Mies ei muista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Laitan tän tännekin, josko tulis enemmän kommentteja.

Poikakaverini (yli 30v.) unohtelee asioita; hukkaa tavaroita ja työkaluja, ei muista maksaa laskuja, unohtaa juuri kuulemansa asiat (esim. lapsensa hoitojärjestelyihin liittyen), on jopa unohtanut mennä kertausharjoituksiin! Kaikenkaikkiaan mun mielestä tää ei mene enää ihan normaalin unohtelun piikkiin, jota jokaiselle silloin tällöin sattuu. Mies on kärsinyt muutama vuosi sitten burn outin, ja jotkut asiat ovat sen jäljiltä edelleen sekaisin (esim. raha-asiat). Liittyisikö tämä siihen? Itse en tuntenut miestä vielä tuolloin.

Mun mielestä hänellä vois olla jotain tarkkaavaisuushäiriöön liittyvää probleemaa. Hän esim. aloittaa monta asiaa yhtäaikaa, eikä saa aina kaikkia hoidettua loppuun. Joskus tuntuu, että minun täytyy huolehtia ja muistuttaa asioista, jotka kuuluisivat hänelle. Hänen keino selviytyä vaikeista käytännön asioista (esim. rahahuolet) on olla ajattelematta niitä, esim. laskuja ei avaa ennenkuin on ihan pakko. Ikäänkuin asioita ei olis olemassa, jos niitä ei ajattele.

Ihmisenä hän on mitä ihanin ja rehellisin, näyttää tunteensa ja on hyvin avoin. Hänellä on vilpitön halu hoitaa asioita kuntoon, mutta jotenkin ei tiedä mistä aloittaa. Minun apua (varsinkaan rahallista apua->sinänsä tosi hyvä juttu!) ei hyväksy millään tavoin. Hän ei käytä alkoholia eikä huumeita.

Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Mitä kautta tällaisia ongelmia tutkitaan, ja kuinka paljon niiden täytyy arkea haitata, jotta niitä esim. kuntoutettaisiin? Vai onko tämä vain "yrittäkää pärjätä"-tason ongelma? Kokemuksia?

Juttele miehesi kanssa asioista mitkä koet vaikeuttavan yhteiselämäänne ja ihan rauhallisen asiallisesti: ei mitään syyttelyä. Miettikää myös voiko syyt johtua muusta kuin stressistä. Onko miehelläsi ollut aikaisemmin kyseisiä ongelmia, miten hän pärjäsi koulussa yms? Jos ette pääse asiassa puusta pitkälle, niin en usko olevan haittaakaan jos keskustelette asiasta ammatti-ihmisen kanssa, hän varmaankin osaa neuvoa teitä eteen päin asiassa.

Voi olla adhd tai joku muu vastaava tarkkaavaisuushäiriö. Niitähän on diagnosoitu kunnolla vasta viime vuosina, joten hyvinkin on voinut jäädä miehesi kohdalla tuollainen aikoinaan huomaamatta.

Tutullani on adhd ja on just tollanen, et aloittaa asioita eikä saa vietyä niitä loppuun. Samoin raha-asioiden hoitamiset jää aina viime tinkaan. Hänen kohdallaan diagnoosi on tehty vastikään pitkällä aikuisiällä ja hoito on vasta aluillaan.

Minusta nuo klassiset käytökset ovat epätyypillisen masennuksen oireita. Ainakin minä toimin juuri noin silloin. En avannut kirjeitä . En mennyt pankkiin keskustelemaan raha asioista.
Mies lääkitykselle ja järjestelmällinen velkasaneeraus päälle. Eli tietää tarkkaan mitä voi käyttää päivässä viikossa rahaa jotta asiat korjaantuu..
Ole tukena mutta päättäväisenä sanotaan että rakkaus korjaa mutta päättäväisyyttä tarvitaan.

Näitten lisäksi mieheni jättää salkun ja takin hyvin usein junaan. Känny ja lompakko unohtuvat melko usein.Nyt soitettiin löytötavaratoimistosta, että pitää tulla noutamaan löydetty tavara. Inssi sanoi, ettei ole kadottanut mitään, turhaan perään soittelevat ja sitä rahaa. Ihan normaalia äijäilyä tuo on. Kestä vaan, me muutkin kestämme.MIes unnittelee maapallon infrastruktuuria. Tyhmemmille.

Itse insinöörinä en kyllä tuota ihan jokaisen tavaksi laittaisi..
Olisi niin monet koneet jo lyöneet lukkoa jos unohtaisin kesken kehittelyn jonkin olennaisen turva toiminnon pois.
Vakavia oireitahan unohtelu on . Ja siihen tulisi puuttua. Alkava nuoruustyypin alzhaimer
tai muu aivosairauskin voi noita unohtamisia aiheuttaa..
On ikävää jos työtiimissä on henkilö jolla ei omat osa alueet pysy hanskassa. Se kun vaikeuttaa lisää muidenkin töitä.
Mutta unohteluun on puututtava.

Onko miehellä joku lääkitys? vahvat masennuslääkkeet saavat aikaan myös sen, että mikään homma ei toimi, lobo-lääkitys siis. Unohtelu, kiinnostuksen puute jne.
Tai sitten mies on alkanut polttamaan pilveä. Pitkäaikaisessa käytössä muistiongelmat on normeja.