Mihinkähän tutkimuksiin hakeutuisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupunut pelokas

Vieras
Pakko saada purkaa jonnekin. Olen 35 v. ja olen viimeiset 3 v. tuntenut itseni sairaaksi. Uupumusta, voimattomuutta, velttoutta, alavatsan kipuja, toistuvaa pientä kirvelyä virtsaputken suulla (virtsakokeet /viljelyt kaikki puhtaat toistuvasti), ihme nyppimisiä siellä ja tällä, kivulias kohta vasemmalla vatsassa. Se on ultrattu eikä sieltä löytynyt mitään. Kaikki elimet näyttivät normaalilta. Laktoosia en siedä yhtään (100% varmaa) ja oletan tuon kipualueen ilmaantuvan jos saan laktoosia. Varma en ole. Laktoosirasituskokeessa ei tosin todettu intoleranssia. Gastroskopia tehty. Mitään ei löytynyt. Verikokeita otettu liuta. Kaikki normaalia. Kärsin myös tiheästi esiintyvästä migreenistä, johon on lääkitys. Usein on lievää pahoinvointia ja hengitys tuntuu ajoittain raskaalta. Keuhkokuvat ovat puhtaat, spirometriatutkimus normaali. Pahoinvointi voi liittyä migreeniikinkin. En tiedä. Kävin gynekologilla, hän löysi pienen myooman - vain 1,3 cm kokoisen. Munasarjan puhtaat. Totesi myös että kohdun seinämä näyttää ehkä hiukan normaalia paksummalta, ottaen huomioon kuukautiskierron vaiheen, mutta ei pitänyt sitä huolestuttavana, varsinkaan koska minulla on lyhyt kierto. Ei kuulemma aiheuta oireita. Alavatsakivut heijastelevat vyötärön korkeudelle selkään sivuille. Pelkään ihan älyttömästi että on syöpä jossakin ja sitä olen koittanut kertoa työterveyslääkärille, mutta mistään kokeista ei ole tullut mitään, mikä viittaisi siihen. Taas ollaan tilanteessa, että "sori, sulla ei ole mitään missään, ei voida tutkia enempää". Mutta ei 35 -vuotiaan pitäisi olla näin uupunut ja väsynyt ja koko ajan pikkukipuja siellä ja täällä. Uupumus on sitä luokkaa että portaidenkin nouseminen välillä tuntuu työläältä. Kuitenkaan verikokeissa ei näy mitään. Olen jonkin verran ylipainoinen, mutta ei sen nyt pitäisi näin väsyneeksi tehdä. Kotiakaan en jaksa hoitaa oikein. Ihan välttämättömyyden saan tehtyä, mutta muuten kaikki räjähtää käsiin ja mies pitää vain laiskana :-( Kun tuo myooma löytyi, aloi pelkäämään tosissaan, että se onkin jotakin muuta, varsinkin kun nuo kivut heijastuvat selkäänkin ja alavatsa nipistelee koko ajan. Noin pienen myooman e pitäisi aiheuttaa kipuja. Mutta kuulemma syytä huoleen ei ole. Onko kenelläkään kokemuksia että noin pieni myooma olisi aiheuttanut virtsatieongelmia, kipuja ja selkään heijastelevia kipuja? Olenko niin luulosairas, että kehitän kaikki oireet itse? Mihinkähän sitä suunnistaisi.... :-( Jostakin pitäisi saada voimia elämään. Olen työssäkäyvä ja meillä on 2 lasta. Ulkoilen säännöllisesti eli peruspalikat, uni, ulkoilu jne. pitäisi olla riittäviä.

Hei! Onko sulta tutkittu fibromyalgia pisteet, saattais olla siitä kyse. Jos ei sitäkään löydy niin jatka vaan lääkäreiden "ahdistelua" kunnes syy selvii, sul on oikeus tietää mikä sua vaivaa. Tsemppiä!

siltä, että oma laktoosiepäilysi on kaikista todennäköisin. Suolisto kipuilee ja heijastelee kipuja pitkin ja poikin. Kun sinut on noin tarkoin tutkittu, ei paljon muuta jää jäljelle.

Ehkä myös mieluusti sinulle sanoisi, että taidat keskittyä hieman liikaa itseesi ja tuntemuksien tarkkailuun. Pelko vie voimat ja keskittymiskyvyn positiivisiin asioihin.

Myoomista on kokemuksia, mutta ihan toisenlaisia. Pienet lihaksen sisällä olevat eivät aiheuta virtsatievaivoja, kohtuun avautuvat sen sijaan vuotohäiriöitä ja niitähän sinulla ei ole. Omat lukuise at ja aika isotkin myoomat olivat kivuttomia, vuoto oli sitäkin isompi ongelma.

Virtsatiekirvelyn arvelen johtuvat ärsytyksestä, ehkä ne esiintyvät yhdynnän jälkeen?

Alahan huolehtia paremmin kunnostasi, terveellisestä ja säännöllisestä ruokailusta ja terveestä unesta. Yleiskunnon ja mielialan parantuessa energiataso nousee automaattisesti

Fibromyalgiapisteitä ei ole tutkittu. Se ei tosiaan ole lääkäreiden kanssa koskaan tullut esille. Ovat ehdotelleet vatsavaivoihin keliakiaa, laktoosi-intoleranssia ja refluxiaa, joista laktoosi-intoleranssi on aivan selvästi vaikka ei näy kokeissa, Keliakaa ei ollut, mutta laktoosi-intoleranssi ei selitä noita ihme kipuja ja nyppimisiä siellä täällä, nyt varsinkin selässä ja alavatsassa, koska olen nyt välttänyt kaikkea missä on vähänkään laktoosia. Ulkoiluttamisestani pitää huolen kaksi koiraa. Nyt kesälomalla olen nukkunut paljoan ja silti olen aina väsynyt. Kun käy töissä mitään 10 tunnin unia ei tietenkään tule, mutta silti aina pyrin siihen kahdeksaan, joskus jää seitsemään. Väsymys näkyy töissä kokouksiin nukahteluna (noloa, kun on itse sihteeri, jee) ja pitkän matkan autolla ajossa rattiin nukahteluna. Sekä kokouksessa, että ratissa pysyn virkeänä ensimmäisen tunnin ajan ja sitten ei millään. Ja tuo virtsaputken suun kirvely esiintyy lähinnä iltaisin - ei koskaan aamulla. En ole ainakaan vielä keksinyt yhteyttä mihinkään mitä syön. Kirvelyä ei ole joka päivä eikä ole yhteydessä yhdyntöihin. Ja kun tuosta puhuin gynellei, niin otti kaikenlaisia näytteitä eli loogisimmat vaihtoehdot pitäisi olla suljettu pois. Yleiskunto pitäisi olla kohtuullinen johtuen siitä että koirani vaativat päivittäiset lenkit ja lapsille joudun laittamaan ruokaa, joten syön ihan peruskotiruokaa. Töissäkin on lounaan lisukkeena aina salaatteja ja kasviksia. En väitä ruokavalioitani huipputerveelliseksi. Siihen mahtuu kyllä kokoustarjoilut töissä (pullaa, kakkua, ym) ja joskus herkuttelua kotona, mutta ei kai kukaan kaikesta kieltäydy. Eniten nyt huolettaa ne alavatsan ja selän puolen kipuilut, mutta se myooma on tosiaan niin pieni eikä gynegologi ultrassa pystynyt näkemään missään mitään muuta poikkeavaa. Pännii tällainen. Jos olen luulotautinen, niin kyllä alitajunnalla on mahtava voima. Kaikki tämä ei voi olla pelkkää luulotautia.

Oletko käynyt jo psykologilla/psykiatrilla?
Joskus masennus naamioituu fyysisiksi oireiksi, joille ei löydy mitään "oikeaa" syytä. Myös tuo jatkuva väsymys ja voimattomuus on yksi yleinen oire. Yleislääkärit osaaavat tunnistaa masennusta heikosti, jos potilas ei tunne olevansa masentunut. Tuo kannattaa käydä tarkistuttamassa, ettei turhaan vaivaa itseään kuvittelemalla itselleen mitä vaarallisempia ja harvinaisempia tauteja, jos kyse onkin noin tavallisesta jutusta.

Lueskelin viestiäsi, ja ehdottaisin että pyytäisit/vaatisit ottamaan ellei ole lähiaikoina otettu, munuaisarvot sekä paastoverensokerin.
Pyydä S-krea!

Kilpirauhaskokeet? Masennus?

Ei kuulosta gynepuolen jutuilta. En ole lääkäri, mutta kannattaisi miettiä masennusta. Kiinnität kovin paljon huomiota jokaiseen nipistykseen ja kivistykseen. Ei ihme, että olet väsynyt ja uupunut. Kaikkia ihmisiä nipistää ja tuntuu välillä kummalta. Joku suolenmutka kiskoo tai lihaskramppi yhtäällä voi aiheuttaa kipuja toisaalla. Se, että asioita ei saa tehtyä, tuntee itsensä väsyneeksi hyvin nukutun yön jälkeen, keskittyy korostuneesti oman kehonsa toimintoihin ja siirtää ahdistuksensa siihen viittaa vain psyykkisen puolen juttuihin.

Minusta taas kuulostaa tosi paljon endometrioosin oireilta. Ne oireet on ihan todellisia ja endo aiheuttaa myös tuota jatkuvaa väsymystä. Kyllä minusta fyysiset kivut täytyy tutkia kunnolla eikä ensimmäisenä ehdottaa että vika on korvien välissä. Endometrioosi ei näy ultrassa eikä välttämättä löydy normaalilla gynetutkimuksellakaan. Ainut varma keino diagnosoida on viime kädessä tähystysleikkaus.

Yhteistyössä