Tää on oikeesti iso ongelma ja ahdistavaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hanna"

Vieras
Meillä on 3 lasta ja lapsien syntymän jälkeen olen pikkuhiljaa vähemmän ja vähemmän välittäny itsestäni. Ehjät vaatteet laitan kun lähden ovesta ulos ( enkä kävele missään perus t-paidoissa kesäisin vaan topissa tai 'muotoon ommellussa' paidassa ) mutta muuten tuntuu etten millään oikeasti raaski panostaa itseeni.
Kotona ollessa en meikkaa mutta jos lähden kaupungilla käymään niin sitten laitan meikkivoiteen, ripsivärin, puuterin... joskus TOSI harvoin huulikiiltoa. Hiukset on pitkät, paksut ja taipuisat ( kauniit mielestäni ) mutta kampaajalla en raaski käydä ku kerran 5 vuodessa? Itse vähän latvoja tasottelen. Hiukset yleensä ponnarilla tai kiepillä, harvemmin auki koska mielestäni näytän läskistä hiukset auki. Mies tykkäisi että joskus pitäisin tukkaa auki kun hänen mielestään se on seksikäs.

Mutta vaatteet siis... kai suurin ongelma. En raaski ostaa itselleni vaatteita :( Nytkin päälläni on paita minkä olen ostanut esikoisen syntymän jälkeen kappahlin alesta ja joka oli minulla päälläni myös keskimmäisen ja kuopuksen raskausaikana loppuraskaudesta. Eli helma sen verran pitkä että ylsi massun yli. Onhan se nyt jo kulahtanut mutta en ole raaskinut ostaa itselleni uusia vaan käytän näitä vanhoja niin kauan kuin on sen verran ehjät ettei päältä putoa. Housut on suurin ongelma... olen todella lyhyt joten sopivia housuja on tosi vaikea löytää ja siksi ajatuskin housujen ostamisesta ahdistaa. Aina pitää kuitenkin lyhentää eikä ne hyvän näköset farkut näytä minun päälläni hyvältä koska ne lyhennetään ja silloinhan polven kohdalle tarkoitettu kohta ei ole enää polven kohdalla.
Minulla on kotona 3:t yöhousut ( seppälän pyjama seteistä ) joita käytän tässä kotona. Farkkuja on muutamat jotka on ostettu ennen keskimmäisen syntymää mutta nyt ( vaikka nuorin jo 1v 1kk ) ne ei enää mahdu. Tai mahtuu mutta mielestäni jenkkakahvat roikkuu inhottavasti. Yhdet 'siistit' housut on jotka laitan kun johonkin asioille lähden. Ja nyt raaskin laittaa 18€ ja ostaa itselleni icepeakin caprit tarjouksesta.

Ja tämän ongelman olen huomannut jo ennen pienimmäisen syntymää ja koettanut sille jotain tehdä mutta kun se olo on niin hirveä mikä minulle tulee kun ostan itselleni jotain. Lapsilla on siistit vaatteet ja aina sävysävyyn sopivat. Ei mitään merkkituotteita vaan hm, lindex vaatetta ja kun kaikki lapset on poikia niin säästyy aina seuraavalle mutta kaikki reikäset, tahraset ja kulahtaneet laitan räsyiksi ja ostan uutta tilalle jos tarvitsee. Ja siitä minulle tulee hyvä olo.
Toisinaan ostan miehellekin vaikka hän pitää kyllä huolen siitä itsekin että hänellä on tarpeeksi sopivaa vaatetta. Mutta kun en millään pysty sijoittamaan itseeni :(

Voikohan tälläiseen saada ammattiapua???

Mä luulen et tuo on aika monen äidin ongelma.. ensin huolehditaan lapsista ja miehestä ja sitten vasta omasta itsestä!!
Mä esim. viimetalvena ostin itelle 90€ maksavat talvikengät ja hekutin sitä lähes kaikille et kattokaa ku minulla on nyt hyvät kengät.. edelliset olin ostanu vuosia sitten

Jos tuohon ongelmaan olisi tarjolla ammattiapua niin tuen piiriin kuuluisi valtava joukko naisia :D Kuitenkin ap tiedostat ongelmasi, ja ostat välillä itsellesikin jotain, niin en näe tuossa mitään valtaisaa ongelmaa.

[QUOTE="Hanna";23975103]Kotona ollessa en meikkaa mutta jos lähden kaupungilla käymään niin sitten laitan meikkivoiteen, ripsivärin, puuterin... joskus TOSI harvoin huulikiiltoa. Hiukset on pitkät, paksut ja taipuisat ( kauniit mielestäni ) mutta kampaajalla en raaski käydä ku kerran 5 vuodessa? Itse vähän latvoja tasottelen. [/QUOTE]

En tuohon vaateongelmaan sano mitään, itse en ole ostanut kaupasta vaatteita varmaan pariin vuoteen, kirppareilta kylläkin.
Mutta siis eihän tuo meikkaaminen ole mikään ongelma, vai onko! Herttinen, itse olen ihan lapseton vielä, enkä todellakaan meikkaa muuta kun silloin jos on jotain "tärkeää" tulossa. En todellakaan meikkaa kauppaan tahi töihin, enkä ole koskaan kokenut että se olisi jokin ongelma? Ja kampaajalla käyn ehkä 2-3 vuoden välein, siinä välissä värjäilen itse markettikamalla hiukset, ja annan latvojen tuuheutua ihan kunnolla.

Sanoisin että ei todellakaan kannata ressata, en usko että kukaan huomaa noita "vikoja" muuta kuin sinä itse :)

Ihan minun ongelma:) Taitaa olla joku tavallinen piirre äideissä. ttaan kun lapset kasvaa ja itrsenäistyy enemmän alkais helpottaa. Olen huomannut että jos mieheni tsemppaa ja kannustaa minua ostamaan itselleni niin se helpottaa ostopäätöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;23975240:
Mitäs jos kävisit jollain kirpparilla, josta saisit halvalla hyväkuntoisia vaatteita....eikä menisi paljon rahaa!

Ei mihinkään kirpparille. Mene johonkin kunnollisen kauppan ja varaa vaikka aika sellaiselle pukeutumisneuvojalle. Ostat kerralla kunnon läjän laadukaita ja sopivia vaatteita, etkä mitään kirppisriepuja. Toista tämä pari kertaa vuodessa.

Mieheni kyllä toisinaan kannustaa ostamaan itsellenikin jotain. Ja saatan esim. nettikaupasta laittaa itselleni parit alushousut ostoskoriin, ehkä jonkun halvan paidan. Ja sitten eksyn lastenvaatepuolelle ja sieltä löytyy lapsille paljon kaikkea. Loppusumma näyttääkin 'kassalla' suurelta ja poistan omat vaatteeni ja ostan lapsille.
Mutta oikeasti aivan ihanaa huomata etten ole ongelmani kanssa yksin! :)

[QUOTE="Hanna";23975271]Mieheni kyllä toisinaan kannustaa ostamaan itsellenikin jotain. Ja saatan esim. nettikaupasta laittaa itselleni parit alushousut ostoskoriin, ehkä jonkun halvan paidan. Ja sitten eksyn lastenvaatepuolelle ja sieltä löytyy lapsille paljon kaikkea. Loppusumma näyttääkin 'kassalla' suurelta ja poistan omat vaatteeni ja ostan lapsille.
Mutta oikeasti aivan ihanaa huomata etten ole ongelmani kanssa yksin! :)[/QUOTE]

Et tosiaan ole yksin, tuo on valtavan yleistä. Olen itse vaatekaupassa töissä, asiakkaat käyttävät usein kanta- asiakasetuina alennuskuponkeja, joita tulee monesti tyyliin yksi naisten- yksi miesten- ja yksi lastenvaatekuponki. Monet naiset ostavat lapselle vaatteita, ja antavat kaikki kupongit kerralla, sanoen "heitä vaan ne aikuisten kupongit pois". Ja monet myös juttelevat kassalla, että oli tarkoitus tulla katsomaan uutta itselle, mutta mukaan tarttui vain lastenvaatteita...

Sillon ku asuin äidin kanssa kahdestaan, olin n. 13 vuotias, äitini kulki samoissa vaatteissa mitä käytti ennen mun olemassaoloa ja osteli mulle uusia vaatteita. Sellaisia ne äidit vaan on :) Nykyään itsekkin jos lähden shoppailemaan, ostan yleensä aina vain tyttärelleni jotain, en itselleni..

Sama vika täälläkin. Kolmas raskaus menossa ja samoilla äitiysvaatteilla mennään kuin esikoisenkin odotusaikaan 2007, jopa alusvaatteita myöten. Raskauksien väliset ajat olen pitänyt jotain yhtä, kahta siistimpää vaatetta, mutta kotona hiihtelen vaikka kuinka vanhoissa rääsyissä. Lapset kyllä aina vaatetan nätisti, sävy sävyyn ja ostan uutta heille, mutta itselle ostetuista tulee jotenkin huono omatunto. En tiedä sitten liittyykö jotenkin siihen, että yritetään pikavauhdilla lyhentää asuntolainaa, ja kaikki ylimääräinen rahanmeno on tästä projektista pois.

Kampaajalla olen käynyt ehkä parin vuoden välein, ja olen todennut ihan turhaksi rahanmenoksi senkin. Tuleehan siitä kiva olo hetkeksi, mutta sitten kuitenkin aina kuljen hiukset ponnarilla, joten on se ja sama, mikä leikkaus tai väri niissä on. Meikiksi riittää ripsari, juhliin saatan laittaa vähän enemmän.

Vähän ristiriitaista on se, että kulutan paljon aikaa kroppani trimmaamiseen: käyn lenkillä, salilla, jumpissa ja vartaloni näyttää hyvältä. Sitten kuitenkin pukeudun niihin kulahtaneisiin riepuihin, vaikka voisi pistää päällensä vaikka mitä ihanaa ja näyttää todella hyvältä.

Olenkin nyt vakaasti päättänyt, että kun tämä raskaus on ohi ja samoin imetysaika, heitän kylmästi pois ihan kaikki vanhat vaatteeni ja kenkäni. Pakotan itseni ostamaan uudet, mutta kuitenkin kohtuudella. Ajattelin alkuun opetella tätä asiaa niin, että ostan 2-3 uutta vaatetta esim. arkikäyttöön ja muutaman kuukauden ajan käytän niitä ja sitten siirrän kotivaatteiksi tai heitän pois ja ostan tilalle taas 2-3 uutta, joita kulutan seuraavat muutamat kuukaudet. Tulisi suht usein päivitettyä vaatekaappia, mutta kuitenkin todella käytettyäkin niitä kaikkia ostettuja, joten niistä voisi hyvällä omallatunnolla luopua.

Nyt vaan tämä ongelma alkaa oikeasti tuntua isolta kun minulla ei ole uimapukua. Viime kesänä vielä oli bikinit mutta koiranpentu söi ne protestiksi kun jäi yksin kotiin :D Olemme syksyllä menossa Turkkiin ja uikkarit ois toki kivat. Mutta kun olen katsellut niitä niin olen ajatellut että jos en sitten kuitenkaan uisi ollenkaan? ARGH!

Ai, ei mulla vaan ole ollut koskaan tuollaista ongelmaa. Mä en kehtais kulkee missään vanhoissa virttyneissä rääsyissä. Johan sitä sais noi teinitkin hävetä äitiään, eikä ne kulkis mun mukana sitäkään vähää mitä nyt.

Älkää viitsikö äidit nolata miestänne ja lapsianne kulkemalla vanhoissa rievuissa.

Miks kaikesta pitää tehdä ongelma? Sä kuljet kotona vanhoissa vaatteissa, mitä sitten? Jos et raaski ostaa itselles uusia niin mitä sitten? Muuten menee ilmeisesti hyvin?
Lakkaa ongelmoimasta ja keskity johonkin muuhun.

vähän sama vika täälläkin. Mitä jos nyt vaan ronskisti laittaisit sivuun rahaa itseäsi varten ja sitten lähet vaikka jonkun hyvän kaverin kanssa yhessä shoppailemaan koko päiväksi? Mulla nimittäin sekin ongelma, etten yhtään tykkää pyöriä kaupoissa ja vaatteet meinaa senkin takia jäädä ostamatta (sit väkisin haen jotain ku edellinen hajoaa palasiksi..) mut jos on kaveri mukana niin sekin on mukavampaa :-)

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi sentään;23975364:
Ai, ei mulla vaan ole ollut koskaan tuollaista ongelmaa. Mä en kehtais kulkee missään vanhoissa virttyneissä rääsyissä. Johan sitä sais noi teinitkin hävetä äitiään, eikä ne kulkis mun mukana sitäkään vähää mitä nyt.

Älkää viitsikö äidit nolata miestänne ja lapsianne kulkemalla vanhoissa rievuissa.

No jokaisella on omat ongelmansa, tai siis kauniisti sanottuna piirteet, joita voisi kehittää. Sinä voisit kehittää omaa luetun ymmärtämistäsi, lue vaikka aloitus rauhassa uudelleen :)

Yhteistyössä