Mikä avuksi, kun 3-vuotias heräilee öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt äiti"

Vieras
Joko itkee äitiä viereen ( tätä tapahtuu useimmiten), tai kuten viime yönä, heräsi yhden aikaan ja tuli pikkuautot kourassa olohuoneeseen leikkimään, en tiedä kävelikö unissaan. Kannoin takaisin sänkyyn ja sanoin että nyt ei leikitä, nyt on yö ja nukutaan...nukahti hetkessä sänkyynsä.

Poika on minusta tosi riippuvainen, vessaankaan ei saa rauhassa mennä. veikkaan että öiset itkut johtuu siitä että nukutan pojan illalla sänkyynsä, sitten kai yöllä huomaa kun en olekaan siinä ja alkaa itkemään perään.

Olen kokeillut sitä, että toivotan hyvät yöt, vähän aikaa silittelen, sitten lähden huoneesta....mutta ei, alkaa sen päivänen itku ja huuto että äiti älä jätä minua!! itkee niin että oksentaa.

Tuntuu että helpompi tapa saada nukkumaan on se vieressä nukuttaminen, mutta se vaikuttaa yöuniin.

Jos jollain on jotain vinkkejä, otan vastaan.

Sinuna siirtäisin lapsen sängyn oman sänkyni viereen. En jaksais montaa kertaa yössä ravata viereisessä huoneessa.

Ei mahdu, meillä on niin pieni makkari että just oma sänky mahtuu ja jää pieni tila kulkemiseen.
Lisäksi poika nukkuu isoveljensä kanssa yhteisessä huoneessa ja kerrossängyssä.

Poika nukkuu välillä mun viressä, mutta sekin vaikuttaa mun yöuniin, koska nukkuu niin leveästi että multa loppuu tila kesken.

ap

No voi harmi :/ Häiritseehän tuo pienemmän itku ja heräily varmasti isoveljenkin unta, joten joku ratkaisu tuohon varmasti ois keksittävä. Onnistuisko nukuttaminen niin että peitellään sänkyyn mutta ei jäädä viereen? Näin poika nukahtais yksin eikä sitten säikähtäis kun olet häipynyt? Avuksi vois ottaa vaikka satu cd:n tai rauhallista musiikkia.

No voi harmi :/ Häiritseehän tuo pienemmän itku ja heräily varmasti isoveljenkin unta, joten joku ratkaisu tuohon varmasti ois keksittävä. Onnistuisko nukuttaminen niin että peitellään sänkyyn mutta ei jäädä viereen? Näin poika nukahtais yksin eikä sitten säikähtäis kun olet häipynyt? Avuksi vois ottaa vaikka satu cd:n tai rauhallista musiikkia.

ei onnistu ei, kokeiltu on mutta itkee kamalasti mun perään, sit lopulta annan periksi ja menen viereen, tulee itsellekin paha olo toisen itkemisestä. Vaikka niin olen kuullut että periksi ei saisi antaa.

Ei ole aina ollut tällanen, on siis nukahtanu aikoinaan itsekseen, mutta yhtäkkiä sitten alkoi tällainen vaihe...enkä tiedä mistä johtuu.

ap

Meillä on vähän samanlaista, paitsi, että ei ole koskaan nukahtanut itsekseen. Ja 3,5 vuoteen asti heräili joka yö monta kertaa. Välillä nukkui omassa sängyssään, välillä vieressä, eikä mitään eroa heräämisiin.

Olin ja olen vieläkin (kun odotan yöllä, että koska herää) aivan poikki, mutta ilokseni voin kertoa, että viimeisten viikkojen aikana hän on nukkunut paljon paremmin. Eli toivoa paremmasta on. Joillakin vain kestää kauemmin päästä eroon pätkittäisestä unesta. Jaksuja!

[QUOTE="Väsynyt äiti";22506475]Joko itkee äitiä viereen ( tätä tapahtuu useimmiten), tai kuten viime yönä, heräsi yhden aikaan ja tuli pikkuautot kourassa olohuoneeseen leikkimään, en tiedä kävelikö unissaan. Kannoin takaisin sänkyyn ja sanoin että nyt ei leikitä, nyt on yö ja nukutaan...nukahti hetkessä sänkyynsä.

Poika on minusta tosi riippuvainen, vessaankaan ei saa rauhassa mennä. veikkaan että öiset itkut johtuu siitä että nukutan pojan illalla sänkyynsä, sitten kai yöllä huomaa kun en olekaan siinä ja alkaa itkemään perään.

Olen kokeillut sitä, että toivotan hyvät yöt, vähän aikaa silittelen, sitten lähden huoneesta....mutta ei, alkaa sen päivänen itku ja huuto että äiti älä jätä minua!! itkee niin että oksentaa.

Tuntuu että helpompi tapa saada nukkumaan on se vieressä nukuttaminen, mutta se vaikuttaa yöuniin.

Jos jollain on jotain vinkkejä, otan vastaan.[/QUOTE]

Kuulostaa poika olevan lujasti sussa kiinni jos et edes vessaan pääse rauhassa.
Jos kokeilisi samaa kun pikkulapsiin että totuttaa siihen nukahtamiseen? Ei lähde kokonaan pois vaan käy jossain ja palaa jne kunnes lapsi tottuu tilanteeseen ja näkee ettet katoa vaikka et vieressä olekaan kokoaika.

Enjoy happens to be delicate during the nascence, even so it grows up more substantial with each passing year if it is suitably fed.
ROBENUK.be Fiable http://www.robenuk.be/

Meillä kohta 3½ vuotias on nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn jo pari vuotta. Pienenä vauvanakin laitoin sylistä sänkyyn niin että ei ollut ihan syvässä unessa vaan heräsi hetkellisesti siihen siirtoon.
Isompana kun otettiin laidat pois sängystä makasin sängyn vieressä ja nukutin, en maannut pojan vieressä sängyssä. Alussa piti pitää kättä selän päällä tms. Jossakin vaiheessa ei tarvinnut kosketusta nukahtaakseen enää mutta kurkotti laidan yli tarkistaakseen oliko äiti vielä siinä ja nukahti sitten pikkuhiljaa itsekseen.
Nykyään ilmoittaa että menee nyt nukkumaan ja poika peitellään ja pusutellaan ja jutellaan vielä vähän päivän tapahtumista ja seuraavan päivän tapahtumista. Jää sitten yksin itsekeen nukahtamaan. Yöllä saatta herätä, silloin on useimmiten kastellut tai on pissahätä. Käy sitten potalla, vaihdetaan kuivat ja selitän että on yö ja pitää vielä nukkua. Tosin poika on aamuvirkku joten herätys aivan viimeistään 6.30 :}
Ainiin, huoneessa on pilkkopimeää, ei mitään yövaloa. Jos valoa tarvii esim. lakanoiden vaihtamiseen niin on himmennetty valo sitä varten. Mahdollisimman vähän valoa siis.

Meidän kolmevuotias herää myös joka yö, nukutetaan samalla tavalla kuin teillä. Hän tulee mun viereen joka yö myös. Nukun ahtaasti, ei voi mitään. Onneksi saan kuitenkin alkuyön nukkua yleensä ihan itsekseni. Mun ohje siis on vaan se, että annat pojan tulla yöllä sun viereen ja koitat vaan löytää hyvän asennon itsellesi. Tsemppiä.

Yhteistyössä