Mihin ex-mies voi tarvita meijän lapsen henkilötunnusta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
PANKKITILI asiaan! jos oikein nyt muistan niin tilin voi avata lapsen nimiin lähes kuka tahansa, mutta siinä tapauksessa lapsi saa käyttää tiliä vasta täysi-ikäisenä (eli tililtä voi nostaa rahaa vasta sitten)! Ja jos lapselle haluaa tilin mitä voi käyttää jo aiemmin niin silloin kummankin vanhemman täytyy allekirjoittaa "lupalappu", josta ilmenee ketkä tililtä saavat rahaa nostaa, eli onko se vain lapsi, vai toinen vanhemmista ja lapsi, vai kumpikin vanhemmista ja lapsi!

Tilin avaamiseen lapselle tarvitaan valtakirja toiselta vanhemmalta, jos vain toinen menee avaamaan tilin. Muussa tapauksessa pankkitoimihenkilö menettelee väärin.
Samoin passin ja henkilöllisyystodistuksen hakemiseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus.

Aika vähän se exä voi pelkällä henkilötunnuksella tehdä ilman valtakirjaa sinulta (ellei sitten väärennä sellaista).

Minusta on outoa, että isä ei tiedä lapsen henkilötunnusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Hassua, että mummo on saanut avata tilit meidän lapsille =0/

Meillä olen itse avannut lapsille tilin miehen ei tarvinnu laittaa mitään nimeä siihen. Samoin molemmat mummot ovat saaneet avattua tilit ilman mäidän nimiä lapsille. Tarviiko esim. passiin henkilötunnusta lapselta?

Jos nyt isä haluaa tietää lapsen sotu niin miks se on heti merkki jostain pahasta?

Ja kyllä mä olen saanu avattua tilin ilman miestä tirpalle. Mummo avas tilin tirpalle johon meillä vanhemmilla on yhdessä nosto-oikeus ja sit tirpalla täysi-ikäsenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sassykatti:
Ihan noin niinku kaneettina tässä että kyllähän isällä ON oikeus tietää lapsensa sotu, miksi sitä ylipäätänsä pitää 'pihdata', miksi et voi vaan ilmoittaa?

Samaa ihmettelen, varsinkin kun on yhteishuoltajuudesta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Sassykatti:
Ihan noin niinku kaneettina tässä että kyllähän isällä ON oikeus tietää lapsensa sotu, miksi sitä ylipäätänsä pitää 'pihdata', miksi et voi vaan ilmoittaa?

En oo sitä pihdannu, kerroin sen jo siinä samassa viestissä... Ja kyllä hän sen ois saanu tietää vaikka koska, jos vaan kiinnostais tietää... Nyt on kyse ihmisestä joka puhuu että lapsi kiinnostaa yms. mut ei siltä ikinä näytä...

jos isä ei tiedä lapsensa henkilötunnusta, niin ymmärrän että silloin on syytä huolestua millä asialla on. Kertoohan tuo että ei sitä tiedä muutenkaan niin aika paljon isä-lapsisuhteesta.
Mulla ja lapsen isällä on yhteishuoltajuus, tarvitsin isän allekirjoituksen kun avasin lapselle tiliä.
Voihan sitä hlö-tunnusta tarvita vaikka siihen että täyttää joitan omia kaavakkeita, kela,työkkäri,perintöasiat yms joihin pitää merkitä lapset. Niitä kysytään vaikka eivät vaikuttaisi tuen määrään.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jos nyt isä haluaa tietää lapsen sotu niin miks se on heti merkki jostain pahasta?

Ja kyllä mä olen saanu avattua tilin ilman miestä tirpalle. Mummo avas tilin tirpalle johon meillä vanhemmilla on yhdessä nosto-oikeus ja sit tirpalla täysi-ikäsenä.

No kun ei ole kyse mistään perinteisestä isästä... Vaan kyse ihmisestä jolla mieliala vaihtelee miten sattuu, joka on vihanen ja katkera edelleen..

Ja kun nämä "isä vkloput" lapsi viettää isovanhemmillaan.. Ja puhuu ainoastaa ukista, ei ikinä isästään.. Joskus on isällään yhden yön, mutta suurimmaksi osaksi isä käy vaan vanhemmillaan pari tuntia moikkaamassa lastaan...

Mun isä uusine vaimoineen oli aikoinaan kysynyt mun sotua eikä ollut suostunut kertomaan, mihin tarvitsi sitä. Äiti kertoi kuitenkin ja isäni vaimon kuoltua selvisi, että testamenttiahan siellä oli tehty...

(Vieläkin tuntuu oudolta, sillä olin täysin vieras tuolle naiselle ja isänkään kanssa ei oltu tekemisissä. Jotenkin surullista, että olin pariskunnan läheisin ihminen. Mutta kaunista heiltä kuitenkin, vaikkei mitään perittävää ollutkaan.)

Viroon tarvitaan passi, sitä ei saa ilman molempien vanhempien suostumusta.

Ruotsiin isä voi lähteä lapsen kanssa ihan ilman henkilötunnuksen tietämistä. Sen kun hyppää laivaan.

Oikeuteenkin varmaan voi haastaa ilman hetua.

Isä voi olla epäilyttävä ja vaikka tosi huonokin isä. Mutta alaikäisen henkilötunnuksella ei sinänsä voi mitään kummempaa tehdä. Kyllä kaikkiin virallisiin papereihin tarvitaan paljon muutakin, kuin lapsen henkilötunnus. Esim. passia haettaessa täytyy olla paikalla sekä lapsi että molemmat vanhemmat, vanhemmilla viralliset henkilötodistukset, lapsella Kela-kortti. Jos toinen vanhempi ei pääse paikalle, niin sitten mukana pitää olla tämän kirjallinen suostumus.

Varatakseen matkan (joo, toki tarvitaan passi ja jos on varaamassa matkaa esim ensi sykyslle niin seuraavaksi varmaan tuo passihakemuksen äidill allekirjoitettavaksi tai pyytää mukaan poliisilaitokselle sitä hakeakseen).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ite kyllä oon käyny virossa ilman passia.. Että ei sinne tartte... Ja kyllä kun laivamatkoja oon varannu ruotsiin päin ni on tarttenu hetut ilmottaa...

Se, että passia ei nykyisin enää tarkisteta raja-asemalla ei tarkoita etteikö sen tulisi olla mukana. Kyllä suomen kansalaisella tulee olla Viroon matkustaessakin joko passi tai kuvallinen henkilötodistus mukana.

Ja kun nämä "isä vkloput" lapsi viettää isovanhemmillaan.. Ja puhuu ainoastaa ukista, ei ikinä isästään.. Joskus on isällään yhden yön, mutta suurimmaksi osaksi isä käy vaan vanhemmillaan pari tuntia moikkaamassa lastaan...

onkohan meillä sama exä?? huh huh.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, kuhan nyt vaan kertois mihin sitä tarttee..

kannattaa varmaan kysyä suoraan isältä eikä arvuutella täällä.

Tietenkin olen kysyny.. mä mikään idiootti oo! Mut kun ei nähä ikinä, ei soiteta ikinä... ni kysyin samassa viestissä missä ilmotin ton hetun..

Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Esim. passia haettaessa täytyy olla paikalla sekä lapsi että molemmat vanhemmat, vanhemmilla viralliset henkilötodistukset, lapsella Kela-kortti. Jos toinen vanhempi ei pääse paikalle, niin sitten mukana pitää olla tämän kirjallinen suostumus.

Minä olen hakenut molemmille lapsille passia ilman että lasten isä oli paikalla. hakemus oli kotona täytetty ja siinä mieheni allekirjoitus, ei edes erillistä suostumusta ollut minulla mukana. ja molemmat passinsa saivat.

Yhteishuoltajuus ja avioliitossa elämme.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite kyllä oon käyny virossa ilman passia.. Että ei sinne tartte... Ja kyllä kun laivamatkoja oon varannu ruotsiin päin ni on tarttenu hetut ilmottaa...

Se, että passia ei nykyisin enää tarkisteta raja-asemalla ei tarkoita etteikö sen tulisi olla mukana. Kyllä suomen kansalaisella tulee olla Viroon matkustaessakin joko passi tai kuvallinen henkilötodistus mukana.

No eipä oo mulla ikinä ollu ja hyvin oon takaskin pääsy :)

Yhteistyössä