Mies jätti toisen takia- nyt olen ihan k*sessa lapsen päivähoitomatkan takia :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aihahan voi hakea vaikka lapsesta saikkua tai itsestä
Mahatauti tms.
Täällä olisi helppo saada lapsesta saikkua kun soitto neuvolaan riittäisi jos lapsi sairastuu.

Jo lapsen takia hakisin aluksi vähintään muutamaksi päiväksi sairaslomaa, enkä edes suunnittelisi vieväni häntä heti huomenna hoitoon. Alkuviikosta yrittäisin selvittää vaihtoehtoja miten asiat jatkossa hoituisi.

Ei kyllä ole syy saada sairaslomaa. Ei ole työnantajan velvollisuus olla maksajana aina kun työntekijän yksityiselämässä asiat menee vaikeiksi tai solmuun.

Mä ottaisin yhteyttä työnantajaan / esimieheen ja kertoisin rehellisesti tilanteen. Voi olla että työnantaja jopa suostuisi maksamaan ensimmäisen viikon työmatkat taksilla, ainakin sieltä hoidosta työpaikalle... Mutta jos nyt heti lähdetään vilpillisesti hakemaan sairaslomaa ja salailemaan asioita niin ei siltä työnantajalta / esimieheltä löydy ymmärrystä myöhemmin....

[QUOTE="vieras";25798404]Aihahan voi hakea vaikka lapsesta saikkua tai itsestä
Mahatauti tms.
Täällä olisi helppo saada lapsesta saikkua kun soitto neuvolaan riittäisi jos lapsi sairastuu.[/QUOTE]

Just. Ja sitten kun asioiden oikea laita selviää töissä, niin pomo on varmaan tosi empaattinen ja ymmärtäväinen asiassa...
jos ei ole ton parempia vinkkejä antaa, niin hiljaakin voi olla.

Ei kyllä ole syy saada sairaslomaa. Ei ole työnantajan velvollisuus olla maksajana aina kun työntekijän yksityiselämässä asiat menee vaikeiksi tai solmuun.

Mä ottaisin yhteyttä työnantajaan / esimieheen ja kertoisin rehellisesti tilanteen. Voi olla että työnantaja jopa suostuisi maksamaan ensimmäisen viikon työmatkat taksilla, ainakin sieltä hoidosta työpaikalle... Mutta jos nyt heti lähdetään vilpillisesti hakemaan sairaslomaa ja salailemaan asioita niin ei siltä työnantajalta / esimieheltä löydy ymmärrystä myöhemmin....

Mun yks työkaveri sai sairaslomaa pari viikkoa, ku mies jätti sen ihan yllättäen. Tosin hän ei todellakaan olis pystynyt töihin. Akuutti äkillinen stressireaktio taisi olla ihan syynä. Eikä meillä ainakaan olis työnantaja suostunut maksamaan tuollaisia taksimatkoja.

Mutta tosiaan minäkin lähtisin ihan rehellisesti kertomaan tilanteesta enkä missään nimessä hakemaan sairaslomaa jonkun mahataudin varjolla.

Kenenkään muiden suhteista en osaa mennä sanomaan, mutta omista lapsistani tietäisin että he eivät olisi huomenna päiväkotikuntoisia jos isä olisi heidät toissapäivänä "hylännyt". En tosin olisi varmasti itsekään työkykyinen, (enkä varsinkaan kun työ on miehen kanssa yhteinen).

Viimeksi muokattu:
Mun yks työkaveri sai sairaslomaa pari viikkoa, ku mies jätti sen ihan yllättäen. Tosin hän ei todellakaan olis pystynyt töihin. Akuutti äkillinen stressireaktio taisi olla ihan syynä. Eikä meillä ainakaan olis työnantaja suostunut maksamaan tuollaisia taksimatkoja.

Mutta tosiaan minäkin lähtisin ihan rehellisesti kertomaan tilanteesta enkä missään nimessä hakemaan sairaslomaa jonkun mahataudin varjolla.

Nykyään saa sairaslomaa todella helposti... noin yleisesti ottaen parisuhdeongelmat ei ole syy sairaslomaan... eikä ap vaikuta olevan sairasloman tarpeessa, hän vain tarvitsee apua lapsen hoitoon viemiseksi.

Itse olen esimies ja jos mun alainen kertoisi tuollaisesta ongelmasta niin yrittäisin auttaa ja järjestää aamukyyditykset. Otan itseasiassa välillä alaisiani kyytiin aamulla jos ollaan samaan aikaan menossa.. Ei kaikki esimiehet ole kamalia ja ymmärtämättömiä. Meistä tulee kyllä sellaisia kun huomaamme, että meitä yritetään jekuttaa ja sairaslomia haetaan "huvinvuoksi"...

Kyllä se on todellinen syy saada sairauslomaa, itse olisin vastaavassa tilanteessa saanut jopa viikon ihan pelkän puhelinsoiton perusteella työterveyshoitajalle.

Ap, soita työnantajalle ja sitten lääkäriin hakemaan pari pvää saikkua, saat hoidettua asiasi edes jollekin tolalle ja sitä saikkuahan voi saada enemmänkin, jos tilanne sitä vaatii.

Just. Ai että minä en ole sairasloman tarpeessa jos pohdiskelen hoitoasiaa? Olen ihan shokissa ja itken, ja mietin miten kaikki asiat järjestän. Mitä minun pitäisi sitten tehdä? Ja enkö saisi miettiä miten vien lapsen huomenaamulla hoitoon? Ja nyt sitten täällä on jo tehty diagnooseja etten ole sairasloman tarpeessa. Kyllä te olette sitten fiksuja. Ja uskonpa että haen sairaslomaa, kyllä mulla joku stressireaktio tässä on.

• Tykkää
Reactions: Tuhkimo81
Itse olen esimies ja jos mun alainen kertoisi tuollaisesta ongelmasta niin yrittäisin auttaa ja järjestää aamukyyditykset. Otan itseasiassa välillä alaisiani kyytiin aamulla jos ollaan samaan aikaan menossa.. Ei kaikki esimiehet ole kamalia ja ymmärtämättömiä. Meistä tulee kyllä sellaisia kun huomaamme, että meitä yritetään jekuttaa ja sairaslomia haetaan "huvinvuoksi"...
Meilläkin onnistuisi se, että esimies itse tarjoaisi kyydin, mutta taksimatkojen antamiseen ei esimiesten valtuudet riitä ja vaikka riittäisi, niin sitä ei tehtäisi, koska työntekijät olisivat silloin eriarvoisessa asemassa. Moni hyvä asia jääkin sen takia tekemättä, kun asioita on mahdotonta hoitaa täysin tasapuolisesti.

[QUOTE="a p";25798525]Just. Ai että minä en ole sairasloman tarpeessa jos pohdiskelen hoitoasiaa? Olen ihan shokissa ja itken, ja mietin miten kaikki asiat järjestän. Mitä minun pitäisi sitten tehdä? Ja enkö saisi miettiä miten vien lapsen huomenaamulla hoitoon? Ja nyt sitten täällä on jo tehty diagnooseja etten ole sairasloman tarpeessa. Kyllä te olette sitten fiksuja. Ja uskonpa että haen sairaslomaa, kyllä mulla joku stressireaktio tässä on.[/QUOTE]

Hae vaan sitä saikkua. Miten olisi se taksi? sitä täällä on ehdotettu jo useaan kertaan?

[QUOTE="a p";25798525]Just. Ai että minä en ole sairasloman tarpeessa jos pohdiskelen hoitoasiaa? Olen ihan shokissa ja itken, ja mietin miten kaikki asiat järjestän. Mitä minun pitäisi sitten tehdä? Ja enkö saisi miettiä miten vien lapsen huomenaamulla hoitoon? Ja nyt sitten täällä on jo tehty diagnooseja etten ole sairasloman tarpeessa. Kyllä te olette sitten fiksuja. Ja uskonpa että haen sairaslomaa, kyllä mulla joku stressireaktio tässä on.[/QUOTE]

No en tarkoittanut asiaa ihan noin. Jos susta tuntuu ettet le kykeneväinen töihin niin toki haet sairaslomaa. Mutta valehtelemaan ei kanata ryhtyä kuten jotkut ehdottivat..
Jos olisit mun alainen varmaan tarjoaisin sulle apua aamukuljetuksiin. Esim tarjoamalla juurikin sen taksimatkan, jos ei muuten järjestyisi. Sinun esimiehestäsi en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25798509:
Kyllä se on todellinen syy saada sairauslomaa, itse olisin vastaavassa tilanteessa saanut jopa viikon ihan pelkän puhelinsoiton perusteella työterveyshoitajalle.

Ap, soita työnantajalle ja sitten lääkäriin hakemaan pari pvää saikkua, saat hoidettua asiasi edes jollekin tolalle ja sitä saikkuahan voi saada enemmänkin, jos tilanne sitä vaatii.

Kiitos, uskonpa että teen juuri näin. Ja luulenpa etten ole huomenna työkykyinen, ihan sen takia että itken koko ajan. Enkä usko että saan untakaan ensi yönä, kun en viime yönäkään saanut.

Taksilla en ala kyllä lasta viemään, käsittääkseni turvaistuimestakin saa maksaa erikseen, ja yksisuuntainen matka päiväkodille ja sieltä töihini maksaisi noin 25 e. Pidemmän päälle tulisi kalliiksi. Ja lähistöllä ei tosiaan ole ketään joka voisi lasta viedä.

Olen sen luontoinen että kriisin tullessa koitan vain selviytyä, ja alan järjestellä asioita. Oikeasti olen kyllä nyt ihan shokissa, kun asia tuli ihan yllärinä. Olin minä epäillyt jotain, mutta lähinnä että mies olisi masentunut tai stressaantunut tms., toista naista en osannut epäillä. Tässä kiitos näistä vuosista, voi v*ttu sentään.

Älä niistä kommenteista välitä. Tulivat sellaisilta jotka ovat itse esimiehen asemassa, ja kyvyttömiä kohtaamaan työntekijöitä muuta kuin numeroina, tai sellaisilta jotka eivät ole itse kovia kokeneet, tai sellaisilta, jotka eivät kyenneet näkemään koko aloitusviestisi sisällöstä kuin vain murto osan, vaikka selvästi jo sielläkin kirjoitit että on paljon muutakin, mutta tähän tarvitset nyt ensisijaisesti apua. Ja onhan se nyt päivän selvää että tuollainen tilanne on aivan kauhea kun kohdalle sattuu.

Mites työkaverit? Minulla on ainakin sellaisia työkavereita, että ei tarvitsisi kuin soittaa, niin olisivat kaikki tuossa portilla autoinensa auttamassa. Ja olen minäkin hakenut työkaverin lasta iltapäiväkerhosta, kun työkaveri jäi pitkään vuoroon yllättäen jne. joten meillä ainakin sujuisi kyyditykset helposti.

No en tarkoittanut asiaa ihan noin. Jos susta tuntuu ettet le kykeneväinen töihin niin toki haet sairaslomaa. Mutta valehtelemaan ei kanata ryhtyä kuten jotkut ehdottivat..
Jos olisit mun alainen varmaan tarjoaisin sulle apua aamukuljetuksiin. Esim tarjoamalla juurikin sen taksimatkan, jos ei muuten järjestyisi. Sinun esimiehestäsi en tiedä.

Ei sitä tarvitse valehdella. Lääkäri kirjoittaa sairasloman, eikä siinä tarvitse olla eriteltynä syitä. Se kun ei kuulu työnantajalle.

[QUOTE="vieras";25798540]Meilläkin onnistuisi se, että esimies itse tarjoaisi kyydin, mutta taksimatkojen antamiseen ei esimiesten valtuudet riitä ja vaikka riittäisi, niin sitä ei tehtäisi, koska työntekijät olisivat silloin eriarvoisessa asemassa. Moni hyvä asia jääkin sen takia tekemättä, kun asioita on mahdotonta hoitaa täysin tasapuolisesti.[/QUOTE]

Tämä on kyllä totta.

Olet shokissa, joten sairausloma on paikallaan. Jos menet tuosssa kunnossa töihin, niin siitä voi olla enempi haittaa kuin hyötyä. Varmasti työnantaja ymmärtää sairausloman tarpeellisuuden tuollaisessa tilanteessa, jos hän on yhtään järkevä.

Vaikka sinulla olisi kyydit tai auto olemassa, niin et siltikään voisi mennä kysymättä muuttamaan lapsen hoitoaikoja.

Lisään vielä, että kerran voisin kyllä lapsen taksilla viedä, mutta kun se ei olisi mikään ratkaisu, pitäisi viedä niin kauan kunnes saan vaihdettua lapsen päivähoitopaikan. Ja siihen ei ole mitenkään varaa. Ja miehen auttamishalusta en tiedä, kun en ole saanut häntä kiinni, kun ei vastaa yhteydenottoyrityksiini.

No mutta, kyllä tämä tästä jotenkin lutviutuu, pakkohan sen on.

[QUOTE="Inka";25798560]Mites työkaverit? Minulla on ainakin sellaisia työkavereita, että ei tarvitsisi kuin soittaa, niin olisivat kaikki tuossa portilla autoinensa auttamassa. Ja olen minäkin hakenut työkaverin lasta iltapäiväkerhosta, kun työkaveri jäi pitkään vuoroon yllättäen jne. joten meillä ainakin sujuisi kyyditykset helposti.[/QUOTE]

Tuota en tullut ajatelleeksi!! Yksi työkaveri ainakin kulkee töihin autolla tästä melko läheltä, täytyy kysyä häneltä.

[QUOTE="a p";25798570]Lisään vielä, että kerran voisin kyllä lapsen taksilla viedä, mutta kun se ei olisi mikään ratkaisu, pitäisi viedä niin kauan kunnes saan vaihdettua lapsen päivähoitopaikan. Ja siihen ei ole mitenkään varaa. Ja miehen auttamishalusta en tiedä, kun en ole saanut häntä kiinni, kun ei vastaa yhteydenottoyrityksiini.

No mutta, kyllä tämä tästä jotenkin lutviutuu, pakkohan sen on.[/QUOTE]

Aika kakka mies sulla. :(

Ja kyllä, kaikki lutviutuu. Ennemmin tai myöhemmin. Ajan kanssa. Voimia.

Laita miehelle tekstari, että tulet hakemaan korvauksia ansionmenetyksistä jollei apua kuljetukseen heru. Näin minä toimisin. Tosin en tiedä, onko tuossa juridisesti kestävät perusteet, mutta minua ei kyllä tuossa vaiheessa paljon kiinnostaisikaan.

Paljon tsemppiä ap, aikanaan asiat selviää!

No täällä taisi olla hyviä ehdotuksia hakea sairaslomaa esim tekaistun vatsataudin takia....

O.K, ei sellaista tietenkään. Mutta se kyllä tulee työnantajalle edullisemmaksi että antaa työntekijöille tarvittaessa tilaa kasata itsensä, ja palata töihin taas kun siihen on voimia. Ei tuollaisia jatkuvasti tapahdu yhden ihmisen kohdalla, ja työnantaja on kyllä sitäkin arvokkaampi sellaisen silmissä jota on tuettu vaikeilla ajoilla.