mihinn pitää ottaa yhteyttä että saa tutkimuksiin lapsen? ylivilkkauden takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
ovat meinaan päiväkodissa sitä mieltä että pitää perhetyöntekijän kanssa tehä yhteistyötä pojan käytöksen takia!! ja mä olen sitä mieltä että mitään perhetyöntekijää ei tarvita kun se ei pysty tuota lasta muuttamaan! ennemmin avun voisi tuoda kunnon tutkimukset. itte oon epäillyt 2v saakka että on ylivilkkaushäiriö, nyt ikää on 4v 4kk, en oo mihinkään ottanut yhteyttä kun oon jostain lukenut että vasta 5v voi varmasti diagnosoida tämän. mutta nyt alkaa oma kuuppa kiehua jos pojan käytöksen takia pk johtaja uhkailee epäsuorasti ls ilmoituksella jos ei perhetyöntekijää huolita= emme muka ole yhteistyö kykyisiä. joo poika on jonossa perheneuvolan lastenpsykologille mutta sinne on puolen vuoden jono mille minä en voi MITÄÄN! mä mitään perhetyöntekijää tarvi,eikä poikakaan siitä hyödy kun aika varmasti on kyse tarkaavuus/ylivilkkaushäiriöstä, siihen tarvii käsittääkseni vähän toisenlaista tukea. mutta tottakai meidän pk johtaja on ensimmäisenä syyllistämässä kotioloja kun poika oireilee. saa täti kun huusi minulle puhelimessa kun en suostunut hänen pompoteltavaksi (koetti määrätä kuka saa lapseni hoidosta hakea), yms

eli mä haluan asioita eteenpäin ja tätille mustaa valkoisella siitä mikä käytöksen taustalla on/miten lapsen kanssa toimitaan hankalissa tilanteissa. tosin mulla ei ole mitään ongelmia enään sen suhteen mutta pk hoitotäteillä on. mutta kyse ei tietenkään voi olla siitä että he eivät osaa, vaan vanhemmissahan se syy aina on.

ihme juttu että edellisessä ryhmässä käytös ei ollut niin hankalaa kuin rryhmän muututtua syksyllä.

Kirjoita asiallinen kirje päiväkodinjohtajalle, että koet tuollaisen syyllistämisen ja avun tyrkyttämisen asiattomana ja että lapsi on jonossa perheneuvolaan psykologille ja että psykologi ottaa päivähoitoon yhteyttä kunhan perustutkimukset on tehty.

kyllä ne päiväkodissa tietää sekä johtaja että hoitajat että lapseni on jonossa perheneuvolaan psykologille, mutta ei auta en oo muka yhteistyökykyinen jos en huoli p työntekijää. niin että mitähän kautta saisi nopeammin tutkimuksiin pojan??

no johan on taas päiväkoti, kun eivät sielläKÄÄN lasta saa ns. kuriin ja tottelemaan! Pitäisi olla kasvatusalan ihmisiä, ja sitten kuvitellaan että ns. hankalan tai vaativan lapsen tavallinen talliainen jaksaisi ja pärjäisi kun eivät ne siellä päiväkodissakaan.

eli he eivät oikeasti pärjää sun lapsesi kanssa mutta eivät osaa keskustela, neuvolella, puhua yhteistyöstä ja tavoitteista että miten lapsen kanssa toimittaisi. Ainoa mitä ne osaa, on uhata Lastensuojeluilmoituksella, jos et itse vapaaehtoisesti lastensuojelun asiakkaaksi mene!

Perhetyöntekijällä pitää olla selkeä syy miksi ja millaista tukea se perhe tarvitsee, Yleensä he käyvät perheiden luona päiväaikaan. Jos olet töissä ja lapsi päiväkodissa, milloin se perhetyöntekijä teillä kävisi?Mikä on se tuki, mitä perhetyöntekijä sulle tarjoaisi? Keskusteluapu, että voit kertoa, miten et jaksa etkä osaa lapsen kanssa? Ja sitten kun olet tätä jauhanut tarpeeksi, perhetyöntekijä voi katsoa, ettette selviä lapsen kanssa ja lastensuojelu tekee väliaikaisen huostaanoton ja laittaa lapsen sijoitusperheeseen.

Ihmettelen kyllä, miksi puhut lapsen OIREILUSTA. Siis: oireileeko lapsesi? Mistä ja miksi hän oireilee? Vai onko kyse persoonasta tai ylivilkkauteen liittyvästä käyttäytymisestä???

Ota yhteys ihan omaan tk.lääkäriin tai neuvolan terkkaan ja kysy sitä kautta, miten mennään adhd-tutkimuksiin, mitä ensin pitää tehdä? tai sitten mene suoraan yksityiselle lastenlääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kyllä ne päiväkodissa tietää sekä johtaja että hoitajat että lapseni on jonossa perheneuvolaan psykologille, mutta ei auta en oo muka yhteistyökykyinen jos en huoli p työntekijää. niin että mitähän kautta saisi nopeammin tutkimuksiin pojan??
Oletko soittanut sinne perheneuvolaan? Kertonut että voimat on loppu ja apua tarvitaan. Oletko soittanut neuvolaan. Niilläkin on (ainakin täällä ) oma psylokogi. Yksityinen neurologi voi kanssa antaa oman lausuntonsa. Oletko ollut yhteydessä kiertävään LTO:hon? Itse ottaisin kyllä myös perhetyöntekijän vastaan. Ei siitä ainakaan mitään haittaakaan olisi, jos ei hyötyäkään... Voimia ja ole sitkeä ja vaadi apua.

Ootkos varma,että poikas ei ole satuillut päväkodissa..
Meillä oli viime keväänä ja vä'hän vielä alku syksystä, sellanen satuseppo tuo poika,että...
Ja satuili sellaisia asioita joita vois ihan oikeassa elämässä tapahtua.

päiviäkoti voi tottakai tehdä teistä lastensuojeluilmoituksen. hyvän tavan mukaista on, että he kertovat siitä sulle ensin ja perustelut, että miksi sen ilmoituksen tekevät.
Syy voi olla ihan mikä tahansa, vaikka just tuo että päiväkoti ei saa lasta ruotuun, ja syyksi ei epäillä omaa ammattitaitoa, osaamista eikä edes ryhmädynamiikkaa tai ryhmän sisäistä ilmapiiriä, vaan kotioloja. Se on helppo vastaus.

kun ls ottaa yhteyttä, heillä ei voi olla mitään syytä huostaanottoon. Ja perhetyöntekijän tuleminen ja oleminen vaatii syyn. Syy EI voi olla mikään epämääräinen: vanhemmuuden tukeminen, vaan se pitää määritellä selkeästi, yksityiskohtaisesti,e ttä miksi siellä käydään ja mikä on tavoite ja miten siihen päästään.

jos teillä on jo jonotusaika, ja olet ottamassa yhteyttä lääkäreihin, mitään syytä millekään kyttäyskäynneille ei ole

aika kummallista, että minkäänlainen lapsi ei ole mieleinen päiväkiotiin.
Minun kiltti, rauhallinen, tottelevainen, ryhmän mukana menevä ja ohjeita noudattava lapseni joka ei kiusannut muita ei "kelvannut". kotioloissa on jotainv ikaa, kun lapsi ei uhmaa eikä kiukuttele !!!!!???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko soittanut sinne perheneuvolaan? Kertonut että voimat on loppu ja apua tarvitaan. Oletko soittanut neuvolaan. Niilläkin on (ainakin täällä ) oma psylokogi. Yksityinen neurologi voi kanssa antaa oman lausuntonsa. Oletko ollut yhteydessä kiertävään LTO:hon? Itse ottaisin kyllä myös perhetyöntekijän vastaan. Ei siitä ainakaan mitään haittaakaan olisi, jos ei hyötyäkään... Voimia ja ole sitkeä ja vaadi apua.

Itse en ikinä suosittele kenellekään vastaanottamaan lastensuohjelua kotiinsa, paitsi jos se on ainoa keino ettei lapsia huostaanoteta. Kun avaa oveaan raolleen lastensuojelulle, on sen jälkeen vapaata riistaa ja asiakkaana ikuisesti. merkintä kun ei vanhene ikinä !

sehän siinä onkin kun en mä tarvitse apua lapsen kanssa, vaan HE TARVITESEVAT APUA lapsen kanssa! ja mä oon ihan että :o vhat miksi mun pitäisi ottaa perhetyöntekijä vastaan kun pk tätit sitä apua kaipaa! kyllähän tilanteita on kotonakin mutta olen oppinut luovimaan niistä niin että arjessa pärjää. ajatuksena alunperin oli ottaa yhteyttä perheneuvolaan tms sitten kun on se 5vuotta täynnä että voi saada virallisen diagnoosin ja tuen lapselle. mutta ne alkoi tänä syksinä päiväkodista painostaa ja nimenomaan eka tolla perhetyöntekjällä. sitten puhuin erään tuttuni kanssa joka oli töissä lapseni edellisessä pk ryhmässä, ja kun mä hänelle sanoin että mun mielestäni perhetyöntekijä ei ole oikea vaihtoehto,että mitä mieltä hän on. sanoi tämä tuttuni että lastenpsykologi olisi varmaanparempi vaihtoehto ja siitä eteenpäin sitten otin tämän pk esiin ja myöntyivät siihen. mutta kun selvisi että ajan saa vasta 6kk päähän (joo ja annoin luvan pk olla yhteydessä perheneuvolaan) alko ensin pyyntö että perhetyöntekijä otettaisiin vastaan ja sitten epäsuora uhkailu. tai siis siksi epäsuora että hoitotäti neuvoi mua ottamaan sen perhetyöntekijän koska pk johtaja on ollut sitä mieltä että jotain täytyy tehdä ja että jos en suostu yhteistyöhön saattaa siitä tulla merkintä ls ja ettei tulisi sitten aihetta tehdä ilm ilmoitusta!

niin vitun virhe hakea lapselle päiväkotipaikkaa ettää ei tosikaan :'( elättäis normaalia (tai no "normaalia" arkea ylivilkkaan kanssa) sen sijaan että jouduttiin tälläseen paskaan. mitä mä voin tai mitä voi perhetyöntekijä lapsen aivotoiminnalle? ei se täti pysty muuttaa aivojen toimintaa normaaliksi.

mua on kyllä itteäni huvittanut että miten ne ammatti ihmiset on niin hälisemässä siellä päiväkodissa!!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:

Itse en ikinä suosittele kenellekään vastaanottamaan lastensuohjelua kotiinsa, paitsi jos se on ainoa keino ettei lapsia huostaanoteta. Kun avaa oveaan raolleen lastensuojelulle, on sen jälkeen vapaata riistaa ja asiakkaana ikuisesti. merkintä kun ei vanhene ikinä !
Ok. En tiennyt.

tervetuloa tähän tämän päivän todellisuuteen ap.

yleisestihän ollaan sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun perheestä on tehty ls-ilmoitus ja etenikin kun se tulee päiväkodin taholta, siis alan ammattilainen, viranomainen, ottaa yhteyttä toiseen viranomaiseen, ollaan yleisesti sitä mieltä että aihetta on, ettei koskaan turhaan!?!
ja yleisesti kaikki hokee, miten hienoa on kun on perhetyöntkeijä kotona käymässä! ja ettei se mitään lastensuojeluun liittyvää ole, kun kivat tädit tulee opastamaan miten jaksaa ja pärjätä sen uhman kanssa tms. Joo.

Meille neuvola oli tunkemassa jatkuvasti perhetyöntekijää sen takia, että meidän muksu ja minä olimme kovin yksinäisiä uudela paikkakunnalla ja lapsi reagoi tähän yksinäisyyteen käyttäytymällä ns. huonosti ja ns. hankalasti. Selvisin tilanteista, ne eivät olleet ongelma, vaan se taustalla oleva syy.

Ei perhetyöntekijä voi olla ystävä, eikä se mukanaan tuo lapsele leikkikaveria!!

sama on teilläkin! Sinä selviät arjesta lapsen kanssa, päiväkoti ei. Ei perhetyöntekijä v oi tuoda teille mitään sellaista mikä auttaisi päiväkodin tätejä jaksamaan!

On outua, ettei pk ole ottanut yhteyttä erityislastentarhan opettajaan, niitä pitäisi kiertävänä olla päiväkodeissa. Siltä saisi vinkkejä miten jaksaa ja miten toimia, siis jos on ammattitaitoinen elto tai mitä ne onkaan.

Ok. En tiennyt.

Ei sitä todellisuutta tiedäkään, ennenkuin se lävähtää omalle kohdalle eteen.
Ja menepäs arvostelemaan lastensuojelulle heidän toimintaansa! Saat niin vihan päällesi, ja kylmäkiskoisen kohtelun.
Itse pitäisi tietää jokainen kiemura ja systeemi, että osaisi välttää karikot. Ja pahinta on se, että sen jälkeen mikään ei ole normaalia. Lapsilla ei ole periuspersoonaa, on oireita. Hyvä Koulumenestyskään ei ole hyvä asia, vaan lapsi oireilee. Siisti kotikaan ei kelpaa vaan sitä on täydellisyyden tavoittelija ja itsensä uuvuttaja. Kun kertoo omista voimavaroista ja hyvistä asioista elämässä, että tämä auttaa esim. yksinäisyyttä, (joka oli se meidän ongelma) ei sekään kelvannut yhdelle tyypille... Hohhoijaa.

Ehkä se perhetyöntekijä osaisi hyvällä "tuurilla" kuitenkin antaa jotain vinkkejä arkeen. Miten pojalla voi opettaa asioita jne. Ainakin hän näkisi, ettei kotona ole vikaa ja voisi todistaa sen. Erityislapsen vanhempana joutuu keitetyksi monissa liemissä. Sellainen tämä yhteiskunta vaan on.

no sen elton pienryhmässä lapsi on käynyt ja tämä elto on aina kattonut mua kuin jotain vajaa mielistä, oon vissiin niin nuori!! juu 26vuotta, mutta enhän minä mitä'än tiedä. paitsi sen että jos en ota kyttääjää nurkkiin jalkoihin pyörimään en ole yhteistyö kykyinen

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Ehkä se perhetyöntekijä osaisi hyvällä "tuurilla" kuitenkin antaa jotain vinkkejä arkeen. Miten pojalla voi opettaa asioita jne. Ainakin hän näkisi, ettei kotona ole vikaa ja voisi todistaa sen. Erityislapsen vanhempana joutuu keitetyksi monissa liemissä. Sellainen tämä yhteiskunta vaan on.

tarkoittaa siis sitä, että jos lapsi ei täytä jotain normistoa, lapsi on erityislapsi ja siihen taas syy ja vika on aina, tottakai, vanhemmissa, kotioloissa, kasvatuksessa? vai?

Minä ymmärsin, ettei ap tarvitse mitään tukea tai vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen, vaan hän pärjää ja selviää hankalista tilanteista kotona lapsen kanssa, ja ongelma on siinä, ettei päiväkodin kouluteutut naiset ja äidit selviä lapsen kanssa päiväkodissa. Että ap jaksaa ja pärjää kotona lapsen kanssa, päiväkodissa henkilökunta ei. ??

jos syy perhetyöntekjän vastaanottamiseen tai lastensuojelun vastaanottamiseen on se, että tämä viranomaistaho tulee kotiin tarkistamaan että kotona on kaikki hyvin ja sitten raportoi tämän vapauttavan tuomion päiväkotiin... yhteiskunta on sairas, sanon minä. Että tarvitaan lastensuojelun työnteijä kotiin tarkistamaa, että perhe ja koti on tavallinen ja normaali? Miksi eivät samantien tarkista kaikkia koteja! Löytyisi sitte ne, joissa asiat todellakaan eivät ole hyvällä tolalla!

jaa kiitos sait sen kirjoitettua juuri oikein.

enkähän mä tee jo yhteistyötä ja ajattele lasta kun lastenpsykologillekkin ollaan jo jonossa.
niin ja tottakai minäkin joskus ärryn lapsen toimintaan ja saatan jopa joskus menettää malttini mutta niin kaikki tuntemani äidit joskus tekee ihan normilastenkin kanssa

meillä on ap vähän samankaltainen tilanne, suurin ongelma on lähinnä se ettei asiassa vaan pystytä etenemään, koska nytkin on odotettu yhtä pirun paperilappusta elokuusta lähtien, että päästään varaamaan aikaa diagnosoinnin seuraavaan vaiheeseen. meillä kyseessä on 4½-vuotias jolla tutkimuksia (ja lähinnä niiden odottelua) takana jo melkein 1½ vuotta.

tarkoittaa siis sitä, että jos lapsi ei täytä jotain normistoa, lapsi on erityislapsi ja siihen taas syy ja vika on aina, tottakai, vanhemmissa, kotioloissa, kasvatuksessa? vai?

Minä ymmärsin, ettei ap tarvitse mitään tukea tai vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen, vaan hän pärjää ja selviää hankalista tilanteista kotona lapsen kanssa, ja ongelma on siinä, ettei päiväkodin kouluteutut naiset ja äidit selviä lapsen kanssa päiväkodissa. Että ap jaksaa ja pärjää kotona lapsen kanssa, päiväkodissa henkilökunta ei. ??

jos syy perhetyöntekjän vastaanottamiseen tai lastensuojelun vastaanottamiseen on se, että tämä viranomaistaho tulee kotiin tarkistamaan että kotona on kaikki hyvin ja sitten raportoi tämän vapauttavan tuomion päiväkotiin... yhteiskunta on sairas, sanon minä. Että tarvitaan lastensuojelun työnteijä kotiin tarkistamaa, että perhe ja koti on tavallinen ja normaali? Miksi eivät samantien tarkista kaikkia koteja! Löytyisi sitte ne, joissa asiat todellakaan eivät ole hyvällä tolalla!

En viitsi edes lukea tuota tekstiäsi alkua pidemmälle sen sävyn takia, mutta siihen alkuun vastaan, että kyllä. Lapsi on erityislapsi, jos on kerran ylivilkas, niin kuin ap muistaakseni monestikin totesi. Ja missään kohtaa en edes arvaillut, että vanhemmissa voisi olla vikaa. Elä lue muuta, kuin mitä on kirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jaa kiitos sait sen kirjoitettua juuri oikein.

enkähän mä tee jo yhteistyötä ja ajattele lasta kun lastenpsykologillekkin ollaan jo jonossa.
niin ja tottakai minäkin joskus ärryn lapsen toimintaan ja saatan jopa joskus menettää malttini mutta niin kaikki tuntemani äidit joskus tekee ihan normilastenkin kanssa

Tässäpä onkin se, mitä ei saa sanoa ääneen silloin kun ollaan tekemisissä lastensuojelun kanssa !! ikävä kyllä !

Menepä kertomaan, että lapsi käyttäytyy joskus "tällä tavalla" hankalasti, ja vaikka kerrot, että sinulla on keinot ja ns. lempeät ratkaisut niihin tilanteisiin, lapsi leimataan ja sinut leimataan huonoksi ja kyvyttömäksi. Ja auta armias jos kerrot, että hermostut joskus ja karjaset! Se saatetaan - riippuu siis ihmisistä, kelle puhut - kirjata niin, että niin tapahtuu joka päivä, aina!!

Siksi en ikinä suosittele kellekään ls:n taholta minkään "avun" vastaanottamista.

Kriteerit ja auttamisen keinot kun vaihtelevat kunnittain. Joissakin kunnissa riittää että selvität ls-ilmon puhelinsoitolla. Toisissa tehdään pitkäkestoinen ja tarkka syyni. Riippuu varmaan siitäkin, jättääkö ilmon naapuri vai viranomainen ja millaista satua se viranomainen sinne ls-ilmoitukseensa latelee. Toisin todistaminen on oma lukunsa kokonaan.

Se että lapsesi jono on vain 6 kk on tosi lyhyt jono!!!

En viitsi edes lukea tuota tekstiäsi alkua pidemmälle sen sävyn takia, mutta siihen alkuun vastaan, että kyllä. Lapsi on erityislapsi, jos on kerran ylivilkas, niin kuin ap muistaakseni monestikin totesi. Ja missään kohtaa en edes arvaillut, että vanhemmissa voisi olla vikaa. Elä lue muuta, kuin mitä on kirjoitettu.

Luepa sinäkin sitten, ettei siellä ap tarvitse jaksamiselle apuja eikä tukea eikä vinkkejä, vaan päiväkoti.

Luepa sinäkin sitten, ettei siellä ap tarvitse jaksamiselle apuja eikä tukea eikä vinkkejä, vaan päiväkoti.

ai niin,
edellisessä päiväkotiryhmässä saman lapsen kanssa ei ollut ollut ongelmia. tässä uudessa ryhmässä vasta ne ongelmat tulivat.
siis????
ja vain lääkäri tekee diagnoosin. ap.n lapselle ei ole vielä diagnosoitu mitään ylivilkkautta, mistään syystä johtuvana.

Kuulostaa että jotain huolta pk:ssa nyt on.... Onko teillä levotonta elämää, jos hakijana on vaihteleva määrä ihmisiä (mainitset kirjoituksessa että asiasta olette keskustelleet) ja siitä on pitänyt keskustella? Perhetyöntekijä on usein myös yksi perheneuvolan työntekijöistä, joka voisi välittää tarpeellista tietoa perheneuvolaan ja siten nopeuttaa pääsyänne tutkimuksiin.

Uusimmat

Yhteistyössä