Mikä ärsyttää uusissa äideissä eniten? (vauvapalstalta kopioitua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja galluppi tännekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

galluppi tännekin

Vieras
"Mikä on ärsyttänyt eniten esikoisen saaneessa äidissä?

Musta rasittavinta oli yks kaveri joka toitotti kokoajan siitä, kuinka täydellistä heiän vauva-arki on kun vauva nukkuu hyvin ja syö hyvin ja blaablaablaa. Noin kolme facebookpäivitystä tästä aiheesta joka päivä. Itse syötin kiljuvaa vauvaa silmät ummessa. Mietin vaan, että hoitais nyt sitä täydellistä vauvaansa siellä, eikä ottas päätehtäväkseen hehkuttaa heidän arkea jatkuvalla syötöllä, vaan nauttis siitä ihan keskenään :D."

Ärsyttääkö teitä tällainen? Mikä muu ärsyttää?

Tuoreet äidit ylipäätään ärsyttää jostain syystä.
Kai se on se"kaikkitietävyys" joka niiden aivoihin iskee samantien kun alapäästä on pulpahtanut ihmisolento.
Yhtäkkiä ollaan niin ammattilaista, niin ammattilaista.

Ei ole koskaan ärsyttänyt tuollainen ja mulla on montakin kaveria joiden yleisimmät päivitykset koskee sitä, miten ihanaa ja helppoa heidän arki on.
Mun mielestä on ihanaa lukea niin positiivisia arkisia juttuja vaikka meillä valvoskellaankin. Voisinpa minäkin hehkuttaa kolmesti päivässä rehellisesti, kuinka ihanaa ja helppoa vauvan kanssa on! :D Siihen asti kun meillä arki helpottaa, lueskelen noita ihania päivityksiä ja haaveilen samasta lupaan aloittaa hehkutuksen kun voin vaan! ;)

Juu, voihan se olla, että toista asiaa hehkutetaan, kun taas jossain toisessa asiassa on asiat päin 'prinkkalaa'.. Hehkutuksella nostatetaan heikkoa itsetuntoa ja epävarmuutta. Itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta minkäänlaiseen hehkutukseen. :-)

Varmaan mikä tahansa asia "ärsyttää" tai tympäsee jos sitä jatkuvasti hoetaan.

Mutta yleisesti näen hyvänä että jollain menee vauvan kanssa mukavasti ja äiti(?) itsekin vielä tajuaa sen että he pääsevät noissa ns helpolla. On niitäkin "helppojen" vauvojen äitejä jotka eivät tuota tajua, etsivät sitä valitettavaa vaikka kivenkolosta tai sitten vaan kuvittelevat että kaikilla muillakin on samanlaista se vauva-arki ja väsymys yms on vaan asenneongelmaa tai sitä ettei toinen osaa hoitaa lastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä;29473729:
Juu, voihan se olla, että toista asiaa hehkutetaan, kun taas jossain toisessa asiassa on asiat päin 'prinkkalaa'.. Hehkutuksella nostatetaan heikkoa itsetuntoa ja epävarmuutta. Itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta minkäänlaiseen hehkutukseen. :-)

Omakehu on tosi lähellä hehkutusta :xmas:

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Cassyput
No, sellainen että ei voi irrottaa katsettaan siitä lapsesta vaikka mikä olisi. Ja joskus, siis ei aina mutta joskus, huvittaa leikkipuistossa ne muutamat yhden äidit, jotka kulkee kädet ojossa lapsen perässä kaikkialle. Hekään eivät muuten irrota katsetta lapsesta hetkeksikään :D

Yksi parhaimmista (pahimmista) oli sellainen, joka oli pukenut lapsensa helteellä pitkiin collegehousuihin, pitkähihaiseen paitaan, sellaiseen hellehattuun joka menee pitkälle niskaan, ja ensikenkiin jotka näytti nahkaisilta ja joissa oli pitkä varsi. Unohtamatta niitä uv-aurinkolaseja tietysti. En yhtään osannut sanoa, minkä näköinen lapsi siellä oli :D

No se että ne reagoi VÄLITTÖMÄSTI sen lapsen kitisemiseen. On selittämässä jotain ja lause jää kesken kun lapsi vinkaisee.

Ei se lapsi kuole jos joutuu kaksi sekuntia odottamaan.

Se, kun kaverit lakkaa olemasta ja muutenkin pitää yhtäkkiä tanssia heidän pillin mukaan.
Loppuu yhteiset illanvietot. Mihinkään ei pääse, kun pitää olla vauvan/lapsen kanssa, mieskään ei tietenkään voi katsoa paria tuntia oman pallopäänsä perään, ei tietenkään. :(

Mua ärsyttää sellaiset joilla liikkeellemlähtö vauvan kanssa kestää keskimäärin 1,5tuntia. Tai ainakin katsovat oikeudekseen myöhästyä tunnlla sovitusta tapaamisesta senntakia kun vauvan kanssa liikkellelähdössä kesti.

Ärsyttää myös ne joille rutiinit on niin tärkeitä että vauvan on saatava soseensa vaikka bussissa kun ruoka-aika koittaa.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="Veera";29473836]Mua ärsyttää sellaiset joilla liikkeellemlähtö vauvan kanssa kestää keskimäärin 1,5tuntia. Tai ainakin katsovat oikeudekseen myöhästyä tunnlla sovitusta tapaamisesta senntakia kun vauvan kanssa liikkellelähdössä kesti.
[/QUOTE]

Tää on muuten käsittämätöntä. Miehen sukulaiset on edelleen AINA _vähintään_ puoli tuntia myöhässä koska niillä on lapsi vaikka se lapsi on nyt 9-vuotias! Me ollaan aina ennen niitä paikalla vaikkei olla itsekään mitään erityisen täsmällisiä, meidän lapsi nyt 2,5-vuotias. Myöhästyivät esim meiltä nimijuhlista kolme varttia...

Mustavalkoinen ajattelu. Koska meidän vauva on tälläinen, kaikki vauvat ovat tälläisiä. Meidän vauva syö näin, menee nukkumaan näin, niin kaikkien vauvojen kuuluisi olla niin. Jos jollain toisella on vaativampi, eritavalla nukkuva/syövä vauva, joka tarvitsee enemmän/vähemmän syliä, on sen vauvan vanhemmat tehneet jotain väärin.

Ei mikään. Kyllä ne ärsytykset liittyy sitten oleellisesti ihan johonkin muuhun kuin "uuteen äitiyteen", siis esim. henkilön persoonaan noin yleisesti.

Tää nyt on taas niin tyypillistä kanamaisten naisten kesken, että pitää lokeroida uudetkin äidit joksikin massaksi ja sit haukkua toisia selän takana :D huoh.

Tuntevinaan hyvöt kasvatuskeinot ja muutenkin osaa kasvattaa toisten lapset paremmin kuin lasten omat vanhemmat.
Tai ei ymmärrä yhtään toisia lapsia vaan vain oma lapsi on se tässä ja nyt.

Ne ärsyttää joiden mielestä ihan tavallinen vauva on ihan kamala, kun heräilee yöllä ja itkee joskus jne. Ennemmin mä kuuntelen nitä jotka hehkuttaa, että ihana yö kun vauva heräsi vain viisi kertaa, kuin niitä jotka valittaa että vittu mä en jaksa, taas kolme herätystä.

Mua hieman ärsyttää tai ehkä ennemminkin huvittaa sellaiset tapaukset, jotka esikoisen saatuaan tietävät kaiken lastenhoidosta ja kasvatuksesta, sormi ojossa neuvovat kaikkia muita. Minuakin, 3 lapsen äitiä, tuli yksi mamma puistossa opettamaan, että kyllä vaan se minunkin 3. lapseni olisi yöt nukkunut hyvin, jos olisin tajunnut kapaloida lapsen tiukkaan kääröön. Heilläkin kun vauva on nukahtanut ihan helposti kapaloon. Ahaa, juu...

Ylisuojelevaisuus ja juurikin tuo, että heti kun vauva äännähtää, niin JUOSTAAN avuksi.

Esim. siskon 1,5-vuotias sai pienen palovamman sormeen, se siis vain vähän punoitti, ei mitään vesirakkuloita tm. Lapsi leikki ihan tyytyväisenä lattialla, niin sisko lähti viemään sitä myöhään illalla pitkän matkan päähän päivystykseen. Odottivat todella monta tuntia, ymmärrettävästi ei ollut ihan ensimmäisenä jonossa.

Ja se ärsyttää myös, että lapsi saa keskeyttää aina aikuisten jutut. Tämä siis tenavaikäisten kohdalla. Itse sanoisin lapselle, että äiti puhuu nyt kaverin kanssa tämän asian loppuun, odotat hetken. Joillakin lapset nousee kaiken keskustelun yläpuolelle ja kaikki huomio on heissä KOKO ajan. Esim. ruokapöydässä kaikki vain tuijottaa sitä lasta ja sitä kun se syö, hohhoijaa.

Se että näistä nuorista pimatsuista tulee sillä sekunnilla lapsenkasvatuksen tohtoreita kun he synnyttävät. Toisinsanoen sellainen nöyryys, oppimisen tahto ja kokeneempien äitien kunnioitus on hävinnyt. Ei vielä 70-80 -luvullakaan juuri äidiksi tullut pitänyt itseään vaikkapa yhtä taidokkaana kasvattana mitä oma äiti. Nykyään pimatsut jopa löylyttävät omia äitejään, että "ole sinä hiljaa, sun kasvatustaidot on kivikaudelta."

Nämä samat noin 90-luvulla äidiksi tulleet myös nostavat lapsensa pois lapsen asemasta. Heille lapsi edustaa jotain yliluonnollista jumalan reinkarnaatiota, jolle ei voi asettaa sääntöjä ja rajoja. Heitä ei saa varsinkaan komentaa kukaan muu kuin äiti, vaikka tämä puolijumala olisi kuristamassa toista hengiltä. Äidinkin komentaminen on vähän niin ja näin, koska "pitäähän Nicon saada toteuttaa omaa persoonallisuuttansa".

Niin... se siis ärsyttää.

Joku tämäntapaisen jo täällä sanoikin, mutta siis se, että kun on noin viikon vanha vauva sillä ihmisellä, niin se yhtäkkiä tietää miten kaikkia maailman hulttioteinejä ja muita OLISI PITÄNYT kasvattaa. Kun siis vaan RAKASTAA, niin niistä tulee kunnollisia :D Ihan sillä viikon vauvakokemuksella kyllä jo tietää :D

Ja sitten se, kun mulla on iso perhe ja paljon lapsia, niin vasta kun joku saa ekansa tässävaiheessa kun mulla on jo vanhimmat aikuisuudessa melkein, niin aletaan kertomaan MULLE päivänselviä asioita :D

Yhteistyössä