Mies valittaa, että ostan lapselle liikaa vaatteita. Miten paljon vaatteita teidän 1,5-vuotiailla on??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaateongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaateongelma

Vieras
Lapsi on nyt reilut 1,5v ja kaikki entiset vaatteet alkavat käydä pieniksi. Sen lisäksi ollaan kohta sellaisessa koossa, josta ei valmisteta enää bodyja. Elikäs siirrymme tavan paitoihin.

Luonnollisestikin lapselle pitää ostaa uuden kokoisia vaatteita useampiakin, siis ei riitä vaan yksi paita, yhdet housut jne... Mies ei tunnu tätä tajuavan. Valittaa vaan, että ostan koko ajan lapselle uutta vaatetta.

Äsken laskeskelin ihan vaatteita ja esim. niitä tavan paitoja on nyt 7kpl. Eli yksi jokaiselle viikonpäivälle. Mutta kun hoidossa monesti on sotkeentunut vaatteet ja pitää olla varavaatettakin... Ja sillä ajatuksella ostan vaatetta, että jos ei ehdi joka päivä pyykkäämään niin silti on aina puhdasta vaatetta. Onko teistä ihan epänormaalia? Tänään sanoin, että pitää käydä ostamassa vielä housuja, kun kaikissa meinaa olla jo lyhyet lahkeet... Mies vaan tuhahti, ettei enää pidä tuhlata rahoja lapsen vaatteisiin, olen jo ostanut tarpeeksi.

Lapsihan kasvaa koko ajan! Pakkohan sitä uutta vaatetta on ostaa! Ja ostan aina halvinta ja joskus kirppariltakin.

miten laaja vaatekaappi teidän lapsukaisilla on?

No eihän 7paitaa meidän pikkupossulle riittäs edes moneksi päivää ja ikää kohta se 1,5v. Kyl sitä vaatetta saa olla ellei kokoajan halua pyykätä ja raajat venyy sitä tahtia että aina lyhyet hihat/lahkeet.

Miehet valittavat kaikki samasta.

Minusta 14 paitaa on minimi, koska pahimmillaan ruokailuharjoituksissa meni päivähoidossa ne pari paitaa. Ja viikolla en ehtinyt pyykkiä pestä. Eli pari paitaa per päivä. Ja olohousuja vähintään 10-12.

Se että on 50 paitaa, on mustakin jo paljon. Meillä on 15-20 paitaa (pitkät ja lyhyet erikseen) ja housuja hieman vähemmän (sellaisia olohousuja). Mutta ehkä mä olen outo, kun muksulla on 2-3 ulkoiluvaatteetkin. Osahan pärjää tasan yhdellä haalarilla, minä vaan en.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
No eihän 7paitaa meidän pikkupossulle riittäs edes moneksi päivää ja ikää kohta se 1,5v. Kyl sitä vaatetta saa olla ellei kokoajan halua pyykätä ja raajat venyy sitä tahtia että aina lyhyet hihat/lahkeet.

no niin!

Enää en kyllä uskalla yhtään paitaa noiden 7kpl lisäksi ostaa, ettei ukko hermostu... mutta niitä housuja on PAKKO ostaa...

perusvaatetta on paljon juuri tuosta syystä.. pitkähihaisia peruspaitoja joitakin kymmeniä ja housuja/trikoita ehkä vähän vähemmän, mutta yli 10 joka tapauksessa.

Mulla on kaksi lasta ja kotihoidontuella ollaan. Tykkään ostaa lapsille vaatetta, vaikka vähän enemmän kuin on tarpeen. Mies meilläkin joskus valittaa, mutta olen sanonut, että tämä on mun harrastus (muita ei juuri olekaan). Mies laittaa itse rahaa tekniikkaan, ja ne summat on totisesti ihan muuta kuin lasten vaatekulut. Ja en osta mitään kalliita merkkijuttuja tyyliin t-paita 20e.
Tietenkin lapsille on ostettavakin uutta kun kasvavat. Toiset ostaa vain tarpeellisen ja toiset vähän extraa. Itse nautin katsella lapsiani näteissä vaatteissa.
Miehelle olen sanonut, että jätä vain nämä asiat minun huolekseni. Ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos turhaa alkaa napista. Jos joskus oikeasti törsään turhaan ja liian kalliiseen, silloin kyllä harmittaa itseänikin. Mutta peruskaman hankinnasta ei kannata syyllistyä, vaikka toinen napisisikin!

Mistä ostat vaatteet?
Kyllä meilläkin mies valitaa jos käyn ostamassa uusia vaatteita. Mutta esim huudosta kun huutoaa ison paketillisen kerralla niin on tyytyväinen.

Kuopukselle jos ostan vaatteita uusia tai käytettyjä niin napinaa saattaa tulla normaalia enemmän koska niitä vaatteita oikeesti on ihan hirveesti kun on kahden vanhemman lapsen vaatteet käytettävissä.
Mutta pitäähän hänelläkin olla jotain ihan omaa ja uutta edes joskus.

Meidän pitäisi kädä taas kohta lasten vaatteet läpi ja katsoa mitä tarvii ostaa lisää.
Kesimmäinen jätkä kasvaa niin hurjaa vauhtia että kaikki vaatteet alkaa taas olemaan liian pieniä.

Eiku huutoon ja selailemaan paketteja sieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Minusta 14 paitaa on minimi, koska pahimmillaan ruokailuharjoituksissa meni päivähoidossa ne pari paitaa. Ja viikolla en ehtinyt pyykkiä pestä. Eli pari paitaa per päivä. Ja olohousuja vähintään 10-12.

Se että on 50 paitaa, on mustakin jo paljon. Meillä on 15-20 paitaa (pitkät ja lyhyet erikseen) ja housuja hieman vähemmän (sellaisia olohousuja). Mutta ehkä mä olen outo, kun muksulla on 2-3 ulkoiluvaatteetkin. Osahan pärjää tasan yhdellä haalarilla, minä vaan en.

ollaan sitten yhdessä outoja :D Meiltäkin löytyy useammat haalarit ja 2osaset molemmilla lapsilla.
Sisävaatteitakin löytyy aikasta paljon..ei nyt ihan 50 paitaa, mutta varmaan 30 :whistle: Osan olen hankkinut uutena, osan kirppareilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

no niin!

Enää en kyllä uskalla yhtään paitaa noiden 7kpl lisäksi ostaa, ettei ukko hermostu... mutta niitä housuja on PAKKO ostaa...

Osta sen verran kun tarvii. Laita se mies viikoksi pariksi huolehtimaan koko lapsen vaatehuolto ja ehkä se sitten tajuaa minkä verran taapero tekee pyykkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:

ollaan sitten yhdessä outoja :D Meiltäkin löytyy useammat haalarit ja 2osaset molemmilla lapsilla.
Sisävaatteitakin löytyy aikasta paljon..ei nyt ihan 50 paitaa, mutta varmaan 30 :whistle: Osan olen hankkinut uutena, osan kirppareilta.

Mä kuulun näihin outoihin sitten :whistle: :D :wave:

yksi vaatekaappi on täynnä 86 vaatteita.Paitoja ainakin 30-40kpl,housuja samanverran...tullut nääs vähän ostettua =)

Nyt kesävaatteiden hampstraus päällä ja varastoon ostan jo syksylle 92.Syksylle on myös 2kpl 86 syyshaalareita ja talveksi on kaksi 92 talvihaalaria.

Ostan aika paljon henkkamaukkaa ja lindexiä.Vaatteet pysyneet hyvänä eivätkä nukkaannu kun käytän etikkaa huuhteluaineena,pysyy myös värit pitempään kirkkaana.

Mies ei ole koskaan valittanut vaan osallistuu mielellään.
Huutiksesta en osta paketteja kun postimaksujen kanssa hinnat yleensä kohoaa aika ylös.Lisäksi olen tosi tarkka vaatteiden kunnosta ja muutaman kerran saanut pettyä ja pahasti.

Aivan hirveä mies sulla ap:(!!!

Meillä 1 v 1 kk lapsella on varmaan 15-20 bodyä, 10 tavan paitaa, 10 paksumpaa paitaa, lukemattomia housuja, farkkuja, mekkoja ja sukkahousuja. Ja iso osa vaatteista on edes vähän merkkikamaa eli Marc O Poloa, Levistä, Benettonia jne.

Välikausihalarit asusteineen on Reimateciä, ostan vielä vaihtariksi Ticketit. Kengät ovat Pumaa, Vikingiä, Adidasta jne.

Mies ei IKINÄ valita vaatteista. On tyytyväinen, että lapsella on käytännöllisiä, mukavia ja sopivankokoisia vaatteita. Merkkien suosimisesta voisimme kyllä joustaa, mutta muutoin olen sitä mieltä, että lapsella on todellakin oikeus sopivankokoisiin ja puhtaisiin vaatteisiin, joita on riittävästi!!!

Meillä on kolme muksua, ja jokaisella on ainkin se 10-13 pitkähihaista paitaa + t-paidat päälle , sisähousuja on varmaan n.10kpl. Niin ja ulkohaalareita on kahdet+ 2osaiset, koska mun mielestä on kivaa mennä kaupaan eri vaatteissa kuin olla tarhan pihassa, eikä ne tarhassa olleet kamppeet ole aina niitä puhtaimpia...

Alkuperäinen kirjoittaja shenda81:
Nyt kesävaatteiden hampstraus päällä ja varastoon ostan jo syksylle 92.Syksylle on myös 2kpl 86 syyshaalareita ja talveksi on kaksi 92 talvihaalaria.

Tämä isomman koon hamstraus auttaa kolottavaa "vaatehampaaseen". Mulla on vaatehuoneessa iso ikean ostoskassi täynnä vielä isoja vaatteita. Sieltä sitten jouhevasti käyttöön kun poika kasvaa. Kesän alemyynneissä pääsen hamstraamaan jo 110senttisiä. *odottaa kuin kuuta taivaalta* Toki vikaostoksia tulee aina tehtyä. Opin just, että Lindexin 116cm vastaa muuten legon 104cm. Ja mää ajattelin että Lindex on vain kokoa pienempää, ei kahta.

Minä ostan alennusmyynneistä/kirppareilta ja sitten serkkupojilta tulee vaatetta. Mieskin saattaa ostaa jos tietää että jotain tarvitaan, kokovalintakin osuu kohdalleen aika hyvin. Alussa se oli vähän että taasko...mutta on huomannut tässä reilun vuoden varrella että kyl sitä vaatetta menee aikatavalla likaseksi ja pieneksi. Taas pitää hankkia uusia kun on ne entiset jääneet kittanoiksi.

Itselle en osta oikestaan mitään...en haluu kun kroppa ei ole siinä kunnossa missä haluaisin sen olevan.Joten käytän huppareita yms....

Ja nyt sitten olen ostellut vielä tulevalle vauvalle jonka joskus toivottavasti saamme niin jo valmiiksi 50,56 ja 62..hullua???KYLLÄ..ainakin miehen mielestä =)

no, meilläkin saatiin aikanaan vääntää vähän kättä noista, lähinnä kahdesta syystä.

a) mies ei ymmärtänyt lasten kasvavan. Kun oltiin jotain kokoa hankittu useampia vaatteita hän ajatteli tyytyväisenä ettei nyt tarvi enää piiiiitkään aikaan ostaa mitään. Kun olin jotain uutta hankkimassa hän ihmetteli että mitä me nyt niillä tehdään kun lapsellahan on jo sellaiset ja sellaiset vaatteet (jotka luonnollisesti olivat jo pieniä/jäämässä pieniksi). Samoin hän ei oikein meinannut tajuata tuota haluani ostaa vaatteita alennuksista varastoon. Näki rahanmenon sillä hetkellä mutta ei jaksanut ajatella esim seuraavaan syksyys/talveen jolloin ei enää tarvisi ostaa haalareita tuplahinnalla siitä mitä nyt maksoin.

b) tuo vaatteiden likaantuminenkin oli vieras käsite. Kuvitteli että lapselle riittää vaatekerta siinä missä hänelle itselleenkin eikä meinannut uskoa että niitä vaatteita voi oikeasti mennä päivässä useita enkä viitsi yhden veetekerran takia pyykkikonetta pyörittää enkä laittaa ihan erivärisiä/eri lämpötiloissa pestäviä vaatteita samaan koneeseen. Myöhemminkin ollaan oltu eri kannoilla siitä milloin vaatteet ovat likaisia. Mies kun näkee vain ne isoimmat ja kirkkaimmat tahrat eikä muutenkaan ymmärrä miksi minun mielestä päiväkotiin pitäisi laittaa aina puhtaat vaatteet...

No, nyt kun esikoinen on jo tuon neljän niin mies alkaa ymmärtää näitä paremmin. Mutta en viitsi silti joka ostosta hänelle edes esitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tähdenlento09:

Näin. Jokaisella muksullamme on kymmeniä paitoja yms.

Meilläkin mies on sanonut ihan samaa tytön vaatteista. Arvaa mikä huuto siitä tuli, kun mies joutu syksyllä maksamaan tytön talvivaatteet. Oli kuulemma kauhean kalliit! Itse olen monta vuotta ostanut tytölle reimatecin vaatteita mukisematta. Ja nyt mies maksoi cirafin vaatteista mitkä on puolet halvempia ja silti kauhea huuto vaatteiden kalleudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tähdenlento09:

NÄIHIN Outoihin kuulun minäkin. Meillä on liikaa... Lapsi tarvitsee paljon, mutta ei ihan niin paljon kuin meille on kertynyt! Uutta ostetaan lähinnä alesta ja käytettyä sitten kirppareilta ja tutuilta. NOSTAN hattua jos tosiaan pärjäät 7:llä paidalla!!

Tulee miehesi valituksesta mieleeni miten eräs mies kohteli vaimoaan. Vaimo opiskeli ja mies valitti rahankäytöstä, vaimo olisi ostanut muutamia värillisiä kyniä muistiinpanojen tekemiseen. Raha kuulemma oli tiukassa ja tärkeämpiä asioita hankittavana. Kun pääsivät kaupasta ulos ilman niitä kyniä, kertoi mies että menee kaverinsa kanssa tekemään pitkävedon ja sitten menevät parille oluelle... Vitsi kun mulla nousi savu päästä (olin molemmissa tilanteissa paikalla)... ja tää vaimo vaan hiljaa hyväksy tämän. En tarkoita että luulen miehesi tekevän noin, tuo tapaus vuosien takaa vaan nousi mun mieleen ja nostaa vieläkin karvat pystyyn.

Koita puhua miehesi kanssa ostosten tarpeellisuudesta, jos vaikka alkais ymmärtää. Ja jos mahdollista niin kirppiksiltä löytyy paljon hyvää edullisesti, kun vaan kriittisesti valikoi ja ehtii vähän kierrellä. TSEMPPIÄ!

Yhteistyössä