mies ei halua nimeäni talo ja lainapapereihin :S

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
ensimmäistä omaa kotia ollaan suunnitteilla ostaa, mutta mies haluaa ottaa lainan vain omiin nimiinsä ja näinollen talokin olisi vain hänen.
Minä olen kotihoidontuella joten juu ehkä toisaalta ymmärrän..mutta tulen ihan salettiin ainakin 2vuoden kuluttua menemään töihin ja hoitamaan osani lainasta ja tottakai hoidan siinä välissä lapsen, kodin ja ostan ruuat ja maksan laskuja.. onko tämä nyt ihan reilua vai pitääkö keplotella itseni hänen kaa naimisiin että pahan paikan tullen en jää puille paljaille?!

ei oo normaalia, parisuhteessa rahojen ja lainojen pitää olla yhteisiä, jos samassa huushollissa asutaan. sä maksat ruuat samalla ku mies lainaa, ero tulee eikä sul jää mitään. sori vaan suora puhe mut näin on!

Ei se papin aamen tuossa tilanteessa raha-asioita pelasta.

Anna mennä nyt noin ja kun palaat töihin, teette asuntokaupat ja ostat puolikkaan talon mieheltä, otat oman asuntolainan sitten jolla maksat miehelle (eli hän maksaa omaa lainaansa). Eipä tarvitse kenenkään (miesten sukulaisten) kommentoida että rahan tai omaisuuden takia olette yhdessä.

Noin mäkin kyllä tekisin jos olisi ihan erilaiset tulot :ashamed:

Jos olette naimisissa ei sillä ole mierkitystä kenen nimiin talo on ostettu avioliiton aikana. Erossa se katsottaisiin yhteiseksi omaisuudeksi.

Minun niemäni ei ole nykyisen talon talopapereihin tai lainapapereihin laitettu sen vuoksi, että jos ja kun ostamme seuraavan talon voidaan se ostaa minun nimiini ensiasunnoksi ja hyödyntää näin veroetu :D

[QUOTE="mä";23243911]ei oo normaalia, parisuhteessa rahojen ja lainojen pitää olla yhteisiä, jos samassa huushollissa asutaan. sä maksat ruuat samalla ku mies lainaa, ero tulee eikä sul jää mitään. sori vaan suora puhe mut näin on![/QUOTE]

Joo, sano miehelle että antaa puolet ruokarahasta sulle, tai laskette että muuten nää vastikkeettomat laskut ja kulut menee tasan (sähkölaskut, vakuutukset, auton kulut, ruuat ym jotka vaan maksaa ilman että mitään jää käteen).

[QUOTE="plop";23243926]Jos olette naimisissa ei sillä ole mierkitystä kenen nimiin talo on ostettu avioliiton aikana. Erossa se katsottaisiin yhteiseksi omaisuudeksi.

Minun niemäni ei ole nykyisen talon talopapereihin tai lainapapereihin laitettu sen vuoksi, että jos ja kun ostamme seuraavan talon voidaan se ostaa minun nimiini ensiasunnoksi ja hyödyntää näin veroetu :D[/QUOTE]

omistussuhteen voi laittaa myös 40-60pros mikä takaa toiselle viel ensiasunnon osto-oikeuden

Olisko mies ajatellut jotain teidän tulevaisuuden suhteen? Ehkä ei ole varma oletteko yhdessä enää parin vuoden päästä. Aika tavalla viittaisi tuollaiseen, mutta voihan johtua muustakin. Ajatteleeko hän korkojen vähennysoikeutta? Jos talo kokonaan hänen ja laina myös niin hän saa tehdä kaikki vähennykset omasta palkastaan. Jos miehesi ajattelee suhteen tulevaisuuden suhteen tätä niin tuskin saat häntä enää keploteltua naimisiin. Ja tiedäthän, että avopuolison oikeuksia on paranneltu vasta eli sinun eduksesi katsotaan miehesi varallisuus jos vaan olette tarpeeksi kauan yhdessä. En muista mikä raja tässäkin oli-olisko ollut 5-vuotta ja yhteinen lapsi tms.

Mitenkä asiat menee tiukan paikan tullen. Tarkoitan, jos käy taloudellisesti köpelösti. Oletteko sitten molemmat ulosotossa jne. Joillakinhan on ollut esim. kesämökki lasten nimissä, niin mökki on ollut ainut mikä on jäänyt jäljelle.

[QUOTE="mä";23243946]omistussuhteen voi laittaa myös 40-60pros mikä takaa toiselle viel ensiasunnon osto-oikeuden[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa enää. Tuo laki muutettiin, joten nyt ostettaviin asuntoihin ei tuo kikkailu onnistu. Jos haluaa veroedun seuraavaan asuntoon, täytyy maksaa oma osuus verosta nyt ostettavasta asunnosta tai ostaa asunto vain toisen nimiin.

[QUOTE="mä";23243911]ei oo normaalia, parisuhteessa rahojen ja lainojen pitää olla yhteisiä, jos samassa huushollissa asutaan. sä maksat ruuat samalla ku mies lainaa, ero tulee eikä sul jää mitään. sori vaan suora puhe mut näin on![/QUOTE]

No hohhoijaa, kukahan sen määrittelee mikä on normaalia parisuhteessa ja mikä ei?
Kaikki eivät tahdo "yhteisiä rahoja" ja pärjäävät silti mainiosti, vaikka heidän suhteensa onkin sinun mittapuullasi epänormaali.

Jos talo ei ole sun nimissä, se ei ole oikeastaan sun koti. Jos muutetaan yhteen toisen ennestään omistamaan asuntoon, niin se jotenkin ymmärtää, mutta tuo on kyllä outoa. Yhteisessä taloudessalet jakamassa asumisen kustannuksia pienilläkin tuloillasi, eikä mikään voi toisaalta pakottaa miestä muuttamaan kotianne yhteisiin nimiin, kun menet töihin. Jos ajatus on, että "ei yhteistä velkaa, ellei ole maksukykyä", niin siirtäkää ihmeessä uuden kodin hankintaa, kunnes tilanne muuttuu.

[QUOTE="huoh";23244031]No hohhoijaa, kukahan sen määrittelee mikä on normaalia parisuhteessa ja mikä ei?
Kaikki eivät tahdo "yhteisiä rahoja" ja pärjäävät silti mainiosti, vaikka heidän suhteensa onkin sinun mittapuullasi epänormaali.[/QUOTE]

asutaan yhdessä, ehkä yhteisiä lapsia, samaa sähköä kulutetaan ja vettä, ruokaa ostetaan ja syödään yhdessä, sotketaan yhdessä mutta rahat on erit. hmm, mitenhän voisi onnistua vesilaskujen erittely kumpi on enemmän vettä käyttäny ja toinen maksais enemmän? tai se et toinen töis ja toinen hoitaa yhteistä lasta kotona ja kumpi on arvokkaampaa rahallisesti. ei parisuhteessa voi laskea pennejä ja kumpi maksaa, helpointa ku kaik rahat menee samalle tilille ja niistä maksetaan kaikki.
en ymmärrä niitä ihmisiä joilla on omat rahat jos samassa suhteessa eletään. yhteiselo on samaa yritystä, eikä siinä pitäisi joutua eriarvoiseen asemaan niinkin mitättömän asian ku rahan takia. tasa-arvoa ja yhteistä panostusta yhteiseen elämään, näin ei tarvis kysellä täällä mitä tekis jos ei laiteta naisen nimeä papereihin. se on epänormaalia kyllä.

Toihan on ok järjestely jos mies koko lystin maksaakin. Pidä vain huolta siitä ettei käy niin, kuin usein käy, että mies maksaa omaisuutta itselleen, naisen rahojen mennessä yhteisiin juokseviin menoihin tai kuluviin tavaroihin. Eli mies ostakoon myös asuntonsa huonekalut ja vähintään puolet ruoista yms.

Ei meilläkään ole asunto kuin toisen nimissä, ihan siitä ensiasunto osto syystä ;)
Me ollaan naimisissa joten jos nyt ero sattuisi tulemaan asunto menisi puoliksi kun on avioliiton aikana hankittua omaisuutta ;)
En ymärrä miten tämä voi olla jollekin ongelma?
Meitä jopa pankissa näin neuvottiin kun kysyivät että onko joskus harkinnassa muuttaa isompaan tai pienempään asuntoon,
ja tokihan se isompi jossain vaiheessa on pakko hankkia
(viimeistään kunn lapset kouluiän saavuttaa)
Silti meillä kaikki rahat yhteisiä, ei meillä lasketa kuka mitäkin maksaa tai kenen maksama maitopurkki nyt on pöydässä ja saanko minäkin sitä ottaa.

Jos mies päättää haluta eroa tai sinä itse, sinulle ei jää kuin tuulen huuhtoma perse! Vaikuttaa siltä että mies ei halua täysin sitoutua sinuun. Seurustelin vähän aikaa miehen kanssa, joka ehdotti minulle yhteenmuuttoa omakotitaloon. Systeemi olisi ollut se, että hän olisi vuokrannut mulle ja lapsille osan talosta, minulta saaduilla vuokrarahoilla hän olisi näin lyhentänyt talovelkaa ja kartuttanut itselleen omaisuutta. Arvatkaa jatkuiko "seurustelu"?

Sinun panostuksesi suhteessanne on nyt se, että hoidat teidän lasta/lapsia kotona, ja miehen tehtävä on elättää perhe. Mikä muuten onkin yleismaailmallisesti miehen tehtäväksi määritelty perheessä, elättää perhe ja hankkia perheelle katto pään päälle. Älä missään tapauksessa suostu tuohon, tuo johtaa siihen, että kun menet töihin, sinä maksat miehelle vuokraa etkä saa talosta osaakaan omaan nimiisi. Mieti omaa ja lastesi tulevaisuuttasi siinä tapauksessa että eroatte joskus, vaikka se tuntuisikin mahdottomalta.

[QUOTE="mä";23244091]asutaan yhdessä, ehkä yhteisiä lapsia, samaa sähköä kulutetaan ja vettä, ruokaa ostetaan ja syödään yhdessä, sotketaan yhdessä mutta rahat on erit. hmm, mitenhän voisi onnistua vesilaskujen erittely kumpi on enemmän vettä käyttäny ja toinen maksais enemmän? tai se et toinen töis ja toinen hoitaa yhteistä lasta kotona ja kumpi on arvokkaampaa rahallisesti. ei parisuhteessa voi laskea pennejä ja kumpi maksaa, helpointa ku kaik rahat menee samalle tilille ja niistä maksetaan kaikki.
en ymmärrä niitä ihmisiä joilla on omat rahat jos samassa suhteessa eletään. yhteiselo on samaa yritystä, eikä siinä pitäisi joutua eriarvoiseen asemaan niinkin mitättömän asian ku rahan takia. tasa-arvoa ja yhteistä panostusta yhteiseen elämään, näin ei tarvis kysellä täällä mitä tekis jos ei laiteta naisen nimeä papereihin. se on epänormaalia kyllä.[/QUOTE]

Meillä on molemmilla omat rahat, mutta toki me jaamme kulut koska yhdessä asumme ja samaa ruokaa syödään.
Kummallakin omat tilit joista maksetaan puoliksi kaikki,vuokra,laskut,ruoka jne.
Ei me lasketa kaikkea juuri eurolleen puoliksi, esim. ruokaostoksilla voi hyvinkin olla että toinen ostaa jossain kuussa enempi kuin toinen mutta eipä sillä ole niin väliä mikäli kulut on jaettu kuitenkin suunnilleen tasan.
Tämä toimii meillä,kumpikin tahtoo pitää sen oman tilinsä ja tulonsa vaikka ollaankin tähän suhteeseen täysillä sitouduttu.
Enkä koe että jompikumpi olisi eriarvoisessa asemassa koska kummallakin on omat tilit,miksi olisi?

[QUOTE="mä";23244091]asutaan yhdessä, ehkä yhteisiä lapsia, samaa sähköä kulutetaan ja vettä, ruokaa ostetaan ja syödään yhdessä, sotketaan yhdessä mutta rahat on erit. hmm, mitenhän voisi onnistua vesilaskujen erittely kumpi on enemmän vettä käyttäny ja toinen maksais enemmän? tai se et toinen töis ja toinen hoitaa yhteistä lasta kotona ja kumpi on arvokkaampaa rahallisesti. ei parisuhteessa voi laskea pennejä ja kumpi maksaa, helpointa ku kaik rahat menee samalle tilille ja niistä maksetaan kaikki.
en ymmärrä niitä ihmisiä joilla on omat rahat jos samassa suhteessa eletään. yhteiselo on samaa yritystä, eikä siinä pitäisi joutua eriarvoiseen asemaan niinkin mitättömän asian ku rahan takia. tasa-arvoa ja yhteistä panostusta yhteiseen elämään, näin ei tarvis kysellä täällä mitä tekis jos ei laiteta naisen nimeä papereihin. se on epänormaalia kyllä.[/QUOTE]

No hyi hitto, mä en taas ymmärrä pareja jotka takertuu toisiinsa ja hankkii samat tuulipuvut. Yhteinen tili? Miksi ihmeessä. Kyllä aikuiset ihmiset ovat itsenäisiä yksikköjä jotka keskustelemalla ja sopimalla jakavat tarvittavia asioita keskenään. Ei ihmiset ole mikään "yritys". Ollaan vapaaehtoisesti ja tasa-arvoisesti yhdessä ja vuoron perään toista autetaan kun on tarvis. Kuolis tuollaisessa identiteetin hävittävässä liimasuhteessa. Nimimerkillä "jo 20v. kimpassa".

Meillä mies omistaa talon auton vaunun siis ovat hänen nimissään. Asia on mulle ok. Toki aikanaan tehtiin avioehtokin vaikka suhteellisen rahattomia ollaankin. Mies tosin on sanonut et voidaan ne yhteiseksikin laittaa mutta minä en taas halua. Sama se nyt on kumman nimillä ne on. Yhteisiä ne on. Toki tili jonne kaikki rahat tulee mitkä on tullakseen on yhteinen ja minä pääsääntöisesti sieltä sitten laskuja makselen käyn kaupassa ja hankin pienemmät menot. Yhdessä jos on jotain isompaa.

No hyi hitto, mä en taas ymmärrä pareja jotka takertuu toisiinsa ja hankkii samat tuulipuvut. Yhteinen tili? Miksi ihmeessä. Kyllä aikuiset ihmiset ovat itsenäisiä yksikköjä jotka keskustelemalla ja sopimalla jakavat tarvittavia asioita keskenään. Ei ihmiset ole mikään "yritys". Ollaan vapaaehtoisesti ja tasa-arvoisesti yhdessä ja vuoron perään toista autetaan kun on tarvis. Kuolis tuollaisessa identiteetin hävittävässä liimasuhteessa. Nimimerkillä "jo 20v. kimpassa".

emme ole takertuneita toisiimme ja tuulipuvut ovat erilaiset =) , mutta helpompaa tämä elämä on kun ei toisen tarvi kysellä kaupas et olisko sul nyt rahaa näihin mun pikkuhousuhsuojiin ku mul ittellä ei oo. tai et kumman vuoro ostaa lapsille lenkkarit. hyi hitto noita itsekkäitä 'mun rahoihin ei kosketa ku ne on MUN'- tyyppejä.

Yhteistyössä