Mikä ammatti tyhmälle ihmiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja roska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lähihoitajan työ ei vaadi älyä eikä matemaattisia taitoja.
Siivoojaltakaan ei paljoa vaadita.
Bussikuski tuskin tekee älyllä paljoakaan.
Tehtaaseen duuniin.
Postinkantajana pärjää ilman että pitäisi osata filosofiset teokset ulkoa.
Vaikka noin aluksi ammatteja mistä voit valita.

[QUOTE="vieras";28278268]Tekstinkäsittelyssä ei haittaa, vaikka olisi lukivaikeutta, kun saa sen oikeinkirjoituksen tarkistuksen päälle.

Onko sinulla todettua lukivaikeutta tai muuta oppimisvaikeutta? Jos sinulla on tunne, että sellainen voisi olla, tiedustele saisitko työkkärin kautta testausta järjestymään. Jos sellainen vaikeus on, on huomattavasti helpompaa räätälöidä jatko-opintoja yhdessä erityisopettajan/opintopsykologin kanssa.

Varmasti sinulla on vahvuutesi. Kaikilla ihmisillä on. Mitä harrastat tai mitä olet harrastanut lapsena/nuorena? Voisiko niiden pohjalta ajatella ammattia?[/QUOTE]

oppimisvaikeuksista en tiedä ainakin ala-asteella koulumenestys ollut normaalia.
Ylä-asteella oli ongelmia matiikassa, kemiassa ja fysiikassa. Muissa aineissa normaalisti
pärjäsin vaikka koulukiusaaminen ja masennus vaivasi.

Kauppiksessa jatkui sama kiusaus kun ne kiusaajat sattui myös valitsemaan saman koulutuksen.
Masennus paheni enkä hakenut apua suoritin merkonomin tutkinnon suurin vaivoin
ja huonoin arvosanoin. Ehkäpä tuon masennuksen takia en muista juuri mitään.
Suomi ei ole äidinkieleni mikä vaikeuttaa asiaa kun nyt haen töitä tai jos opiskelisin koska
en voi opiskella omalla kielelläni. Teen siis kirjoitusvirheitä sen takia.

En ole koskaan varsinaisesti harrastanut mitään edes lapsena.

Minä en ole myöskään mikään järjen jättiläinen- lähihoitajaksi (tai silloin se oli perushoitaja) en päässyt lukemaan kun en läpäissyt pääsykokeita.

Nyt olen ollut toistakymmentä vuotta sairaalassa laitoshuoltajana. Kokemuslisät mukaanlukien kaksivuorotyössä tienaisin noin 2500 e/ kk, ja päivätyössä 2000 e/ kk. Minusta ei mikään huono palkka.

[QUOTE="vieras";28278431]Minä en ole myöskään mikään järjen jättiläinen- lähihoitajaksi (tai silloin se oli perushoitaja) en päässyt lukemaan kun en läpäissyt pääsykokeita.

Nyt olen ollut toistakymmentä vuotta sairaalassa laitoshuoltajana. Kokemuslisät mukaanlukien kaksivuorotyössä tienaisin noin 2500 e/ kk, ja päivätyössä 2000 e/ kk. Minusta ei mikään huono palkka.[/QUOTE]

Saat parempaa palkkaa mitä moni lähihoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28278447:
Saat parempaa palkkaa mitä moni lähihoitaja.
Tiedän. Lisäksi pääsen todella helpolla-työni on toimenpideosastolla jossa saan tehdä omaan tahtiini, viihdyn työssäni tosi hyvin, se on paljon kevyempää ja rennompaa kuin moni luulee. Toimenpidehuoneiden, henkilökunnan tilojen sekä toimistojen ja käytävien siivousta pelkästään, ja muu hlökunta on mukavaa. Ja palkalla pärjää. Töissä voin ajatella omia juttujani, ja olen aina tykännyt siivouksesta, sekä työstä jossa ei tarvitse rasittaa aivoja, mutta pysyy hyvässä kunnossa. Jää aikaa ja energiaa vielä harrastuksillekin, jotka mulla ovat luovia, työn vastapainoksi. :-)

[QUOTE="vieras";28277874]No lähihoitaja ja merkonomi on sellaisia perusammatteja joihin kaikki normaali-ihmiset pystyy. Ne on myös sillä lailla laajoja aloja, että työtehtäviä löytyy noiden koulutusten sisältä todella monenlaisia![/QUOTE]

mä en oo ihan samaamieltä. Jos ap ei oikeesti selviä laskuista ilman laskinta niin ei pääse läpi lääkelaskuista eikä näin ollen voi valmistua lähihoitajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28278708:
Lääkelaskut ei ole matematiikkaa vaan päättelyä. Niistä kuulemani mukaan pääsee hölmökin läpi.

Miksi sitten jotkut joutuu uusimaan niitä monta kertaa. Itse pääsin läpi ekalla kerralla, mutta moni joutui uusimaan ja jotkut useamman kerran.

Kyllähän niissä matematiikkaa on ja olet kyllä ihan pihalla jos muuta väität.

[QUOTE="vieras";28277894]Nii-in, yleensä sinne pääsee ihan kaikki. Sinulta varmaan sitten puuttuu jotain oleellista kun et päässyt.[/QUOTE]

mistä ihmeestä ajattelet että pääsee ihan kaikki. Esim tänne paikalliseen oppilaitokseen haki lähihoitajakoulutukseen 195 henkilöä joista 25 valittiin. 170 jäi siis vaille paikkaa. Sama juttu on lähes kaikkialla oppilaitoksissa. Niin että mikä "kaikki ketkä haluaa pääsee"?? Kannattas eka tutkia faktoja ja vasta sitte päästellä mielipiteitään julki.

Lääkelaskut ei ole matematiikkaa vaan päättelyä. Niistä kuulemani mukaan pääsee hölmökin läpi.

säkö päättelet esim liuoslaskut kun valmistetaan vaikkapa 0,9% liuos aineesta jonka pitoisuus on se ja se?

kun mä ennen sairaanhoitajaopintoja opiskelin lähihoitajaksi niin ei meillä ainakaan riittänyt päättely. Laskun tulos piti pystyä osoittamaan oikeaoppisella laskutoimituksella,ei siis riittänyt että osas päätellä tuloksrn oikein,vaikka tulos ois ollu oikein niin tentti hylättiin jos lasku ei sisältäny oikeaoppisesti tehtyä laskutoimitusta

mistä ihmeestä ajattelet että pääsee ihan kaikki. Esim tänne paikalliseen oppilaitokseen haki lähihoitajakoulutukseen 195 henkilöä joista 25 valittiin. 170 jäi siis vaille paikkaa. Sama juttu on lähes kaikkialla oppilaitoksissa. Niin että mikä "kaikki ketkä haluaa pääsee"?? Kannattas eka tutkia faktoja ja vasta sitte päästellä mielipiteitään julki.

Samaa mäkin ihmettelen kun aina toitotetaan, että kaikki pääsevät lähihoitajakoulutukseen. No ei kyllä todellakaan pääse ja hyvä niin. Osa koulutukseen päässeistä karsiutuu pois kun jättävät koulun kesken kun huomaavat mitä se työ oikeasti on.

päivitä ainakin se atk-osaaminen :) koska sitä tarvii melkein kaikkialla

ja nykyään atk on IT tai ICT (Informaatio Teknologia tai Information and Communication Tech.)

[QUOTE="vieras";28277880]Suomen pääministerikään ei osaa laskea, eikä puhua ruotsia. Maantiedostakaan sillä ei ole mitään tajua. :)[/QUOTE]

No, eipä osaa Timo Soinikaan (SS) laskea, eikä puhua ruotsia. Että sillee.

[QUOTE="vieras";28278823]No esimerkiksi Rollolainenhan kertoi taannoin, miten lähihoitajan töitä voi ihan hyvin tehdä kuka tahansa ilman koulutustakin.[/QUOTE]

Niin ja totta kai Rollolainen on pätevä kertomaan tuollaista. Varsinkin kun hänellä on alan koulutus ja työkokemusta. Eiku...

[QUOTE="vieras";28278823]No esimerkiksi Rollolainenhan kertoi taannoin, miten lähihoitajan töitä voi ihan hyvin tehdä kuka tahansa ilman koulutustakin.[/QUOTE]

no kyseinen henkilö on väärässä. Toki perseenpyyhintä ja vaipanvaihto onnistuvat keltä vaan
Mutta hoitotyöhön kuuluu muutakin.esim jos työskentelet käytöshäiriöisten dementikkojen kanssa niin sulla pitää olla aika hyvä teoriatieto eri dementiamuodoista sekä dementoituvan sielunmaailmasta,valudaatiomenetelmistä jne että vout tehdä sen työn laadukkaasti. Lähihoitajan työn kunnolliseen ja laadukkaaseen tekemiseen ei riitä se että osaa pyyhkiä toisen takapuolen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähihoitajaksi valmistuva;28278716:
Miksi sitten jotkut joutuu uusimaan niitä monta kertaa. Itse pääsin läpi ekalla kerralla, mutta moni joutui uusimaan ja jotkut useamman kerran.

Kyllähän niissä matematiikkaa on ja olet kyllä ihan pihalla jos muuta väität.

Jaa, ehkä sitten olen ihan pihalla :saint:
Kaikki kyllä ovat väittäneet että matematiikkaa niissä on vain nimeksi, ja loppu on sitten päättelyä ja verrantoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28278896:
Jaa, ehkä sitten olen ihan pihalla :saint:
Kaikki kyllä ovat väittäneet että matematiikkaa niissä on vain nimeksi, ja loppu on sitten päättelyä ja verrantoa.

onko sulla alan koulutus vai perustatko nämä suuret mielipiteesi huhuihin ja mututuntumaan?