Mies ihmettelee miten ihmiset pystyy maksamaa elatusmaksuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miehen palkka 2400e/kk ja pelkää, että elatusmaksuista on tulossa ihan hirveät. Itse ajattelen, että se kelan maksama minimikin olisi aika lailla ok eli se kolmesta lapsesta plus että mies maksaa jatkossa edelleen lasten vakuutukset.

Vai olenko kohtuuton? Mies epäilee, ettäkun kuulen mitä minu on mahdollista saada niin tulen suuruudenhulluksi ja kynin hänet.

Ja vetoaa koko ajan siihen, että minulla on uusi mies, joka osallistuu taloudellisesti elämäämme jatkossa eli minulla on hänen silmissä ns. uusi elättäjä hänen tilalle. Olen kotiäitinä vielä ainakin vuoden siis.

Mies sanoo, että ei tahdo maksaa MEIDÄN elämisestämme vaan että vain laste elämisestä. Ja hänen mielestään noin 220e/kk yhteensä kolmesta lapsesta on ok plus se noin 50e/kk vakuutusmaksuihin.

Lainaa mies lyhentää 550e/kk ja siihen muut normaalit elämisen kulut, asumiskulut tässä on muuten edulliset. Olemme pärjänneet täsäs hyvin myös kun mies sai 1700e/kk ja minä olin kotona kahden lapsen kanssa.

Mutta siis kuka on kohtuuto. Millaisia summia noi elarit yleensä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Hahaa! Meinaako sun mies tosiaan, että lapset kuluttaa päivässä alle 5 e per nokka? :D

Sitä minäkin yritin sanoa. Ja kuopus vielä vaipoissa. Ei kuulemma kuluta. Minä yritin sanoa, että johan ne syö tuon 200e kuukaudessa.

Mitä exäs oikein luulee? Kyllä se laps kuluttaa paljo enemmän päiväs kuin 5e.
Miun kohdal laskettiin, et exän pitäs maksaa yhdest lapsest yli 400e/kk, ku miu tulot on tosi pienet. Mie oon toisen lapsukaisen kaa kotona ja asumme avomieheni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Hahaa! Meinaako sun mies tosiaan, että lapset kuluttaa päivässä alle 5 e per nokka? :D

Sitä minäkin yritin sanoa. Ja kuopus vielä vaipoissa. Ei kuulemma kuluta. Minä yritin sanoa, että johan ne syö tuon 200e kuukaudessa.

Käske miehen laatia sellainen ruokalista kuukaudeksi, jossa toi raha riittää ees lasten ruokiin.

Ja siis minä EN halua kyniä miestä, mutta kyllä tässä joku oikeudenmukaisuus pitää olla vaikka minulla kuinka on uusi mies joka tahtoo taloudellisesti auttaakin. Ei se silti tähän kuulu, vaikka siis miehe mielestä kuuluu. Ja itseasiassa jopa tämä uusi mies o sitä mieltä, että jopa minimi elari on paljon mutta... No minusta ei ole ja minä olen nuo lapset vaatetatnut ja ruokkinut.

mun mies maksaa 179 euroa/kk lapsestaan, maksimi on kai 200/lapsi, mutta mies sai alennuksen koska lapsi hänellä joka toinen vkl. Lisäksi itselläni ei ole elatuskykyä.. mutta tuohon elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa moni tekijä, mm. asumiskustannukset, sekä KUMMANKIN vanhemman tulot, ja sinun tuloiksi lasketaan myös uuden miehesi tulot. Mutta Tuo minimi on se 139 ja rapiat...

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen:
Miun kohdal laskettiin, et exän pitäs maksaa yhdest lapsest yli 400e/kk, ku miu tulot on tosi pienet. Mie oon toisen lapsukaisen kaa kotona ja asumme avomieheni kanssa.

sori vaan mut 200/per lapsi on maksimi... oli miehen tulot sit mitkä vaa

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
mun mies maksaa 179 euroa/kk lapsestaan, maksimi on kai 200/lapsi, mutta mies sai alennuksen koska lapsi hänellä joka toinen vkl. Lisäksi itselläni ei ole elatuskykyä.. mutta tuohon elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa moni tekijä, mm. asumiskustannukset, sekä KUMMANKIN vanhemman tulot, ja sinun tuloiksi lasketaan myös uuden miehesi tulot. Mutta Tuo minimi on se 139 ja rapiat...

Ai olen kyllä käsittänyt ettei uusien puolisoiden tulot vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni:

Ai olen kyllä käsittänyt ettei uusien puolisoiden tulot vaikuta.

tottakai vaikuttaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lastenvalvoja:

No älä nyt hupsi.

miksi lypsää eksää? mulle riittää ainakin se et yhdessä ostetaan lapsille, ja se kenen luona lapset milloinkin on ostaa ruokaa. Mies on oikeutettu myös alennukseen elatusmaksuissa jos lapset viettävät yli 3 yötä/kk hänen luonaan. Taidat vaan tehtailla lapsia ja vaihtaa miestä, elatustukien toivossa, häpeä!

kyllä minusta se normielari, mitä lie 130 on ihan ok.

jos ajatellaan että isompana lapset kuluttavat paljon, niin ekaksi lapsilisä 100 euroa, ja sitten tuo 130 euroa toiselta ja jos itse pistää vielä 100 euroa, niin, kai sillä yh-korotuksen kanssa jo lapsensa elättää, maksaa asumisen ja ruoan.

ei ne uuden puolison tulot elatusmaksuun vaikuta. Mutta siihen vaikuttaa, paljonko saat asumistukea, kuinka suuri on päivähoitomaksu jne.

Sovi kokonaissumma elatusmaksuun ja maksa vakuutusmaksut itse.

No mutta siis onko teidän mielestä paljon elareita jos vaikka se minimi eli 140e/kk per lapsi eli kolme kertaa tuo ja sen lisäksi mies maksaa noin 50e kuussa lasten vakuutuksista? Pitää joka toinen viikonloppu ja sen lisäksi epäsäännöllisen säännöllisesti viikolla.

Uuden miehen kuukausitulot tuon saman eli 2400e/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:

No älä nyt hupsi.

et oo tainnu käydä lastenvalvojan juttusilla... totta mikä totta

Mä oisin voinut saada 190e/kk/lapsi, mutta kun exästä se oli ihan liikaa, eikä olis varmaan allekirjoittanut papereita tuolla summalla, niin joustin, kun mulle oli tärkeintä saada siinä vaiheessa joku sopimus aikaseks. Niinpä summaks sovittiin 150e/kk/lapsi. Meillä on siis kaksi yhteistä lasta.

Mulle elarit oli kyllä hyvin periaatteellinen kysymys, koska mies ei osallistu lasten elämään oikeastaan muulla tavoin, niin maksakoot sitten edes osan lasten kuluista.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
kyllä minusta se normielari, mitä lie 130 on ihan ok.

jos ajatellaan että isompana lapset kuluttavat paljon, niin ekaksi lapsilisä 100 euroa, ja sitten tuo 130 euroa toiselta ja jos itse pistää vielä 100 euroa, niin, kai sillä yh-korotuksen kanssa jo lapsensa elättää, maksaa asumisen ja ruoan.

En saa yh lisää kun on uusi mies.

mutta tuohan on ihan törkeää. vaikka olen feministi niin sanon näin.

siis lapsen eläminen maksaa noin 400-500 euroa. kk. miehesi siis maksaa kaiken.

Miksi sulla on oikeus tehtailla lisää kakaroita vaikka et elätä sitä ensimmäistäkään? et maksa sen kuluista mitään. ja silti teet lisää.

Aika törkeetä. Entäs ne miehen oikeudet? onko hänellä varaa tehdä lisää kakaroita kun pitää kokonaan yksin elättää se eka?

Yhteistyössä