Miettikää mun kaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kookosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kookosta

Aktiivinen jäsen
02.02.2007
18 491
0
36
tai siis vääntäkää rautalangasta. Liittyy matematiikkaan ja aivot menee solmuun enkä tajuu miten toi voi olla noin.

eli:
Kun kulma alfa on terävä, niin sin alfa, cos alfa ja tan alfa voidaan määritellä suorakulmaisen kolmion sivujen suhteena. Osoita, että määrittelmistä seuraa. että tan alfa= sin alfa/ cos alfa.

Pääsen siihen asti pohdinnoissa, että jos oletetaan että a kulman viereinen sivu on a, vastakkainen on b ja hypotenuusa on c, joten sillon
a= sin alfa
b= cos alfa
c= tan alfa
ja siitä eteenpäin, että
sin alfa= b/c
cos alfa=a/c
tan alfa=b/a.
Ja tähän se loppuu. Kun mun aivoni taipuu vaan vaihtoehtoon, että koska tan alfa= b/a, niin sillon tan alfa= cos alfa/sin alfa, mutta se on väärin. Miten sen tan alfa voi olla sin alfa/cos alfa?

Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Ei pysty, viidennessä rivissä otsikko mukaan laskettuna menin sekaisin. :ashamed:

Noi sin cos tan jutut on aina ahdistanu. Nimin. "lukion pitkän matematiikan läpi kahlannut"

Mä koitan paraillaan kahlata, vapaaehtosesti ja vielä maksan sitä lystystä :laugh:

Ja tää asia pitäs opetella ite kun en viime tunnilla ollu.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
tai siis vääntäkää rautalangasta. Liittyy matematiikkaan ja aivot menee solmuun enkä tajuu miten toi voi olla noin.

eli:
Kun kulma a on terävä, niin sin a, cos a ja tan a voidaan määritellä suorakulmaisen kolmion sivujen suhteena. Osoita, että määrittelmistä seuraa. että tan a= sin a/ cos a.

Pääsen siihen asti pohdinnoissa, että jos oletetaan että a kulman viereinen sivu on a, vastakkainen on b ja hypotenuusa on c, joten sillon
a= sin a
b= cos a
c= tan a
ja siitä eteenpäin, että
a= b/c
cos a=a/c
tan a=b/a.
Ja tähän se loppuu. Kun mun aivoni taipuu vaan vaihtoehtoon, että koska tan a= b/a, niin sillon tan a= cos a/sin a, mutta se on väärin. Miten sen tan a voi olla sin a/cos a?

Ensinnäkin, kulma "a" ei voi olla a jos kulman viereinen sivu on merkitty a:ksi. Olkoon siis kulma A.

Koska sin A=b/c ja cos A=a/c, niin tangentin määritelmän mukaan tan A on vastaisen sivu jaettuna viereisellä sivulla. Siitä se jo sitten tuleekin...

Alkuperäinen kirjoittaja iloton:
Ensinnäkin, kulma "a" ei voi olla a jos kulman viereinen sivu on merkitty a:ksi. Olkoon siis kulma A.

Koska sin A=b/c ja cos A=a/c, niin tangentin määritelmän mukaan tan A on vastaisen sivu jaettuna viereisellä sivulla. Siitä se jo sitten tuleekin...

Mä tonne alkuperäseen korjailin noi kun ei toi pahuksen alfa merkki näkyny tossa.

Mutta kun tangentti on vastainen sivu jaettu viereisellä sivulla, eli siis b/a, niin sillonhan se olis se cos alfa jaettu sin alfalla, mutta kun se ei oo :ashamed:

Mä tonne alkuperäseen korjailin noi kun ei toi pahuksen alfa merkki näkyny tossa.

Mutta kun tangentti on vastainen sivu jaettu viereisellä sivulla, eli siis b/a, niin sillonhan se olis se cos alfa jaettu sin alfalla, mutta kun se ei oo :ashamed:

Ei ole, ensinnäkin sulla tuolla ihan alussa on nuo sin alfa, cos alfa ja tan alfa väärin ilmaistuna. Sin alfa on kulman alfa vastainen sivu jaettuna hypotenuusalla, eli sin alfa=b/c, kosini taas viereinen jaettuna hypotenuusalla eli cos alfa=a/c. Tangentti taas vastainen jaettuna viereisellä, eli tan alfa= b/a=(b/c)/(a/c)=sin alfa/cos alfa.

Ei ole, ensinnäkin sulla tuolla ihan alussa on nuo sin alfa, cos alfa ja tan alfa väärin ilmaistuna. Sin alfa on kulman alfa vastainen sivu jaettuna hypotenuusalla, eli sin alfa=b/c, kosini taas viereinen jaettuna hypotenuusalla eli cos alfa=a/c. Tangentti taas vastainen jaettuna viereisellä, eli tan alfa= b/a=(b/c)/(a/c)=sin alfa/cos alfa.

No noinhan ne sielä seisoo alussakin :D

Et viittis vääntää rautalangasta kuinka toi (b/c)/(a/c) menee :snotty:

Tuo (b/c)/(a/c) tulee ihan vain siitä, että kun ensin on b/a, niin jos kummallekin puolelle jakoviivaa lisätään sama (nollasta eroava) luku, niin yhtäsuuruus säilyy. Eli tässä on ihan vain kosmeettista, että saadaan nuo sinit ja kosinit kokonaisuudessaan siihen :)

Tuo (b/c)/(a/c) tulee ihan vain siitä, että kun ensin on b/a, niin jos kummallekin puolelle jakoviivaa lisätään sama (nollasta eroava) luku, niin yhtäsuuruus säilyy. Eli tässä on ihan vain kosmeettista, että saadaan nuo sinit ja kosinit kokonaisuudessaan siihen :)

KIITOS :flower: :flower: :flower: :flower: :D

Ny kun vielä muistais ton :D :D

Yhteistyössä