Miettimistä monelle pitkäksi aikaa? Miehistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti neljälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti neljälle

Vieras
Täällä palstalla todella moni on valittanut miehen saamattomuutta ja itsekkyyttä esimerkiksi juuri kodin- ja lastenhoidon alueella.
Monesti jään miettimään, miksi te hyvät ihmiset annatte miehellenne suuren karhunpalveluksen?
Monessa perheessä mies asuu kuin hotellissa, jossa kaikki passataan suoraan nokan eteen ja naisen väsyessä tähän alkaa hitonmoinen nalkutus ja valitus miehen ollessa yksi lapsi lisää perheessä?
Aikuinen mies oppii kyllä samat asiat kuin nainenkin ja motivaatiokin löytyy, kun asiat perustellaan järkevästi ja tehdään miehelle itselleen tarpeelliseksi ja tärkeäksi. Jos mies ei koe tärkeänä esimerkiksi pyykinpesua, ruuanlaittoa ja lasten hoitoa eihän mies niitä silloin tee.
Mies tekee asioita oman tärkeysjärjestyksensä mukaan, ihan niinkuin me jokainen. Miehelle voi olla kaverit/oma aika tärkeysjärjestyksessä ykkönen ja sitten kun se ykkösen tarve on saavutettu, voi miettiä niitä muita?
Mutta auttaako naisen nalkutus asiaan, kun mies miettii omia tärkeitä asioitaan? Ei auta, vaan pahentaa asioita, riitahan siitä syntyy.
Mutta, mieskin voi oppia muuttamaan tarvittaessa omaa tärkeysjärjestystään, niin että koko perhe on tyytyväinen ja jokainen jäsen saa toteuttaa sopivassa suhteessa omiaan kuin yhteisiäkin toimintoja.

mäpä nalkutan etukäteen jo. olen ajatellut niin että kun olen kotona hoidan kodin ja lapset "täysin". mutta kun menen töihin tulee miehen osallistua kotitöihin, ja hän sen tietää. saa nähdä mikä on käytäntö sitten??

Tämä on hankala juttu. Ap:n jutusta saa kuvan että mes on ohjailtava, alunperin tahdoton ja avuton "kone", joka sitten koulutetaan talon (ja vaimon) tarpeisiin. Olen siis TÄYSIN sitä mieltä että miehen kuuluu osallistua kodin töihin ja lastenhoitoon, mut MIKSI he eivät sitä asiaa itse hoksaa? Näkevät että vaimo puurtaa ja nalkuttaa eikä istu alas ennen iltaa, ja silti mies rönöttää sohvalla ja ihmettelee miksi vaimo ei anna ja nalkuttaa vaan. Peräänkuulutan miehiltä oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa. Sillä tokihan aikuinen mies (sen lisäksi että ehkä oppii... ) osaa itse ajatella ja tehdä johtopäätöksiä. Vai?

Parisuhteen alussa ja vielä kun perheen äiti voimissaan hääräilee kotona osaten itse tehdä kaiken paremmin ja hoitaa vauvansakin paremmin, mies toteaa useimmiten mielessään pettyneenä että "hoitakoon nainen sitten kaiken, kun kerta minä en osaa naisen tahtomalla tavalla" ja luovuttaa.
Sitten vuosien päästä mies on jo niin tottunut kaikkeen ja äkkiä pitäisikin ottaa ohjat käsiin kun nainen on niin uupunut kaikkeen ja alkaa vaatia mieheltä yhtä sun toista nalkuttamalla.
Ennen tätä kaikkea mies on täyttänyt vapaa-aikansa omille menoilleen/tekemisilleen ja ruvennut parhaassa tapauksessa tissuttelemaan ja soppa on sitten valmis kun eräänä päivänä vaimo ilmoittaa olevansa väsynyt ja haluavansa omaa aikaa. Ei se mies enää silloin ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on hankala juttu. Ap:n jutusta saa kuvan että mes on ohjailtava, alunperin tahdoton ja avuton "kone", joka sitten koulutetaan talon (ja vaimon) tarpeisiin. Olen siis TÄYSIN sitä mieltä että miehen kuuluu osallistua kodin töihin ja lastenhoitoon, mut MIKSI he eivät sitä asiaa itse hoksaa? Näkevät että vaimo puurtaa ja nalkuttaa eikä istu alas ennen iltaa, ja silti mies rönöttää sohvalla ja ihmettelee miksi vaimo ei anna ja nalkuttaa vaan. Peräänkuulutan miehiltä oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa. Sillä tokihan aikuinen mies (sen lisäksi että ehkä oppii... ) osaa itse ajatella ja tehdä johtopäätöksiä. Vai?

Miehet ja naiset ovat erilaisia. Ajattelevat myös eri tavalla, ja ei ole mikään vitsi.
Saman asian tekemiseen/suunnitteluun/ajattelemiseen miehet ja naiset toivivat tosiaan eri tavalla

Mun mielestä niin makaa, kuin petaa.

Itse valitsin miehen, jolle kotityöt ja lastenhoito maistuu siinä missä minullekin. En todellakaan rupea kenenkään piiaksi ja orjaksi.

Mikäli ei miestä pyykinpesu kiinnostaisi, niin sitten saisi kulkea paskasissa vaatteissa, sillä miksi minuakaan pitäisi miehen pyykit kiinnostaa jos miestä ei kiinnostaa muun perheen pyykit?

Jos ei astioiden tiskaus innosta, niin siirtyisin kertakäyttövermeisiin ja piilottaisin ne mieheltä. En todellakaan tiskaisi hänen astioitaan, mikäli hän ei tiskaisi minun ja lasten. En ole mieheni äiti.

Pitää myöntää, että mä olisin TODELLA paskamainen, mikäli mies lopettaisi siivoamisen...uskon, että siivoaminen rupeaisi viikon jälkeen taas miehellekin maistumaan :kieh:

Jos ei lasten hoito nappaa, niin en antaisi vaihtoehtoja. Lähtisin vain ulos ilmoittamalla, että se on moro nyt, jolloin miehen olisi lapset pakko hoitaa. Mikäli olisivat nälkäisinä ja paskaisina kun palaan kotiin (tosin en ikinä usko, että näin voisi käydä) niin siinä kohtaa lähtisi ukko pihalle. Se olisi kerrassaan jo liikaa.

Naisen viaksi en laita miehen saamattomuutta ja laiskuutta, mutta ajattelen aika usein asioita siten, että joko olet osa ongelmaa, tai osa ongelman ratkaisua.
Nainen, joka ei laittaisi miestä koville olisi mielestäni osa sitä ongelmaa.

mun mies käyttää henkistä valtaa muhun kun tietää miten riippuvainen olen hänestä sekä henkisesti että taloudellisesti.uhkaa vaikka erolla,jos ei paremmin hommat toimi kotona.sanokaa nyt sit ihmiset,miten mä saan elämäni takaisin?

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mun mielestä niin makaa, kuin petaa.

Itse valitsin miehen, jolle kotityöt ja lastenhoito maistuu siinä missä minullekin. En todellakaan rupea kenenkään piiaksi ja orjaksi.

Mikäli ei miestä pyykinpesu kiinnostaisi, niin sitten saisi kulkea paskasissa vaatteissa, sillä miksi minuakaan pitäisi miehen pyykit kiinnostaa jos miestä ei kiinnostaa muun perheen pyykit?

Jos ei astioiden tiskaus innosta, niin siirtyisin kertakäyttövermeisiin ja piilottaisin ne mieheltä. En todellakaan tiskaisi hänen astioitaan, mikäli hän ei tiskaisi minun ja lasten. En ole mieheni äiti.

Pitää myöntää, että mä olisin TODELLA paskamainen, mikäli mies lopettaisi siivoamisen...uskon, että siivoaminen rupeaisi viikon jälkeen taas miehellekin maistumaan :kieh:

Jos ei lasten hoito nappaa, niin en antaisi vaihtoehtoja. Lähtisin vain ulos ilmoittamalla, että se on moro nyt, jolloin miehen olisi lapset pakko hoitaa. Mikäli olisivat nälkäisinä ja paskaisina kun palaan kotiin (tosin en ikinä usko, että näin voisi käydä) niin siinä kohtaa lähtisi ukko pihalle. Se olisi kerrassaan jo liikaa.

Naisen viaksi en laita miehen saamattomuutta ja laiskuutta, mutta ajattelen aika usein asioita siten, että joko olet osa ongelmaa, tai osa ongelman ratkaisua.
Nainen, joka ei laittaisi miestä koville olisi mielestäni osa sitä ongelmaa.

Eli juuri näin. Ei mies missään hoitokodissa asu?
Ja tuo viimeinen lause täyttä totta!

Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen syllinen kaikkeen:
mun mies käyttää henkistä valtaa muhun kun tietää miten riippuvainen olen hänestä sekä henkisesti että taloudellisesti.uhkaa vaikka erolla,jos ei paremmin hommat toimi kotona.sanokaa nyt sit ihmiset,miten mä saan elämäni takaisin?

Millä tavoin olet hänestä riippuvainen henkisesti ja taloudellisesti?

Miksi et muka pärjäisi ilman miestä, jonka itsekin sanot käyttävän henkistä väkivaltaa. Eipä mies voi juuri sinua rakastaa kun niin tekee :/

Jos minä eroaisin miehestäni, niin talouteni romahtaisi täysin. Mutta siinäpä sitten romahtaisi. Mikäli saisin sitä kautta oman elämäni, itseni arvostuksen ja rauhan takaisin, niin kyllä se olisi sen arvoista. Raha on VAIN rahaa.

Henkisesti en osaa olla kenessäkään kiinni, sillä tiedän, että pärjään kyllä ilman sitä miestäkin. Ei se aina herkkua olisi, mutta jos vaihtoehtona on elää henkisen väkivallan paineen alla, niin siihen verrattuna varmaan se yksin eläminenkin olisi luksusta.

Miksi et muka pärjäisi ilman miestä, jonka itsekin sanot käyttävän henkistä väkivaltaa. Eipä mies voi juuri sinua rakastaa kun niin tekee :/

Jos minä eroaisin miehestäni, niin talouteni romahtaisi täysin. Mutta siinäpä sitten romahtaisi. Mikäli saisin sitä kautta oman elämäni, itseni arvostuksen ja rauhan takaisin, niin kyllä se olisi sen arvoista. Raha on VAIN rahaa.

Henkisesti en osaa olla kenessäkään kiinni, sillä tiedän, että pärjään kyllä ilman sitä miestäkin. Ei se aina herkkua olisi, mutta jos vaihtoehtona on elää henkisen väkivallan paineen alla, niin siihen verrattuna varmaan se yksin eläminenkin olisi luksusta.
olen vain henkisesti niin heikoilla että ajattelen että annan tämän mennä näin kun en jaksa kaikkea sitä mitä ero aiheuttaa.olen pelkuri mutta ei ole voimia muuhunkaan.en haluaisi sosiaalin asiakkaaksi useamman lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen syyllinen kaikkeen:

olen vain henkisesti niin heikoilla että ajattelen että annan tämän mennä näin kun en jaksa kaikkea sitä mitä ero aiheuttaa.olen pelkuri mutta ei ole voimia muuhunkaan.en haluaisi sosiaalin asiakkaaksi useamman lapsen kanssa.

Jos ei omia voimavaroja ole, eikä ole ystävää auttamassa, niin sitten en tosiaan tiedä, että miten tuossa tilanteessa pääsisi etenemään. Toisaalta taas kun teillä on niitä lapsiakin siinä mukana, niin etkö sitäkään kautta saa voimaa, sillä tehtävänäsihän vanhempana on tarjota lapsille hyvä kasvuympäristö.

Oletko käynyt ammattilaisella juttelemassa, jso mahdollisesti kärsitkin masennuksesta tai muusta mielenterveydellisestä ongelmasta, joka veroittaa voimiasi. Jos saisitkin siihen apua?

Mitä väliä sillä on montako lasta sinulla on, jos olet sosiaalitoimen asiakas. Ei sen tarvitse olla loppuelämän ratkaisu. Tiedä vaikka löytäisit uuden, ihanan miehen jonka kanssa jakaisit sitten taloutesi tai löytäisit parempipalkkaisen työn tjtn.

Alkuperäinen kirjoittaja ikuinen syyllinen kaikkeen:

Jos ei omia voimavaroja ole, eikä ole ystävää auttamassa, niin sitten en tosiaan tiedä, että miten tuossa tilanteessa pääsisi etenemään. Toisaalta taas kun teillä on niitä lapsiakin siinä mukana, niin etkö sitäkään kautta saa voimaa, sillä tehtävänäsihän vanhempana on tarjota lapsille hyvä kasvuympäristö.

Oletko käynyt ammattilaisella juttelemassa, jso mahdollisesti kärsitkin masennuksesta tai muusta mielenterveydellisestä ongelmasta, joka veroittaa voimiasi. Jos saisitkin siihen apua?

Mitä väliä sillä on montako lasta sinulla on, jos olet sosiaalitoimen asiakas. Ei sen tarvitse olla loppuelämän ratkaisu. Tiedä vaikka löytäisit uuden, ihanan miehen jonka kanssa jakaisit sitten taloutesi tai löytäisit parempipalkkaisen työn tjtn.
mulla ei ole työpaikkaa ja opiskelut jäänyt kesken.ihan tosi,en mä enää edes miestä saisi,kun paskaa en huoli ja päälle kolmekymppinen monen lapsen yh:na tuskin kukaan huolis.ainakaan sellanen,jonka mä voisin haluta.

Mun mielestä tässäkin asiassa on olellista huomioida se, että mies tekee kotityöt omalla tavallaan. Mulla itsellä meni hetki aikaa sisäistää ja hyväksyä, että se mikä miehen mielestä on hyvin ja huolella tehty, ei välttämättä ole minun mielestä. En kuitenkaan viitsi nalkuttaa siitä, että mies ei tee samoin. Riittää kun tekee! Nykyään mies tekee mielellään kotona hommia, kun mä en arvostele työn jälkeä jälkikäteen.

Asiat voi muuttua parisuhteessa, mutta ei yhdessä eikä kahdessa yössäkään. Siihen tarvitaan aikaa ja uskallusta ottaa vastuu myös omasta elämästä ja omasta hyvinvoinnista myös. Rohkeutta ja sisua olla alistumatta toisen itkekkääseen ja epäoikeudenmukaiseen tahtoon. Ja rohkeutta myös siinä suhteessa, että joskus myös miehellä voi olla jonkinlaisia ongelmia aikuisuuden/vastuun kanssa ja sen myötä tullut/tulee uusia ongelmia, kuten väkivaltaisuutta jne.. Kaikki kun eivät ole iästä huolimatta kasvaneet aikuisiksi, vaan kehityksen jokin osa-alue on saattanut jäädä vielä lapsen tasolle.

Kärjistetysti voisi sanoa, että mikä se mies on sanomaan kodinhoitoon liittyviin asioihin mitään, jos ei itse tee mitään perheen hyvinvoinnin eteen?

Meillä mieski alko pesemään pyykkiä kun yksin kertaisesti en enää pessyt sitä. Ukko laitto pyykkikoriin vaatteita joita oli käytetty ehkä kerran. Eli olisi voinut vielä ihan hyvin pitää päällä jos ei olisi mennyt tunkemaan likapyykin joukkoon. Kyllästyin pesemään jokapäivä lähestulkoon puhdasta pyykkiä joten en sit enää pessyt
Ukoltaku oli kalsarit loppu niin kyseli et oisko jossain puhtaita? vastasin et on kunhan ensin peset niitä

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Meillä mieski alko pesemään pyykkiä kun yksin kertaisesti en enää pessyt sitä. Ukko laitto pyykkikoriin vaatteita joita oli käytetty ehkä kerran. Eli olisi voinut vielä ihan hyvin pitää päällä jos ei olisi mennyt tunkemaan likapyykin joukkoon. Kyllästyin pesemään jokapäivä lähestulkoon puhdasta pyykkiä joten en sit enää pessyt
Ukoltaku oli kalsarit loppu niin kyseli et oisko jossain puhtaita? vastasin et on kunhan ensin peset niitä

miinpä, ei edes tarvitse nalkuttaa

jokaisella ihmisellä on oma ykislöllinen temperamentti, persoonallisuus, kasvatus, arvomaailma ja tavoitteet. sukupuoli on vähemmistö-osassa näissä. näitten mukaan ihminen sitten toimii tutuissa ja vieraissa tilanteissa omien kykyjensä mukaan.

Yhteistyössä