mikä 8v lapsella on, kun pelkää kulkea yksin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alituinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ujo? Arka? Meidän 8-vuotias, sosiaalinen ja rohkea tapaus, pelkää jäädä vielä yksin kotiin.
Itse en tykkäisi kulkea junaradan ali kouluun, kun jotkut alikulkutunnelit teiden alla jo ahdistavat. Arempi luonne? Itsekin pelkäsin lapsena joillekin aikuisille puhumista. Kuulostaa normaalilta, mutta aralta luonteelta. Kannustusta / kehumista enemmän niin itseluottamus ja itsevarmuus kasvaa että uskaltaa jutella aikuisillekin ja mennä rohkeasti uusiin tilanteisiin. :)

Onko lasta kasvatettu ns. liikaa? (Ei siis esim. teidän toimestanne, vaan vaikka koulussa) Jos joka paikassa toitotetaan että vieraille ei saa puhua, yksin liikkuessa pitää olla varovainen ja vieraisiin pakettiautoihin ei saa mennä, niin maailma voi vaikuttaa aika pelottavalta.

Mä olin sellainen lapsi, että mulle piti hakata noita asioita vasaralla, mutta mies kertoo olleensa ihan vatsa sekaisin koko lapsuuden siitä, että joka asiassa on jotain pahaa mitä pitää pelätä. Herkät lapset uskoo vähemmällä :)

Meidän tyttö on erittäin herkkä luonne. Koulussa pärjää, on kavereita,ja sosiaalinenkin. Mutta jännittää mennä kouluun, pelkää kävellä yhden pätkän koulumatkaa,... Muitakin juttuja on. Mietin kanssa, että mikä lapsella mahtaa olla, kunnes luin lapsen erityisherkkyydestä ja sieltähän Se syy löytyi.

Mulle sanottiin, että lapsi on masentunut. Itse olin lapsena samanlainen ja vielä ujompi, joten en ole osannut olla asiasta huolissani. Mutta ehkä itse olin koko lapsuuteni masentunut, joten syytä huoleen voi ollakin.

Yhteistyössä