Miettikää lapsuutenne kesiä ja mikä niistä on jäänyt mieleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettikää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24305721:
Me just tämän kesän alussa juteltiin 10 ja 13-vuotiaiden kanssa, kun meillä on ollut tilanne ettei oikein mihinkään huvipuistoon tmv päästä heitä viemään tänä kesänä. 13v muisteli meidän telttaretkiä intona ja makkaranpaistoa leirinuotiolla, kalareissuja ja uimarantareissuja. :) Eivät meidän lapset ainakaan kaipaile sen kummempia matkoja tai huvituksia. Joka kesään kuitenkin kuuluu äijäreissu ukin kanssa, käyvät ralleja katsomassa ja samalla jossakin kylpylässä. :)

Sehän se kivintä, jos kesässä on jokaiselle jotakin. Itse en vaan muista koskaan huvipuistoissa nähneeni lapsia, jotka ovat itkeneet, että haluavat äkkiä sieltä poies. :D

Sehän se kivintä, jos kesässä on jokaiselle jotakin. Itse en vaan muista koskaan huvipuistoissa nähneeni lapsia, jotka ovat itkeneet, että haluavat äkkiä sieltä poies. :D

Juu en minäkään ole nähnyt. :D
Lapset ovat aika fiksuja, heille voi hyvinkin selittää esim taloustilanteen ja jos rahaa ei niin paljon ole, niin silloin ei mennä huvipuistoihin vaan tehdään jotakin muuta kivaa. :)

Kesälomalla parasta oli se kun päästiin iltaisin iltauinnille autolla ja mukana oli sekä äiti että isä. Päivisin käytiin lapset keskenämme polkupyörillä uimarannassa.
Särkänniemessä käytiin joka kesä mutta se ei ole ollenkaan kohokohta.

Mun paras kesämuisto on se kun isä makas mun kanssa selällään ruohikolla ja katseltiin minkä muotoisia pilviä taivaalla on ja sen jälkeen käytiin hakemassa juomakorista sitruunasoodapullot =)
Isäni on ollut yrittäjä ja aina se oli töissä,siksi tuo on jäänyt varmaan mieleen kun isä ei koskaan vapaapäiviä viettänyt.

Oletteko muuten koskaan kysyneet lapsiltanne tästä asiasta? Toki jokaisella on oma käsityksensä, kuten tästä ketjusta näkyy. Lastenne arvotukset ovat erilaisia, mahdollisesti. Eikö ole aika itserakasta ajatella, että koska itse arvottaa asian x korkeimmalle, täytyy muidenkin tehdä niin?

Yhdellä omista lapsistani kylpyläreissu ja toisella uiminen ja kaverit. Vanhin ei osaa sanoa, on niin paljon hyviä muistoja että ei osaa valita.

Mun parhaimmat kesämuistot tulee kesäsiirtoloista. Mä olin ala-asteikäisenä joka kesä yhden tai kaksi leiriä siirtolassa. Pienipalkkainen yh-äiti, rahat tosi kireällä, joten kesäsiirtolajuttu oli meille lapsille kuin loma maalla (meillä ei ollut isovanhemmat enää elossa) ja äidillekin vähän hengähdystaukoa.

Mahtavia kesiä oli ne :)

Me asuttiin maalla järvenrannalla, joten parhaat muistot liittyy kotiin.
Uitiin, saunottiin savusaunassa, aina oli paljon kavereita kylässä ja äiti grillas meille ruokaa. Meillä oli myös koiria, kissoja (ja niitä pentuja <3 ), hanhia, kaneja ja kanoja.
Isän kanssa veneiltiin ja käytiin yöuinnilla pelastusliivien avulla keskellä järveä. :)
Ihanaa aikaa ja hyvät muistot on jääny, vaikkei paljoa huvipuistoissa käytykkään.

-hurjat ukkosen ilmat
-sen kun uin vesisaavissa, kun järveä ei ollut lähelläkään, eikä ollut autoakaan jolla olis uimaan päässyt
-juhannukset, kun mentiin taksilla leirialueelle ja sieltä sukulaisiin ja kotiin tultiin vasta aamu yössä, vanhemmat ei ryypänneet, taksilla kuljettiin siksi koska heillä ei ollut ajokorttia eikä autoa. yöllä oli pakko tulla kotiin, koska aamulla äidin ja isän piti mennä navettaan
-sen kun kaukaiset sukulaiset tuli meille viettämään lomaansa, ja he toivat minulle aina hienoja leluja ja vaatteita, joihin vanhemmillani ei ollut varaa

Mä näin viime kesänä Särkänniemessä.Oli sellanen arviolta 10 vuotias poika joka itki koko ajan ja sen isä seisoi vieressä ja raivos että oli viimeinen kerta kun mihinkään lähdetään.Se koitti pakottaa sitä poikaa laitteisiin johon se ei uskaltanut mennä ja niihin mihin se halus,ei päästänyt kun kerran.Poika sanoi sille että mitä kivaa tässä päivässä on kun sä vaan huudat ja raivoot koko ajan.

Yökyläilyt mummolassa, grillaamiset ja se kun sai syö mummon mansikkamaasta olonsa huonoksi :D Papan tekemät pajupillit, juhannuskokko ja päivät rannalla, varsinkin ne kun mentiin koko perhe ja oli oikein evästä ja keskipakettia mukana.
Myös aikaiset aamut iskän kanssa kalassa on jääneet parhaina muistoina mieleen,
ja syksyisin käytiin koko perhe ravustamassa, oli niin jännää kun teltat ja kaikki ja sai koittaa valvoa koko yön jos jaksoi :)
Edes joka kesä ei käyty huvipuistossa tms.
Muumimaailmassa joskus ja lintsillä kerran tai kaksi ellei koulun luokkaretkiä oteta lukuun. Muumimaailma reissu on jäänyt yhtenä parhaana muistona mieleen,
mutta lintsillä käymisistä lähinnä muistan kuinka isoveli oksensi, ajomatka oli hikinen ja iskä koko ajan pahalla päällä. Että kyllä ne parhaat kesähetket on muodostunut ihan muista asioista kuin rahalla mälläämisestä.

Parhaita kesämuistoja on ne, joissa aikuisia tai mitään ulkopuolelta järjestettyä toimintaa ei ole mailla halmeilla. Aikuiset ovat omissa puuhissaan ja me juoksennellaan serkkujen kanssa pitkin mummolan metsiä omissa leikeissämme, uidaan tuntikausia ja lämmitetään saunaa jo ihan pikkunappuloina keskenään. Muutaman kerran päivässä joku aikuinen käy heittämässä jotain ruokaa eteen. Nykyään tuota varmaan pidettäisiin lasten heitteillejättönä, mutta mulle juuri tuosta muodostui lapsuuden kesien parhaat muistot. Sääli, et harva nykyajan kuoliaaksiviihdytetty ja -vahdittu kersa tuskin pääsee kokemaan moista vapautta ja lapsilauman yhteisöllisyyttä.

Käytiin me huvipuistoissakin joskus, mutta itseasiassa lapsuuden ajalta siihen ei liity mitenkään kovin hyviä muistoja (ja ne parhaat muistot huvipuistoistakin liittyy yhdessäoloon serkkujen kanssa). Mä olin vanhin meistä ja aina joku pikkupentu kitisi tai uhmaikäinen otti raivarit, muistan lähinnä jonotuksen, lievän pahoinvoinnin liiasta hattaransyönnistä ja aikuisten tuskastuneet ilmeet ja sen, että ikinä ei mihinkään laitteeseen saanut mennä niin monta kertaa kun olis halunnut vaan aina piti lähteä kesken pois. Paljon kivempi jossain särkänniemessäkin on ollut käydä nyt aikuisena ;)

Valitettavasti päällimäisinä muistoina on mökkireissut, jossa vanhemmas ryyppäs ja riiteli ja äiti käveli järveen ja huusi hukuttavansa itsensä. Ja sitten sen vihkisormus tippui sinne järveen eikä sitä löytynyt enää.

Käytiin me joskus huvipuistossa, mutta alkoholi väritti niitäkin reissuja.

Hmm.. yritän pinnistellä muistoista jotain muuta, mutta aina se viina on jotenkin ollut kuvioissa mukana. Olisivat edes yhden lomamatkan olleet selvinpäin.

Eiku hei nyt mä muistan jotain kun oltiin papan luona Forssassa ja siellä oli keltainen pitkä liukumäki joka oli kiva. Ja käytiin kattomassa jotain ikivanhaa junaa.

Teininä on sitten ollut mahtavia kesiä kavereiden kanssa festaroiden, mökillä ollessa ja juhliessa.

Yhteistyössä