Mihin katosi bensa mun autosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen ratissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen ratissa

Vieras
Multa loppui bensa tänään. Auton bensamittari näyttää omiaan, joten määritän kilsojen perusteella tankkausvälit. Edellisen kerran tankkasin 1.2. n. 25 litraa, tankkaan aina tankin täyteen. Tänään jäin tien poskeen ja kun sain auton tankille niin se imaisi tankin täyteen eli n. 50 litraa. 1.2. - 28.2. välisenä aikana oon ajanut vain n. 375 kilsaa eli en todellakaan sen verran, että bensan olisi kuulunut loppua.

Mihin helkkariin mun bensat on siis kadonneet? Bensatankin korkki on lukittava ja lukossa oli, kun auton tankkasin. Mä en keksi muuta selitystä, kuin kaikki jälkensä peittäneen varkaan tai jostain syystä massivisesti lisääntyneen kulutuksen. Mutta ei kait mikään vika voi kulutusta lisätä noin paljoa? Mitä mieltä olette?

kovilla pakkasilla tuo kulutus voi joissain tapauksissa melkeen tuplaantua. mutta jos et ole kovilla pakkasilla ajellu niin en osaa sanoa yhtään mitään..

Oletan että se kulutus nousi juurikin noiden kovien pakkasten aikana, niin teki omakin auto, kulutus nousi 6litrasta 8litraan pakkasten aikaan vaikka oli lämmityksessä aina ennen ajoon lähtöä.

Käy huollossa valittamassa niin kattovat syyn. Mulla oli sama homma. Tankki täys -> ajoin VAIN vajaa 300km kun tankki näytti tyhjää. Nyt en muista mikä mulla oli vikana, mut joku osa vaihdettiin, niin alko taas toimimaan oikein :)

Mä katson sen kulutuksen aina siitä toisesta kokonaismatkamittarista, en nollattavasta joten eipä sillä kukaan ole ajellut mun tietämättä. Ja pakkasilla olen ajanut duunimatkoja, mutta auto on ollut aina kaksi tuntia tolpassa ennen käynnistystä ja työpäivän ajan lämpimässä tallissa. En siis usko, että voisi vaikuttaa kulutukseen noin paljoa?

Ettei se auto sittenkin ois hörppiny koko tankkia ihan itse? Eihän tosta tuu kulutukseksi kuin n. 13l/100km. Pakkasen, jonkun vian (esim. laahaako jarrut?) tai raskaan kaasujalan takia helposti kohoaa kulutus. Munkin auto on vieny tänä talvena 12-14l/100km, kun kesällä pääsee 8l:lla.

Minä taas joudun tankkaamaan vähintään 2 kertaa viikossa ellei jopa kolmekin kertaa Kun ajelen arkipäivisin ma-pe noin 73 km suuntaansa eli edestakaisin 146 km. Mistä tulee viikolle kilometrejä
730km.

Oon aina tankannut 98-bensaa. Se ei siis voi vaikuttaa kulutukseen. Eli syynä voi siis olla pakkanen, mutta voiko se tosiaan tuplata kulutuksen? Aika hurjalta kuulostaa, aiempina talvina ei ole tämmöistä ilmiötä ollut mutta toisaalta eipä taida olla ollut näin kovia pakkasiakaan aikoihin. Kaupunkiajoa lähinnä oon ajellut, sehän toisaalta kuluttaa eniten. Jarruissa ei mun mielestä ole mitään vikaa, 1,5 vuotta sitten just tehtiin jarruremppaa.

Jos lasket tuon pakkasen tuoman lisän kulutukseen ja e10 bensiinin tuoman lisän niin syy on siinä (ennen e10:ntä jos ajoi tankillisella sen 700km niin nyt pääsee 500km).

Oon aina tankannut 98-bensaa. Se ei siis voi vaikuttaa kulutukseen. Eli syynä voi siis olla pakkanen, mutta voiko se tosiaan tuplata kulutuksen? Aika hurjalta kuulostaa, aiempina talvina ei ole tämmöistä ilmiötä ollut mutta toisaalta eipä taida olla ollut näin kovia pakkasiakaan aikoihin. Kaupunkiajoa lähinnä oon ajellut, sehän toisaalta kuluttaa eniten. Jarruissa ei mun mielestä ole mitään vikaa, 1,5 vuotta sitten just tehtiin jarruremppaa.
Käytätkö aina lohkolämmitintä vai käynnistätkö kylmänä? Kylmänä voi mennä ekat kilometrit 20l kulutuksella. Ja voihan siinä autossa olla jotain muutaki vikaa kuin jarrut, mutta ekana kuitenkin tarkastaisin ne. Eli kuumeneeko jarrulevyt ajossa?

haiseeko pakokaasu "puhtaalle"? Jos vaikka sattuisi pyörimään rikkaammalla seoksella kuin aiemmin? (ehkä voisit erottaa pakokaasusta sen raa'an bensan hajun joukosta)

:O
äkkiä uudestaan.

Käytän lohkolämmintä tai sitten lähden lämmitetystä autohallista. PAITSI kaksi kertaa oon joutunut käynnistämään kylmänä kun tolppa oli reistaillut.

Mulla talvella kaupunkiajossa ihan normaalikulutus, kun alla on iso ja tehokas, vanha auto.
Mikäs auto sulla on ajossa?

1½ vuotta sitten tehty jarruremppa ei kerro mitään jarrujen kunnosta ;)

Ei tuo pakkanen muutenkaan, eikä etenkään sinun kuvaamallasi käytöllä lisää kulutusta noin suurin lukemiin. Jotain häikkää epäilsin. Työpäivän ajan auto on siis ollut lämpimässä tallissa - et ole sattunut haistamaan sen lheisyydessä bensanhajua. Polttoainelinjoihin voi hyvin tulla vuotojakin, mutta etenkin tallisäilytyksessä sellaisen helposti haistaa - tosin ei aina.

Pitäisi tarkemmin tietää ko. auton tekniikkaa, jotta vois lähteä arvailemaan mahdolisia syitä...

Selitäs nyt vähän tarkemmin.

Sulla on vähän liian "naisellinen" autonkäyttötyyli, jos tuota tahtia joudut remppaamaan.

näin autoja rappaavan miehen naisena pakko sanoa että se naisellinen tyyli on se että ajetaan niin kauan että joku osa menee rikki, ja sen jälkeen auto viedään lähimpään korjaamoon. Niin se vaan on :)

miehet on fiksuja, ne osaa huoltaa autoa säännöllisesti niin ei tuu ylläreitä. okei, ei yleistetä, mut useimmat miehet :)

Yhteistyössä