Mihin mä laitan tuon 14-vuotiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "itku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"itku"

Vieras
Kun ei tää voi olla enää normaalia käytöstä. Tyttö on yrittänyt kuristaa jo kahta ihmistä. Käy kurkkuun kiinni ja puristaa. Ihan on tajuissaan "uhrit" selvinneet, on siis lopettanut ennen. Mutta ei tuo nyt muutenkaan ole ihan normaalia. :( Tuntuu ettei puhekaan auta, kun kerran tekee sitä toistamiseen. Eikö se tajua, että toinen voi kuolla? Vai eikö se edes välitä?

Mulla on niin voimaton olo. Ja tuntuu niin pahalta. Mä oon yrittänyt kasvattaa nuo lapset parhaani mukaan, ja tässä on lopputulos :(

Onneks toi ei oo lopputulos, vaan vaihe. Hae apua itsellesi ja hänelle, jos omat keinot on loppuneet. Aloita vaikka kouluterveydenhoitajasta, hän osaa ainakin neuvoa eteenpäin! Uskon kyllä, että hänestä kasvaa ihan hyvä ja normaali aikuinen! Usko siihe itsekin!

oletjo muistanut sanoa hänelle että rakastat häntä? tms? minä olin aika raivokas 12vuoden iässä(en kuristanut ketään, mutta potkaisin äitiä suutuspäissäni) nimittäin musta tuntui että

a.kukaan ei välitä(koska kukaan ei sanonut sitä ääneen) b.en saanut koskaan kiitosta(vaikka olin hyvin avulias) c.lupaukset petettiin 99%:sti

eli aikuisen näkökulmasta aika pientä, mutta mulle se silloin oli se miksi aloin riehumaan.

vaikka minä tiedän kyllä että joskus kaikesta huolimatta, vaikka ois kuinka hyvä vanhempi, tulee ongelmia.

onko hän tehnyt sen mitä on,suuttuneena,vai muuten vaan?

Kaikkea tuota on tehty ja sanottu, ja lupauksetkin pidän. Tyttö saa raivareita, jolloin sitten on käynyt käsiksi. Mulla on oikeasti takki tyhjä tuon lapsen kanssa. On ollut paljon muutakin, valehtelua ja kotoa karkaamista ja lintsaamista jne. Luottamus on aikalailla nollilla nykyään.
Mietin ihan oikeasti vakavissani sitä, että laitan tytön pois kotoa. Ei mulla ole enää voimavaroja eikä varsinkaan mitään keinoja tän kaiken käsittelemiseen.

Mä en ole ikinä käsittänyt, miten kukaan vanhempi voi antaa lapsensa pois. Mutta nyt mä käsitän. Todella hyvin.

Sun täytyy nyt vaan ottaa yhteys esim. sosiaalitoimeen, ja lähteä sitä kautta hakemaan apua. Toinen vaihtoehto on koulu, lähinnä koulupsykologi tai koululääkäri tai -terveydenhoitaja. Tässä tarvitaan nyt ihan oikeasti aika selvää väliintuloa. Lapsi tarvitsee apua, ja sinä myös.

Suomessa pääsee lapsistaan eroon kokonaan tai tilapäisesti soittamalla numeroon 112.
Mutta suosittelen nyt ensin soittaan perheneuvolaan, terveyskeskukseen, terveyskeskuspsykologille, lastenvalvojalle. Kyllä ne sieltä osaa neuvoa eteenpäin.

Yritä vain antaa enemmän huomiota ja keksiä teille yhteistä tekemistä josta tyttökin tykkäisi. Luulen että hän on masentunut, itse olin vähän samanlainen. Onneksi minua ei laitettu pois kotoa, nykyään olen onnellinen ja menee tosi hyvin. Älä luovuta!
Mutta luulen että ap et kerro kaikkea.

sosiaalityöntekijään yhteyttä ja lastenkotiin. Itse olen ollut lastenkodissa nuorena, ja voin vain kuvitella kuinka p*ska äiti oli silloin ku sinne jouduin. Haukuin hänet maasta taivaaseen, vannoin ikuista vihaa yms. Tänä päivänä olen onnellinen että jouduin sinne koska siellä opin olemaan itsenäinen, jouduin käymään koulun loppuu mikä ei varmaan kotoa käsin olisi onnistunut, jouduin jättämään kaveripiirin mikä ei todellakaan ollut hyvää seuraa mutta erimieltä olin sillon. Nykyään minulla ja äidilläni on todella hyvät välit!

Miten teillä on selvitelty nuo kuristamistilanteet ja muut vahingonteot? Mitä konkreettisia seuraamuksia tytölle on niistä tullut? Miten hän itse selittää tapahtuneen ja miten reagoi jälkikäteen tekemisiinsä?

Laittaisin tytön todella koville tekemisistään. Antteksipyynnöt ja hyvittelyt heille, joita on kovakouraisesti kohdellut. Muutenkin lisäsanktiot: kotiarestia, etuuksien poisottoa määräajaksi jne. Ja ukaasia , että jos sama käytös vielä toistuu kerrankin, lähdette yhdessä hyvällä tai pahalla perheneuvolaan tai teet lapsesta lastensuojeluilmoituksen. Ja kerrot, mitä seuraamuksia sillä sitten on. Ja pidät myös kiinni tästä uhkauksesta.

Yhteistyössä