Mies ei suostu pelkosektioon:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano miehellesi, että synnytät alakautta heti, kun hän on pusertanut peräaukostaan ulos kokonaisen greipin.

Peräaukkoa ei ole tarkoitettu tuohon käyttöön. Naisen emätin ja synnytyskanava sen sijaan on tarkoitettu nimenomaan lapsen synnyttämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Entä jos miehesi on vain huolissasi sinusta? Sektio on kuitenkin iso leikkaus.

Niin, voihan se olla, mutta mielestäni hänellä ei ole oikeutta päättää minun puolestani tuollaista asiaa. Ja sektio on muuten keksisuuri leikkaus, ottakaa selvää asioista ennen kuin huutelette.

Minkäs mittapuun mukaan tällanen keksisuuri leikkaus määritellään? Kuolleisuuden, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Entä jos miehesi on vain huolissasi sinusta? Sektio on kuitenkin iso leikkaus.

Niin, voihan se olla, mutta mielestäni hänellä ei ole oikeutta päättää minun puolestani tuollaista asiaa. Ja sektio on muuten keksisuuri leikkaus, ottakaa selvää asioista ennen kuin huutelette.

Ei ole oikeutta, ei. Mutta sinullakaan ei ole oikeutta vaatimaan häntä hyväksymään sinun päätöstä. Hänellä on kuitenkin oikeus omaan mielipiteseen.

Alkuperäinen kirjoittaja nilla:
Alkuperäinen kirjoittaja jei:
Alkuperäinen kirjoittaja annuska:
Synnytys voi olla parhaimmillaan helppo,ja mikä ei tapa ,se vahvistaa. Leikkauksen jälkeen olet aina kipeämpi.

Kuinkas sää sen tiedät? Tää on myytti, jota kätilöt ym. levittelee jotta viimeiseen asti pyrittäisin synnyttämään alakautta. Toki monesti on näin, mutta minä olisin ainakin päässyt vähemmällä kivulla jos olisin saanut sektion. Se on ihan jälkikäteen myönnettykki, en vain osannut/tajunnut sitä hanakasti vaatia.

Vai niin, että ihanko ilman kipua pitäisi saada synnyttää. Se nyt vaan kuuluu se kipu synnytykseen. Mutta kun synnyttää normaalisti niin sen jälkeen kipuja ei juurikaan ole. Toisin kuin sektiossa, kivut tulee vasta jälkeenpäin ja sehän haittaa vauvan hoitoakin.

No jaa, meillä ainakin mies hoiti vauvaa pääsääntöisesti mun sektion jälkeen, jotta sain parannella rauhassa, ei siis ongelmaa tuon asian suhteen. Ja oli mukava kokemus synnyttää ilman kipua sektiolla, en kaipaa sitä "asiaan kuuluvaa" kipukokemusta pätkän vertaa.

No et sinä kyllä mitään synnyttänyt. Sun maha leikattiin auki ja vauva revittiin sieltä pois. Tähänkö tämä maailma muuten menee, että kaikki pitäisi saada niin helpolla, kivuitta. Sektio on sitäpaitsi aina riski, mutta tietenkin jos haluat vaarantaa vauvasi ja itsesi.

Yhdentekevää synnytinkö mielestäsi (tai kenekään mielestä) vai en, lapsi on kuitenkin maailmassa, synnytystavalla ei ole mun maailmassa väliä minkään kannalta. Ikävää, jos sun elämässä ei ole muuta sisältöä tai saavutuksia kuin synnytys.

Ja mä en todellakaan usko sun mutuun sektiosta, ennemmin mm. alalla työskentelevän mieheni asiantuntemukseen. Ja mikä sua siinä kivuttomuudessa niiin paljon risoo? Saathan sinä itse kokea halutessasi sitä kipua ihan niin paljon kuin sielu sietää, ei toisten kivuttomuus ole sinulta pois.

Ja jos minä olen koulutuksen hommannut, töitä tehnyt ja veroja maksanut useamman vuoden, niin ihan hyvällä omalla tunnolla menin sektioon senkin puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Fakta:
Äitien synnytyskuolleisuus luku on sektiossa isompi kuin alakautta.

Niin, kun luvussa on mukana hätä- ja kiireelliset sektiotkin. Sekä ne äidit, kelle sekä sektio että alatie on esim. perussairauden takia riski.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei minunkaan mies:
Mun mieskään ei antais mun synnyttää sektiolla. Ja sen vuoksi että ei enää tahdo elää toista helvettiä jossa molemmat rakkaat oli sektiossa ilmenneiden komplikaatioiden jälkeen teholla. Lapsi vastasyntyneiden teholla hieman paremmassa jamassa, äiti tajuttomana aikuistenteholla, viikon verran. Minä selvisin lapsi ei. Niin turvallinen toimenpide sektio voi olla.

tästä syystä itse en uskaltanut suunniteltuun sektioon mennä vaan tuntia ennen leikkausta vaadin itselleni käynnistyksen. oli meinaan niin hirveä pelko persiissä. Mies siihen sanoi että se joka synnyttää saa päättää, ei edes omaa mielipidettään sanonut kun ei halunnut vaikuttaa mun päätökseen.

niin ja selvisin muuten yhdellä tikillä ja vajaan tunnin kivuilla, vauvakin sai 10 pistettä. vähän ot mutta kumminkin...

eli musta mies ei saa pakottaa synnyttämään, ihan itse saat päättää.

Ärsyttää kun tuollaisia pelkosektioita on mentykin keksimään. Synnytin ensimmäisen lapseni aika pikkulikkana, jos suoraan sanon. Iältäni ja kooltani olin pieni, mutta eipä tullut mieleenikään synnyttää lastani muuten kuin on tarkoitettu. Ja hienosti se vauva sieltä tulikin, sisulla ja myös sillä kivulla. Ja minustakin on outoa, että pelkää jotain mitä ei ole kokenut. Itse en osannut pelätä etukäteen juuri tuosta syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Niin, kun luvussa on mukana hätä- ja kiireelliset sektiotkin. Sekä ne äidit, kelle sekä sektio että alatie on esim. perussairauden takia riski.

Eihän tästä nyt kovin kauan ole kuin nuori äiti synnytti suunnitellulla sektioilla lapsen ja äiti kuoli :(
Tosaalta jos kaikki pelottaa niin varmin tapa on olla harrastamatta sexiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mömmis:

Eihän tästä nyt kovin kauan ole kuin nuori äiti synnytti suunnitellulla sektioilla lapsen ja äiti kuoli :(

Jep, tämä oli toissa syksynä otsikoissa.

Puuttumatta mihinkään muuhun ja lukematta muita viestejä on vain sanottava, että mulla on 2 sektiota takana, eikä enempää lapsia tule, koska pelkään aivan mielettömästi sektiota.

Kaikenkaikkiaan sektiohan on paljon suurempi riski synnyttälle kuin tavallinen synnytys, mikäli nainen on kaikin puolin "normaali".

Ei se sektio mikään oikotie onneen ole.

Alkuperäinen kirjoittaja mömmis:

Tuossa on yksi juttu :(
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1569001

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Tiedän että aihe menee "ohi" otsikon, mutta olisi ihmisten jo aika alkaa tajuta että sektiohan tehtäisiin joka äidille jos se nähtäisiin turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.

Jos sektio ois halvempi kuin alatiesynnytys, se tehtäis joka äidille, oli se turvallisempaa tai ei. Näinhän se on tällä hetkellä alatiesynnytyksenkin kanssa. Lapselle suunniteltu sektio on hieman turvallisempi, mutta maksaa monta kertaa enemmän ja vaatii enemmän henkilökuntaa...

Niissä maissa, missä yhteiskunnalle ei koidu kuluja synnytyksestä, sektiota tehdäänkin aika hövelisti. Enkä usko, että tässä on ihan puhtaasti siitä, että sairaalat rahanahneuksissaan uhraisivat lasten terveyden, koska onhan siitä sektiosta sairaalallekin moninkertaiset kulut, vaikka se maksaisikin enemmän.

Sun miehellä on oikeus sanoa mielipiteensä, koskettaahan se yhtälailla sua ja sun miestä. Itekki odotan esikoista ja pelottaa synnytys, mutta en aijo mennä pelkopolille. Pelosta huolimatta haluan synnyttää alateitse, sektiota en oo etes harkinnu.

Mutta, ehkä sun kannattais keskustella miehes kanssa rauhassa ilman riitaa tosta asiasta. Antakaa olla koko asian muutaman päivän hautumassa jossaki taustalla ja sitten kun molemmat on ihan rauhallisia niin sit se keskusteluki on rakentavampaa ja kannattavampaa.

Itsellä takana kuukausi sitten sektio. Olisin halunnut synnyttää alakautta kuten esikoisen, mutta vauva perätilassa ja jalkatarjonta -> eivät anna synnyttää. Itse koin, että jouduin sektioon. Esikoisen alatiesynnytys oli aika normaali ja oppikirjan mukainen (kesto n. 8h).

Itse olen sitä mieltä, että sektio on toimenpiteenä helpompi eli eihän se satu. Synnytys taas sattuu sen mitä se kestää + toipumisvaiheessa jonkin verran pieniä kipuja. Mutta sektion jälkeen alkaa kivut siis toipumisvaiheessa.

Ehkä jotakin kertoo se, että sektion jälkeen söin sellaisen määrän särkylääkkeitä etten ikinä eläessäni ole joutunut syömään. Sängystä ylös nouseminen oli ihan painajaismaista, vaikka kipulääkkeet olikin, samoin muu liikkuminen. Alatie synnytyksen jälkeen pärjäsin paljon vähemmillä särkylääkkeillä ja liikkuminen oli helpompaa.

Lisäksi jos alatiesynnytys menee normaalisti ja äiti ja lapsi voi hyvin, niin vauvan saa siihen rinnalle/viereen heti. Sektion jälkeen olet yksin pari tuntia heräämössä ja sen jälkeen vuodepotilaana vähintään 12tuntia. (Itse olin 24h). Kätilöt auttoivat vauvan rinnalle (halusin imettää ehdottomasti) ja muuten hoiti vauvaa kätilöt tai isä (jos oli paikalla).

Lisäksi sektion jälkeen et saa nostaa vauvaa painavampaa 1-2kk ja varovainen saa olla ainakin 6kk rankemmissa tekemisissä (raskaat nostelut, treenaminen yms.).

Sektion jälkeen olin kateellinen huonekavereille (4kpl), jotka olivat synnyttäneet alakautta. Kaikki pystyivät kävelemään, istumaan ja hoitamaan vauvaa. Ottivat päivässä saman verran särkylääkettä kuin minä pelkässä aamuannoksessa ja kotiutuivat nopeammin.

Jossain kohtaa ennen laskettuaikaa oli mahdollista (vauvan tarjonta sellainen), että olisin voinut synnyttää perätilavauvan alakautta ja tästä mahdollisuudesta miehen kanssa puhuttiin. Molemmat kallistuttiin alatiesynnytyksen puolelle, mutta kyllä mieheni antoi minulle viimeisen sanan päättää, koska kyseessä kuitenkin myös oma terveyteni sekä tietysti vauvan terveys. Toisaalta sektiopäätös myöhemmin lääkäreiden toimesta oli helpottavaa, koska päätöstä ei tarvinnut tehdä itse.

Sanon vielä sen, että itse pelkäsin sektiota enemmän kuin esikoisen odotusaikana alatiesynnytystä. Syytä tälle tiedä en. Mutta omalla kohdallani pelosta puhuminen kätilön kanssa auttoi.

no siihen ei kyllä mitää miehen suostumusta tarvi ja onpa kyllä paskiainen ukko sulla jos ei tajua, että se sun pelko on kyllä aivan oikea syy. ei niitä pelkosektioitakaan kuitenkaan aivan avokäsin ja syyttäsuotta jaella.

Alkuperäinen kirjoittaja jei:
Alkuperäinen kirjoittaja annuska:
Synnytys voi olla parhaimmillaan helppo,ja mikä ei tapa ,se vahvistaa. Leikkauksen jälkeen olet aina kipeämpi.

Kuinkas sää sen tiedät? Tää on myytti, jota kätilöt ym. levittelee jotta viimeiseen asti pyrittäisin synnyttämään alakautta. Toki monesti on näin, mutta minä olisin ainakin päässyt vähemmällä kivulla jos olisin saanut sektion. Se on ihan jälkikäteen myönnettykki, en vain osannut/tajunnut sitä hanakasti vaatia.

Vai niin, että ihanko ilman kipua pitäisi saada synnyttää. Se nyt vaan kuuluu se kipu synnytykseen. Mutta kun synnyttää normaalisti niin sen jälkeen kipuja ei juurikaan ole. Toisin kuin sektiossa, kivut tulee vasta jälkeenpäin ja sehän haittaa vauvan hoitoakin.

No jaa, meillä ainakin mies hoiti vauvaa pääsääntöisesti mun sektion jälkeen, jotta sain parannella rauhassa, ei siis ongelmaa tuon asian suhteen. Ja oli mukava kokemus synnyttää ilman kipua sektiolla, en kaipaa sitä "asiaan kuuluvaa" kipukokemusta pätkän vertaa.

No et sinä kyllä mitään synnyttänyt. Sun maha leikattiin auki ja vauva revittiin sieltä pois. Tähänkö tämä maailma muuten menee, että kaikki pitäisi saada niin helpolla, kivuitta. Sektio on sitäpaitsi aina riski, mutta tietenkin jos haluat vaarantaa vauvasi ja itsesi.

Yhdentekevää synnytinkö mielestäsi (tai kenekään mielestä) vai en, lapsi on kuitenkin maailmassa, synnytystavalla ei ole mun maailmassa väliä minkään kannalta. Ikävää, jos sun elämässä ei ole muuta sisältöä tai saavutuksia kuin synnytys.

Ja mä en todellakaan usko sun mutuun sektiosta, ennemmin mm. alalla työskentelevän mieheni asiantuntemukseen. Ja mikä sua siinä kivuttomuudessa niiin paljon risoo? Saathan sinä itse kokea halutessasi sitä kipua ihan niin paljon kuin sielu sietää, ei toisten kivuttomuus ole sinulta pois.

Ja jos minä olen koulutuksen hommannut, töitä tehnyt ja veroja maksanut useamman vuoden, niin ihan hyvällä omalla tunnolla menin sektioon senkin puolesta.

Ai sä menit heti tohon ettei mulla ole elämässä muuta kuin synnytys. Oletpa lapsellinen. Mitäs sinä olet sitten voinut saavuttaa kun pelkäät niin luonnollista asiaa kuin synnytys? Hah, pistinpä takaisin, mutta vain leikilläni. Älä siis pahastu. Kyllähän sinä tunsit varmasti kipua sektion jälkeen? Miksi siis halusit kivun mielummin vasta sitten kun vauvasi oli tullut maailmaan? On minullakin koulutus joo, töitä tehnyt, veroja maksanut, mutta hieman huvittaa kyllä että tuon takia hyvä omatunto sektiosta. Aika monella olisi sitten syy ja hyvä omatunto tehdä sektio, en ymmärrä miten nuo liittyvät toisiinsa sitten yhtään.

Synnytyspelko on psykiatrinen diagnoosi.
Sellaista sanaa kuin "pelkosektio" ei pitäisi olla vaan se on sektio joka tehdään vailla obsteettrista syytä, äidin psyykkisen tilan takia.

Eikä se sektio ole kivuton. Niin minäkin luulin ennenkuin sen koin. Itse toimepide on kivuton, mutta kipeä sen toimenpiteen jälkeen on kun puudute lakkaa, vaikka söis särkylääkkeitä. Ja saa synnytyksessäkin kipulääkitystä, mikä helpottaa.

Molemmissa on riskinsä, kun etukäteen ei voi tietää, miten homma etenee. Kaveri lohdutti mua esikoisen odotusaikana, että ennen on synnytetty saunaan ilman kivunlievitystä ja päivittäin vauvoja syntyy savimajassa ja nekin siitä selviytyy. Jostain syystä tämä ajatus auttoi minua silloin. (Joo ja tiedän, että savimajoissa kuolleisuus on suurempi jos joku sen tähän keskusteluun haluaa kiskoa. Se ei ollut pointti.)

Mutta mä kannatan kanssa avointa keskustelua rauhoittuneena sen miehen kanssa.
Halusin vaan tuoda esiin sen, että ei se sektio kivuton ole. Edelleen pidempi kävelylenkki saa alamahan kipeäksi tai jos yrittää nousta sängystä väärällä tavalla ylös.

Yhteistyössä