Mihin tukiin ja avustuksiin olen oikeutettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sr

Vieras
Kokeneet ja tietävät, osaisitteko auttaa?

Töihin pitäisi palata syyskuussa, kun vanhempainvapaa loppuu. Esikoinen on 5 ja tämä pikkuinen siis on toinen lapsemme. Töihin en haluaisi mennä, vaikka vakinainen työsuhde odottaisi. Palkka olisi 1800 euroa suurinpiirtein kuukaudessa.

Mulla ei ole mitään käsitystä hoitovapaalla maksettavista tuista ja eduista, ja yritin tuolla kelan sivuilla pälyillä, mutta aika hankalaa oli mun ymmärtää.

Miehen tulot kun ovat aika "isot" ainakin verrattuna mun tuloihin. Meidän yhteenlasketut vuositulot on jotakuinkin 75 000 - 85 000 euroa. (Kymppitonnin heitto sen vuoksi, että jos palaan töihin neuvottelen itselleni korkeemman liksan, ja miehelläkin palkka saattaa nousta.)

Asutaan Nurmijärvellä, en tiedä kuntalisistä ja siitä ketkä ovat oikeutettuja niihin. Luin vain että perheen tulot vaikuttavat myöntämiseen, mutta en löytänyt tulorajoja..

Asumme omassa talossa, ja velkaa ei ole muusta.

Eli, olenko oikeutettu kuntalisään? Paljonko saisin hoitovapaalla tukia ja minkänimisiä?

Kiitos jo etukäteen neuvoista!

Miehen tulojen vuoksi arvelen, ettet ole oikeutettu hoitorahaan, etkä tämän vuoksi kuntalisään, jolloin yksinkertaisella plussalaskulla saadaan lopputulos 374.74 euroa/kk.

Tuon sivun olen lukenut läpi, mutta ei mulle vieläkään valkene noi puolison tulojen vaikutukset noitten tukien maksuun.

Tietäiskö kukaan??

Haluan nimittäin laskea kuinka suuri ero jäis palkkaan jos olisin kotona lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lisää vielä:
Miehen tulojen vuoksi arvelen, ettet ole oikeutettu hoitorahaan, etkä tämän vuoksi kuntalisään, jolloin yksinkertaisella plussalaskulla saadaan lopputulos 374.74 euroa/kk.

Minusta hän saisi kuntalisän, eli 574,74 euroa. Kuntalisä ei vaikuttaisi olevan tulosidonnainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vie:

Minusta hän saisi kuntalisän, eli 574,74 euroa. Kuntalisä ei vaikuttaisi olevan tulosidonnainen.

"Lasten kotihoidon tuen kuntalisän saamisen edellytys on, että lapsella on oikeus lakisääteisen kotihoidon tuen hoitorahaan. Edellytykset on määritelty lasten kotihoidon tuesta ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain ( 1128/96 ) 3 §:ssä"

Aika pieneksi jäisi silti... ei taida onnistua... Voi kun voittaisi lotosta että saisi olla pikkuisten kanssa kotona. Rintaa puristaa ja ahistaa =(

Ystäväni on yksinhuoltaja, ja hänellä on kolme lasta. Olen miettinyt että hänen täytyy saada aika suuria tukia, tai sitten on jossain "hämärähommissa" mukana. Ostelee kotiteattereita ja taulutelkkareita ja pelikonsoleita pojille. Eikä hänellä ole mitään luottoja ym...

Kuulostaisi kyllä että perheellänne on varsin muikeat kukausitulot noin yhteensä.
Harkiste ettetkö oikeasti pysty taloudellisesti olemaan lastesi kanssa kotona, teitä on kumminkin kaksi tienaavaa ...

Voisitko harkita, että olisit vaikka jonkin aikaa kotona - vaikkapa puoli vuotta ?
Nuoremmalle se varmaan olisi merkitsevä aika kuitenkin , ehtii oppia aika paljon perustaitoja 9kk versus 1v 4 kk?

Itse olen alun alkaen kaksin lapseni kanssa ja tästä huolimatta - tingin ja otin rahaa säästöistä - ja olin hoitovapaalla 4 kk vanhempainvapaan päätteeksi.
Siis tulot olivat nettona alle 400 , vaikka siis sain nuo lisät (brutto 610 e).

Nyt aloitin työt - mietin aika tosissani kyllä vielä olisnko voinut olla lisää 7 kk edellämainitun päälle kotona - mutta liian tiukaksi se olisi mennyt....

Tästä omasta näkökulmastani tuntuu aika kummalliselta jollei kahden vanhemman ja kahden tienaavan - 80 000 e/vuosi - vanhemmat eivät voi/raaski jäädä hoitovapaalle.

Mutta - kokonaan toinen juttu on jollei muuten viihdy tai pää kestä kotona oloa, silloin tietenkin täytyy mennä töihin...

Kuten sanottua - taloudelliselta kannalta en tätä ymmärrä. Ja itsekin olen omistusasuja , suht tilavasti -tosin aika iso osa asunnosta jo maksettuna. Mutta tämänkin voi pankin kanssa kyllä sopia - jos haluaa lastensa kanssa olla.

Mulla oli tää sama lasku juttu just edessä laskettiin ja laskettiin mitä kannattaa tehdä. No loppu tulos oli sitten se että jäin kotiin ja olen ihan tyytyvöinen. Jos menisin töihin niin miinuksille mentäis tuloissa ja tuskin kukaan töitä tekee vaan tekemisen ilolla.
Nyt jää ainakin tää kodinhoidontuki käteen. Ja saan olla hyvällä mielillä kotona. Töihin sitten joskus ensi vuonna EHKÄ =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

"Lasten kotihoidon tuen kuntalisän saamisen edellytys on, että lapsella on oikeus lakisääteisen kotihoidon tuen hoitorahaan. Edellytykset on määritelty lasten kotihoidon tuesta ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain ( 1128/96 ) 3 §:ssä"

Ja onhan heillä. Hoitolisään ei ole oikeutta, mutta kuntalisää ei taas ole sidottu hoitolisän, vaan kotihoidon tuen saamiseen.

Yhteistyössä