Migreenin hoito raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ellu

Vieras
Mulla myös raskausaikana migreeniä. Lääkäriltä kysyin, että kirjoittaisiko reseptiä Panacodiin, mutta ei suostunut :( . Suositteli vaan ibuprofeenia ja parasetamolia, mutta parasetamol pelkästään ei ainakaan auta mihinkään ja tuo ibuprofeenisuositus sotii kyllä sitä vastaan, ettei sitä raskausaikana kannattaisi käyttää. Mitä siis te raskaana olevat/olleet migreenikot olette saaneet lääkitykseksi?

Mä sain panacodia. Kauheilla varoituksilla antoi eli käski ottamaan vaan jos kipu on aivan sietämätön. Niinkun se migreenissä nyt joskus oli siedettävää... Mulla jokatapauksessa migreeni loppui rv12 ja en tarvinutkaan lääkkeitä.

Miksiköhän lääkäri ei sitä mielellään määrää? Olen sitä joskus kuuriluonteisesti syönyt pari viikkoa päivittäin, eikä se ainakaan silloin mitenkään koukuttanut.

Minut laakari ohjasi physioterapeutille, joka antoi akupunktiohoitoja muistaakseni 1-2 kertaa viikossa useamman viikon ajan. Migreeni loppui. Olin silloin 5. kuulla raskaana.

Oletteko koskaan kokeilleet suolaa? Minulla kun puhkesi muutama vuosi sitten migreeni, niin nyt viimeksi odotusaikana huomasin, että kun alkoi migreeni tulla ja kun söin jotain oikein suolaista se helpotti..... sen jälkeen olen kyllä muistanut suolaista syödä, ja oli sitten tästä neuvolassa puhe ja eräs toinenkin äiti oli huomannut saman. Hänellä kuten minulla on alhainen verenpaine ja ilmeisesti tällä on sitten jotain tekemistä sen migreenin kanssa. Eli, jos ei verenpaine ole kovin korkealla suosittelisin kokeilemaan! :hug:

Söin Panacodia siihen asti, kunnes sain siitä jonkinlaisen "myrkytyksen" ja jouduin neurologian päivystykseen järjettömän päänsäryn takia. Olen kuullut muidenkin saaneen Panacodista samanmoisia oireita ja joutuneen sairaalahoitoon. Päivystyksessä neurologi antoi luvan käyttää ennaltaehkäisevänä Triptyyliä ja siitä sain avun. Söin Triptyyliä 10 mg/vuorokausi.

mietin minä täällä..Nyt estona klotriptyl mite jota kuulemma saan käyttää siihen asti kun testi näyttää plussaa ja sitten lopettaa,täsmälääkkeinä maxalt rapitab ja imigran.Yksityinen neurologi antoi luvan imigranin syöntiin raskauden aikana että mietin tässä uskaltaisiko vai ei,mulla kun ei ole koskaan helppoja migreeneitä,vaan aina kipu yltyy sietämättömäksi ja oksennus lentää.
Ja tulee siis kahden viikon välein.

Aika outoa... Mä söin Panacodia, mutta nykyään kyllä useat lääkärit on sitä mieltä että triptaanejakin (täsmälääkkeitä) voi käyttää raskaus- ja imetysaikana.
Nyt oon imetysaikana joutunu muutaman kerran piikittämään Imigrania kun ei oo mikään auttanu (eikä edes se loppuviimeks...)

Mulla verenpaine siellä ylärajalla, joten en suolaa viitsisi kokeilla..tai tiedä vaikka ensi kerralla kokeilisin sitäkin. Pitääkö siis kaapissa olla aina varuiksi metvurstipaketti tai sipsejä pussi :) ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Aika outoa... Mä söin Panacodia, mutta nykyään kyllä useat lääkärit on sitä mieltä että triptaanejakin voi käyttää raskaus- ja imetysaikana.

Mulla on Maxalt täsmälääkkeenä, mutta jotenkin sitä en vaan uskaltaisi käyttää raskausaikana, kun ei ole mun tietääkseni kuitenkaan tarpeeksi tutkittu, että vaikuttaako sikiöön ja miten vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Mulla verenpaine siellä ylärajalla, joten en suolaa viitsisi kokeilla..tai tiedä vaikka ensi kerralla kokeilisin sitäkin. Pitääkö siis kaapissa olla aina varuiksi metvurstipaketti tai sipsejä pussi :) ?

niin tai sit saat siitä suolasta vaan kahta kauheemman migreenin... niinkin voi käydä :|

Itselläni on todella pahoja kohtauksia sitten kun sellainen tulee.. Raskausaikana en uskaltanut syödä mitään, mutta kuulin lääkäriltä jälkitarkastuksessa että Imigran merkistä lääkettä saisi käyttää ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen.. Eli siis vko 12 jälkeen.
Kannattaa kysyä ja varmistaa asia, sillä lääkäri vain mainitsi siitä, en sen paremmin kysellyt kun ei ollut enää aihetta eikä tarvetta. Itse käytän tuota lääkettä, enkä ottanut raskausaikana, enkä nyt vielä imettäessäkään, kun imetyksestä pitää pitää 24h tauko..
Mutta tuo on vain migreenin täsmälääke. Eli en sitten tiedä noista muista,esim panacodista, sitähän kun käytetään muuhunkin..

Jos haluaa jotain lääkkettömiä vaihtoehtoja kokeilla, niin akupunktio on auttanut mulla. Jos sen hoidon antaa lääkäri niin siitä saa kelakorvauksenkin. Myös fysioterapeutin antamasta hoidosta saa, mutta sitten tarvii olla lääkärin lähete.

Alkuperäinen kirjoittaja 10 vuotta sitten:
Oletko k oskaan ajatellut, mistä se migreeni voisi sulle tulla?

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

Pelkästään tuon ärsyttävän sivun avaaminen aiheuttaa melkein migreenin, kun on niin vaikealukuista sivujen värityksestä lähtien, joten ei kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Moppi:
Mulla ei ollut migreeniä kun ehken 2 kertaa raskausaikana, eli raskaus parantaa mun migreenin hyvin =) toiv. saat apua!!!

Mulla ei paranna, kun olen todennut jo aikaisemminkin, ettei mun migreeni ole hormoniperäistä. Raskaus menossa vasta viikolla 12 ja jo 2 lähes koko päivän lamauttavaa migreeniä ollut :(

Jos jossakin lääkkeessä on natriumlauryylisulfaattia, ei ainakaan sellaista kannata ottaa..:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/afta.htm

Eikös tuo Panacod ole lisäksi opiaatti????

Mulle määrättiin tota panacod lääkettä niskakipuihin ja täytyy sanoo että ei ollu niskakipuja enkä yhtään ihmettele kun koko pääkin meni sekasi, otin sentäs yhden puolikkaan. toiste en ole koskenu koko lääkkeeseen enkä koske.

Voiko tommosia sitten syödä raskaana? :o

Yhteistyössä