Mies valehtelee (ainakin vahvasti uskon)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinkertaisempi.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksinkertaisempi.

Vieras
Mies on valehdellut aiemmin käyttäessään enemmän alkoholia. Hän on kertoillut aikaisemmasta elämästään juttuja, jotka eivät pidä (kaikki) paikkaansa. Hän on 13 v vanhempi kuin minä eli elämää on ollut ennen minuakin.

Nyt mies on lopettanut alkoholin käytön ja joitakin sen vanhoja juttuja on paljastunut valheeksi. Jos olen ottanut jonkun vanhan asian vahingossa puheeksi, niin hän ei ole enää muistanut, miten hän on aikoinaan jutun kertonut ja koska asia on kerrottu eri tavalla tai jokseenkin "vaikeesti" (eli vaikka hakenut jotain nimeä tai sanonut eri nimeksi) niin olen vaistonut tämän valheeksi. Ja kun hän on jäänyt selkeästi kiinni, olen sanonut, että sinä voit myöntää, jos olet joitakin vanhoja juttuja valehdellut.

Nyt toissa päivänä satuin puhumaan eräästä aiheesta ja sitten muistinkin, että tämähän koskettaa miestäni.. (Siis tämä on taas niitä juttuja, joita hän on kertonut elämästään ennen minua) Ja sitten kysyin henkilön nimen siihen liittyen... Vastaus tuli jokseenkin hitaasti... Mietin myös miksi hän ei muistanut nopeammin sitä nimeä, kun nimi on sama kuin siskollaan. Mietin myös miksi hän ei ole aiemmin maininnut nimeä. (Ja muistelin jopa, että hän oli sanonut eri nimen aiemmin). Sitten hän kertoi vielä uuden jutun, jota hän ei ollut koskaan aiemmin kertonut ja se liittyi henkilöön, jonka hän oli nähnyt nykyisellä asuinalueellamme aiemmin. Hän ei ollut kertonut siitä henkilöstä aiemmin samaa asiaa, jonka hän kertoi nyt. Ja asia on aika tärkeä. Tämä henkilö oli majaillut/asunut mieheni luona. Mieheni oli jopa sanonut, että tämä henkilö ei tuntenut häntä, kun oli nähnyt. Eli ihmettelen sitä, että miksi mies ei ollut kertonut aiemmin, että ko. henkilö on asunut hänen luonaan. Ei kertonut silloin, kun hän oli nähnyt henkilöä (ja henkilö ei ollut muka tunnistanut eli moikannut miestäni). Vähän tuntui kummalliselta, että hän kertoi sen asian yhteyteen, joka "sopi" aiheeseen, josta puhuttiin.

Mutta olen jotenkin pattitilanteessa. En oikeastaan voi ottaa asiasta kunnolla selvää ja en kehtaa oikein puhuakaan miehelle aiheesta, koska mies sanoo, että ei asiat sulle kuulu (siis hänen entisen elämän ja tottahan se on). Toisaalta oli totuus mikä tahansa, miehen pitää ymmärtää, että minä en häntä usko. Mutta pitäskö asian antaa vaan olla, koska se kuuluu menneisyyteen? Toisaalta en oikein pidä siitä, että uutta (menneisyyteen kuuluvaa) asiaa aletaan valehtelemaan (eli tarkoitan nyt sitä, että mies todennäköisesti keksi nyt uuden valheen menneisyydestä, että se mies oli majaillut hänen luonaan). Mies ei valehtele nykyisiyyden asioista ja on kiltti, töitä tekevä, kotimies. Meillä on perhettäkin ja pieniä lapsia, että ei oikein eroakaan kehtaa ottaa. Lapset rikkoontuis ja tulisin todella surulliseksi yksin. (Ja voisin myös epäillä, että mies puhuikin totta.) Uskon myös Raamatun sanomaan ja Raamatun mukaanhan ei saa erota (tällaisen asian takia).

Eipä tässä muu auta kuin antaa olla.

Harmi vaan, että vaistoni ja älykkyyteni ovat niin vahvoja.. Voi kun oisin vähän

Sellaisen ovelan tempun voisin tehdä, että vaikka parin kolmen vuoden päästä kysyisin samat asiat uudelleen ja jos hän nyt sanoisi ne eri tavalla niin asiahan paljastuisi valeeksi. Mutta haluanko näin tehdä.

Puheestasi näkee selvästi, että olet todella utelias ihminen ja epäluuloinen aivan säälittävä vainoharhainen. Uskon vahvasti, että kärsit itsekin kovasti. Pitääkö sinun kaikki tietää miehesi menneisyydestä? Valehteletko itse ,kun noin vahvasti epäilet aina
toista ? Ajattele miltä tuntuu toisestakin, kun varmasti hän tietää sen, että olet jatkuvasti epäileväinen. Varmasti kärsit siitä itse eniten. Puuttuu vain se, että alat vakoilemaan kaikessa häntä ja kyyräämään perässä. SÄÄLIN SINUA TODELLA!

Aika pitkä vuodatus sinulta! En jaksanut lukea kaikkea..mutta minkä helkkarin takia sinä kuulustelet mennyttä elämää kuin mikäkin gestapo!

Sinulla taitaa olla oikein muistiinpanot vuosien takaa...voin kyllä olla samaa mieltä kanssasi että :"pääsekasin menee vähemmästäkin"
On tainnut jo mennäkin, anteeksi vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja SATU S:
Puheestasi näkee selvästi, että olet todella utelias ihminen ja epäluuloinen aivan säälittävä vainoharhainen. Uskon vahvasti, että kärsit itsekin kovasti. Pitääkö sinun kaikki tietää miehesi menneisyydestä? Valehteletko itse ,kun noin vahvasti epäilet aina
toista ? Ajattele miltä tuntuu toisestakin, kun varmasti hän tietää sen, että olet jatkuvasti epäileväinen. Varmasti kärsit siitä itse eniten. Puuttuu vain se, että alat vakoilemaan kaikessa häntä ja kyyräämään perässä. SÄÄLIN SINUA TODELLA!

Hän on valehdellut monia suuria asioita, että ei ole mikään ihme, että epäilen: Suuret asiat ovat: hänellä on lapsi, hän on keksinyt yhden tyypin (serkun), jota ei ole olemassakaan ja kolmas, että hän on tappanut ihmisen.

Olen antanut nuo valheet anteeksi ja ajatellut, että ne liittyi hänen runsaaseen alkoholin käyttöön, mutta ei ole kiva, jos nyt raittiina hän keksii uusia :(

Alkuperäinen kirjoittaja Ihana mies:
Mistä olet noin ihanan miehen löytänyt? Ai niin "vaistosi ja älykkyytesi ovat niin vahvoja", ilmankos...

No joihinkin asioihin ei kyllä vaistoa ja älykkyyttä tarvitse. Sitä vastoin mm. itsetuntoa, jota minulla ei silloin ollut, kun mies käytti liikaa alkoholia ja valehteli. Ei ollut itsetuntoa jättää. Nyt on lapsia ja mies on muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaa.:
Mistä olet noin ihanan miehen löytänyt? Ai niin "vaistosi ja älykkyytesi ovat niin vahvoja", ilmankos...

Nyt...mies on muuttunut.

Enpä jaksanut minäkään lukea koko aloitusta. Liikaa henkilöitä ja tapahtumia, jotta tällä kärsivällisyyden tasolla kykenisi sisäistämään.

Mutta tämä "Nyt...mies on muuttunut." jäi jotenkin ilmaan. En nyt oikein ymmärrä...

Siis mies on valehdellut että on tappanut ihmisen? Kuka selväjärkinen sellaista sanoo ellei se ole totta? Ja millainen nainen ottaa miehekseen tyypin joka sanoo olevansa tappaja? Ja vielä juoppo!

Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Noita:
Alkuperäinen kirjoittaja vastaa.:

Nyt...mies on muuttunut.

Enpä jaksanut minäkään lukea koko aloitusta. Liikaa henkilöitä ja tapahtumia, jotta tällä kärsivällisyyden tasolla kykenisi sisäistämään.

Mutta tämä "Nyt...mies on muuttunut." jäi jotenkin ilmaan. En nyt oikein ymmärrä...

No ennen hän käytti runsaasti alkoholia, nyt ei ollenkaan. Alkoholin käytöllä oli kaikkia seurannaisvaikutuksia. Ehkä ei kannata kommentoida ollenkaan, jos ei ole alkuperäistä viestiä lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?:
Siis mies on valehdellut että on tappanut ihmisen? Kuka selväjärkinen sellaista sanoo ellei se ole totta? Ja millainen nainen ottaa miehekseen tyypin joka sanoo olevansa tappaja? Ja vielä juoppo!

Huonolla itsetunnolla varustettu, joka luulee, että ei saa muuta. Sitä paitsi tappo oli tapahtunut vahingossa. Se oli sellaista humalassa kehuskelua. Yritti olla kovempi kuin on. Mutta hänhän on tosiaankin lopettanut alkoholin käytön.

Alkuperäinen kirjoittaja kirjoittaja.:
Alkuperäinen kirjoittaja Täh?:

Huonolla itsetunnolla varustettu, joka luulee, että ei saa muuta. Sitä paitsi tappo oli tapahtunut vahingossa. Se oli sellaista humalassa kehuskelua. Yritti olla kovempi kuin on. Mutta hänhän on tosiaankin lopettanut alkoholin käytön.

No huh huh!!! Ja vielä kehuskeli tapolla... Sairasta, todella sairasta. Haluatko olla seuraava uhri?

Siis ymmärsinkö oikein, että mies on valehdellut tappaneensa ihmisen, mutta kävikin ilmi että se olikin vain vahingossa tehty tappo (siis kuitenkin on jonkun saanut hengiltä)? Ja on valehdellut että hänellä on lapsi, siis kumpaa on valehdellut - että hänellä ei ole lasta ja sitten sellainen oliikin, vai että hänellä on lapsi eikä moista ollutkaan olemassa?

Aika sairas tyyppi...

Mies valehteli, että on vahingossa tappanut (mutta kävikin ilmi, että ei ole ollenkaan tappanut). Miestä oli petetty (tyttöystävällä pidempi aikainen suhde toisen kanssa) ja tälle toisella osapuolelle antanut muka niin kovasti turpaan, että on kuollut. Ei ole ollut siis tarkoitus tappaa. En oikeestaan tiedä onko se edes antanu oikeesti sille turpaan ja mitä väliä.

Niin että hänellä on lapsi, mutta sitä ei ollutkaan.

Runsaaseen alkoholin käyttöön liittyi nuo valehtelut.

Alkuperäinen kirjoittaja jospa ei enää. Normilta vaikuttaa... nykyisin..:
Mies valehteli, että on vahingossa tappanut (mutta kävikin ilmi, että ei ole ollenkaan tappanut). Miestä oli petetty (tyttöystävällä pidempi aikainen suhde toisen kanssa) ja tälle toisella osapuolelle antanut muka niin kovasti turpaan, että on kuollut. Ei ole ollut siis tarkoitus tappaa. En oikeestaan tiedä onko se edes antanu oikeesti sille turpaan ja mitä väliä.

Miten tuollaiseen tyyppiin voi luottaa yhtään? Täytyy olla TODELLA heikko itsetunto, että on tuollaisen miehen naisystävä. Taitaa alkoholi maistua itsellesikin...

Jos vanhat valheet kuitenkin noin päivittäin sinua kiusaavat mikä estää istuttamasta miestä paikoilleen ja kysyt selvästi asiat joihin olet saanut ne valehtelvat vastaukset. Voi olla että mies ei halua asioita selvittää sekin on mahdollista. Mutta rakastava mies kyllä selittää asiansa mikäli olet hänelle tärkeä ihminen. Valehtelu usein on vain ajankulua joillekin mutta samalla se kertoo että varsinainen kuuntelija ei ole kovin tärkeä. Tuskin tästä kyse kun kerran kertoo sinulle asioita.
Minkä ikäisiä nämä teidän lapset ovat ja minkä ikäinen miehesi itse olet ??... Eri ikäisenä kun pohtii asioita aivan eri nökövinkkelistä kuin samanikäiset.

Näistä huonoista ajoista on viisi vuotta aikaa. Mieheni lopetti alkoholin käytön silloin ja samalla valheet paljastui (joo neljä vuotta olikin valehdellut. Ehkä se on sitten hankala kertoa totuus, kun on alunperin valehdellut.). Itse vähensin huomattavasti alkoholin käyttöäni siitä lähtien kun tulin raskaaksi vuonna 2003 (eli raskaana en juonut ollenkaan) ja tämän jälkeen olen juonut 1-4 kertaa vuodessa. Viimeisimmän kolmen vuoden aikana sen kerran vuodessa.

Aluksi en varmaankaan ollut tärkeä miehelleni :( Mutta hänhän oli valehdellut nuo samat asiat kavereilleen, joten sekin saattoi estää kertomasta. Hullultahan se kuullostaa tuollaisten asoiden valehtelu. Kerroin aiemmin jo huonosta itsetunnosta, mutta lisään vielä syyksi tuon miehen kanssa olemiseen, että (tiedostomattani) varmaan yritin jatkaa sitä tehtävää hänen kanssaan, missä en isäni kanssa onnistunut. Alkoholismista parantamista. Nyt ymmärrän sen, että en voi parantaa ketään alkoholismista. Mutta erittäin hienoa, että mies on näin hienosti raitistunut. Toisaalta on tässäkin asiassa ollut mutkia matkassa. Nykytilanne on kuitenkin hyvä. Mies ei juo. Ja uskon, että hän ei palaa koskaan entiseen runsaaseen alkoholin käyttöön.

Eli nuo vanhat asiat eivät vaivaa päivittäin. Mutta joskus tulee jotain "jänniä" juttuja, joita alan epäilemään valheiksi. Kuten nuo alkuperäisessä viestissäni mainitsemani asiat. Ehkä olisi parasta olla kyselemättä niistä vanhoista asioista, että oliko se ja se totta, kun mies ei kuitenkaan valehtele nykyisisistä asioista.

Itsetuntoni on noussut ja en oikeastaan viitsisi ajatella vanhoja asioita. Ne tuli vain vastaukseksi tuohon viestiin, kun minut haukuttiin ihan epäluuloiseksi. Siihen on syynsä. Kuitenkin vanhempana on enemmän ja enemmän huomannut, että ihmisillä on luurankoja kaapeissansa. En väitä, että kaikilla olisi niin pahoja. Ehkä ajattelen, että ihmiselle pitää antaa mahdollisuus ja sen myös näkee, tietää ja tuntee onko ihminen paha.

Itse olen kolmekymppinen, mies nelikymppinen ja lapset just alle kouluikäisiä.

Ymmärtäisin jos känninen mies rehentelisi olemattomilla rahoilla, omaisuuksilla tai titteleillä, mutta että tekemättömillä murhilla ja olemattomilla mukuloillla...

Alkuperäinen kirjoittaja Meitä on moneksi:

Ymmärtäisin jos känninen mies rehentelisi olemattomilla rahoilla, omaisuuksilla tai titteleillä, mutta että tekemättömillä murhilla ja olemattomilla mukuloillla...
huoh. murha on eri asia kuin vahingossa tappo.

Ap, ei nyt millään pahalla, mutta miten kovaa niiden hälytyskellojen pitää soida ennen kuin kuuntelet niitä?

Tuo mieshän on ihan sairas. Älkää nyt jumalauta ainakaan tehkö enempää lapsia!

Alkuperäinen kirjoittaja ainokainen:
Ap, ei nyt millään pahalla, mutta miten kovaa niiden hälytyskellojen pitää soida ennen kuin kuuntelet niitä?

Tuo mieshän on ihan sairas. Älkää nyt jumalauta ainakaan tehkö enempää lapsia!

Ihan normaali se nykyisin on. Kyllähän sitä enemmän asioita näkis ja olis, jos se olisi sairas. Eikä sitä nyt voi ruveta jättämään, kun 2004 asia on paljastunut ja anteeksi silloin annoin

Vastauksetn tiedät itsekin... mies on näytellyt, omalla tavallaan, kovempaakuin onkaan. villiä nuoruuttaan muistellut machona, tunnen ihmistyypin...
Se miksi sinua nyt yhtäkkiä nämä valheet-eivalheet rassaavat - olet varmaan jättänyt asian käsittelemttä ensihuumassa...

Tiedät, ja vaikutat, järkevältä ihmiseltä. Voit mielestäni sano miehelle suoraan , muistuttaa valheistaan ja siitä ettet haluaisi hänen enään aliarvioivan sinua suoltamalla taas lennokkaita juttujaan... ehkäpä se saisi miehen käsittämään itse että alkaa luisua vanhaan kaavaan hänkin...

Ap, minä ja sinä varmaan mielletään "normaali" vähän eri tavalla. Minusta kukaan mieleltään terve ihminen ei keksi tuollaisia tarinoita. Että on lapsi, vaikka ei olekaan. Ja että on tappanut ihmisen, vaikka ei olekaan.

Mä en tiedä kumpi on sairaampaa, se että on tappanut jonkun vai sen että keksii tuollaisen tarinan ja kuvittelee sillä tekevänsä vaikutuksen muihin. Aivan yhtä sairaita molemmat vaihtoehdot.
Mikä ihmeessä sai sinut kiinnostumaan tällaisesta sekopäästä?

Mistä sinä ap tiedät, vaikka ne hänen kertomansa asiat olisivatkin totta?

Tietääkö mies itsekään, mikä on totta ja mikä ei? Hermostuuko hän, jos asioita yrittää ottaa puheeksi?

Hyvä täällä on päivitellä, että kuis tommosen miehen matkaan lähdit ja miten hänestä kiinnostuit. Tosielämä on ihan eri juttu kuin asiat paperilla. Kyllä "huonoillekin ihmisille" löytyy ottajia. Joskus jopa paremmin kuin paremmille oikeineläjille. Kummallista, eikö?

Sairaita juttujahan tuollaiset ovat, eipä sillä. Mutta ehkä ne kielivät jotain rikkinäisyydestä ja sielun synkkyydestä. Kaikki kun emme ole täydellisiä, vaikka osa meistä onkin.

Itse näin hyvänä ihmisenä en tietystikään voisi tuollaisen huonomman kanssa elää enkä valehtelijaa sietäisi. Mutta ymmärrän heikompaani, jolle tuollainenkin ihminen voi olla rakas kaikista jutuistaan huolimatta. Jopa niin rakas, että lapsiakin on tehty. Onneksi minä hyvyyttäni en ole lisääntynyt, varsinkaan kenen kanssa tahansa.

Kuulostaisi siltä, että terapointia kaipaisitte kumpikin. Rikkinäinen ei tule ehkä sillä ehjäksi, mutta ehkä kuitenkin ihan vähän ehjemmäksi.

On ihan turha tentata miestä asioista, jotka ovat tapahtuneet silloin, kun hän joi. Ei hänen muistinsa niiltä ajoilta toimi luotettavasti, koska pää on silloin sekaisin. Siis sekaisin ihan oikeasti. Aivot tuottavat mitä sattuu, osa on harhoja ja osa oikeasti tapahtunutta. Ei mies itse tiedä, mikä niistä on jompaa kumpaa.

Kaiken lisäksi elämä "ennen meitä" on ollutta ja mennyttä. Kuka meistä haluaa tulla tentatuksi niistä? Emme voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, emme jää odottamaan sitä oikeaa.

Sinun miehesi on nyt ihan hyvä mies isänä ja puolisona. Miksi rankaiseet häntä niistä menneistä, jotka hän itsekin haluaisi unohtaa ja elää tätä hyvää elämäänne täysillä? Tuolla systeemillä pilaat kyllä itse hyvän elämänne.

Mustasuskkaisuus ja liika uteliaisuus ovat ikäviä piirteitä, joista pitää pyrkiä tietoisesti eroon. Se on itsensä kasvattamista. Ei toista voi muuttaa mieleisekseen, mutta itseään voi. Aloitapa siitä.