Mihin Helsingissä kannattaa muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja ihan vieras:
Onko sit jotain alueita, jotka kannattaa kiertää kaukaa? Tai siis on tietysti, mutta mitä ne alueet mahtaisi olla.
Alueet joissa on kaupungin vuokrataloja ja hyvä julkinen liikenne ovat rauhattomia kaikin tavoin, eli välttäisin niitä.
Jotkut alueet voivat toisinaan olla rauhattomia, kuitenkaan mikään asuinalue ei kokonaisuudessaan ole rauhaton. Asemien läheisyydessä voi olla iltaisin ja viikonloppuisin rauhatonta.

Ja siellä missä ei ole julkista liikennettä ei ole iltaisin eikä viikonloppuisinkaan rauhatonta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos meidän perheellä olisi varaa muutettaisiin lauttasaareen, munkkiniemeen, etelä-haagaan...

Voihan noihin ei-rikaskin muuttaa, jos suostuu vähän tinkimään neliöistä. Itse henk. koht. asuisin mieluummin yhden lapsen perheeni kanssa 60 m2 kaksiossa Lauttasaaressa tai Munkkiniemessä, kuin kolmiossa tai isommassa, joka olisi vaikka Kontulassa, Jakomäessä tai Rastilassa. =)

Kiitos kaikille! Jonkinlaista harkintaa tässä vielä toteutetaan. Miehellä on siis nyt vakityö täällä keski-Suomessa ja itsellä ei työtä ollenkaan. Mies voisi ilmeisesti saada siirron firman sisällä ja mulle olisi järjestymässä kiva työ Helsingistä. Ongelmina kuitenkin asuminen ja kulkeminen, kun työpaikat olisi eri suunnilla. Espoo pois laskuista, kun se olisi kaukana molempien työpaikoista. Mietityttää kannattaako lähteä muuttamaan, kun työmatkaan menee helposti tunti (ainakin toisella siis) ja asuminen on kallista. Mutta mä haluaisin sen työn...

Kiitos kaikille! Jonkinlaista harkintaa tässä vielä toteutetaan. Miehellä on siis nyt vakityö täällä keski-Suomessa ja itsellä ei työtä ollenkaan. Mies voisi ilmeisesti saada siirron firman sisällä ja mulle olisi järjestymässä kiva työ Helsingistä. Ongelmina kuitenkin asuminen ja kulkeminen, kun työpaikat olisi eri suunnilla. Espoo pois laskuista, kun se olisi kaukana molempien työpaikoista. Mietityttää kannattaako lähteä muuttamaan, kun työmatkaan menee helposti tunti (ainakin toisella siis) ja asuminen on kallista. Mutta mä haluaisin sen työn...

Voitko tarkentaa missäpäin ne työt olisivat?

Tsekkaa nyt ekana mitä se asuminen Helsingissä maksaa ja mieti sitten uudestaan.

Otsikossahan tuo kysymys jo tulikin. Eli töiden takia mahdollisesti ollaan muuttamassa Helsinkiin (tai muualle pääkaupunkiseudulle, työt kuitenkin olisi Helsingissä). Suositelkaa hyviä asuinalueita. Perheessä 3 alakouluikäistä lasta. Arvostamme lähellä olevia palveluita. Kiitos!

Missä työpaikka on, sekin varmaan vaikuttaa alueen valinnassa?

Täällä on kerrostaloa kerrostalon vieressä, ihmisiä liikaa ja koiria varsinkin. *haaveilee tilasta*

Jos rahaa löytyy, niin omakotitalo on tietysti kiva, vaikka tontit on kyllä melko pieniä.

Kerro ne kaksi aluetta joilla työpaikat ovat, niin minä kerron mitkä alueet ovat niistä kohtuullisen työmatkan päässä sekä mukavia lapsille.

(Olemme itse muuttaneet vajaa vuosi sitten Pakilaan, koska minä olen töissä Espoossa Otaniemessä ja puoliso vaihdellen Helsingin keskustassa sekä Pitäjänmäellä.)

Helsingissä on muutama asia jotka erottavat sen pikkukaupungeista, ja jotka joutuu ottamaan huomioon kun valitsee asuinaluetta:

Työmatkoihin kuluva aika ruuhkassa: Ruuhka-ajan ovat laajentuneet ja itä-länsi suuntaan vetävä Kehä 1 on tukossa melko kroonisesti klo 7 - 9 sekä klo 15 - 17.30. Työmatkaan kuluu Helsingissä huomattavasti pitempi aika/km kuin pikkukaupungeissa.

Junat ja metro helpottavat huomattavasti työmatkoja, eli ovat paljon nopeampi vaihtoehto kuin oma auto. Radan läheisyys on usein siksi plussaa. Älä kuitenkaan muuta ihan aseman lähelle, niillä alueilla on yleensä hämärän tultua pelottavaa ja rauhatonta.

Mieti myös sitä, että lasten kuskaaminen harrastuksiin vie autolla myös tolkuttomasti aikaa Helsingissä. Kun ensin olet suhannut vähintään 2 h edestakaisin kotoa töihin ja taas kotiin, et ehkä halua illalla autoilemaan lasten harrastusten takia. Siksi hyvät joukkoliikenneyhteydet ovat kyllä lapsiperheelle aivan oleellinen asia.

_RAHA_
Niin, kivat asuinalueet hyvien yhteyksien päässä ovat ne kalleimmat. Keskituloisella muutaman lapsen perheellä ei ole varaa asua keskustassa tai esim. Lauttasaaressa. Siksi monet muuttavat hiukan keskustan ulkopuolelle kuten Pohjois-Haagaan, Pakilaan, Oulunkylään jne jne.

Lapsiperheen tarvitsemien hiukan suurempien asuntojen (yli 60 m2) vuokrat ovat keskustassa tolkuttomia ja omistusasuminen keskustassa on vain perintörikkaiden hommaa.

älkää missään nimessä muuttako pihlajanmäkeen, jakomäkeen, kontulaan, kannelmäkeen tai roihuvuoreen, paitsi jos itsekin satut olemaan häirikkö ja viinan päälle menevä.

[QUOTE="vieras";21976477]Onko räkälä?[/QUOTE]

Mä en tiedä miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen, mutta ei ole Utra räkälä =)
Mainettaan parempi ja rauhallisempi, jossa hyvät ulkoilumaastot ja edulliset asunnot.

Helsingissä ei ole yhtään asuinaluetta mikä olisi oikeasti huono tai ehdoton nou-nou. Se on lähinnä talokohtaista: osa kaupungin vuokrataloista on sellaista että ei niihin enää muuta kuin mamut sukulaistensa naapureiksi. Kaikkien kerrostalolähiöiden vierestä alkaa laajat pientaloalueet.

Mutta tosiaan kannattaa huomioida ne työpaikat. Me ollaan mieheni kanssa Sörnäisissä töissä ja asutaan pientalossa idässä. Työmatkaan menee autolla vartti, fillarilla ja julkisilla puoli tuntia. Fillarimatka menee läpi viheraluiden ja lehmänpaskaakin pääsee samalla haistelemaan. Luonto alkaa kotivelta. Ei tarvitse muuttaa kehyskuntiin.

Päiväkotiin ja kouluun ollaan oikein tyytyväisiä. Vaikka niissä mamuja on, suurimmat haitat ovat aiheuttaneet ihan kantasuomalaiset. Ja nekin ulospäin hyvistä ja toimeentulevista perheistä... Erilaisuuteen täytyy kuitenkin tottua, eipä ole ollut ennakkoluuloja kun on pienestä pitäen oppinut että ei se ihonväri eikä eri uskontotunti koulussa mitään merkitse.

Malmi, Puotila, Alppila, Töölö, Kamppi. Kunhan on hyvät liikenneyhteydet. En kuitenkaan suosittele Sörkkää enkä Kalliota.

Malmi on edullinen ja siellä on hyvät palvelut ja erinomaiset liikenneyhteydet. Ei erikoisen rauhatonkaan, toki talosta paljon kiinni. Puotila/Vartiokylä on upea paikka lähellä itiksen palveluita.

Millaiseen asuntoon ja aiotko vuokrata vai ostaa? Mikä hintataso? Tuo hintataso määrää paljon. Töölöstä saa huonomman asunnon samaan hintaan kuin kauempaa, mutta naapurusto on parempaa. Keskusta-alue (johon en laske takatöölöä) on paras mutta kallis. Ullanlinnaa on moni ehdottanut mutta samalla rahalla saat niin paljon enemmän muualta.

Ruoholahti voi olla hyvä mutta sieltä ei ole kokemusta. Aika harva alue itsessään on paha, enemmän merkitsee mihin taloon muutat. Hekan, Saton ja VVO:n vuokra-asunnot ovat rauhattomimmat.

Malmi, Puotila, Alppila, Töölö, Kamppi. Kunhan on hyvät liikenneyhteydet. En kuitenkaan suosittele Sörkkää enkä Kalliota.

Malmi on edullinen ja siellä on hyvät palvelut ja erinomaiset liikenneyhteydet. Ei erikoisen rauhatonkaan, toki talosta paljon kiinni. Puotila/Vartiokylä on upea paikka lähellä itiksen palveluita.

Millaiseen asuntoon ja aiotko vuokrata vai ostaa? Mikä hintataso? Tuo hintataso määrää paljon. Töölöstä saa huonomman asunnon samaan hintaan kuin kauempaa, mutta naapurusto on parempaa. Keskusta-alue (johon en laske takatöölöä) on paras mutta kallis. Ullanlinnaa on moni ehdottanut mutta samalla rahalla saat niin paljon enemmän muualta.

Ruoholahti voi olla hyvä mutta sieltä ei ole kokemusta. Aika harva alue itsessään on paha, enemmän merkitsee mihin taloon muutat. Hekan, Saton ja VVO:n vuokra-asunnot ovat rauhattomimmat.

Malmilla on vaan ihan homopaljon manneja. Että jos niiden seassa haluaa asua, niin sitten joo.

Yhteistyössä