Miesten ja naisten työt, pöh sanon minä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pit.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pit.

Vieras
Mieheni vietti eilen illalla työkaverinsa tupareita. Minulla oli tärkeä meno aamulla, johon ajattelin hiukan panostaa, edes silittämällä vaatteet. Koska se puuha on minusta aina ollut erityisen vastenmielistä, olen tyynesti jättänyt sen homman miehen harteille. Jopa niin tyystin, että jouduin pirauttamaan miehelle ja kysymään: "kulta, missä meillä säilytetään silitysrautaa"?

Kuuleman mukaan miehen kavereilla oli ollut erityisen hauskaa puhelun aiheen kuultuaan..

Toisaalta minä hoidan kaikki maalaukset ja ns pienet nikkarointihommat aivan sujuvasti.

Kuinka perinteisesti teillä jakautuvat kotityöt ns miesten ja naisten töihin?

Kyllä aika perinteisesti jakautuu, sillä mä en osaa asentaa lamppuja kattoon, porata kyprokkiseinää tai asentaa kaikenmaailman digilaitteita ja -sovittimia eikä mies osaa esim. mankeloida tai ihan yhtä taloudellisesti lajitella pyykkiä tai käyttää ompelukonetta.

Syy tähän perinteiseen tehtävien jakautumiseen lienee koulussa ja kodeissa. Mies on ollut ns. isänpoika ja mä tyypillinen äidintyttö. Nuoria ollaan eli eiköhän tässä ehdi oppia kuitenkin sen mitä tarpeen.

MITEN ihmeen iso talo teillä on, jos et löydä silitysrautaa????

Tai, MITEN ihmeen sekaisin kaappinne ovat?

Meillä ei silitä kumpikaan juuri koskaan ja meidän koko kokonaisuus, mistä silitysrauta voisi löytyä käsittää n. 450 m2 ja silti väitän löytäväni silitysraudan tosta vaan...

Mies ei ymmärrä tekniikasta yhtään mitään. Minä olen meillä se, joka asentaa telkkarit, videot, dvd:t, digiboksit ja tietokoneet. Mieheni ei osaa edes nauhoittaa videoilla.

Vaihdan lamput, poraan taulut sun muut seinälle, sillä en jaksa odotella mieheni sitä tekevän. Käskystä tai huomautuksesta siihen päivään, että hän todella ottaa poran käteen ja laittaa taulun seinälle menee varmasti viikko. Siksi on selkeintä tehdä itse. Samoin huonekalujen ja urheilulaitteiden kasaamiset hoidan minä. En kestä katsoa miehen käähkäilyä edes takaisin vehkeiden keskellä.

Naisten hommista mieheni taas tekee ruoan ja käy ruokakaupassa. Niitä en tee lainkaan, sillä en tykkää kertakaikkiaan kyseisestä hommasta, kun taas mieheni rakastaa ruoanlaittoa ja on kerrassaan uskomaton kokki.

Minä osallistun kotitaloudessa kaikkiin muihin töihin PAITSI vaatehuoltoon. Teen ruokaostokset, laitan ruokaa (parempaa kuin eukko!), imuroin, moppaan, tomutan matot, korjaan lelut, hoidan kotiremontit, hallitsen sähkö-, LVI-tekniikan ja autohommat jne.

Mutta pyykkeihin en koske. Tekstiilit inhottavat minua. Olenko sovinisti, jos vedän rajan tuohon?

Meillä mies on fyysisesti niin paljon vahvempi, että hän joutuu tekemään kaikki sellaiset raskaat työt, mm. kantamaan kaikki huonekalut yksin rappuja ylös ja alas ja vielä alemmas tai ylemmäs aina, kun haluan niitä siirrellä (no ok, kyllä se urputtaa...). Auton nokkapeltiä en ole koskaan avannut (mistä se aukeaa???), renkaita en ole eläissäni vaihtanut tai tampannut mattoja. Ne on automaattisesti miesten hommia. En rakenna pergolaa enkä laita ruuveja seinään.

Sen sijaan katselen ihaillen ja kuulutan kovalla äänellä, miten upea ja vahva mies minulla on.

"Naisten hommat" tehdäänkin sitten puoliksi.

Ja tämän tietää kumpikin ihan hyvin. Eikä siitä ole tullut mitään ongelmaa koskaan. NO, joskus mies sanoo, että "aika monta suihinottoa oot velkaa", kun oon luannut sillä maksella...

Sovinismia ja feminismiä sikin sokin. Kaikki hyvin näin.

Meillä on ihan sama kuka mitäkin tekee, vähän jokainen inspiksen, kykyjen ja halujensa mukaan. Tärkeintä, mitä haluan mieheni tekevän on selkärangan säilyttäminen. Jos haluaisin puudelin jota pomottaa, niin hankkisin sellaisen.

Meillä kummilikka käy pesemässä ikkunat, se kun ei ole kenenkään lempparipuuhaa. Seksi on sponttaania ja tapahtuu molempien halusta. Sitä mietin, että jos toisin toimittaisiin, niin velanpuolelle ei kumpikaan jäisi- ainakaan pitkäksi aikaa.

Miesten logiikka on joskus hiukan erilainen kuin naisten. Naisena säilyttäisin silitysrautaa vaate/kodinhoitohuoltopisteessä tai läheisyydessä. Miehellä se voi olla vaikka autotallissa, missä hän on silittänyt koristelistan pöytälevyyn kiinni... omalle paikalleenhan sitä ei kannata välttämättä viedä, koska voipi olla, että rautaa tarvitaan seuraavan(kin) kerran ihan johonkin muuhun, kuin vaatehuoltoon.

Meillä mies osaa onneksi laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, vaihtaa vaippaa jne. Itse selviytyisin renkaan vaihdosta ja akkuporakoneen käyttöäkin olen harjoitellut. Mutta pölyjen pyyhintä ja vessan siivous on miehelle jotenkin hankalia. Yritän ymmärtää ja samalla tunnustan, että jätän miehelle mieluusti kompostin tyhjennyksen ja monet remppahommat, hitsauksesta puhumattakaan.

Meillä on asiat aika "perinteisesti" yksinkertaisesti siitä syystä että mieheni ei osaa laittaa ruokaa tai käyttää pesukonetta. Enkä sellaisia asioita viitsi opettaa kun ruokaa laittelen mielelläni..
Mutta mieheni pitää huolta autosta, moottoripyöristä, leikkaa nurmikon, luo lumet talvella..ym..
Jos miehelläni on vapaapäivä kun itse olen töissä hän kyllä tiskaa.. Enkä muuta hänen oletakaan tekevän.. Siivota tai pyykkiä ei tarvitse pestä joka päivä joten eipä tämä nyt mun mielestä ole mitenkään epäreilua.. Yhdessä asennetaan verhotangot ja kootaan vaatekaappi tms.. Meillä ainakin toimii hyvin..

Meillä on miehellä kyllä kumma käsitys näistä ns. miesten ja naisten hommista. Siivouksen, ruuanlaiton, pyykit tms. hoitaa lähes aina nainen. Mutta jos nainen pyytää miestä esim. vaihtamaan lamppua tai poraamaan jonkun reiän, niin voi huokaus kuinka "avuton" nainen on kun ei "osaa" sitä itse tehdä. Miksi miehen ei pidä oppia lajittelemaan tummia ja vaaleita pyykkejä, jos naisen pitää oppia vaihtamaan autonrenkaat itse? :(

Itse en haluaisi jakaa arjen töitä miesten ja naisten tehtäviin, mutta kun yksin pidän kodin puhtaana, niin toivon ettei mies valittaisi kun joskus joutuu vähän auttamaan ns. miesten hommissa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
MITEN ihmeen iso talo teillä on, jos et löydä silitysrautaa????

Tai, MITEN ihmeen sekaisin kaappinne ovat?

Meillä ei silitä kumpikaan juuri koskaan ja meidän koko kokonaisuus, mistä silitysrauta voisi löytyä käsittää n. 450 m2 ja silti väitän löytäväni silitysraudan tosta vaan...

No jaa :-) Selitys on varsin tylsä.

Silitysrautaa säilytetään miehen huoneessa, sen toki tiesin. Tapoihini ei kuulu mennä sinne tonkimaan, meillä kunnioitetaan toisen yksityisyyttä hyvin pitkälti.

Ymmärtääkseni miehestä oli hauskaa kun soitin :-)

Alkuperäinen kirjoittaja nyrkkirauta:
Kyllä aika perinteisesti jakautuu, sillä mä en osaa asentaa lamppuja kattoon, porata kyprokkiseinää tai asentaa kaikenmaailman digilaitteita ja -sovittimia eikä mies osaa esim. mankeloida tai ihan yhtä taloudellisesti lajitella pyykkiä tai käyttää ompelukonetta.

Syy tähän perinteiseen tehtävien jakautumiseen lienee koulussa ja kodeissa. Mies on ollut ns. isänpoika ja mä tyypillinen äidintyttö. Nuoria ollaan eli eiköhän tässä ehdi oppia kuitenkin sen mitä tarpeen.

että ei osaa asettaa lamppuja kattoon??? et osaa toimia mitään tuollaista?
että joku nainen voi olla noin avuton..ja nyt on anno 2007 vielä..?
Olisit kyllä oppinut jos olisit asunut ensin omillasi ,mut heti piti mennä jonkun tyypin kanssa asumaan ;-D

Voi pahus, onko parisuhde pahimmillaan kontrollointia toisen osuuden hoidosta?

Minä en muuten kantaisi huonekaluja eukon toivomuksesta edestakaisin, enkä varmaan tekisi mitään mitä minun oletetaan tekevän, nyt tuntuu tältä. pelleksi en ala. Kyllä minä silti kotitöitä teen...

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Voi pahus, onko parisuhde pahimmillaan kontrollointia toisen osuuden hoidosta?

Minä en muuten kantaisi huonekaluja eukon toivomuksesta edestakaisin, enkä varmaan tekisi mitään mitä minun oletetaan tekevän, nyt tuntuu tältä. pelleksi en ala. Kyllä minä silti kotitöitä teen...

Mikä sinua nykyään vaivaa mies1? Vaikutat niin kovin kyyniseltä ja kovalta, ymmärrystä ei heltiä kenellekkään eikä missään asiassa. Et sinä vielä vuosi-pari sitten noin kovalta vaikuttanut, vaan kirjoituksesi olivat ihan hauskoja ja elämänmyönteisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ;;;;;;;;;;;;;;;;;;:
Alkuperäinen kirjoittaja nyrkkirauta:

että ei osaa asettaa lamppuja kattoon??? et osaa toimia mitään tuollaista?
että joku nainen voi olla noin avuton..ja nyt on anno 2007 vielä..?
Olisit kyllä oppinut jos olisit asunut ensin omillasi ,mut heti piti mennä jonkun tyypin kanssa asumaan ;-D

No osaatko itse laittaa lampun johdot oikein sinne katon pistokkeeseen? En mä ainakaan tiedä mikä johto menee mihinkin osaan. Hehkun osaan lamppuihin kyllä vaihtaa, mutta se on täysin eri asia.

Ja aika hauskat johtopäätökset muuten mun tekstistäni näköjään sai, en vaan heti huomannut. Eli mistä hitosta päättelit, et oisin heti muuttanu tyypin kanssa asumaan? Ei ois voinu veikkauksesi enää enempää väärin mennä :P

Jos ajatellaan niin, että rakkaus on moottori, joka pitää miehen ja naisen välistä suhdetta yllä, niin suurempi moottori nykypäivänä on raha ja varallisuus , joka pitää naisen ja miehen välistä suhdetta yllä.

Kyllä, kyllä minä olen pettynyt siihen järjestelmällisyyteen mitä naiset harrastaa; yksinkertaisesti vapaalla jalalla on iso joukko naisia, jotka hakevat elintasonsa kohottajaa ja jos tällaisen pellen löytävät, niin rakkaus kukoistaa, muussa tapauksessa suhteesta voi kirjoittaa vaikka kirjan ja antaa julkisuuteen haastatteluja, jotka loukkaavat. Ei , ei minä en ole pääministeri, mutta hänkin laskeutui hetkeksi tavallisen kansan pariin.

Minulla on sellainen käsitys, että normaalia perheenelämää elävä nainen ei välttämättä tiedä mitää tästä raadollisesta metsästyskulttuurista yhtään mitään.

Kieltämättä yhdistän parisuhteessa öykkäröivän naisen tähän samaan kastiin näiden toivottomien kanssa. Ja jostakin syystä minä lähden juoksemaan heti, kun minua aletaan pitää pellenä ja minä en saa elää omaa elämää. Toimin yhteisen päämäärän eteen, mutta en kenenkään käskystä, asioista voi neuvotella.

Kukaan ei pidä minun puoliani, jos en minä sitä tee.

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Jos ajatellaan niin, että rakkaus on moottori, joka pitää miehen ja naisen välistä suhdetta yllä, niin suurempi moottori nykypäivänä on raha ja varallisuus , joka pitää naisen ja miehen välistä suhdetta yllä.

Kyllä, kyllä minä olen pettynyt siihen järjestelmällisyyteen mitä naiset harrastaa; yksinkertaisesti vapaalla jalalla on iso joukko naisia, jotka hakevat elintasonsa kohottajaa ja jos tällaisen pellen löytävät, niin rakkaus kukoistaa, muussa tapauksessa suhteesta voi kirjoittaa vaikka kirjan ja antaa julkisuuteen haastatteluja, jotka loukkaavat. Ei , ei minä en ole pääministeri, mutta hänkin laskeutui hetkeksi tavallisen kansan pariin.

Minulla on sellainen käsitys, että normaalia perheenelämää elävä nainen ei välttämättä tiedä mitää tästä raadollisesta metsästyskulttuurista yhtään mitään.

Kieltämättä yhdistän parisuhteessa öykkäröivän naisen tähän samaan kastiin näiden toivottomien kanssa. Ja jostakin syystä minä lähden juoksemaan heti, kun minua aletaan pitää pellenä ja minä en saa elää omaa elämää. Toimin yhteisen päämäärän eteen, mutta en kenenkään käskystä, asioista voi neuvotella.

Kukaan ei pidä minun puoliani, jos en minä sitä tee.

Herranjestas, millaisiin naisiin sinä oikein olet törmännyt, kun tuollaisia kirjoittelet. Ei niitä rahaa naivia naisia ym. Susaneita nyt niin kovin paljoa oikeasti ole. En minäkään tiedä tuosta "raadollisesta metsästyskulttuurista" yhtään mitään, vaikka sinkku olenkin. Enkä nyt tarkoittanut erityisesti kirjoitustasi tähän ketjuun, kun puhuin kovuudesta ja kyynisyydestä, suurin osa viime aikoina kirjoitetuista jutuistasi vaan ovat niin katkeran oloisia.

nettitohtori, ilmeisesti minulla on enemmän tietoa ja kokemusta. Kyllä tilaisuus tekee varkaan. Uskon, että takana on yhteiskunnan eriarvoistuminen, eli omaisuuden epätasainen jakautuminen. Tietysti se pätee toisinkinpäin, että varaton mies haluaa siipeillä varakasta naista. En minä kovin paljoa metsään mene, jos väitän yhtenä pontimena suhteeseen olevan taloudellisen aseman nostaminen. Jos tiedostaa tällaisen asian, niin eikö se ole vain viisautta? Tietysti voi vaaleanpunaiset lasit silmillään touhuta mitä tahansa.

Mitä tulee kotitöihin, niin nimimerkki "-Witchie" on kyllä nainen, joka sai minut näkemään punaista. Ensin hän hehkutti onneaan kahvikuppusen äärellä, kun mies on töissä. Ohjelmaan kuului terassi-istunto ja illalla kalaan; ihan ok päivä ja tosi hienoa, että osaa ja voi nauttia elämästään. Seuraavassa viestissä hän kertoo, miten kannattaa miehellään huonekaluja ylös ja alas, kun itse on niin heikko. Mattojen tamppaus isossa talossa on miehen tehtävä samasta syystä ja silitysrautajuttu oli kaiken huippu, ilmeisesti sekin on liian painava. Tää vitsie voisi alkaa kunnostamaan itseään ja aloittaa sen mattojen tamppaamisella, sen sijaan, että harjoittaa koukistajalihasta terassilla. Onneksi voi olla yhteydessä vain netin välityksellä, mutta kyllä tämäkin on vaikeaa.

^Hmm, itse olen kyllä enemmänkin törmäillyt miehiin, jotka pröystäilevät varakkuudellaan ja yrittävät sillä tehdä vaikutusta naisiin, mikä muuten on suunnattoman ärsyttävää, ainakin minusta. Pelkästään rahaa metsästäviin naisiin sen enempää kuin miehiinkään en ole koskaan törmännyt ja hyvä niin, olen ihan mielelläni ilman sitä kokemusta.

Mun kotopaikan aitasta löytyy rautainen silitysrauta joka painaa useita kiloja. Siinä on päällä luukku mistä on laitettu hehkuvat hiilet sisään. Ja varmaa on ettei miehet ole silittäneet.
Miettikääs tytöt sitä.

Meillä mies hoitaa kodin. Minä olen homssuinen ja hajamielinen, enkä pysty saattamaan tylsiä kotiaskareita loppuun. Unohdan kaupassa mitä piti ostaa vaikka olisi lappu. Olen meidän perheen Wagner-possu.

Joskus kyllä laitan pyykkiä kuivumaan tai pyyhin pölyjä. Usein viikkaan vaatteet, koska olen siinä parempi. Pari kerta vuodessa yllätän miehen ja siivoan kodin. Kohdallani se tarkoittaa sitä, että jokin soppi on pesty hammasharjalla kiiltäväksi ja imuri on edelleen keskellä lattiaa, mutta mies tietää, että olen yrittänyt.

Olen kuulemma erinomaista ja innostavaa seuraa, vaikka voisinkin osallistua joskus enemmän.

Yhteistyössä