Mies ihmettelee miten ihmiset pystyy maksamaa elatusmaksuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja lastenvalvoja:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen:
Mitä exäs oikein luulee? Kyllä se laps kuluttaa paljo enemmän päiväs kuin 5e.
Miun kohdal laskettiin, et exän pitäs maksaa yhdest lapsest yli 400e/kk, ku miu tulot on tosi pienet. Mie oon toisen lapsukaisen kaa kotona ja asumme avomieheni kanssa.

sori vaan mut 200/per lapsi on maksimi... oli miehen tulot sit mitkä vaa

mutta tuohan on ihan törkeää. vaikka olen feministi niin sanon näin.

siis lapsen eläminen maksaa noin 400-500 euroa. kk. miehesi siis maksaa kaiken.

Miksi sulla on oikeus tehtailla lisää kakaroita vaikka et elätä sitä ensimmäistäkään? et maksa sen kuluista mitään. ja silti teet lisää.

Aika törkeetä. Entäs ne miehen oikeudet? onko hänellä varaa tehdä lisää kakaroita kun pitää kokonaan yksin elättää se eka?

siis tää oli tarkoitettu nimimerkille toinen

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja minä tosiaan en ole tiennyt, että uuden puolison tulot vaikuttaisi elatusmaksuun. Asumistukiin jne tietty mutta ei kai elatusmaksuu?

Korkeintaan vaikuttaa elarin vuokraosuuden määrään. Ei todellakaan muuhun.

Miun kohdal laskettiin, et exän pitäs maksaa yhdest lapsest yli 400e/kk, ku miu tulot on tosi pienet. Mie oon toisen lapsukaisen kaa kotona ja asumme avomieheni kanssa.

No loool vaan. Tähän asti eksä on maksanu n.250e/kk. Ja ku noi on kato sidottu tuloihin ja elinkustannusindeksiin.
Ottaa asioista selevää ennenku alkaa kökköä jauhaan :)

Ja ihan nää on asianajajalla lasketettuja.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
mun mies maksaa 179 euroa/kk lapsestaan, maksimi on kai 200/lapsi, mutta mies sai alennuksen koska lapsi hänellä joka toinen vkl. Lisäksi itselläni ei ole elatuskykyä.. mutta tuohon elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa moni tekijä, mm. asumiskustannukset, sekä KUMMANKIN vanhemman tulot, ja sinun tuloiksi lasketaan myös uuden miehesi tulot. Mutta Tuo minimi on se 139 ja rapiat...

Ai olen kyllä käsittänyt ettei uusien puolisoiden tulot vaikuta.

Vaikuttaa siinä määrin, et asumuiskustannukset yms puolittuu. Uuden puolison tuloja ei muuten lasketa, koska hän ei ole elatusvelvollinen, vaan biologinen vanhempi on.

Alkuperäinen kirjoittaja lähivanhempi:
pitäähän lähivanhemmankin maksaa lapsistaan, ja saahan se myös elareiden lisäksi yh-korotetut lapsilisät.

vaipat tulis halvemmaksi kun kestoilisitte

Jos asuu avoliitossa, nii lapsilisään ei tuu yh-korotukset.

No mutta siis onko teidän mielestä paljon elareita jos vaikka se minimi eli 140e/kk per lapsi eli kolme kertaa tuo ja sen lisäksi mies maksaa noin 50e kuussa lasten vakuutuksista? Pitää joka toinen viikonloppu ja sen lisäksi epäsäännöllisen säännöllisesti viikolla.

Uuden miehen kuukausitulot tuon saman eli 2400e/kk.

Niin?

No mutta siis onko teidän mielestä paljon elareita jos vaikka se minimi eli 140e/kk per lapsi eli kolme kertaa tuo ja sen lisäksi mies maksaa noin 50e kuussa lasten vakuutuksista? Pitää joka toinen viikonloppu ja sen lisäksi epäsäännöllisen säännöllisesti viikolla.

Niin?

Mun mielestä ei ole paha.

Niin?

Ei ole paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
mutta tuohan on ihan törkeää. vaikka olen feministi niin sanon näin.

siis lapsen eläminen maksaa noin 400-500 euroa. kk. miehesi siis maksaa kaiken.

Miksi sulla on oikeus tehtailla lisää kakaroita vaikka et elätä sitä ensimmäistäkään? et maksa sen kuluista mitään. ja silti teet lisää.

Aika törkeetä. Entäs ne miehen oikeudet? onko hänellä varaa tehdä lisää kakaroita kun pitää kokonaan yksin elättää se eka?

Ihan laskelmallinen juttu. eksä ei tapaa lastaan ku hyvä jos 5krt/vuosi. Missä ne lapsen oikeudet?
Täällähän tuo lapsonen asuu ja elää. Kyl mie maksan. Sattuu vain eksällä olemaan aika suuret tulot, se ku vaikuttaa.

Siinä eksä tehköö kakaroita nii palijo ku haluaa. Sei oo mun ongelma :)

Ai, on vai? Miten sitte voi olla mahdollista että mieheni maksaa elareita 250e/lapsi eli 750e/kk exälleen? Ja ovat olleet jopa oikeudessa asti ja sieltä tuollainen päätös lyöty.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
kyllä minusta se normielari, mitä lie 130 on ihan ok.

jos ajatellaan että isompana lapset kuluttavat paljon, niin ekaksi lapsilisä 100 euroa, ja sitten tuo 130 euroa toiselta ja jos itse pistää vielä 100 euroa, niin, kai sillä yh-korotuksen kanssa jo lapsensa elättää, maksaa asumisen ja ruoan.

En saa yh lisää kun on uusi mies.

mun ymmärtääkseni sun pitäis saada lapsilisään yh korotukset, vaikka uus mies taloudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Niin?

Ei ole paljon.

Minä en ole tosiaan vaatimassa mitään kohtuuttomia, mutta siis sitä oikeudenmukaisuutta.

En tiedä miten vaikuttaa se, että mies aikoo ja saa pitää lapsia myös sen jokat oinen viikonloppu -systeemin lisäksi viikollakin öitä. Se on toki sitten välillä useammin ja välilläh arvemmin ja aina ei yötä vaan vain ilta tms.

Mutta omat tuloni o tosiaa kotihoidontuki ja noin 100e hoitolisää plus lapsilisät. Muuta en saa. Minusta siis tuo minimi summa jokaisesta kolmesta on ok, koska se lisäksi tahtoo viel ähoitaa ne vakuutusmaksut ja on luvannut sitte joskus osallistua johonkin harrastus jne maksuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mun ymmärtääkseni sun pitäis saada lapsilisään yh korotukset, vaikka uus mies taloudessa.

Olet ymmärtänyt väärin. Lapsilisiin ei voi saada yh-korotusta, jos elää avoliitossa tai avioliitossa. Oikeus korotukseen lakkaa yhteenmuuttokuukautta seuraavan kuukauden alusta.

Mikä hel...tin maksimi. Kyllä mun mies maksaa enemmän, vaikka on muitakin muitakin lapsia. ja ihan lastenvalvojalla aikoinaan sovittu summa! Lisäksi ex:n tulot on huomattavasti suuremmat kun miehen....

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
mut eihän sen miehen ookkaan tarkoitus elättää KOKONAAN lapsia?! Sä saat lapsilisätkin.

ihan totta. eikä lapsen asumiskulut esimerkiksi todellakaan ole puolet vuokrasta.
lapsen elatus kuuluu molemmille vanhemmalle, myös sille lähivanhemmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mut eihän sen miehen ookkaan tarkoitus elättää KOKONAAN lapsia?! Sä saat lapsilisätkin.

ihan totta. eikä lapsen asumiskulut esimerkiksi todellakaan ole puolet vuokrasta.

Kyllä kyllä. Lapsen elatukseen kuuluu asumisen lisäksi ruoat, vaatteet, harrastukset, jne. Haluatko sä tehdä tähän sellaisen ruokalistan, jolla ruokkii kuukauden ajan kolme lasta 200 eurolla? Keskustellaan sitten niistä muista kuluista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä kyllä. Lapsen elatukseen kuuluu asumisen lisäksi ruoat, vaatteet, harrastukset, jne. Haluatko sä tehdä tähän sellaisen ruokalistan, jolla ruokkii kuukauden ajan kolme lasta 200 eurolla? Keskustellaan sitten niistä muista kuluista.

Niin ja lähivanhempi kuskaa lasta esim parturiin/lääkäriin jne. eli bensakuluja tulee (tai jotain bussilippuja?). Plus sit on kaikenmaailman kaverisynttäreitä (kavereiden lahjat jne jne) ja muuta menoa. Kyllä niihin lapsiin vaan "salakavalasti" kuluu yllättävän paljon.

Jos on kolme lasta niin tuskin niistä kaikista saat edes sitä minimielaria, jos miehellä on noin tuollaiset tulot. Onhan sinukin huolehdittava lastesi elatuksesta, ei se ole yksin isän tehtävä.

Käykää nyt ihmeessä lastenvalvojalla laskettamassa.

Lähivanhemmalla on jo lähtökohtaisesti korkeammat elinkustannukset, isompi asunto, menee enemmän sähköä ja vettä, kuin etävanhemmalla. Kyllä sen etävanhemmankin kuuluu osallistua lapsiensa elatukseen.

Tää keskustelun sävy on vähän omituinen nyt.. mies "saa pitää lapsia" ja "lapsiin menee bensakuluja ym"... Ihan kuin puhuisitte jostain esineistä, rahastuksesta, että "saan omani takaisin". Miten lapset muuttuukaan eron tullessa tuollaisen taistelun välineiksi ja heti on uus mies kuvioissa, lasketaan tukia vaan..

Mihin tämä maailma on menossa? Kunhan MINÄ saan pysyä omassa kodissa ja vaihtaa kumppania, lapset voi ravata eestaas kahdessa kodissa ja niiden rahankulutuksesta vaan tapellaan oikeuskäsittelyjä myöten.
Surullista.

Yhteistyössä