Mietin ja mietin.. Mitä te teette joilla alle 3v lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuisku77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tuisku77

Aktiivinen jäsen
16.01.2005
7 497
0
36
Nuorimmaiseni täytti juuri 2v, keskimmäinen on 3,5v ja vanhimmainen täyttää helmikuussa 10v. Itsellä BMI liki 39 :ashamed: Mies ei osaa auttaa mua pähkäilyssä.

Eli ylläripylläri, possurokotteesta kyse. Otanko sen itselle ja lapsille vai en? Mitä te teette, joilla samanlaiset taustat kuin meillä? Tähän asit oon ollut vahvan EI:n kannalla, nyt en enää tiedä mitä ajatella...

täh. en tajua. mikä on bmi? miten liittyy rokotteeseen?
miksi teidän pitäisi ottaa possurokote? kun yksi lapsisat on 2v? Miksi?

ihan pihalla. ja miksi ottaisin rokotteita?

Alkuperäinen kirjoittaja ei käsitä:
täh. en tajua. mikä on bmi? miten liittyy rokotteeseen?
miksi teidän pitäisi ottaa possurokote? kun yksi lapsisat on 2v? Miksi?

ihan pihalla. ja miksi ottaisin rokotteita?

2v kuuluu riskiryhmään ja minä melkein ylipainon vuoksi

Ei kai pelkkä ylipaino ole riskitekijä? Ainakaan pelkästään sen perusteella ei käsittääkseni saa rokotetta ensimmäisissä ns. riskiryhmissä. Meillä on lapsi 1v9kk ja luultavasti otamme rokotteen, kunhan sitä tarjotaan. Mieheni otti ko. rokotteen tänään. Rokostuskohta on kipeä kuulemma, mutta muita sivuoireita ei ole ainakaan vielä tullut.

"Riskiryhmiin kuuluvat

raskaana olevat ja henkilöt, joilla on seuraavia pitkäaikaissairauksia:

* säännöllistä lääkitystä vaativa sydän- tai keuhkosairaus sekä diabetes (ei lievä verenpainetauti)
* krooninen maksan tai munuaisten vajaatoiminta
* potilaat, joiden sairastama tauti heikentää vastustuskykyä esim. leukemia, lymfooma, HIV-infektio
* potilaat, jotka saavat vastustuskykyä heikentävää hoitoa (elinsiirto, solusalpaajat, TNF-alfasalpaaja, kortikosteroidi >15mg/vrk 2-4 viikkoa, muu immuunivastetta heikentävä lääkehoito)
* krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti
* sairaalloinen ylipaino (BMI, Body Mass Index yli 40)

Alle 3-vuotiaat on poistettu riskiryhmästä THL:n ohjeistuksella."

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;220;87076;87456

Hmm. Mä otan ehdottomasti pojalle, alle 3 v mutta riskiryhmässä infektioastman takia.
Ja ehdottomasti otan myös vauvalle. Mieskin ottaa, sekin riskiryhmässä astman takia.
Ja jos tulee mahdollisuus, rokotutan myös itseni ja kouluikäisen tyttären, jos siis niitä saa vaikka ostaa tms ilman että kuuluu riskeihin.

Mä poistuin riskiryhmästä myöhäisen keskenmenon vuoksi.Perheessämme ei ole ketään riskiryhmään kuuluvaa, kun ei enää 2v kuulu riskiryhmään.Saapi nähdä saadaanko rokotteet jossain vaiheessa vai ei.

Sitten aikanaan, kun rokotusjärjestys selviää, niin aion rokotuttaa kaikki lapseni, joista kaksi ovat alle 36kk ikäisiä. En edes mieti ettenkö sitä ottaisi, mulle ja miehelleni on selvä asia, että haluamme turvata heidän terveytensä. Sitten saamme jännityksellä ja pelonsekaisin tuntein seurata, miten meille käy - selviämmekö...

Olen miettinyt otanko itse rokotuksen, koska kuulun riskiryhmään (solunsalpaajahoito), mutta olen ajatellut että jos kestän noi hoidot, niin kestän kyllä yhden possunuhankin. Enkä ainakaan vielä ole viemässä 3,5 v lastani rokotukselle.

Yhteistyössä