parhaiten lapset tulee pelastettua, kun isä saadaan kuiville ja perhe pysyy ehjänä.
"kokemukselle" sanon, että olen tässä elämässä oppinut, että keskustelu on välttämätöntä, jos meinataan mitään asioita muuttaa tai edistää. Pitää myös muistaa, että kukaan toinen ei voi muuttaa ketään; ainoa muutoksen tekijä on aina kukin henkilökohtaisesti. Voit korkeintaan tukea toisen halua muuttua ja tukea muutosta, mutta pakottaa et voi, tai voit, mutta pysyvyys on sitten toisen hallinnassa.
minä uskon, että ap saa miheensä otteen rakkaudella ja rakastavalla asenteella, oikeastaan olen siitä aivan varma. Toivottavasti hän tulee vielä kertomaan niistä pienistä askeleista , millä elämä järjestyy uudelleen.
Kiitos tuesta, kirjoitit nätisti
Paljon tosiaan vastauksia puoleen ja toiseen tullut... Herättänyt ajatuksia, koitan tässä järjestellä selkeästi. Purin tänne tuntojani, koska halusin miesten näkökulmia, yritän päästä perille, onko mieheni tosissaan vai puhuuko vain. Miten alkoholi muuttaa, mikä on totta, humalainen vai selvä puhe, onko missään mitään järkeä? Enhän itse sinne alkoholin turruttamaan päähän näe, mikä on totta ja mikä ei? Yritän päästä selvyyteen, onko mitään enää tehtävissä vai onko ero lopullinen ratkaisu?
Emme riitele lasten nähden, herranenaika kai minulla on omatkin aivot päässä! Joten kiitos kuitenkin huolestanne, heillä ei ole muuta "hätää" kuin poissaoleva isä.
Ja sitä yritän tosiaan miettiä joka kannalta.
nimimerkki moi kerroit: "Olisiko sellainen tilanne, että miehesi saa ymmärtäjän itselleen kaveripiiristä ja alkoholista."
Tämä näyttäisi pitävän paikkansa. Sinnehän sitä pitää "paeta" perhettä... Joskus ihmettelin miehelle, jotain asiaa, niin vastaus oli "kaverit ei v-ttuile". Okei entäs jos kohtelisit kavereita samalla tavalla kuin minua, tuskin olisivat v-ttuilematta....?
Kerroit myös: " "kokemukselle" sanon, että olen tässä elämässä oppinut, että keskustelu on välttämätöntä, jos meinataan mitään asioita muuttaa tai edistää. Pitää myös muistaa, että kukaan toinen ei voi muuttaa ketään; ainoa muutoksen tekijä on aina kukin henkilökohtaisesti."
Toista ei voi muuttaa, voi muuttaa vain itseään ja omaa käytöstään. Minun polkuni muutoksen suhteen alkanee tulla päähänsä, en voi enää enempää antaa itsestäni, välillä tuntuu että on niin kuiviin imetty olo... Voin ainakin sanoa - kaikkeni antaneena - voin sanoa etten antanut periksi heti - mutta on osattava myöntää kun peli on toivoton?
Tietysti suurin toiveeni edelleen on, että ei tarvitsisi erota. Ei meillä sillälailla ole mitään draamaa tai muuta, joka pakottaisi heti eriteille. Olen huono kirjoittamaan nyt ajatuksia.
Pointtini on se, että olen tässä tulossa siihen päätökseen, että sanon miehelle etten jaksa enää. Pyydän häntä olemaan jonkun aikaa vanhemmillaan, ajatellaan kumpikin omilla tahoillamme hetken aikaa asioita.
Mielipiteitä olisi mukava edelleen lukea, ihan mukavasti niistä on apua, näkemään muitakin näkökantoja kuin tämän oman suon
Tämäkin oli kiva kommentti, (anteeksi huonot lainaukseni):
""Alkuperäinen kirjoittaja Alkoholistin pää Näytä viesti
Tosiasia on, jotta alkoholi muuttaa ihmisen. Kun se saa koukkuunsa, ei mikään muu ole tärkeää, kuin että sitä saa. Ei siinä todellakaan auta rakkaus ja ymmärtämys, alkoholisti luopuu riippuvuudestaan vain pakon edessä ja silloinkin omasta tahdostaan.
Olen itse tehnyt sen suuren virheen, että yritin hyvyydellä ja rakkaudella "hoitaa" miestäni raittiiksi. Uskoin sen olevan sitä tukemista, jota hän tarvitsee. Uskoin, jotta jos hänellä on hyvä olla kotona ja luonani, hän ei halua lähteä menoihinsa. Myöhemmin hän on kertonut, että silloin oli mukava mennä, kun sai kavereille kehua, miten mukava akka hänellä oli. Jos en ollut niin mukava, oli se taas syy lähteä, koska sellaista ei kukaan kestä. Huolehtimisella, passauksella ja vastuun ottamisella mahdollistamme vain juomisen.
Ap:lle sanoisin, jotta tarvitsette apua koko perhe. Aloita itsestäsi ja ota yhteys Al-Anoon. Sieltä saat tietoa ja vertaistukea luottamuksellisesti sekä neuvoja, miten edetä. Alkoholisti on varsinainen itsekkyyden perikuva, vaikka he todellakin ovat selvin päin ihania ihmisiä. Viina muuttaa aivokemiaa ja sen myötä koko persoonan.""
Olen ymmärtänyt sen että alkoholi muuttaa ihmistä, siksi koitan etsiä sitä miestä, joka osaa olla ihmisiksi, sieltä jostakin? Onko jo kadonnut kokonaan.....Tuon mahdollistamisen olen lopettanut aikaa sitten. Lähipiirissä kuitenkin valitettavasti joitain ihmisiä, jotka sitä jatkavat, osa onneksi lopettanut, kun olen kertonut tilanteesta.
Kai sitä ei haluaisi antaa periksi, että se ihminen, jonka kanssa perusti perheen, on katoamassa? Tuntuu omat tunteet menevän ylä- ja alamäkeä...