mies juo, raskaus ja ero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lammi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jo toi että sä puhut päihdepiiristä ja ryyppykavereista saa sun miehen näyttämään spurgulta. Ja niinhän se taitaa ollakkin..elämä on valintoja täynnä sä olet raskaana ja sun valinnat vaikuttavat pitkälle lapsen elämään..
Jos sun mielestä on normaalia että spurgut käy teidän oven takana kolkuttelemassa ja sä lasket miehes alkoholiannokksia, niin sitten sulla on varmasti se elämä mitä haluatkin.

En tajua miten asuinalueen muuttaminen auttaisi. Itse aikanaan seurustelin alkoholistin kanssa, puhuttiin puolitosissaan yhteen muuttamisesta. Meinattiin muuttaa uudelle pikkupaikkakunnalle. Olin kuitenkin täysin varma että se ei vaikuttaisi miehen kaveripiiriin ja juomiseen, ihan varmasti olisi löytänyt uuden juoppokaveripiirin, ainahan juopot löytää toisensa.

ihan oikeestiko olet juopolle äijälle levittänyt kinttusi, mieti hiukan.
Nyt kiireesti pakkaat tavarasi ja lähdet omillesi asumaan. Mene riittävän kauaksi mihestäsi.
Jos mahollista niin mene sille paikkakunnalle jossa on oma tukiverkostosi.

No ei se aina mene niin, etteikö mies pysty muuttumaan. Usein tiukan paikan eteen joutuessaan se viina kyllä voittaa, mutta joskus käy toisinpäin, kuten meillä. Mies lopetti juomisen kokonaan ja perhe on ehjä ja kaikki voivat todella hyvin!

Ap on läheisriippuvainen, kun ei millään usko, että ei juopon kanssa kannata vekslata vuosikausia.
Näinpä. Alkoholistin läheinen sairastuu läheisriippuvuuteen.

Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.

Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

Silti se ei paranna sairautta nimeltä alkoholismi. Siihen ei auta myöskään usko eikä toivo.

Kyllä tuo vuosien ryyppääminen jo kertoo siitä ettei ukko tajua mitä juomisellaan aiheuttaa.. Nähnyt miten ap on kärsinyt ukon juomisesta eikä se ole saanut ukkoa lopettamaan dokaamista. Tuskinpa lopettaa minkään muunkaan takia. Ainahan juopoilla on parempia kausiakin. Esim. mun faija dokas aikoinaan niin että mun mutsi jätti sen ja 'vei lapset' mukanaan. Tän takia sit mies oli noin puol vuotta juomatta kunnes ratkes taas. Juomisen aikana menetti työpaikkansa, autonsa ja asuntonsa. Oli noin vuoden juomatta sitten kun lääkäri sanoi että henki lähtee seuraavasta kaljasta. Eipä sekään sitten lopullisesti pistänyt loppua juomiselle... Sitä vaan ap että vaikka olisi puoli vuotta juomatta, tai vuoden tai pari, se ei vielä takaa mitään.

[QUOTE="Vieras";25649729]En tajua miten asuinalueen muuttaminen auttaisi. Itse aikanaan seurustelin alkoholistin kanssa, puhuttiin puolitosissaan yhteen muuttamisesta. Meinattiin muuttaa uudelle pikkupaikkakunnalle. Olin kuitenkin täysin varma että se ei vaikuttaisi miehen kaveripiiriin ja juomiseen, ihan varmasti olisi löytänyt uuden juoppokaveripiirin, ainahan juopot löytää toisensa.[/QUOTE]
Todellakin.

Ystäväni - tai ehkä entinen ystäväni pikemminkin, enää en ole jaksanut olla tekemisissä kun en enää häntä tipan vertaa arvosta sattuneista syistä - muutti juoppomiehensä kanssa paikkakunnalta toiselle, asuinalueelta toiselle, ties miten monta kertaa, taka-ajatuksena se että saadaan "muuten hyvä mies" (eli täys persreikä väkivaltainen alkkis joka ei ole edes töissä koskaan ollut) pois "huonosta seurasta" (eli kaltaistensa seurasta, joista osa oli miestä taatusti parempiakin kun he sentään kävivät töissä juomisen ohella eivätkä hakanneet ketään). Turha kai sanoakaan, että mies juo yhä, eikä missään vaiheessa juomista lopettanutkaan, sillä juoppo saa aina juomaseuraa.

Ap, ole sinä fiksumpi kuin entinen ystäväni. Ole sinä parempi äiti mitä hän on omille lapsilleen ollut - hyvä, tai edes kelvollinen äiti ei altista lapsiaan sille että kotona on känninen iskä, lauma vieraita kännisiä ukkoja ja akkoja, plus vielä perheväkivalta lisäksi.

Komppaan edellisiä. Miehelläsi on ongema. Alkoholismi on sairaus joka ei ymmärtämällä ja anteeksiantamalla parane. Kerroit laskevasi annoksia mutta todennäköisesti et siltikään näe kaikkea juomista - alkoholistit ovat ovelia. Töissä voi olla piilopullo pukuhuoneessa, kotona autotallissa.

Tuohon tilanteeseen ei lasta pidä tuoda, varsinkin kun ongelma ei suinkaan parane siinä vaiheessa kun vauva valvottaa yöt ja vaipparalli pyörii - siinä vaiheessa yleensä se putki vasta jääkin päälle kun kotiinpaluu ei oikein houkuttaisi. Sitten olet jo itse liian uupunut ja stressaantunut pystyäksesi lähtemään.

Lähde nyt kun sinulla on vielä voimia. Tee se lapsen parhaaksi. Miestä ei sinun tarvitse kokonaan hylätä mutta älä myöskään lankea tyhjiin lupauksiin - vaadi konkreettisia toimia. Jos mies tiedostaa ongelman ja omasta halustaan hakeutuu hoitoon niin teillä on perheenä vielä toivoa.

[QUOTE="Vieras";25649729]En tajua miten asuinalueen muuttaminen auttaisi. Itse aikanaan seurustelin alkoholistin kanssa, puhuttiin puolitosissaan yhteen muuttamisesta. Meinattiin muuttaa uudelle pikkupaikkakunnalle. Olin kuitenkin täysin varma että se ei vaikuttaisi miehen kaveripiiriin ja juomiseen, ihan varmasti olisi löytänyt uuden juoppokaveripiirin, ainahan juopot löytää toisensa.[/QUOTE]

mulla on samanlainen konemus, tosin mä asuin jo exäni kanssa yhdessä kun hän alkoholisoitui hitaasti mutta varmasti. Kun oli tuossa pistees juomisen suhteen kuin ap:n mies nyt, päätin lopulta muuttaa pois. Vasta kub molemmat asuimme omissa asunnoissa, mies alkoi tajuamaan oman tilanteensa. Hän lopulta lähti helsingistä lappiin asti katkolle koska se oli mun viimeinen ehto yhteenpalaamiselle, mutta pystyi olemaan siellä NELJÄ päivää kunnes kirjautui ulos ja lähti ryyppäämään. Eli ei juoppo tarvii edes niitä kavereita siihen juomiseen, hyvin tuntuu löytyvän seuraa kun kävelee lähimpään kuppilaan.

Mulle tuo exän katkokokeilu oli se viimeinen pisara, tajusin ettei hän koskaan tule muuttumaan. Kuulemma dokaa edelleen kuin viimeistä päivää, itse en ole koko kuvatusta nähnyt neljään vuoteen. Onneksi itse en mennyt tekemään lapsia tuollaisen kanssa.

Ajattele lasta. Pakkaa kamat ja lähde pois. Jos kerran juoppo aina juoppo, lapsi ei muuta asiaa parempaan suuntaan. Ihan turhaa istut ja itket, rakkaus on sokea, voi rakastua pässiinkin.

Yhteistyössä