Mies, joka ei hoida raha-asioitaan kunnolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja green_eyed_soul
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

green_eyed_soul

Vieras
Nyt kaivataan vertaistukea, kun tein tossa havainnon siivoillessani äsken. Oon seurustellu yli vuoden nykyisen poikaystäväni kanssa, yhdessä ollaan asuttu reilu puol vuotta. Homma toimii oikeen hyvin kaikilta osin, nyt alko vaan kammottaa. Järjestelin laskuläjää, jossa oli meidän molempien papereita, ja huomasin, että mies kierrättää varmaan puolet laskuistaan perintätoimistojen kautta. Itse oon ehkä kerran elämässäni saanu maksumuistutuksen ku olin puhtaasti unohtanu maksaa yhden laskun, vääntäisin itkua, jos saisin paperin, missä uhkaillaan ties millä jollet hetinyt maksa erääntyneitä maksujas.

Eli, onks tää joillekki ihan normaali käytäntö, suurentelenko asiaa? Miten ihmeessä mä otan asian puheeks miehen kanssa, ilman et loukkaan sen egoa tjtn..? Lieventäviä asianhaaroja tässä on se, et se on vähän semmonen liian rento luonteeltaan, ettei se vaan osaa stressata laskujen maksamisia ja tollasia. :D Aina on kyllä maksanu ku on ollu meidän yhteisistä laskuista tai vuokrasta kyse. Se asuu nyt ensimmäistä kertaa pois vanhempien luota, on 23, joten ehkä senkin takia perusjutut on vähän hukassa. Mietin vaan, et mitä jos se on tollanen sittenki ku meillä on lapsia elätettävänä...

En uskaltaisi laittaa hynttyitä yhteen, mikäli toinen ei hoitaisi laskujaan. Ei ole mielestäni normaalia, että lasku maksetaan vasta maksumuistutuksen jälkeen. Johan siinä alkuperäinenkin summa kasvaa.

Sinuna ottaisin asian puheeksi toteamalla, että huomasit kasan maksumuistutuksia. Kysäisisin vielä, että onko kyseessä joku tilapäinen rahapula vai mistä on kyse?

Jollain toisellakin on ollut vastaavia ongelmia:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ih...a/1864154/kun-kumppanin-luottotiedot-menevat/

Molemmat ilmeisesti suosivat aina niin yleiskäyttöisiä pinomuisteja.
Järjestelin laskuläjää, jossa oli meidän molempien papereita, ja huomasin, että mies kierrättää varmaan puolet laskuistaan perintätoimistojen kautta.
Onko kummankin kaikki paperit samassa vai onko läjiä useampia?
Läjätyyppisessä pinomuistissa on yksi erityisen epäkäytännöllinen ominaisuus:
'first in / last out'.
Kun lasku saapuu, se tarkastetaan ja pannaan pinoon, ajatellen maksaa se hieman myöhemmin.
Jos maksua ei ole suoritettu ennen uusia laskuja se jää näkymättömiin uusien alle.

Itse oon ehkä kerran elämässäni saanu maksumuistutuksen ku olin puhtaasti unohtanu maksaa yhden laskun, vääntäisin itkua, jos saisin paperin, missä uhkaillaan ties millä jollet hetinyt maksa erääntyneitä maksujas.
Kysymys voi olla toistuvasti puhtaasta unohtamisesta, ainakin ADHD:lle helposti käy niin.
Maksuhaluttomuutta tai varattomuutta ei näillänäkymin ole havaittavissa.

Eli, onks tää joillekki ihan normaali käytäntö, suurentelenko asiaa?
Sanoisin että suurentelet vahvasti mikäli se itkun aihe on. Sellainen on varmaan paljon tavallisempaa kuin luuletkaan. Eräs yrittäjä kertoi heittävänsä kaikki laskut sitä mukaan roskakoriin kuin niitä postiluukusta putoilee. Joka päivä hän ravisteli niitä ja otti sieltä silmät kiinni yhden laskun jonka maksoi heti ja loput 'aktiivisesti unohti' (hajasaantimuisti).

Miten ihmeessä mä otan asian puheeks miehen kanssa, ilman et loukkaan sen egoa tjtn..?
Voit tarjota tietotaitoasi maksuliikenteen hoitamiseen ja turhien kulujen säästämiseksi (maksua vastaan, kotitöiden jaossa tai jotain). Kannattaa käyttää mahdollisimman paljon edullisia pankkipalveluja (toistuvien suoritusten automatisointi, suoraveloitus jne.) ja varata maksamattomille laskuille rutiininomainen vakiopaikka (hylätä epämääräisten kasojen käyttö) yms.

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia viisaista vastauksista, onneks tällä mun äijällä ei oo asiat ihan niin pahassa jamassa kun tolla toisen ketjun aloittajan miehellä. Oon tässä sulatellu asiaa pitkin päivää ja ehkä tää ei nyt oo vielä ihan kauheeta. Suu pitää kyllä silti saada auki. Jotenkin tuntuu vaan pöntöltä urputtaa, ku ne on kuitenkin hänen laskujaan, jotka on jääneet maksamatta, ei se periaatteessa kuulu mulle kunnei mun elämään suoranaisesti vaikuta.

Oon aikasemminki miettiny, et miten mun mies kustantaa duunarin palkalla meidän asunnon vuokran, auton bensat ja muut kulut, niiden treenikämpän vuokran (soittaa bändissä) ja kaiken muun ylimääräsen ja turhan. Ja aina kun ollaan vaikka ulkona syömässä, hän haluaa maksaa. Luottokorttia sillä ei (luojan kiitos) oo, joten mitään luottovelkaa ei voi olla.

Huoh. Musta on tainnu tulla sellanen kaikesta hermostuva, nalkuttava akka, millaseks mun ei koskaan pitäny muuttua. Parastahan olis, ettei koskaan tarvis maksaa mitään laskuja ni ei tarvis tapellakaan.

Oon aikasemminki miettiny, et miten mun mies kustantaa duunarin palkalla meidän asunnon vuokran, auton bensat ja muut kulut, niiden treenikämpän vuokran (soittaa bändissä) ja kaiken muun ylimääräsen ja turhan. Ja aina kun ollaan vaikka ulkona syömässä, hän haluaa maksaa.

Siis käsitänkö oikein, että mies maksaa yksin vuokran, auton, ulkonasyömiset ja ilmeisesti ison osan muistakin yhteisistä kuluista? Miksi ihmeessä, kuuluisi kai puolet niistä (ainakin vuokrasta) sinulle? Oletko ajatellut, että ehkä miehellä on vanhanaikainen "miehen kuuluu elättää naisensa" ajattelutapa, ja koska sinäkin suostut siihen mies ajattelee että sinä VAADIT sitä häneltä - siksi hän ei uskalla tai ilkeä kertoa sinulle, ettei hänellä ehkä olekaan varaa tuollaiseen elintasoon. Sehän tarkoittaisi, ettei hän olekaan "oikea mies", ja sinä lähdet lätkimään kun hän ei enää pysty ylläpitämään sinua.

Suosittelen, että nyt nostat kissan pöydälle. Laskette kaikki yhteiset kulunne yhteen, ja maksatte ne jatkossa PUOLIKSI. Perustakaa yhteinen taloustili jonne kumpikin laittaa saman summan, ja sieltä sitten maksetaan yhteiset kulut. Miehelläkin varmasti jää enemmän rahaa sitten omien laskujensa maksamiseen. Keskustelkaa myös noista ravintolakäynneistä ja muista turhista menoista, sinun pitää vakuuttaa miehelle että hänen ei tarvitse viedä sinua ulos ja maksaa jos hänellä ei ole rahaa! Ravintolaan menee helposti 50-100 euroa, vuokratkaa sen sijaan elokuva ja käykää hakemassa pitsaa niin selviätte kahdella kympillä (joka maksetaan yhteiseltä tililtä). Minusta sinä olet osa ongelmaa, jos huomaat että miehellä on rahasta tiukkaa ja silti vastaanotat hiljaa kalliita palveluksia.

Viimeksi muokattu:
Jos miehellä on rahaa kaikenlaiseen, vaikkei palkan puolesta pitäisikään, arvelisin hänen rahoittavan menojaan kulutusluotoilla tai pikavipeillä. Tietysti on vaihtoehtona sekin, että hänellä olisi tilillään paljon rahaa, mutta maksumuistutukset ja perintätoimiston kirjeet eivät siihen viittaa.

Kun yhteistaloudessa asutte, saattaa toisen rahavaikeudet ikävä kyllä vielä vaikuttaa sinunkin elämiseesi.

Kiitoksia viisaista vastauksista, onneks tällä mun äijällä ei oo asiat ihan niin pahassa jamassa kun tolla toisen ketjun aloittajan miehellä. Oon tässä sulatellu asiaa pitkin päivää ja ehkä tää ei nyt oo vielä ihan kauheeta. Suu pitää kyllä silti saada auki. Jotenkin tuntuu vaan pöntöltä urputtaa, ku ne on kuitenkin hänen laskujaan, jotka on jääneet maksamatta, ei se periaatteessa kuulu mulle kunnei mun elämään suoranaisesti vaikuta.

Oon aikasemminki miettiny, et miten mun mies kustantaa duunarin palkalla meidän asunnon vuokran, auton bensat ja muut kulut, niiden treenikämpän vuokran (soittaa bändissä) ja kaiken muun ylimääräsen ja turhan. Ja aina kun ollaan vaikka ulkona syömässä, hän haluaa maksaa. Luottokorttia sillä ei (luojan kiitos) oo, joten mitään luottovelkaa ei voi olla.

Huoh. Musta on tainnu tulla sellanen kaikesta hermostuva, nalkuttava akka, millaseks mun ei koskaan pitäny muuttua. Parastahan olis, ettei koskaan tarvis maksaa mitään laskuja ni ei tarvis tapellakaan.

Ensinnäkin: koskaan ei pitäisi muuttaa yhteen asumaan ennen kuin on selvitetty miten yhteinen talous hoidetaan. Rahallisesti ja muutenkin.

Jos nyt ajattelet ettei tuo nyt vielä kovin pahaa ole, niin seuraavaksi tulee jotain pahempaa ja sitten taas keksit jollakin perusteella ettei se niin paha juttu ole jne jne kunnes ollaankin sitten jo korvia myöten veloissa. Ja miten niin ei vaikuta sinun elämääsi, kun yhdessä asutte? Jos mies ei pystykään joku päivä maksamaan vuokraa, autoa yms niin sinun maksettaviksihan ne tulevat. Ja tietysti puolet pitäisi jo olla sinun maksettavanasi kuten joku muukin totesi... Mutta silti, jos mies ei joku päivä pysty maksamaan edes omaa osuuttaan kuluista, ja sinulla ei ole varaa maksaa kaikkia kuluja, niin sitten lähtee asunto alta. Eikö se vaikuta sinun elämääsi?

Ihan höpöä pilvilinnoissa elämistä kun nuoret sanovat että minä en sitten koskaan nalkuta/riitele kun olen suhteessa. Sinä, kuten muutkin, tulevat nalkuttamaan enemmän tai vähemmän asioista (riippuen miehestä), ja varsinkin riitelemään. Ja joo, parasta olisi tietysti kaikista jos koskaan mistään ei tarvisi maksaa, mutta nyt kuitenkin eletään todellisuudessa ja raha-asiat ovat yksi suhteiden suurimmista riitelynaiheista (ja jopa eron aiheista). Minä nimittäin ainakin lähtisin kävelemään jos mies hoitaisi noin laskunsa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kulut puoliksi:
Siis käsitänkö oikein, että mies maksaa yksin vuokran, auton, ulkonasyömiset ja ilmeisesti ison osan muistakin yhteisistä kuluista? Miksi ihmeessä, kuuluisi kai puolet niistä (ainakin vuokrasta) sinulle? Oletko ajatellut, että ehkä miehellä on vanhanaikainen "miehen kuuluu elättää naisensa" ajattelutapa, ja koska sinäkin suostut siihen mies ajattelee että sinä VAADIT sitä häneltä - siksi hän ei uskalla tai ilkeä kertoa sinulle, ettei hänellä ehkä olekaan varaa tuollaiseen elintasoon. Sehän tarkoittaisi, ettei hän olekaan "oikea mies", ja sinä lähdet lätkimään kun hän ei enää pysty ylläpitämään sinua.

Eijeijei, anteeks, kirjotin ihan puuta heinää! Siis tarkotin, että miten pystyy maksaa OMAN PUOLEN vuokrasta, oman autonsa (kummallakin on oma, tosin itse yritän hankkitua omastani eroon, jolloin miehen auto olis yhteinen) ja sähkölaskut ja vastaavat maksetaan luonnollisesti puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja todellisuus kutsuu:
Ensinnäkin: koskaan ei pitäisi muuttaa yhteen asumaan ennen kuin on selvitetty miten yhteinen talous hoidetaan. Rahallisesti ja muutenkin.

Luonnollisesti. Asiasta keskusteltiin pitkään ja hartaasti, ja päätettiin muuttaa yhteen siksi, että kaksiossa asuminen kahteen pekkaan on halvempaa kun yksiössä asuminen yksin. Ja miehen oli jo korkea aika muuttaa pois äidin helmoista, eikä nähty järkeä siinä, että hän muuttaa myös yksiöön ja on siinä kiinni sen vuoden, mikä vuokrasopimuksissa yleensä on se minimi. Tehty mikä tehty, ja olen edelleen sitä mieltä, että päätös oli ihan oikea.

Käytiin tosiaan keskustelu aiheesta eilen illalla, jonka avasin viattomasti, että "hei ootko sä huomannu et sulle on tullu tämmösiä laskuja, mitä nää on?" :D Mies meni ihan hiljaseks, sai sit selitettyä, että koska oli maksanut bändikämpän vuokraa parin muun kaverin puolesta pari kuukautta kun niillä ei ollu rahaa, ni oli sitten jättänyt puolestaan omat laskunsa maksamatta. Oli kuitenki hoitanu laskut heti kun oli saanut rahat pojilta. Ja se "kasa" mistä vaahtosin oli tosiaan suurimmaks osaks maksettuja laskuja, herra kun ei merkkaile niihin mitään. Pitäis vissiin opettaa sille sitä arkistointiakin. :D

Lähinnä mietityttää, miksei se pyytäny mua maksamaan niitä laskuja, kyseessä oli kuitenki netti- ja puhelinlaskut. Jospa siinä oli sitten kyse siitä miehisestä egosta. Vannotin sitte vielä, ettei I_K_I_N_Ä anna yhdellekään perintätoimistolle aihetta lähetellä niitä lappujaan, ja että mun rahat on meidän rahoja yhtä paljon ku hänenki. Niin, ja tosiaan, ettei sitä vuokraa tarvitse maksaa niitten jätkien puolesta.

Meillä ei siis normaalisti eletä yli varojen, jotenkin vaan koen, että se osuus mikä mieheltä jää yli pakollisten menojen jälkeen, on sen omaa rahaa, jonka se on omalla työllään ansainnu, eikä mun kuulu nipottaa siitä, mihin se sen käyttää. Ja kun suurin osa siitä menee musiikkiharrastukseen, niin se on ainakin sellanen asia, mitä pitää tukea niin paljon ku pystyy. Ehkä nää käytännön jutut ei tuu meille vielä niin luonnostaan, mut mikäs tässä on opetellessa, kun tietää kuitenkin, että on sen oikean ihmisen kanssa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja todellisuus kutsuu:
Ihan höpöä pilvilinnoissa elämistä kun nuoret sanovat että minä en sitten koskaan nalkuta/riitele kun olen suhteessa. Sinä, kuten muutkin, tulevat nalkuttamaan enemmän tai vähemmän asioista (riippuen miehestä), ja varsinkin riitelemään. Ja joo, parasta olisi tietysti kaikista jos koskaan mistään ei tarvisi maksaa, mutta nyt kuitenkin eletään todellisuudessa ja raha-asiat ovat yksi suhteiden suurimmista riitelynaiheista (ja jopa eron aiheista). Minä nimittäin ainakin lähtisin kävelemään jos mies hoitaisi noin laskunsa.

Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, edes 15-vuotiaana, että se elämä on sitten ruusuilla tanssimista kun rakastuu. Itse olen kyllä valmis antamaan hiukan periksi raha-asioissa, kun mulle tärkeintä on se, että toinen kuitenkin välittää miltä musta tuntuu ja mitä mä ajattelen. Kyllä toivottoman tapauksen tunnistaa jo kaukaa, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Se, ettei toinen tee asioita just niinkun mä tai pidä asioita samanlaisessa tärkeysjärjestyksessä, tekee elämästä mielenkiintosta. Ja joo en, en halua sillä tavalla mielenkiintosta elämää et ulosottomiehet on oven takana, mut kyllä toi tosta oppii ku vähän potkii persiille. :P

Pahaenteistä tuo minusta on (ja luin viimeisimmäin viestisi myös).

Perustakaa yhteinen tili johon kumpikin ETUKÄTEEN laittaa rahat. Mieluummin asukaa erillänne että mies osaa ottaa huomioon oikean elämän oikeat kulut.

Ja se treenikämppä... luopukoon siitä kun ei muillakaan ole varaa maksella.

Juttu treenikämpästä ja persaukisista kavereista ei kuitenkaan vastaa huoleesi siitä miten miehellä on duunarin palkastaan varaa maksella kaikenlaista löysää vuokran ja muiden pakollisten asumiskulujen lisäksi, Onko se mysteeri selvinnyt?

Ei millään pahalla, mutta pidä myös mielen pohjalla se että rahasotkuja kuten pettämistäkin monesti selitellään kaikenlaisilla hätävalheilla kun ollaan jääty kiinni rysän päältä. On olemassa ihmisiä joilla vastuullinen rahankäyttö ei vaan koskaan onnistu. Se on pitemmän päälle kumppanille todella rasittavaa ja lopulta yleensä tappaa suhteen. Tuollainen tilanne voi johtaa siihen että toinenkin osapuoli joutuu lopulta makselemaan yhteiselossa kumppanille kertyneitä laskuja.

Mun mielestä tuo tilanne ei kuulosta kovin pahalta. Ymmärrettävää, että kuukausittaisten menojen ja tulojen tasaaminen on hieman hakusessa, jos on tähän asti asunut vanhempiensa kotona, missä on valmiina kaikki pesukoneet, lehdet tulee, Tv-luvat ja vakuutukset on maksettu jne. monta menoa joista kertyy äkkiä isompi summa omassa taloudessa. Teidän pitää vaan alkaa pitää yhdessä kirjanpitoa tuloista ja menoista ja sinun oltava jämäkkänä ja koulutettava mies vastuulliseen rahankäyttöön. Kyllä siitä vielä ihan hyvä mies tulee, kun ei vaikuta siltä, että olisi selkäsi takana pistänyt rahaa vieraisiin naisiin, pelaamiseen tms.

Käytiin tosiaan keskustelu aiheesta eilen illalla, jonka avasin viattomasti, että "hei ootko sä huomannu et sulle on tullu tämmösiä laskuja, mitä nää on?" :D Mies meni ihan hiljaseks, sai sit selitettyä, että koska oli maksanut bändikämpän vuokraa parin muun kaverin puolesta pari kuukautta kun niillä ei ollu rahaa, ni oli sitten jättänyt puolestaan omat laskunsa maksamatta. Oli kuitenki hoitanu laskut heti kun oli saanut rahat pojilta.

Lähinnä mietityttää, miksei se pyytäny mua maksamaan niitä laskuja, kyseessä oli kuitenki netti- ja puhelinlaskut. Jospa siinä oli sitten kyse siitä miehisestä egosta. Vannotin sitte vielä, ettei I_K_I_N_Ä anna yhdellekään perintätoimistolle aihetta lähetellä niitä lappujaan, ja että mun rahat on meidän rahoja yhtä paljon ku hänenki. Niin, ja tosiaan, ettei sitä vuokraa tarvitse maksaa niitten jätkien puolesta.

Tässä yksi tärkeä pointti yllä, miksi mies makselee kavereiden puolesta vuokraa? Jos ollaan parisuhteessa, niin tuollaiset päätökset ensinnäkin täytyy tehdä yhdessä (eli onko ok jaella rahojaan muille ja jättää laskut maksamatta, ja varsinkin toisen selän takana). Ok, jos oli yksi ainoa hairahdus, ei ok jos näin jatkuvasti käy. Ja tietysti tuo voi myös olla hätävalhe. Perintätoimisto kun ei heti lähetä kirjettä vaan kyllä sitä ensin tulee muistutuslasku. Eli aika pitkään on täytynyt laskujen roikkua.

Mutta katsele miten menee jatkossa, tiedät sitten kummasta on kyse. Voihan olla, että mies muutenkin vippailee kavereilleen rahaa. Vaikka kyse nyt olisikin "oman" ylimääräisen rahan käytöstä, niin jatkossa voi ketuttaa jos mies ei säästä mitään ja esim. lomamatkat menee sinun pussista, tai jos lapsia hankitte niin lastenvaatteet ym tarvikkeet on sinun maksettavana. Eli kannattaa miettiä vähän tulevaisuuteenkin, jos mies oppii että saa tuhlailla miten tahtoo niin jatkossa voi olla vaikea muuttaa käytöstä.

Meillä ei siis normaalisti eletä yli varojen, jotenkin vaan koen, että se osuus mikä mieheltä jää yli pakollisten menojen jälkeen, on sen omaa rahaa, jonka se on omalla työllään ansainnu, eikä mun kuulu nipottaa siitä, mihin se sen käyttää.

Niin tuossa yllämainitussa tapauksessa kyllä eli yli varojensa kun ei laskuihin ollut rahaa... Eli olisi pitänyt ensin maksaa laskut ja sitten lainata kavereille (tietysti sen jälkeen kun olisi keskustellut kanssasi).

Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, edes 15-vuotiaana, että se elämä on sitten ruusuilla tanssimista kun rakastuu. Itse olen kyllä valmis antamaan hiukan periksi raha-asioissa, kun mulle tärkeintä on se, että toinen kuitenkin välittää miltä musta tuntuu ja mitä mä ajattelen. Kyllä toivottoman tapauksen tunnistaa jo kaukaa, eikä kukaan ole seppä syntyessään.

Kyllä aika moni kuvittelee että elämä on ruusuista parisuhteessa, varsinkin silloin viisitoistavuotiaana. Jotkut vielä kolmekymppisenäkin, saattavat jättää hyvän miehen (tai eivät huoli ketään), kun ovat tavallisia miehiä eivätkä tuo kukkia joka päivä. Usko pois, näitä löytyy...

Ja ei, toivottomia tapauksiakaan ei tunnista välttämättä kaukaa, mies voi olla vaikka kuinka hyvä valehtelija. Näitäkin tarinoita täällä saa lukea että nainen on jo raskaana ja luuli että edessä on perheonni ja sitten paljastuu että mies on varaton pettäjä ja jättäjä tms. Tai että se unelmien mies paljastuukin olevan jo naimisissa. Tai on kaappijuoppo, tai käyttää kaikki rahat pokerin pelaamiseen... Ei kai kukaan oikeasti valitsisi huonoa miestä jos sen tunnistaisi jo kaukaa. Yleensä kun se asia käy selväksi on osa jo aika pitkällä suhteessa, mahdollisesti jo ekonomisesti tai lapsien kautta myös kiinni miehessä.

Viimeksi muokattu:
Ja ei, toivottomia tapauksiakaan ei tunnista välttämättä kaukaa, mies voi olla vaikka kuinka hyvä valehtelija. Näitäkin tarinoita täällä saa lukea että nainen on jo raskaana ja luuli että edessä on perheonni ja sitten paljastuu että mies on varaton pettäjä ja jättäjä tms. Tai että se unelmien mies paljastuukin olevan jo naimisissa. Tai on kaappijuoppo, tai käyttää kaikki rahat pokerin pelaamiseen... Ei kai kukaan oikeasti valitsisi huonoa miestä jos sen tunnistaisi jo kaukaa. Yleensä kun se asia käy selväksi on osa jo aika pitkällä suhteessa, mahdollisesti jo ekonomisesti tai lapsien kautta myös kiinni miehessä.
Joo, just hyvin peloteltu! Pitää sydän kylmänä odotella seuraavia pahoja merkkejä ja vielä muistaa että jos mies on pitkän pitkän aikaa rauhallinen perheenisä niin eräänä päivänä sillä naksahtaa päässä. Sillon se ihan äkkiarvaamatta ottaa pyssyn ja ampuu koko perheen koska ne on just niitä vaarallisimpia tyyppejä.

Parempi vaan pitää selkä seinää vasten ja kissa pöydällä sekä päästellä höyryjä päivittäin. Kuulustella ja opettaa tavoille. Luottamus kun pitää ansaita, vai mitä?

Tässä ovessa / kahva vain sisäpuolella /oven takana mies / herkkä ja lämmin. -- Kukaan ei avaa tyhjyyteen / seiso siis ovella / kolkuta hiljaa / huuda lujaa / odota ääneti. -- Mutta ensin lakaise vaatimukset rappusilta -- Eräänä päivänä hän raottaa ovea!
(Teologi, seurakuntapappi Anja Porio)

Viimeksi muokattu:
Joo, just hyvin peloteltu! Pitää sydän kylmänä odotella seuraavia pahoja merkkejä ja vielä muistaa että jos mies on pitkän pitkän aikaa rauhallinen perheenisä niin eräänä päivänä sillä naksahtaa päässä. Sillon se ihan äkkiarvaamatta ottaa pyssyn ja ampuu koko perheen koska ne on just niitä vaarallisimpia tyyppejä.

Äh ja höpö höpö. Sanoin vain, ettei toivottomia tapauksia tai huonoja miehiä välttämättä tunnista kaukaa, ja se on totta. Monen eri ihmisen kokemusten perusteella. Sanoin myös, että kannattaa katsella miten menee (en sanonut "jätä se sika"), ja tehdä johtopäätökset sen perusteella.

Viimeksi muokattu:
Käytiin tosiaan keskustelu aiheesta eilen illalla, jonka avasin viattomasti, että "hei ootko sä huomannu et sulle on tullu tämmösiä laskuja, mitä nää on?" :D Mies meni ihan hiljaseks, sai sit selitettyä, että koska oli maksanut bändikämpän vuokraa parin muun kaverin puolesta pari kuukautta kun niillä ei ollu rahaa, ni oli sitten jättänyt puolestaan omat laskunsa maksamatta.

Hyvä, että otit asian puheeksi!

Todellakin, vaikeita tilanteita voi tulla itse kullekin. Hieman meriselitykseltä tuo minusta vaikuttaa, mutta voi olla tottakin.

Ehken itse heti tarjoutuisi maksamaan miehen laskuja jos on tulevaisuudessa rahapulassa. Ajattelen työssäkäyvän aikuisen ihmisen pystyvän laskemaan tulonsa ja kulutuksensa. Ennemminkin ehdottaisin yhteisen tilin perustamista, jonne molemmat tallettaisivat sovitun summan säännöllisesti. Tältä tililtä sitten maksettaisiin yhteisiä menoja tai voitaisiin tehdä tarpeen vaatiessa nostoja. (Ei kuitenkaan mihinkään kavereiden menojen rahoittamiseen.)

Viimeksi muokattu:
Äh ja höpö höpö. Sanoin vain, ettei toivottomia tapauksia tai huonoja miehiä välttämättä tunnista kaukaa, ja se on totta. Monen eri ihmisen kokemusten perusteella.
Tottahan toki, ja kerrotaan tulleen yllätyksenä niitä perhesurmiakin. Onko nyt aihetta epäillä huonoksi tai toivottomaksi?
- "Aina on kyllä maksanu ku on ollu meidän yhteisistä laskuista tai vuokrasta kyse."

Onko kysymys omasta vai yhteisestä asiasta? Sietämättömäksi käy jos toisen rahakäyttöön puututaan, yrittäen sanella miksi, miten ja milloin mitäkin maksellaan, ts. päättää omavaltaisesti toiselle selkeästi kuuluvista oikeuksista. Missä yksityisyyden henkilökohtainen raja kulkee, on tässä suurempi ongelma.

Sanoin myös, että kannattaa katsella miten menee (en sanonut "jätä se sika"), ja tehdä johtopäätökset sen perusteella.
Katseltuhan on ja hyvin menee:

- "Homma toimii oikeen hyvin kaikilta osin…"
Mies otti aikuisten oikeasti rehellistä vastuuta, luototti soittokavereitaan oman toimintansa jatkuvuuden turvaamiseksi. Parin kuukauden vuokrien maksuhäiriöistä aiheutuu helposti treenikämpän menetys. Mies ilmeisesti jopa onnistui arvioimaan riskirahoituksen kannattavaksi ja saavutti kaikki tavoitteensa, hoitaen viipymättä myös velvoitteensa luotettavasti:

- "Oli kuitenki hoitanu laskut heti kun oli saanut rahat pojilta."
Kuluja kyllä tuli, mutta asiaa kokonaisuutena arvostellen vähän. Musiikin soittaminen on sentään nykypäivänä suhteellisen halpa harrastuskin.

Viimeksi muokattu:
Ap, nyt luet kun vanha neuvoo.

Kehottaisin sinua vakavasti miettimään tämän suhteen lopettamista. Itsesi takia. Miksi hyysäät moista ihmistä? Ja varo ettet vedä itseäsi huomaamattasi samaan suohon. Olin alle 20vuotiaana samaisessa tilanteessa ja siinä vaiheessa kun poikaystäväni pyysi vanhempiani tulemaan autolainansa takaajiksi, purin kihlauksemme. Tuli perintätoimistosta, voudilta ja ties mistä kirjettä. Ja hän unelmoi kuinka perustamme perheen. Miten minä olisin voinut tuollaisen kanssa perustaa yhtikäs mitään kun jo yksi kaupungissa käynti (kauppareissu) meni useimmiten pieleen kun jätkällä ei ollut enää käteistä päällä vaikka tilipäivästä oli alle viikko. Hän kävi hyväpalkkaisessa duunissa mutta kaikki meni ja velkaa teki vielä lisää. Hän oli minua jkv vanhempi.

Sinkkupalstalla joku ihmettelee kun joku "kehtaa" arvostella kuinka joku muka on rahan perään jos ei huoli miehekseen pers aukista viiskymppistä tyhjätaskua. Ihmetelköön vain, minä en ainakaan mitään luopiota huoli, en huolinut edes kaksikymppisenä.

Eli, onks tää joillekki ihan normaali käytäntö, suurentelenko asiaa? Miten ihmeessä mä otan asian puheeks miehen kanssa, ilman et loukkaan sen egoa tjtn..? Lieventäviä asianhaaroja tässä on se, et se on vähän semmonen liian rento luonteeltaan, ettei se vaan osaa stressata laskujen maksamisia ja tollasia. :D Aina on kyllä maksanu ku on ollu meidän yhteisistä laskuista tai vuokrasta kyse. Se asuu nyt ensimmäistä kertaa pois vanhempien luota, on 23, joten ehkä senkin takia perusjutut on vähän hukassa. Mietin vaan, et mitä jos se on tollanen sittenki ku meillä on lapsia elätettävänä...

Kyllä 23-vuotiaan tulee jo osata maksaa laskut ja hoitaa tärkeät asiansa asianmukaisesti.

Mitä se on kun on lapsia? Toivottavasti ei sitä päivää tule, no jos tulee niin sulla on 2 elätettävää ja huollettavaa.

Viimeksi muokattu:
Huh, tää onkin suurimman osan mielestä niin iso asia, et pitäis heittää äijä pihalle. Ei oo kyllä käyny mielessäkään.

Mulle se pohdinnan aihe on ollu se, kuinka paljon mä saan puuttua TOISEN OMIIN LASKUIHIN ja OMIIN RAHOIHIN. Jos se tahtoo maksaa ne vasta siinä vaiheessa ku ei oo muuta vaihtoehtoa, ni millä mä perustelen sen ettei niin voi tehdä? Jos se on niin tollo, ettei ite tajua. Kyllä seki makso ne laskut melko äkkiä kun huomas sen tekstin, että "jollet nyt maksa, se saattaa vaikuttaa luottotietoihisi" tms. Siks toiseks, jos se tulis mulle sanelemaan, kuinka paljon OMIA RAHOJANI saan käyttää vaikka kampaajalle tai muihin turhuuksiin, vetäisin kyllä aika vahvasti herneen nenään. Tästäkään syystä en koe, että on mun asia mennä sanomaan ettei hän saa lainata rahaa kavereilleen.

Meillä on siis yhteinen tili, johon siirretään etukäteen vuokrarahat ja sähkölaskurahat ja sellaset. Rehellisesti sanottuna sain vääntää miehelle rautalangasta minkä tähden se on järkevää, mutta pääasiahan on, että se kykenee tekemään niinku mä sanon. :D Ja tosiaan ikinä ei oo jättäny vuokrarahoja siirtämättä tai muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vanha neuvoo:
Kyllä 23-vuotiaan tulee jo osata maksaa laskut ja hoitaa tärkeät asiansa asianmukaisesti.

Mitä se on kun on lapsia? Toivottavasti ei sitä päivää tule, no jos tulee niin sulla on 2 elätettävää ja huollettavaa.

Ja aivan varmasti hankitaan lapsia, ja ollaan varmasti erinomaiset vanhemmat sitten kun sen aika tulee. Kumpikaan meistä ei oo valmis siihen, mut uskon myös, että tieto tulevasta vanhemmuudesta nostaa ihmisestä esiin ihan uusia puolia ja pakottaa ryhdistäytymään.

Onko se raha tosiaan elämän tärkein asia?

Kukaan meistä ei oo täydellinen, ja yleensä noi miespuoliset on niitä vähemmän organisoituja ja stressaavia yksilöitä. Ne (jotkut niistä) ei aina hahmota miten asiat kuuluu tehdä, ennen ku joku kertoo niille. ;)

Huh, tää onkin suurimman osan mielestä niin iso asia, et pitäis heittää äijä pihalle. Ei oo kyllä käyny mielessäkään.

Mulle se pohdinnan aihe on ollu se, kuinka paljon mä saan puuttua TOISEN OMIIN LASKUIHIN ja OMIIN RAHOIHIN. Jos se tahtoo maksaa ne vasta siinä vaiheessa ku ei oo muuta vaihtoehtoa, ni millä mä perustelen sen ettei niin voi tehdä? Jos se on niin tollo, ettei ite tajua. Kyllä seki makso ne laskut melko äkkiä kun huomas sen tekstin, että "jollet nyt maksa, se saattaa vaikuttaa luottotietoihisi" tms. Siks toiseks, jos se tulis mulle sanelemaan, kuinka paljon OMIA RAHOJANI saan käyttää vaikka kampaajalle tai muihin turhuuksiin, vetäisin kyllä aika vahvasti herneen nenään. Tästäkään syystä en koe, että on mun asia mennä sanomaan ettei hän saa lainata rahaa kavereilleen.

Meillä on siis yhteinen tili, johon siirretään etukäteen vuokrarahat ja sähkölaskurahat ja sellaset. Rehellisesti sanottuna sain vääntää miehelle rautalangasta minkä tähden se on järkevää, mutta pääasiahan on, että se kykenee tekemään niinku mä sanon. :D Ja tosiaan ikinä ei oo jättäny vuokrarahoja siirtämättä tai muuta.

Ja aivan varmasti hankitaan lapsia, ja ollaan varmasti erinomaiset vanhemmat sitten kun sen aika tulee. Kumpikaan meistä ei oo valmis siihen, mut uskon myös, että tieto tulevasta vanhemmuudesta nostaa ihmisestä esiin ihan uusia puolia ja pakottaa ryhdistäytymään.

Kukaan meistä ei oo täydellinen, ja yleensä noi miespuoliset on niitä vähemmän organisoituja ja stressaavia yksilöitä. Ne (jotkut niistä) ei aina hahmota miten asiat kuuluu tehdä, ennen ku joku kertoo niille. ;)

Kunnioitan lojaalisuuttasi poikaystävääsi kohtaan, mutta tekstistä paistaa läpi että olet kovin innokas kouluttamaan ja hoivaamaan pikkuisen holtittomasta pojankollista vastuuntuntoisen miehen ja mallikelpoisen isän.

Oletko ihan varma että se on rakastetun naisen ja puolison rooli miehensä rinnalla? Kuulostaa enemmän hellältä ja tarmokkaalta äitimammalta joka kouluttaa isoa poikakultaansa määrätietoisella mutta rakastavalla kädellä aikuisuuden saloihin.

Varo vaan että et kolmeakymppiä lähestyessäsi ala kaivata aikuista miestä ja tasavertaista partneria jolle ei tarvitse kaikkea vääntää rautalangasta ja opettaa mitään. Miestä joka osaa ottaa ja kantaa vastuuta ihan oma-aloitteisesti. Kun sellaiseen törmäät, voivat mennä jalat alta ja vannotut valat unohtua ja haluat kiihkeästi ulos vanhasta suhteesta.

Ja tulevien lasten kannalta ehdotan että teet miehestä isän vasta kun hän on JO ryhdistäytynyt ja valmis isän rooliin. Usko kokenutta, vanhempana olo on paljon helpompaa niin.

Viimeksi muokattu:
Mulle se pohdinnan aihe on ollu se, kuinka paljon mä saan puuttua TOISEN OMIIN LASKUIHIN ja OMIIN RAHOIHIN. Jos se tahtoo maksaa ne vasta siinä vaiheessa ku ei oo muuta vaihtoehtoa, ni millä mä perustelen sen ettei niin voi tehdä? Jos se on niin tollo, ettei ite tajua. Kyllä seki makso ne laskut melko äkkiä kun huomas sen tekstin, että "jollet nyt maksa, se saattaa vaikuttaa luottotietoihisi" tms.

Sinuna en kävisi aikuista miestä sen kummemmin "opettamaan". Nyt olette oudoksuttaneesta laskupinosta keskustelleet, mikä oli hyvä asia, joten hän tietää mielipiteesi. Tulevat kuukaudet paljastavat, miten mies laskujensa kanssa toimii.

Siihen laittaisin rajan, ettei kenenkään raha-asioiden ei pidä aiheuttaa ongelmia tai ikäviä yllätyksiä muille. Kun yhteistä tulevaisuutta suunnittelette, helpottaa molempien luottokelpoisuus vaikka oman asunnon hankkimistakin.

Viimeksi muokattu:

Varo nyt hyvä tyttö! Varmasti nostaa uusia puolia miehestä lapsensaanti. Mutta ne eivät ole hyviä puolia. Lapsensaanti on tosi iso juttu. Älä usko naiivisti mihinkään ihmemuuttumisiin. Avaa nyt ne silmäsi hyvä tyttö! mitä luulet, miksi nykyään on niin paljon hajonneita nuoria perheitä? Ero tulee kun lapsi on alle 3-v, ja se on juuri pitkälle yksi syy että mies ei ole valmis. Ai että vanhemmuus pakottaa ryhdistäytymään. Voin sanoa että jos ei ole mitään ryhdikästä tyyppiä niin ei ryhdisty.

Viimeksi muokattu:
Sinuna en kävisi aikuista miestä sen kummemmin "opettamaan". Nyt olette oudoksuttaneesta laskupinosta keskustelleet, mikä oli hyvä asia, joten hän tietää mielipiteesi. Tulevat kuukaudet paljastavat, miten mies laskujensa kanssa toimii.

Siihen laittaisin rajan, ettei kenenkään raha-asioiden ei pidä aiheuttaa ongelmia tai ikäviä yllätyksiä muille. Kun yhteistä tulevaisuutta suunnittelette, helpottaa molempien luottokelpoisuus vaikka oman asunnon hankkimistakin.

AP:n miehen tilanne kuulostaa rumasti sanoen siltä että miehelle pitäisi määrätä virallinen holhooja hoitamaan raha-asioita. Nyt postia tekee ap, mutta sen voi saada ihan viralliseksikin. Maistraateista saa tarkemmat ohjeet.

Viimeksi muokattu:
AP:n miehen tilanne kuulostaa rumasti sanoen siltä että miehelle pitäisi määrätä virallinen holhooja hoitamaan raha-asioita. Nyt postia tekee ap, mutta sen voi saada ihan viralliseksikin. Maistraateista saa tarkemmat ohjeet.

Edunvalvojathan vähintään nyky-Suomessa hälyytetään paikalle hoitamaan parikymppisten miesten myöhässä maksettuja laskuja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä