Mietityttää ystävän käytös...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kristiina

Vieras
Siis kun mulla on rakas ystävä joka on tällä hetkellä aika ahdistunut. Puheidensa perusteella (vuosien mittaan) olen saanut sen käsityksen että miehensä ei juurikaan kotona tee mitään, tai no, pelaa pleikkaria kyllä, ikää yli 40-v.

Miehensä käy kavereineen mökillä vähintään kerran kahdessa kuukaudessa, siis niin että ystäväni jää lasten ja koirien kanssa kotiin. Tämä ystäväni taas ei oikeastaan koskaan mene mihinkään ilman lapsia. Esimerkiksi jos lähtee koiranäyttelyyn niin ainakin yksi lapsista on mukana, lapsia on kolme.

Nykyään meillä on valitettavasti välimatkaa useita satoja kilometrejä enkä pysty olemaan ystäväni tukena kuten ennen. Päivittäin olemme yhteydessä sähköpostein kyllä.

Hiljattain ehdotin että voisin esikoiseni kanssa ajaa heille joku viikonloppu kun miehensä olisi taas menossa viikonlopun viettoon mökille kavereineen. Ajattelin että ystäväni ilahtuisi, tehtäisiin yhdessä ruokaa, lenkkeiltäisiin koirien kanssa, shoppailtaisiin hiukan, saunottaisiin ja istuttaisiin iltaa kaikessa rauhassa, ilman miehiä. Meidän esikoiset ovat saman ikäisiä, hyviä ystäviä keskenään, olleet ihan taaperoista asti, nyt jo 11 vuotiaita.

Ystäväni tietää että kun olen kylässä niin tosiaan teen osani töistä enkä odota mitään palvelua, päin vastoin. Otan yleensä oman ilmapatjan yms mukaan että en mielestäni aiheuta lisää töitä.

Kuitenkaan ystäväni ei ole innostunut ehdotuksesta, ei ota sitä puheeksi ollenkaan, en viitsi tyrkyttää seuraani mutta kieltämättä tulee tunne että häntä ei seurani kiinnosta. Ihan aluksi katsoi kalenterista että mitkä viikonloput eivät sovi, sitten kun esitin viikonloppua mikä oli sopivien joukossa niin ei enää kommentoinut mitenkään.

Ilahtuisitko sinä ystävästä jos tuntisit olosi masentuneeksi?

Anteeksi pitkä sepustus, paljon vain asia pyörinyt mielessäni enkä sattumoisin voi ystäväni kanssa tästä puhua. ;)

Vaikuttaisi sen verran masentuneelta, ettei jaksa ajatella edes seurustelua vieraiden kanssa. Haluaa olla omissa oloissaan. Kiva, että olet hänelle ystävänä ja tukena vaikeinakin aikoina.

Oon itse masentunut ja täytyy myöntää, että en jaksaisi ystävääni "ottaa" nyt kylään :( Vaikka ovatkin mulle rakkaita, mutta jotenkin olo ei vain ole sellainen että jaksaisi :(

Voisiko ystäväsi olla helpottunut jos vätys-mies lähtee jaloista pois ja haluaa nuo vapaat ajat olla lasten kanssa yksin?

en innostuisi. nyt on itellä juuri se tilanne kun EI JAKSA ystävää joka tietää kaikki paskat ongelmat tai aavistaa ne varmasti vähintään! kun on sellanen olo ettei just nyt jaksaisi miettiä. välillä kun on oikeesti vaikeaa VIIMENEN asia mistä jaksaa innostua on se paras ystävä! niin kamalalta kun se kuulostaakin. ystävälläs ei taida kauheen hyvin mennä. kuulostele tilannetta.. ei ole helppoo kellään! jos ei pian ala innostua niin sano että te tulet nyt. piste. sopi tai ei. :) tietää että välität.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
no en välttämättä ilahtuis, mutta ehkä menollesi sinne on tarvetta kumminkin.
kysy vielä kerran!

Niin kun hänellä ei ole sukulaisia siellä lähellä eikä täten myöskään apua lasten hoidossa, lapset kuitenkin jo sillai isoja että nuorinkin menee jo eskariin syksyllä.

Aiemmin kun asuimme lähekkäin niin järjestin yllätyksenä ystävälleni illanvieton, siis ystävän miehen kanssa. Paukahdin vain yhtäkkiä paikalle ja käskin suihkuun ja pukeutumaan, sitten tuli miehensä ja nappasi kyytiin, lähtivät syömään ja elokuviin. Tämä on nyt toinen vaihtoehto mitä mietin, jos taas järkkään jotain tuollaista.

Kun tuntuu että kaipaa aikaa miehen kera mutta toisaalta tyttöjen aikakin olisi kivaa, miehensä kun säännöllisesti viettää aikaa omien kavereidensa kera.

Täytynee miettiä vielä..

masentunut ja ahdistunut EI halua lähteä ex tempore ihmisten ilmoille juhlimaan. (muutoinhan tuo on aivan ihanaa ystävältä :) )

mene sinne mieluummin, keitä teille kahvit ja sano että istut tässä vaikka ihan hiljaa hetken mutta oli pakko tulla kattoon ja lähdet kyllä kohta jos hänestä siltä tuntuu.

ehkä se auttaa avautumaan..

Casper, hmm, masis; vastaan teille yhteisesti, itsekin olen sairastanut vakavan masennuksen ja tiedän kyllä tunteen, valitettavasti. Että siis ei jaksa ketään jne. Vaikka loppujen lopuksi siitä on sitten saanut itselle valtavasti uutta voimaa ja iloa..

Jatkan siis näin kauempaa tätä tukemista ja jään kuulolle miten tilanne etenee.

Alkuperäinen kirjoittaja masis:
masentunut ja ahdistunut EI halua lähteä ex tempore ihmisten ilmoille juhlimaan. (muutoinhan tuo on aivan ihanaa ystävältä :) )

mene sinne mieluummin, keitä teille kahvit ja sano että istut tässä vaikka ihan hiljaa hetken mutta oli pakko tulla kattoon ja lähdet kyllä kohta jos hänestä siltä tuntuu.

ehkä se auttaa avautumaan..

Tarkoitus ei ole juhlia! Mukana siis mun esikoinen ja heidän kolme lastaan sekä pari koiraa...Ajatuksena ihan normaalin arjen eläminen, tehdä yhdessä ruokaa jne.

Tuo välimatka tekee sen että en pääse noin vain piipahtamaan, siitä tämä nyt kiikastaakin. Matkaan kuluu yli neljä tuntia suuntaansa... :(

joo harvassa ne tuntuu olevan joilla elämä OIKEASTI hymyilee.

itselläni on niin hyvä ystävä ettei mitään rajaa. ei närkästy vaikka mökötän ja tiuskin ku on tullu 'väkisin' kylään. osaa aavistaa koska pitää vaan tulla moikkaan.

ja niin paljon ku sitä tilannetta on sillon manaillu mielessään ja toivonu toisen alimpaan kellariin jälkeenpäin on ilonen että on ystävä joka käskee ottaa niskasta itteensä kiinni oikeella hetkellä :)

niin siis en nyt tarkottanu et lähet ajaan sinne ihan summassa tollasta matkaa, vaan jossain vaiheessa vaan ilmotat sen päivämäärän ku aiot paikalle saapua, sitä tarkotin :)

ja kyllä, mun toinen (ei yhtään sen huonompi) ystävä asuu myös kaukana. opiskelee toisella puolella suomea. tiedän myös sen tunteen (ja hän tietää myös). se on surullista. vaikka suomikin muka joku pikkupläntti on kartalla :/

Alkuperäinen kirjoittaja masis:
niin siis en nyt tarkottanu et lähet ajaan sinne ihan summassa tollasta matkaa, vaan jossain vaiheessa vaan ilmotat sen päivämäärän ku aiot paikalle saapua, sitä tarkotin :)

Joo ei viitsi ihan huvikseen tuota matkaa ajella vaikka tiet jo kesäisiä ovatkin.

Täytyy nyt hieman kuulostella miten ystävän tilanne etenee, mietin sitten kuinka teen, yllätänkö omalla seurallani vai järkkäänkö jotain miehensä kanssa, jos vaikka lähtisivät yöksi hotelliin ja minä hoidan lapset ja kodin.

Yhteistyössä