Mies petti luottamuksen, kuinka päästä siitä yli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avovaimo1980
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avovaimo1980

Vieras
Elikkäs, olemme seurustelleet yli 10 vuotta. Suhde on ollut hyvä: olemme olleet avoimia, meillä on samanlaiset arvot ja vievämme paljon aikaa yhdessä yhteisten harrastusten parissa. Kohtelemme toisiamme hyvin.

Eilen sain kuitenkin tietää, että mies on pettänyt luottamuksen pahasti. Ei ole pettänyt, mutta samalla tavalla koen itseni loukatuksi ja nolatuksi. Mies katuu ja lupaa parantaa tapansa, mutta tilanne tuli niin puun takaa, etten osannut edes uneksia hänen tekevän minulle näin ikävästi! Siis, en tiedä, kuinka voisin vielä luottaa häneen.

En haluaisi erota, sillä yhteisiä vuosia on takana niin paljon, että puoli elämää tuntuisi menneen hukkaan. Rakastan myös miestäni, mutta samaan aikaan mietin, tapahtuuko vastaavanlaista kuitenkin uudelleen ja tuhlaanko vielä enemmän aikaa tähän suhteeseen. Olen jo kolmekymppinen, eli lapsiakin pitäisi jo alkaa suunnitella...

Onko teillä kokemuksia tällaisesta tilanteesta, tai muutoin vain neuvoja, että kuinka tässä nyt kannattaisi edetä?

Näillä tiedoilla on aika hankala sanoa juuta tai jaata. Luottamuksen pettämistä on hyvin monenlaista: puhuu eteenpäin asioita joita ei pitäisi, korkki ei pysy kiinni, ei hoida sovittuja asioita jne.

Kun vähän korostit ettei seksiä harrastamalla muiden kanssa, niin kenties lähemtymällä muihin suuntiin? Vähän vastaavasta syystä pyörin tällä keskustelupalstalla, nisätietoja naapuriviestiketjussa :)

Mutta näin niin kuin yleisellä tasolla, rauhallisuus usein auttaa, ja luottamuksen voi saada takaisin jos asia ei ole "peruuttamaton" ja molemmilla on halu mennä eteenpäin. Mutta tämä asiasta enempää tietämättä.

Riippuu vähän siitä missä aiassa hän luottamuksen petti.
Jos valehtelu esimerkiksi oli syynä, niin muissa asioissa hän silti voi olla luotettava.
Silloin puheiden uskottavuuteen pitää kiinnittää erityistä huomiota.
Onhan hän jo luvannut parantaa tapansa.
Sitten vaan testailemaan hänen heikkoa kohtaansa.
Valehtelu oli vaan esimerkki, sillä syyhän voi olla mikä tahansa, kun sitä ette ole kertonut.

Niin, tässä ei tiedä onko ap joku kontrollifriikki, ja mies on ajatellut itsenäisesti ehkä ensimmäisen kerran parisuhteen aikana. Jos näin on, niin onnea miehelle, seuraava askel on toivottavasti ero.

Luottamuksen pettämistä on niin paljon muutakin, kuin seksuaalinen pettäminen. Viina kai pahimpia? Meillä kävi niin, että mies oli saanut vielä mahdollisuuden. Muutama kk meni ok, mutta sitten tuli taas repsahdus. Oltiin sovittu lasten kanssa reissu, niin tää yks istuu terassilla koko päivän, soittelin pariin kertaa ja lupasi tulla tunnin sisällä kotiin (siis aamusta aamuyöhön), ja luulee olevansa aamulla ajokunnossa ja kykenevä seuraavan päivän haasteisiin. Ero tuli.

miehesi petti luottamuksen, jotenkin.
Mietipä vielä oliko tuo asia ison vain pienen suuttumisen arvoinen. Jos se oli ison suuttumuksen arvoinen, mieti voiko sen yli päästä vai ei.

Kerron konkreettisen esimerkin omalta kohdaltani.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 28 vuotta. Keväällä 2013 sain tietää sairastavani rintasyöpää. Se tuli täysin puun takaa ja syöpä oli laadultaan hyvin agressiivinen. Minulla ei ollut minkäänlaisia oireita tuossa vaiheessa.

Mieheni on terveyden perikuva, ei sairasta koskaan. Hän ei tykkää sairaaloista eikä sairaista ihmisistä. Hän ei mene mielellään ketään katsomaan sairaalaan, ne ovat hänelle paikkoja jossa vain kuollaan. Hänen isänsä kuoli kun hän oli pieni, sairaalassa, hänen pikkuveljensä kuoli kun mieheni oli teini-ikäinen ja hänen äitinsä kuoli kun mieheni oli vajaa 30 vuotias. Hän ei todellakaan pidä sairaaloista, jos mieheni kuuli kenenkään joutuneen sairaalaan, häntä puistatti ja hän sanoi, että ei mene katsomaan.

En saanut mitenkään sanottua miehelleni, että minulla on 50/50 mahdollisuus selvitä hengissä. Kävin yksin rankat tutkimukset, olin vuorokauden sairaalassa, miehelle sanoin olevani työmatkalla. Leikkausaika tuli vajaan 3 viikon sisällä diagnoosista, en pystynyt sanomaan mitään. Vasta 2 päivää ennen leikkausta sain kerrottua miehelleni. Kertominen ei mennyt ollenkaan hyvin, mies järkyttyneenä huusi minulle vihaisena, sen takia kun en ollut kertonut aiemmin.
Hän lähti pois kotoa ja palasi vasta 3h päästä. Hän ei voinut ymmärtää miten en uskonut häneen ja hänen tukeen.

Kielsin häntä kertomasta sairaudestani lapsille ja iäkkäälle äidilleni. Kun heräsin leikkauksesta ja pystyin vastaanottamaan vieraita, sairaalan sängyn vieressä olivat kaikki. Vanhimman tyttäreni perhe ja äitini olivat lentäneet kahdella eri lennolla maailmalta käymään.
Nuorimmainen oli jättänyt koulunsa lähes 2000km päässä ja rientänyt paikalle.

Minulla meni kaikki voimat muiden järkytyksen tyynnyttelemiseen. En saanut olla potilas, se joka on sairas ja jonka identiteetti oli muuttunut radikaalisti. Olin rinnaton 46 vuotias jota haukuttiin joka puolelta, että mikset kertonut, ei tällaisia asioita saa pitää itsellään.

Kukaan ei tajunnut sitä kuoleman pelkoa ja luopumisen pelkoa joka minulla oli. He olivat vain loukkaantuneita omasta puolestaan, siitä miten itsekäs oli kun en halunnut järkyttää heitä.

Olin rehellisesti sanottuna todella vihainen miehelleni ja myös koko perheelleni, mutta en saanut sitä sanottua. Mieheni on varmaan vieläkin jollakin tasolla loukkaantunut minulle, siitä että luulin hänen kauhistuvan ja ottavan etäisyyttä minuun sairauteni takia. Vähättelin hänen kykyään ja rakkauttaan, lasten mielestä vähättelin myös heidän vahvuuttaan.

Itselläni oli täysi työ pysyä hengissä ja yrittää löytää oma identiteetti, jo se että pystyin edes itse katsomaan itseäni peilin kautta, oli minulle äärettömän vaikeaa. Paljon vaikeampaa kuin miehelleni. Miestäni rinnattomuuteni ei hetkauttanut suuntaan eikä toiseen. Hän totesi vaan että minä olen hänelle aina minä, tisseillä tai ilman. Eikä hän ole koskaan karttanut koskettamista eikä suoraan katsomista. Hänelle pääasia hänelle on, että olen elossa, viis tisseistä.

Mutta pointtini on tässä, minä oletan yhäkin vielä yli 30 vuoden tuntemisen jälkeen miehestäni erilaisia asioita ja odotan hänen toimivan jossakin tilanteessa jollakin tavalla.
Joskus olettamukseni menevät pieleen, mieheni ei reagoikaan niinkuin minä luulen hänen reagoivan. Minä olen erehtyväinen ihminen ja niin on miehenikin.

parisuhteessa pitäisi miettiä enemmän voinko antaa anteeksi toisen virheet ja erehdykset.
Pitää kysyä joskus, mitä välillämme on, tunnenko minä tuon ihminen, haluanko tuntea hänet, rakastanko häntä.

Yhteistyössä