mihin gynelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vaan"

Vieras
Olen aivan tietämätön niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin se että mihin mennä gynelle? Olen aikaisemmin saanut gynepalvelut opiskelijaterveydenhuollon kautta, mutta nyt on opinnot ohi ja tarvitsisin ehkäisyä. Kirjoittaako terveyskeskuslääkäri (omalääkäri) mulle esim. pillerit vai pitääkö mennä yksityiselle gynelle?

Ennen kuin kukaan epäilee aivan teiniksi niin ikää on jo 30v

minä olen aina kuvitellut, että ehkäisyneuvola on tarkoitettu vain esim. alle 25 vuotiaille. No täytyy soittaa ja kysäistä asiaa, kai ne siellä neuvoo mihin mennä... jotenkin vaan on itsellä todella tyhmä olo, kun ei edes tällaista asiaa tiedä :D

Omalääkäri kirjoittaa. Kunnalliselle gynelle pääsee vain lähetteellä ja täällä on ehkäisyneuvola on alle 25 vuotiaille sekä alle vuosi sitten synnyttäneille iästä riippumatta.

meilläkään ehkäisyneuvolaan ei pääse kuin alle 25-vuotiat sekä alle vuosi sitten synnyttäneet.
Pillerit voi määrätä tavallinen tk-lääkäri tai sitten voit mennä johonkin (mihin vaan) yksityiselle lääkäriasemalle gynekologille. Valitset vapaasti itse :)
Tk-lääkäri voi myös tehdä papat, sukupuolitestit jne, joten niiden vuoksi ei ole pakko mennä yksityiselle.

Itse käyn kerran vuodessa yksityisellä, vaikka sitten maksaakin vähän enemmän kuin tk-lääkäri.