Kiitos kaikille vastanneille! Välillä tuntuu siltä, että olen itse ihan pöpi ja pipi päästäni, kun teen tällaista turhaketta kuin opiskelen jatkotutkintoa
Mielestäni ei ole kovinkaan järkevää hankkia lapsia kesken opintorahakauden (viimeinen menossa) ja siirtyä suoraan äitiyspäivärahaan, vaikka eihän se minua haittaisi, kun en rahan takia ylipäätään asioita tee.
Luulen, että osa miehen painostuksesta liittyy hänen kotikasvatukseensa. Olimme hänen vanhempiensa luona kahvittelemassa ja yhtäkkiä sieltä alkoi tulla jotakin sellaista kommenttia (vanhemmilta), että he eivät kyllä arvosta sitten ihmisiä minkään tittelin mukaan. On kuulemma nähty kaikenlaisia korkeasti koulutettuja, jotka ihmisinä eivät ole minkään veroisia... Joskus nämä vanhemmat ovat jotakin opiskeluistani sanoneet, lähinnä että se on tylsää ja kyselleet lapsiasiasta. Voin siis ymmärtää, mistä miehen aivoitukset ovat peräisin. En kuitenkaan uskonut, että tämä asia aiheuttaisi näin isoja näkemyseroja (olemme olleet vuosia yhdessä).
Olen nyt yrittänyt teroittaa hänen päähänsä sen, mitä teen ja että minulla on oikeus elää omaa elämääni. Tottakai se on myös yhteinen elämä ja olen sanonut, että lapset voivat joskus tulla, ehkä kahden vuoden kuluttua. Se on kuitenkin pitkä aika ihmiselle, joka vertaa tilannetta siihen, mitä ympäristössä tapahtuu. Mutta en tosiaan tunne ketään toista, joka tekisi tohtorintutkintoa ja siinä ohessa hoitaisi pieniä lapsia, vaikka uskon, että ei se ole sen mahdottomampi yhtälö kuin työ ja opiskelukaan, JOS SITÄ HALUAA.
Ja sanottakoon tähän vielä, että olen koko ikäni tehnyt myös duunarin hommia kassasta lastenhoitoon ja toimistotöistä siivoukseen. En ole siis kasvanut kultalusikka suussa vaan oman elantoni olen aina tienannut, vanhemmat eivät ole kustantaneet mitään ja olen sukuni ensimmäinen ylioppilas. Eli en todellakaan koe eläväni jossakin omassa maailmassani, kaukana arkitodellisuudesta, vaikka tiedostan, että en ole enää mikään nuori. Alan kuitenkin olla siinä iässä, että haluan tehdä elämälläni jotakin ja katson, että minulla on siihen oikeus, kun olen kerran vaivan nähnyt opiskella (nyt 6 vuotta).
Saa kommentoida puolesta ja vastaan. Itse en arvostele ihmisiä sen mukaan, mikä heidän koulutustasonsa on, mutta tottakai se alkaa ärsyttää, jos minua arvostellaan siitä, mikä olen, silloin on pakko reagoida jotenkin. Ja niin kuin mainitsin, sukuni ei ole korkeasti koulutettu, joten kyse ei ole mistään sosiaalisesta taustasta, joka saisi minut vähättelemään duunareita vaan tilanne on nimenomaan päinvastoin...