niin anna sitä, ei se vauva ikuisesti siinä tississä ole kiinni. meidän hirmun iltahuutoon ei auttanut edes tissi, halusi vaan huutaa huutonsa pois (eikä ollut kipuitkua )

Alle vuoden vanhan me emme antaneet huutaa yksin yhtään hetkeä. Ei vain sielu antanut myöten. Yleensä sylissä rauhoittuivat ja sitten jäivät omaan sänkyyn nukkumaan ihan rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Ööh... Halojaa, ootko kuullu että tuota huudatusta ei ensinnäkään enää suositella, ja sillon joskus siinä oli 6 kk:n ikäraja? B)

Joo, mutta eihän ap jätäkään lasta yksin huutamaan vaan on vauvan vieressä ja silittelee ja laittaa tuttia suuhun.Eli vauva ei ole yksin eikä hänelle tule turvattomuutta kun äiti on vieressä. :whistle:

Mutta ap: kysymykseen vastaus on että mä tein tolle esikolle samaa että silittelin ja olin vieressä ja yritin nukuttaa...

Poikaa ei ole koskaan tarvinnut nukuttaa kun on aina nukahtanut itekseen kun sen on sänkyyn laittanut.

Mä tajusin kunnolla vasta toisen lapsen jälkeen sen että oma vaisto on se jota kannattaa aina kuunnella.
Yksin itkeminen on pikkuiselle vauvalle eri asia kuitenkin kuin sylissä itkeminen. Sylissä on äiti, tuttu ja turvallinen, lähellä. :)

Niin.. sitten ehkä kannattaa lykätä se rinta suuhun ja antaa nukahtaa siihen. Sun vauva on vielä TOSI PIENI 2kk!!! Kyllä sen ehtii opettaa nukahtaan vaikka päälleen.

Kummaa nykyaikana kun vauvan pitäis osata nukahtaa omaan sänkyyn ja nukkua mielellään vähintään 8 tunnin yö unet heti kun kohdusta maailmaan pukataan.

Yhteistyössä