mies veloissa,miten selviän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
elikkäs koitan selittää tilanteen mahdollisimman yksinkertaisesti... meillä on miehen kanssa omat tilit, vaikka ollaan jo naimisissa oltu 4 vuotta.. ei oo vaan tullut tehtyä asialle mitään kun,noh,miksi tehtäisiin kun homma toimii? aina ollaan maksettu laskut 50 50 ja ongelmia ei ole ollut mutta nyt mies on alkanut viivyttelemään velkojen maksussa ihmeellisillä tekosyillä.pitänyt muka sitä ja tätä maksaa. kävin miehen koneella facebokiisa ja sinne oli jäänyt sivuhistoria auki, oli koittanut poistaa mutta sähläsi jotain eikä painanut viimeistä nappulaa. oli historia täynnä pikavippisivuja. lainasto, pikavippi, s-pankistakin oli koittanut hakea epätoivoisesti. mitä se oikein peittelee? ja mihin se voi tarvita näin paljon rahaa kun luulin että sillä on tuhansia tilillä?miten tällaista asiaa voi ottaa puheeksi? pelottaa mitä sieltä oikein tulee. mitä jos se on peliriippuvainen?

Jäitä hattuun vaan. Menet asioiden edelle. Kysy asiasta kasvotusten, kyllä se siitä. Olen itsekin kokenut vastaavan tilanteen ja siinä ei auta kuin suora, karu keskustelu faktoista.

Aijai, mieheltä rahat loppu. Ero heti ja etsit varakkaamman höynäytettävän. Tai siis toisinpäin niin ei tule ikäviä katkoksia elatukseesi.

Oma mies jätti visalaskunsa maksamatta ja oli tietämättäni avannut myös toisen visan jota viuhuttanut menemään. Velkaa oli tullut n. 4500€, 3500€ perinnässä toista visaa ja 1000€ vinguttanut toista.

Olin älyttömän vihainen. Vaikka onkin omat tilit, silti yhteinen talous, yhteiset lainat ja lapset. Autoin sitten kuitenkin miestä sen verran että otti velkojaan yhteyttä, sai tehtyä maksusuunnitelman, ei joutunut ulosottoon saakka. Visakortit leikattiin. Ensi syksynä maksaa viimeisen lainaerän pois. Nyt ollaan 3 vuotta oltu miehen velkojen vuoksi tiukilla. Eli vaikuttaa koko perheeseen negatiivisesti, ollaan hyvin pienituloisia.

Velkaantuminen on nykymaailmassa helppoa, niin moni on ylivelkaantunut ja kusessa. Moni sellainenkin joka näyttää päällepäin fiksulta. Mielestäni kerran tuollaisen voi antaa anteeksi, mutta toista kertaa ei. Itse olen miehelle tehnyt selväksi että visakortteja, pikavippejä tm velkoja ei tässä taloudessa käytetä. Jos yhdestäkin jää kiinni, se on avioero. Koitetaan myös avoimemmin keskustella raha-asioista nykyään ja tehdä päätöksiä ostamisen suhteen niin että aina kysytään toisen mielipidettä. Minä olen myös ottanut kaikki laskut ja talouden budjetoinnin hoitaakseni ja mies hyväksyy sen että raha kulkee minun näppien kautta, myös hänen palkat. Ja mielelläni antaisin miehen perheen hoitaa talousasiat, mutta ainakaan tällä hetkellä se ei ole realistista.

Aijai, mieheltä rahat loppu. Ero heti ja etsit varakkaamman höynäytettävän. Tai siis toisinpäin niin ei tule ikäviä katkoksia elatukseesi.

Tää "hassunhauska" kommentti jäi vähän pliisuksi. Vaikuttaa liian tosissaan sanotulta ollakseen hyvä. Ja jos olitkin tosissasi, niin menit kovin metsään.

Yhteistä taloutta elettäessä pitäisi voida luottaa toiseen raha-asioiden hoidossa. Eipä kai ap:lla ole vaihtoehtona kuin nostaa kissa pöydälle miehen kanssa ja selvittää, mikä taloustilanne on. Jos jää epäileväinen tunne, niin yrittää eriyttää raha-asiat vielä selkeämmin, ettei perheen kokonaistalous pääse huonoon jamaan, jos toisella ongelma rahankäytössä. Jos puoliso alkaa velaksi hankkimaan perheelle ruoat, tavaraa, laskunmaksuja, ovat molemmat näistä veloista vastuussa.

Meillä oli ex-miehen kanssa melko samanlainen tilanne. Paitsi että meni lopulta niin pahaksi, että mun nimellä alkoi tulla perintäkirjeitä pikavippifirmoista. Tuli just Lainasto ja https://www.nordcredit.fi/ tutuiksi tuolloin. Ihan käsittämätöntä, miten joku kehtaa läheisensäkin sotkea mukaan tämmöisiin! Ei osannut selittää tai pyytää edes anteeksi. Otin lapsen ja lähdin.

Se voi olla, mutta silti ihmeellistä syyttää toista ahneeksi jos joutuu yksin elättämään perheen samalla, kun toinen velkaantuu eikä osallistu perheen elatukseen.
Tarkoitin vain valaista faktaa että raha on se tärkein asia parisuhteessa useimmille mammoille. Kun rahnat loppuu niin mies kiertoon.
Eikö?
Ei aapeekaan ala kattelemaan tuota tyhjätasku hunsvottia enään kauaa - mieluummin perii elarit kelan ja ulosoton kautta niin saa sitä tärkeintä eli rahaa. Eikä se nyt väärin ole, elämiseen tarvitaan rahaa. Turha tuommoisia elättejä ottaa.

Tarkoitin vain valaista faktaa että raha on se tärkein asia parisuhteessa useimmille mammoille. Kun rahnat loppuu niin mies kiertoon.
Eikö?
Ei aapeekaan ala kattelemaan tuota tyhjätasku hunsvottia enään kauaa - mieluummin perii elarit kelan ja ulosoton kautta niin saa sitä tärkeintä eli rahaa. Eikä se nyt väärin ole, elämiseen tarvitaan rahaa. Turha tuommoisia elättejä ottaa.

Sanoit, että ap:n pitää etsiä uusi höynäytettävä?

Eikö?

Mun miehellä oli (ja on tällä erää enemmän) muutama satatuhatta euroa ulosotossa kun tavattiin. Elätti? Ei, vaan maailman rakkain.

Yhteistyössä