mikä avuksi haluttomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluton

Vieras
Olen 27-vuotias nainen. Olen kärsinyt haluttomuudesta kohta 4-vuotta. Haluttomuuteni ei liity tiettyyn kumppaniin tai mts. vaan on yleistä. Olen kyllä parisuhteessa ja ollut puolisoni kanssa 7-vuotta. Seurustelumme aikana en ole kokenut mitään haluja ulkopuolisiin miehiin, eikä minulla ole haluttomuuteni aikana ollut mitään haluja edes itse tyydyttää itseäni. Sanalla sanoen voisin elää elämäni ilman kaipaamatta seksiä lainkaan. Pisimmillään seksitön kautemme kesti melkein vuoden, joka tottakai johti kriisiin parisuhteessa. Jotenkin ihmeen kaupalla sain itseni kuitenkin haluamaan edes ajoittain seksiä ja suhteemme pelastui. Olemme sinnitelleet asian kanssa jo pitkään. Tunnen usein ahdistusta jo pelkästään siitä, että ilta lähenee ja tiedän mieheni tulevan kiehnäämään lähelleni. En minkäänlaista halua edes ajatella seksiä, kiihottumista, orgasmia tai muuta vastaavaa. Nyt olen alkanut miettiä, että tarvitsen ihan oikeasti apua asian kanssa, vaikka asian myöntäminen ja hoidon haku on vaikea paikka.

Miten osaisin lähteä tilannetta purkamaan? Katselin seksuaaliterapeuttien vastaanottoaikoja ja ne ovat tottakai hirmuisen kalliita. En osaa oikein aloittaa mistään ja omalääkärille juttelemaan meno tuntuu kiusalliselle. Seksuaaliterapia maksaa 70-100e/kerta, eikä minulla ole hajuakaan mistä pihistäisin moiseen rahan. Olen itse vielä opiskelemassa ja mies on töissä, mutta ansiot eivät ole huimat. Tällä hetkellä pystymme tuloillamme turvaamaan toimeentulon kuukaisittain, mutta en voisi kuvitellakaan että saisimme maksettua kerran viikossa seksuaaliterapiakäyntini. Kelan tuen uskoisin saavani terapiaan, mutta se ei auta nyt tässä tilanteessa kun ensin on päästävä terapiaan jotta tuen saa. Olen aivan neuvoton.

Mitä varten sitten olet parisuhteessa?

Jos mä en haluaisi koskaan seksiä, mieluiten turvallisesti parisuhdeseksiä, niin eläisin varmaan mieluiten yksin... kaikki olis helpompaa kuin tämä kun jakaa elämänsä toiselta planeetalta olevan sukupuolen kanssa?

[QUOTE="hmh";28848280]Mitä varten sitten olet parisuhteessa?

Jos mä en haluaisi koskaan seksiä, mieluiten turvallisesti parisuhdeseksiä, niin eläisin varmaan mieluiten yksin... kaikki olis helpompaa kuin tämä kun jakaa elämänsä toiselta planeetalta olevan sukupuolen kanssa?[/QUOTE]
Onko parisuhde sinulle pelkkää seksiä? Eiköhän ap ole parisuhteessa juurikin niiden kaikkien muiden parisuhteeseen kuuluvien asioiden takia, jotka tuottavat hänelle mielihyvää, toisin kuin seksi.

En valitettavasti osaa neuvoa miten käytännössä haetaan apua haluttomuuteen, mutta ehdottomasti asiasta kannattaisi käydä jossain juttelemassa. En ole varma että kallis seksuaaliterapeutti olisi mikään ensisijainen paikka, voithan koittaa ottaa yhteyttä vaikkapa paikalliseen kriisikeskukseen tai perheneuvolaan. Kyllähän tuo on teidän parisuhdetta pahasti hiertävä asia ja ennemmin tai myöhemmin ero on todennäköisesti edessä. Siellä osaavat opastaa edelleen, mikäli tarpeesi on jotenkin eksaktimpaa. Perheneuvolassa saa siis parisuhdeterapiaa ja mies "täytyy" ottaa mukaan (voi olla ihan hyvä asia), mutta molempien pitäisi olla täysin ilmaisia.

[QUOTE="hmh";28848280]Mitä varten sitten olet parisuhteessa?

Jos mä en haluaisi koskaan seksiä, mieluiten turvallisesti parisuhdeseksiä, niin eläisin varmaan mieluiten yksin... kaikki olis helpompaa kuin tämä kun jakaa elämänsä toiselta planeetalta olevan sukupuolen kanssa?[/QUOTE]

olimme mieheni kanssa erossa tuolloin kriisimme aikaan yli puoli vuotta. Muutimme erillemme ja ajattelimme, jos haluttomuuteni johtuu vain ja ainoastaan puolisostani ja parisuhteestamme. Erossa olomme aikana en pystynyt edes kuvittelemaan muita miehiä, saati että olisin tuntenut edelleenkään seksuaalista halua mihinkään tai keneenkään. Eromme aikana ymmärsin rakastavani miestäni ja haluavani elää hänen kanssaan ja se tunne sai haluni osittain palaamaan, mutta ajan saatossa nuo pienetkin halunrippeet ovat jälleen kokonaan kaikonneet. En halua elää elämääni yksin vain sen takia, että kärsin suunnattomasti tälläisestä vaivasta, joka on ehkä mahdollista hyvinkin purkaa ja saada normaali halukkuus takaisin. Usko pois, minä haluan olla normaali ja haluta normaalisti. Jostain syystä vain näin ei ole, vaikka kuinka yrittäisin elää normaalisti.

Onko parisuhde sinulle pelkkää seksiä? Eiköhän ap ole parisuhteessa juurikin niiden kaikkien muiden parisuhteeseen kuuluvien asioiden takia, jotka tuottavat hänelle mielihyvää, toisin kuin seksi.

En valitettavasti osaa neuvoa miten käytännössä haetaan apua haluttomuuteen, mutta ehdottomasti asiasta kannattaisi käydä jossain juttelemassa. En ole varma että kallis seksuaaliterapeutti olisi mikään ensisijainen paikka, voithan koittaa ottaa yhteyttä vaikkapa paikalliseen kriisikeskukseen tai perheneuvolaan. Kyllähän tuo on teidän parisuhdetta pahasti hiertävä asia ja ennemmin tai myöhemmin ero on todennäköisesti edessä. Siellä osaavat opastaa edelleen, mikäli tarpeesi on jotenkin eksaktimpaa. Perheneuvolassa saa siis parisuhdeterapiaa ja mies "täytyy" ottaa mukaan (voi olla ihan hyvä asia), mutta molempien pitäisi olla täysin ilmaisia.

Olemme käyneet miehen kanssa perheneuvolan pariterapiassa muutama vuosi sitten. Valitettavasti sieltä emme saaneet apua kuin vain sen tiedon, että "muutenhan teillä on kaikki hyvin". Luulen, että tarvitsen yksilöterapiaa selvittääkseni mistä kaikessa oikein on kyse. En ole aina kärsinyt haluttomuudesta ja seksielämämme olikin joskus muinoin aivan mahtavaa ja nautin siitä. Nyt koko seksin ja muun sellaisen läheisyyden ajatteleminen saa minut vain ahdistumaan.

Kiitos kuitenkin vastauksestasi. Yritän miettiä vielä jotain muita keinoja mistä apua voisin hakea ja yritän etsiskellä muiden kokemuksia ja keinoja millä ovat saaneet apua.