Mies valehtelee ihmeellisistä asioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen aivan ihmeissäni miehen käytöksestä. Valehtelua on nyt todella paljon, enkä ymmärrä mistä tämä johtuu. Aamulla valehteli, että koira oli vaan pissannut, vaikka oli myös kakannut??? Iltapäivällä soiteltiin ja mies kertoi, että on huoltsikalla tankkaamassa ja maksamassa. Kysyin, että aiotko syödä siellä, niin vastaus oli ettei aio, hän soittaa kohta takaisin. Ja sitten hän soitti ja kertoi, että oli just ottamassa ruokaa, ettei ehtinyt jutella. Nämä aiheet on tosiaan sen tyylisiä, että valehtelee syöneensä ketsuppia, vaikka söi sinappia. Huono vertaus, mutta kertonee valehdeltujen asioiden luonteesta. Muilla kokemuksia?

Mun suvussa eräs läheinen jolla tapana valehdella kaikesta. Valehtelu edes pieni ja valkoinen valhe tuntuu olevan pakkomielle vaikkei siitä saisi edes hyötyä. Henkilöllä on rajatilapersoonallisuus ja vakavia psyykkisiä ongelmia jotka pahentuneet vanhetessaan.

Valehtelua on tosiaan vähän jokaisessa asiassa. Aivan vähäpätöisissä todella paljon. Vaikea ymmärtää, miksi, sillä hän ei todella saa siitä mitään hyötyä. Tuntuu, ettei hän edes tunne häpeää siitä, että jää kiinni valheesta.

Mammat ne osaa tehdä psykologisen arvion heh..mies ei kertonut kakasta koska olisit mäkättänyt kun ei korjannut sitä ja söi huoltsikalla kun huomasi että tarjolla olikin lempipöperöä

Sitä ei vaan kiinnosta keskustella mistään niin helpompi antaa vastaus joka lopettaa keskustelun siihen.
Esim. Jos ois sanonu syövänsä niin olisit saattanut kysyä mitä syö tai sanonut, että kohtahan on ruoka-aika.
Jos olisi sanonut koiran kakaneen olisi ollut mahdollisuus, että olisi pitänyt keskustella ulosteen laadusta jne.

Olin aikoinani naimisisissa valehtelijan kanssa.
Nuoruuden huumassani tajusin tilanteen vasta kun miehen jutut alkoivat olemaan aivan outoja, valehteli juurikin täysin tarpeettomista asioista sekä minulle että toisille ihmisille.

Mahtui sinne sekaan pahojakin valheita, mm. tilin ylitykselle tuli kummallinen autonkorjausselostus ilman mitään tositetta auton huollosta missään. Tilin ylitys selvisi minulle laskunmaksutilanteessa ja olin tietenkin aivan kauhuissani koska en itse missään tapauksessa suostu raha-asioissa töppäämään.

Kummallisinta koko valehtelu-vimmassa oli se, että mies oikeasti tuntui itse uskovan valheensa ja hän pystyi jatkamaan niitä uskomattoman pitkään. Normaalistihan ihminen jossain vaiheessa valhevyyhteä alkaa unohtamaan mitä on aikaisemmin valehdellut mutta mies oli todella pätevä jatkamaan höpöpuheitaan.

Erottuamme ( ja molempien löydettyä jo uudet parit ) hän selosti tohkeissaan kuinka on aloittanut laitesukellusharrastuksen, tosiasiassa oli aloittaut laskuvarjohyppäämisen ! Siis oikeasti, miksi ihmeessä tuokin uusi harrastus piti kääntää aivan toiseksi ?

Kiitin tuossa vaiheessa onneani että heräsin suhteellisen ajoissa miehen ongelmaan, saattaisi olla melkoista tasapainoilua elää pidempään sellaisen ihmisen kanssa jonka jokaisesta sanomisesta täytyy olla epäileväinen.

Näin jälkeenpäin ajatellen miehen ongelma paheni ajan myötä, alussa oli vain ihan pieniä valheita ja lopussa ne olivat kovinkin monimutkaisia ja käsittämättömiä.

Yhteistyössä