Mikä avuksi kun mies ei vaan keskustele asioista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Mikä avuksi kun mies ei vaan keskustele asioista? Ollaan oltu 6 vuotta yhdessä ja koko suhteen ajan ollut tämä sama ongelma! Mies kertoi jo aiemmin viikolla menevänsä auttamaan isäänsä tänään remontissa, ja aikoi ottaa nelivuotiaan lapsen mukaansa. Yhteisellä aamiaisella mietin ääneen, jaksaakohan lapsi olla niin pitkää aikaa mukana ulkotöissä häiritsemättä vaaria. Mies ei sanonut siihen oikein mitään. Puolen tunnin päästä mies tuli täysissä ulkovaatteissa sanomaan että hän lähtee nyt. Lapsi jäi minulle, joka ei sinänsä haittaa kun olen kotona, mutta suututtaa niin kovasti taas että mies muutti suunnitelmia keskustelematta kanssani.

Nämä on pieniä asioita yksittäin, mutta lähes päivittäin toistuvina olen vakavasti alkanut harkita eroa. Neuvokaa mua, onko mitään tehtävissä? Ystävällisesti ja tietysti myös vihaisesti olen yrittänyt vaatia keskustelua asioista, tuloksetta.

Tässä tapauksessa ajattelit kyllä tosi järkevästi, ettei nelivuotiasta kannata ottaa aikuisten jalkoihin pyörimään remppakeikalle. Ei lapsi olisi jaksanut pitkään sitä, vaan odottanut aikuisilta pian seuraa. Joten ehkä miehesi tajusi sun olevan oikeassa. Tietty siitä olisi voinut murahtaa edes jotakin takaisin, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen en minä ainakaan osaisi tuollaisesta aiheesta kovin syvääluotavaa keskustelua edes kehittää.

Oiskohan miehelläs vaan vähän yksioikoinen luonne ja asiat ajatellaan kyllä tai ei mustavalkoisesti?Että pitäisikö sellaisen ihmistyypin kanssa kokeilla toista taktiikkaa? Et oikein kerro millainen miehesi on muuten luonteeltaan ja miten ehdoton/reilu. Siitä sais vähän kiinni mikä vois välissänne hiertää.

Mutta on siis sellainen sanonta, että älä keskity siihen mitä sinä haluat sanoa, vaan keskity siihen, miten saisit asiasi sanottua niin että toinenkin sen kuulee ja ymmärtää. . Sun täytyy myös tietää, miten pitää keskustella. Ihmiset käsittävät keskustelun jokaikinen ihan eri tavoin ja parisuhteessa sitä saa harjoitella puolin ja toisin monet kerrat. Se, että ratkaiset ongelman erolla, tietää yksinäistä loppuelämää. Aina tulee uusi kumppani, jonka kanssa saat yhtä lailla hakea oikeaa tasoa keskustelua varten.

Mies on osallistuva isä eikä jyrää mielipiteitään, ainoa mutta iso ongelma on tuo puhumattomuus. Jos mies olisi sanonut että jättää lapsen sittenkin kotiin ja menee yksi, olisin ollut täysin tyytyväinen. Alkuviikosta kävi niin, että lähdin autollani asioille ja mies lapsen kanssa kotiin. Hetken päästä mies soitti, että olisi tarvinnut autostani lastenistuimen kun olisivat menneet luistelemaan. Jos mies olisi avannut suunsa puoli tuntia aiemmin, olisin jättänyt istuimen kotiin. Pari päivää ennen tuota lähti jonnekin ja palasi kertoen käyneensä kaupassa. Minullakin olisi ollut pyyntö tuoda evästä seuraavalle päivälle, jos olisin tiennyt että menee kauppaan. Nyt jouduin hetken päästä käymään siellä uudestaan. Turhauttaa.

Yhteistyössä