Hei,
jos vain mahdollista niin asenna jalusta keskelle takapenkille.
Näin jää takapenkille molemmille puolille tilaa, eikä kenenkään tartte kömpiä sille keskipaikalle takana. Kaukalohan on helppo "napsauttaa" aina paikalleen. Samoin keskellä takana on kaikkein suojaisin paikka lapselle sekä kolaritilanteessa, että myös auringonpaisteelta, ainakin farmariautoissa. Olen sen itse käytännössä huomannut.
Meillä on VolvoV70 ja siinä Gracon Logico S jalusta keskellä takana ja hyvin on pelittänyt. Tällä tavoin voi kumpaakin etupenkkiä säätää tarpeen mukaan. Tuon jalustanhan voi kiinnittää myös lantiovyöllä jos ei keskellä takana satu olemaan 3-pisteturvavyötä.
Itse halusin nimenomaan asentaa turvakaukalon takapenkille, ettei tule kiusausta ajon aikana "hoitaa" lasta eli annella tuttia tms. ja hyvin on poika oppinut itekseen viihtymään takapenkillä. Laiton takapenkin selkänojaan kivan kangaskuvan kiinni (pujottelin sinne selkänojien väliin tuon kankaan) ja niitä kait saa ihan sitä varten tehtyjä "leluja" ostettuakin esim. lastetarvike-liikkeestä. Samoin kiinnitin turvakaukalon kantokahvaan yhden pehmoelukan, jota poika saa huitoa, ja joka ei oo vaarallinen vaikka irtoaiskin eli ei esim. kolaritilanteessa kumauta lasta päähän...
Meni ehkä vähän ohi kyselyn aiheen tuo lopputeksti, sorry...
Niin, ja onhan meillä toinenkin auto, pienempi Mazda323. Oon hankkinut kumpaankin autoon omat jalustat, niin ei tartte jalustaa siirrellä eikä miettiä missä autossa jalusta on... Siis tohon Mazdaankin jalusta+kaukalo mahtuu ihan hyvin sekä keskelle taakse, että jomman kumman etupenkin taakse. Tietty etupenkin takana se rajoittaa etupenkin säätöä taaksepäin... mutta mahtuu siis ihan hyvin.