Mies ja vauva eivät kuulemma mahdu samaan sänkyyn...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:((

Vieras
Puolivuotias tyttö on nukkunut laitokselta asti mun kyljessäni. Siinä saa hyvin nukuttua ja minä myös, miehellekin asia on aikaisemmin ollut ok mutta eilisiltana tuli ukaasit että jos vauva ei pian siirry pinnikseen koko yöksi (niin että imetyksen jälkeen siirtäisin aina pinnasänkyyn), äijä lähtee sohvalle nukkumaan :s
Mies haluaisi kuulemma mun läheisyyttäni enemmän ja se kylki kyljessä nukkuminen on toki vaikeaa jos vauva on välissämme, mutta musta tuntuu kamalalta "vieroittaa" vauva vieressä nukkumisesta ihan vain äijän uhkauksien takia :( Mä haluan pitää vauvan vieressäni, en saa nukuttua jos hän on yhtään etäällä musta, edes pinniksessä joka on sängyssämme kiinni.

No eikö se mies tajua että sun läheisyytes on sille vauvalle HIEMAN tärkeämpää kuin hänelle?

Ettekö te voi antaa toisillenne läheisyyttä valveilla, esim silloin kun vauva jo nukkuu mutta vanhemmat vielä valvoo?

Alkuperäinen kirjoittaja Miss Piggy:
no mikset siirrä sitä vauvaa toiselle puolelle?

Olen siirtänytkin ja mainitsinkin siitä miehelle. Tähän ei tuumannut oikein mitään ja mä luulen, että sitä yleensä ottaen vain häiritsee se, että vauva on sängyssämme.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ei muuten nukkuisi meidänkään sängyssä! Ei ainoatakaan yötä.
Miks?

Minä olen ratkaissut tämän niin, että pinnis on ihan meidän sängyn kyljessä. Tosin, nykyään yritän vieroittaa yötissistä kokonaan pois, niin että vauva ei ole muuta kuin köllötellyt vaan aamuisin enää meidän vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen siirtänytkin ja mainitsinkin siitä miehelle. Tähän ei tuumannut oikein mitään ja mä luulen, että sitä yleensä ottaen vain häiritsee se, että vauva on sängyssämme.

Miks häiritsee? Miksi vauvan pitäisi nukkua yksin, kun aikuistenkaan ei tarvitse?

sitte sais kyllä lähtee sohvalle jos ei sopuratkaisu kelpaa. Vauvaa en laittais omaan sänkyyn kun saisin kuitenkin hypätä koko ajan ylös niin että omat yöunet kärsisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Siirrä sänky seinän viereen ja vauva seinä ja sinun väliin.

Vauva nukkuukin useimmiten mun ja pinniksen laidan välissä (pinnis on siis meidän sängyssä kiinni). Joskus yösyötön jälkeen on jäänyt mun ja miehen väliin kun ollaan vauvan kanssa nukahdettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Miks?

Minä olen ratkaissut tämän niin, että pinnis on ihan meidän sängyn kyljessä. Tosin, nykyään yritän vieroittaa yötissistä kokonaan pois, niin että vauva ei ole muuta kuin köllötellyt vaan aamuisin enää meidän vieressä.

Miksi pitäisi? Nukkuivat omassa huoneessaaan jo alta kolmekuisina. Ei me nähty yhtään syytä opettaa nukkumaan vieressä. Ja toinen asia mikä pelotti että JOS vaikka tukehduttaa vauvan huomaamattaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Miks häiritsee? Miksi vauvan pitäisi nukkua yksin, kun aikuistenkaan ei tarvitse?

Peesi

ja voithan ehdottaa miehelle että hän sitten nousee yöllä joka kerta kun vauva inahtaa pinniksessä :D

Miks?

Miksi pitäisi? Nukkuivat omassa huoneessaaan jo alta kolmekuisina. Ei me nähty yhtään syytä opettaa nukkumaan vieressä. Ja toinen asia mikä pelotti että JOS vaikka tukehduttaa vauvan huomaamattaan.

Vauvan nukuttaminen omaan huoneeseen noin nuorena lähtee ainoastaan vanhempien itsekkäistä tarpeista. Lapsia ei kuulu nukuttaa eri huoneessa noin nuorena, herätessään yöllä yksin joutuvat kokemaan turvattomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
Miks?

Vauvan nukuttaminen omaan huoneeseen noin nuorena lähtee ainoastaan vanhempien itsekkäistä tarpeista. Lapsia ei kuulu nukuttaa eri huoneessa noin nuorena, herätessään yöllä yksin joutuvat kokemaan turvattomuutta.
Niinpä!
Itse en kyllä pystyisi edes nukkumaan jos vauva olisi toisessa huoneessa. Pitäisi jatkuvasti käydä tsekkaamassa onko kaikki ok.

Sohvalle siirtyisi meidän mies tuossa tilanteessa. Tai hyppäisi sitten itse tunnin välein hyssyttämässä 7 kk:n ikäistä pikkuakkaamme, joka ei myöskään nuku kunnolla muualla kuin mun kainalossani.

Mutta minkä ihmeen takia sitä pitää "nukuttaa" samassa huoneessa? Ei meillä ole ikinä ketään sen puoleen "nukutettu" vaan ihan ovat itse nukkuneet. Ja jos yönsä nukkuu läpeensä niin mitä ihmeen väliä sillä on missä sitä nukkuu? Ja jos lapsi tietää että kun vinkasee niin apua tulee niin mitä väliä siinä on onko ovi välissä vai ei?

Niinpä!
Itse en kyllä pystyisi edes nukkumaan jos vauva olisi toisessa huoneessa. Pitäisi jatkuvasti käydä tsekkaamassa onko kaikki ok.

:laugh: :laugh: :laugh:
Juu! MInäkin tein tuota vielä ekan lapsen kanssa muutamana ensimmäisenä iltana! :laugh: :laugh:

Meillä on sellainen tilanne, että mies jää meidän molempien tahdosta nukkumaan sohvalle niinä öinä jolloin vauva esim.kipuilee, jotta saa nukuttua hyvin ennen töihin menoa. Mies kun on sellainen että jos yöllä herää, niin ei saa unta uudelleen helposti. Se on mulle ihan ok. Lapsi kuitenkin nukkuu suurimman osan öistä pinnasängyssään.
Mielestäni täytyy ymmärtää se, että vanhemman uni on myös tärkeää.

Miks?

Suomessa ei kuulemma (neuvolan tietojen mukaan) kukaan ole tukahduttanut lasta alleen ilman että on ollut alkoholin tms. vaikutuksen alaisena.

Mutta minkä ihmeen takia sitä pitää "nukuttaa" samassa huoneessa? Ei meillä ole ikinä ketään sen puoleen "nukutettu" vaan ihan ovat itse nukkuneet. Ja jos yönsä nukkuu läpeensä niin mitä ihmeen väliä sillä on missä sitä nukkuu? Ja jos lapsi tietää että kun vinkasee niin apua tulee niin mitä väliä siinä on onko ovi välissä vai ei?

Mistä sä tiedät ovatko nukkuneet? Ei kaikki lapset itke vaikka heräilevätkin yöllä useitakin kertoja. Vauvalle on tärkeää se että kuulee herätessään vanhempien hengityksen rytmin ja tuntee äidin tai isän tuoksun. Se on luonnollista, vauvan kuuluu nukkua äidin iholla kiinni.

Ymmärrän sinua, mutta ymmärrän myös miestäsi. Parisuhteen hyvinvoinnille on läheisyys tärkeää, miehesi ilmeisesti kokee että vauvan olisi jo aika siirtyä omaan sänkyyn jotta te voisitte antaa toisillenne tätä läheisyyttä (en nyt tarkoita muuten seksiä ;) ). Ehkä mies on myös vähän mustasukkainen TAI kokee että ei saa niin paljon huomiota kuin ansaitsisi.

Jos olet ehdottomasti sitä mieltä että vauva ei voi nukkua omassa sängyssä vielä, niin mies siirtyy sitten varmaan sinne sohvalle. Mutta jos itse olisin sinä, ja vauva olisi 6 kk, niin minä varmaan alkaisin pikkuhiljaa totuttamaan omaan sänkyyn, sillai just että pinnis olisi meidän sängyssä kiinni jne. Haluaisin että kaikki olisivat tyytyväisiä tilanteeseen, eikä kenenkään tarvitsisi nukkua "yksin". Vauvahan ei nuku yksin, vaikka teidän välissänne olisikin muutama pinna.

Mistä sä tiedät ovatko nukkuneet? Ei kaikki lapset itke vaikka heräilevätkin yöllä useitakin kertoja. Vauvalle on tärkeää se että kuulee herätessään vanhempien hengityksen rytmin ja tuntee äidin tai isän tuoksun. Se on luonnollista, vauvan kuuluu nukkua äidin iholla kiinni.

Tuo on liioiteltua että kuuluu nukkua iholla kiinni. Jokaisessa perheessä oma tapansa. Hyvin pärjää myös omassa sängyssä, ja vaikka omassa huoneessa kun vanhemmat ovat kuitenkin kuulomatkan päässä jos hätä tulee.

Yhteistyössä