mies käytännössä asuu täällä, ei maksa kuitenkaan mitään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos mies käyttää autoaan pääasiassa työmatkoihin, niin ei ole oikein, että mies voi sillä verukkeella jättää maksamatta asumisen ja ruuan. Mies saa vähemtää työmatkakulut verotuksessa, mutta ap ei voi tehdä vähennyksiä miehen ruokkimisesta tai asuttamisesta.

Selvitä, miten mies aikoo asallistua asumiskuluihin, kauppalaskuihin yms ennenkuin muutatte virallisesti yhteen.

Miks mun pitäs sen autosta mitään maksaa.. se on sen. Enkä mä sitä tarvii jos joskus tarvii pidemmälle päästä ni meen vaikka bussilla. Vai jos me ollaan ny menty yhdessä pidemmälle kauppaan ni olisko si bensarahaa tarvinnu antaa sille et voidaan ostaa meille yhteisiä ruokia. Mies kun ostaa vaan tupakkinsa yms. Joo en mee siihe kyytiin enää kuljetaan vaikka si niin samaan kauppaan että me mennää bussilla ja hän autolla, alkaa sapettaa.. ja lapsettaa.. saati olis mulla varaa ylläpitää omaakin autoa jos tuo maksais puolet yhteisistä kuluista. Mut tosiaan myin oman auton kun muutettii lähelle keskustaa enkä tarvii sitä. Eikä mikään ole ollut päästä toisen paikkakunnan kauppoihin, sujuu ne ostokset pyörälläkin.

Vaikuttaa yhä enemmän siltä, että keskustelkaa raha-asiat selviksi ennenkuin mies muuttaa luoksesi virallisesti!! Ja yritä pysyä rauhallisena ja keskustella faktojen pohjalta, koska tunnekuohuissa saatte aikaiseksi vain ison riidan. Mieti valmiiksi, mihin haluat miehen osallistuvan ja mitkä kulut kuuluvat sinulle -kirjaa vaikka paperille, että mieskin näkee ja ehkä ymmärtää mistä on kyse. Muuten saat loisijan ikuisiksi ajoiksi nurkkiisi...

Voithan siinä vaiheessa kun olette puhuneet miten asumisen kulut menee sanoa että voit joskus ostaa/maksaa miehen autoon bensaa, maksaa vakuutusmaksua tai käyttöveroa niin ei ole nipottamista sitten siitä.
Tai jos sä maksat ruokakulut sun muut, mies autosta tulevat kulut.

Aloittajan kauppareissuista ei kerry varmasi lähellekään niin paljoa kuluja kuin miehen ruokakuluista. Halvemmaksi tulisi mennä kauppaan vaikka taksilla.

Asiahan ei ratkennut mitenkään, samoilla mennään.. tai noh nyt mies mököttää ja vetelee kahtakauheemmin mun ostamia ruokia, jääkaappia tyhjäksi ja ostelee itselleen samalla herkkuja Huoh, vai lätkäsenkö suoraan enskuun vuokralaskun sille et maksais puolet samoin sähkö, ja että ruokaakin saa ostaa, miks mun pitää sitä elättää kaks kertaa pienemmillä tuloilla. Jos päättää mennä porukoilleen ni siitä sitten, ei mulla o varaa eikä halua aikuista miestä elättää. Vetoaa kuitenkin taas autoonsa ja työmatka kuluihin. Ja tuli valitusta kun lainasin häneltä kerran autoa kauppareissuun pidemmälle, tein 2vkon ruokaostokset, enkä tankannut. Kehtaa valittaa bensasta kun ite asuu ilmaseks täällä, totes vaan että niiiin.. eikö ymmärrä pointtia.

Asiahan ei ratkennut mitenkään, samoilla mennään.. tai noh nyt mies mököttää ja vetelee kahtakauheemmin mun ostamia ruokia, jääkaappia tyhjäksi ja ostelee itselleen samalla herkkuja Huoh, vai lätkäsenkö suoraan enskuun vuokralaskun sille et maksais puolet samoin sähkö, ja että ruokaakin saa ostaa, miks mun pitää sitä elättää kaks kertaa pienemmillä tuloilla. Jos päättää mennä porukoilleen ni siitä sitten, ei mulla o varaa eikä halua aikuista miestä elättää. Vetoaa kuitenkin taas autoonsa ja työmatka kuluihin. Ja tuli valitusta kun lainasin häneltä kerran autoa kauppareissuun pidemmälle, tein 2vkon ruokaostokset, enkä tankannut. Kehtaa valittaa bensasta kun ite asuu ilmaseks täällä, totes vaan että niiiin.. eikö ymmärrä pointtia.
Ei tosta tuu mitään, ota siltä kämpän avain pois jos ei kirjoillakaan ole eikä maksa vuokraa. Kirjoita ruokiin nimesi, etkä anna syödä niitä

Eihän tuo auto nyt ole mikään perustelu. Jos se on yhteinen auto, niin ok, silloin selitys on hyväksytty. Mutta muuten se ei kelpaa perusteluksi mitenkään. Mietihän nyt itsekin. Hän voi tarvita autoa työssään, mutta se on HÄNEN työnsä. Et sinä voi sen tekemistä rahoittaa, mitä nyt teet.

Ajatellaanpa asiaa ei kontekstissa: sinä ostat hevosen ja sanot miehellesi että hän saa tästä lähtien maksaa asumiskulut. Menisikö läpi?

Homman pitäisi mennä ainakin minun oikeustajun mukaan niin, että yhteiset kulut menee puoliksi ja sen jälkeen molemmat rahoittavat "omat juttunsa". Noita omia juttuja voi sitten valita mielensä mukaan. Se että jotain tarvitsee työhön, ei tee siitä mitenkään yhteistä (ellei työn palkkaa jaeta).

Eihän tuo auto nyt ole mikään perustelu. Jos se on yhteinen auto, niin ok, silloin selitys on hyväksytty. Mutta muuten se ei kelpaa perusteluksi mitenkään. Mietihän nyt itsekin. Hän voi tarvita autoa työssään, mutta se on HÄNEN työnsä. Et sinä voi sen tekemistä rahoittaa, mitä nyt teet.

Ajatellaanpa asiaa ei kontekstissa: sinä ostat hevosen ja sanot miehellesi että hän saa tästä lähtien maksaa asumiskulut. Menisikö läpi?

Homman pitäisi mennä ainakin minun oikeustajun mukaan niin, että yhteiset kulut menee puoliksi ja sen jälkeen molemmat rahoittavat "omat juttunsa". Noita omia juttuja voi sitten valita mielensä mukaan. Se että jotain tarvitsee työhön, ei tee siitä mitenkään yhteistä (ellei työn palkkaa jaeta).

olen samaamieltä, noin nää munkin mielestä pitäs parisuhteessa mennä, vaikka pienempi tuloinen olenkin, muttä tää asia ei vaan tunnu ratkeevan eikä mies tajua asian pointtia. Ikänsä asunut porukoillaan ni ei vissiin käsitystä et eläminen maksaa.

olen samaamieltä, noin nää munkin mielestä pitäs parisuhteessa mennä, vaikka pienempi tuloinen olenkin, muttä tää asia ei vaan tunnu ratkeevan eikä mies tajua asian pointtia. Ikänsä asunut porukoillaan ni ei vissiin käsitystä et eläminen maksaa.

No hei nyt härkää sarvista kiinni... sanot ettei tuossa ole järkeä ja tämä on parisuhdekysymys. Voidaan olla olemattakin, jos on niin vaikeaa.

Samaan syssyyn kannattaa puhua myös kotitöistä. Voin vaan veikata että kyseisen herran mielestä puhtaat pyykit vaan lentää kaappiin siististi viikattuna, hella tekee ruoan itsestään, pölyt katoaa taianomaisesti pois jne...:D

Äläkä anna miehen syödä sun ruokia. Ihan sama mitä selittää. Sä oot ne maksanu ja jos vaan mököttää kuin pieni lapsi, niin sitten sun pitää vaan vetää rajat.

Mä miettisin kyllä ihan tosissani, et kannattaako edes yhteen muuttaa tai jatkaa seurustelua. Minkä ikäisiä ootte?

Kehtaako noinkaan tehdä.. tosta ruoasta. Kehtaanko pyytää vuokraa? Yms.. on tää vaikeeta saada suuta auki, viä vaikeempaa nyt ko ei tajunnu vieläkää et miks hänen täytys midän maksaa.. kolmas maailmansota tulee. Mites muut toimis? ei tää suhde ny tähän sais kaatua.. :/

Aika harva varmaan antais toisen käyttäytyä noin kuin annat nyt. En tarkoita syyllistää vaan kannustaa, että pidä omat puolesi.

Ilmeisesti muutit isompaan asuntoon, koska tarkoituksenne on, että mies muuttaa myös siihen.

Kun mä muutin isompaan asuntoon, johon mies muutti kuukautta myöhemmin, niin maksoimme yhdessä uuden asunnon vuokran. En siis ees ymmärrä, miksi miehesi ei maksa omaa osuutta vuokrasta, miksi maksat ruuat ja miksi mies ostaa itselleen herkkuja.

Teillä voi varmastikin olla muuten kivaa yhdessä, mutta tasapuolinen ja terve suhde vaatii sitä, ettei kumpikaan käytä toista hyväkseen (taloudellisesti, fyysisesti, henkisesti jne) ja molemmat panostavat suhteeseen kykyjensä mukaan niin taloudellisesti kuin muutenkin.

Sä selvästi oot ylikiltti ihminen ja siksi et ehkä itse nää, miten epäterve toimintamalli teillä on nyt. Sä annat ja mies ottaa ja ei anna omistaan sulle. Mies ei tuu jatkossakaan antamaan sulle mitään. Kuten edellisessä viestissä sanoin (olen vierailija 37), sama meno tulee jatkumaan kotitöissä, lastenhoidossa ym.

Vierailija 37 ja 39 jatkaa...

Mun mielestä vuokra(+vesi, sähkö) ja ruoat puoliksi tai prosentuaalisesti tulojen mukaan. Mies maksaa auton ja bensat, koska on hänen autonsa ja hänen työssäkäynnin takia. (Sitten kun sä saat töitä, tuskin mieskään maksaa sun bussikorttia tai autoa).

Samoin kotityöt kuten kaupassa käynnit jaetaan puoliksi tai siten esim., että tekee ruuan, toinen taas pesee pyykit.

Puoliksi vuokra, vesi, sähkö ja ruoat on minimi.

• Tykkää
Reactions: av mam ma
Sukulaiseni on aikuinen mies joka asuu porukoittensa nurkissa. Asuu siellä siksi, ettei omaa luottotietoja, joten oman asunnon hankinta hitaampaa. On kuitenkin uusi nainen kuvioissa, kun entisen kanssa meni sukset ristiin, juurikin ap:n luettelmien asioiden takia. Ei voinut maksaa vuokraa kun ei virallisesti asunut. Ei halunnut maksaa ruokia, koska ne eivät olleet häneen kotiinsa jne. Sanoisin että todella lapsellista, vaikkakin, jos toinen nostaa kaikki tuet, niin on ihan ok, ettei vuokraa toiselle makseta. Ap:n "mies" on varmaan mun sukulainen, kun niin samalta kuulostaa.

• Tykkää
Reactions: av mam ma
Kehtaako noinkaan tehdä.. tosta ruoasta. Kehtaanko pyytää vuokraa? Yms.. on tää vaikeeta saada suuta auki, viä vaikeempaa nyt ko ei tajunnu vieläkää et miks hänen täytys midän maksaa.. kolmas maailmansota tulee. Mites muut toimis? ei tää suhde ny tähän sais kaatua.. :/
Miten muut toimisivat? No ihan alkuun, olisin nauranut tuollaisin pihistelypojan pellolle jo aikapäiviä sitten. Jos seurustellessa noin tiukasti kytätään omia rahoja ja omia ruokia, ei yhdessäasumisesta varmasti tule yhtään mitään. En minä ala mitään vessapaperirullia nimikoimaan, jotta nyt ihan varmasti kumpikaan ei joudu maksamaan toisen kulutusta ollenkaan. Tuollaisessa tilanteessa on parasta asua erillään. Ja kuulostaa kovasti siltä, että tuon pojan, jonka kanssa olet suhteessa, olisi parempi asua yksin muutama vuosi, ennen kuin muuttaa uuden "äidin" ilmaiseen täysihoitolaan, jos ei tuon vertaa elämisestä ja maksuista ymmärrä.

Miksi suhde ei saa mielestäsi kaatua tähän? Poikaystäväsi ei vielä ole valmis olemaan aikuinen, haluatko ihan varmasti muuttaa yhteen henkisesti keskenkasvuisen pojanklopin kanssa?

Jos vaikka onkin niin että vuokra, sähkö ja vesikulut on semmoisia mitkä sulla ois maksettavana ilman miehen läsnäoloakin niin ruoka on asia erikseen.. Jos mies on muutaman kuukauden päästä muuttamassa siihen virallisesti niin tyytyisin siihen että tekisin selväksi että sen jälkeen kulut maksetaan sitten puoliksi ja siihen asti mies osallistuu ruokakuluihin jos kerta siellä syökin.

Jos sanot, että asuu kotonaan siihen saakka, että alkaa maksaa puolet vuokrasta, ruuasta ja muista yhteisistä, pakollisista kuluista. Perusteluksi voit sanoa, ettet halua tuntea itseäsi hyväksikäytetyksi ja että haluat olla tasavertainen kumppani etkä hänen äitinsä.

Minä en tuollaista loisivaa hyväksikäyttäjää katselisi, vaan antaisin potkun persuksiin. Ei se tuosta ainakaan paremmaksi muutu.

Yhteistyössä