Mikä äidilläni on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mollattu äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mollattu äiti

Vieras
Nyt tarvin oikeasti apua.
Isäni kuoltua 15 vuotta sitten, äitini on alkanut huomautella toisille kaikenlaisista asioista. Kaksi vuotta sitten hänen parhain ystävätär (oli hänen kanssa kuin paita ja peppu) kuoli ja hänen huomauttelu riistäytyi kädestä ja on pahentunut vain. Hän myös on laihtunut ihan hirveästi. On ollut aina liikunta- ja terveyshullu. Esim. hän on huomautellut minulle jatkuvasti kuinka läski olen (olen normaali painoinen, en ali painoinen enkä ylipainoinen) ja minun pitää laihduttaa ja syödä vähemmän. Teen kaiken asian väärin. Hän tekee kaiken oikein ja on täydellinen. Minun pitää jättää mieheni, koska hän käy töissä, eikä ole kotona päivällä. Nyt hän oli pitkästä aikaa meillä yökylässä. Hän ei syönyt mitään, koska lihoaa tai jos söi, hän lähti heti pitkälle lenkille. Huomautteli lapselleni (kasvaa alakäyrillä), että on liian pulska ja syytti minua, että lihotan lastani. Vaatteemme on ihan kauheita, hänen vaatteensa on aina muodikaita. Automme on ihan kauhea, koska hän ei voi ajaa sillä. Hän kertoi, että syö päivässä puuroa aamulla ja herneitä/mansikoita päivällä.
En ole pitänyt paljoa yhteyttä äitiini, koska en jaksa kuunella hänen mollausta. Mutta nyt kun hän oli meillä yötä, tajusin mikä tilanne oikeasti on. Pitäisikö viedä äiti jollekkin terapeutille? Äitini on siis 67 ja on eläkkeellä.

Surullista luettavaa.
Tosiasiahan on, että äitisi tarvitsee apua. Mutta ketään ei voi pakottaa. Jos äitisi itse suostuu esim. ravintoterapeutin puheille, se olisi hyvä. Mutta jotenkin tekstisi luettuani en usko että suostuu lähtemään mihinkään tuollaiseen.

Pitää. Näyttää siltä, että hänelle kehittyy tuolla menolla anoreksia ja muutenkin taitaa olla aika huonossa kunnossa henkisesti. Toisaalta jos on tuolla lailla selvinnyt läheistensä kuolemasta, niin voi olla aika hankalaa saada hänet itsensä huomaamaan ja myöntämään asia. Yritä nyt ainakin keskustella ja sanoa, että tuo meno ei ole tervettä..

Näin ei millään lailla ammattilaisen kommenttina, vaikuttaisi että korvien välissä kaikki ei ole kunnossa, eli mieli taitaa olla hiukan solmussa ja purkaa sitä sitten syömättömyyteen tms... Psykologin apuja ja ravintoterapeutti? Nuo kuolemantapauksetkin voivat olla taustalla, jos on jäänyt esimerkiksi mielestään yksin tms..?

Mielestäni äidilläni on ollut aina huono itsetunto, mutta sitä se ei ole ikinä myöntänyt. Mieheni kanssa mietittiin tuota anorexiaa. Voiko olla niin, että purkaa surun syömisen tarkkailuun sekä liikuntaa ja hakee parempaa itsetuntoa mollaamalla toisia? Tyttömme oli ihan hämillään siitä, että aina sanotaan neuvolassa yms. hänlle "oletpas laiha" ja sitten tulee mummo, joka sanoo "oletpas pulska".

Äitini moittii ja kehuskelee syömistä myös muihinkin kuin meihin. Kertoi juuri meillä käydessä, kun muut olivat kauhistelleet hänen syömistään, kun oli kertonut muille.

äitisi olisi hyvä käydä verikokeilla jossa katsottaisiin verenkuva ja otettaisiin samalla kilpirauhasarvot. Googleta kilpirauhasen vajaatoiminta,luulen että silloin teille aukeaa monta asiaa. Toki tuo laihtuminen ei kuulosta siltä,mutta masennus voi auheuttaa sen. Maku ja hajuaisti viittaisivat kyllä tähän. Voimia teille,raskasta on tiedän kokemuksesta.

Yhteistyössä