mikä hitto minua siinä alatie-synnytyksessä kiehtoo ?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja firequeen harmailee erittäin väsyneenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

firequeen harmailee erittäin väsyneenä

Vieras
kun odotin esikoista, toivoin voivani synnyttää alateitse. minulla on kuulma paitsi ulkoisesti myös sisäisesti synnyttäjän lantio ja vauva oli sopivan kokoinenkin MUTTA, sitten kävi ilmi että pieni on väärinpäin. sain ajan sovittuun sektioon, tosin homma meni ennenaikojaan hätäsektioksi... nyt minulla vain on voimistunut pakkomielle, että jos joskus raskaaksi tulen niin synnytän alateitse. mikä hitto minua vaivaa ?! sillä a. sektion jälkeenhän ei ole enää mahdollista synnyttää ns "normaalisti" ja b. miksi haluan päätyä kirkumaan tuskissani tuntitolkuksi jollekkin kapealle laverille ? taidan olla tosiaan sekaisin...

Kokemushan se on synnytyskin, muiden kokemusten joukossa. Eli jospa sä vaan oot utelias? Ite ainakin olin.

Ja kyllä yhden sektion jälkeen voi yleensä vielä synnyttää alakautta jos on parantunut normaalisti.

Minäkin ihmettelen, että mistä moinen käsitys ettei voisi synnyttää alakautta sektion jälkeen? Vaatii tarkempaa seurantaa ettei paine kohdussa kasva liikaa ja vanha leikkaushaava kohdussa repeä, mutta muuten on ihan mahdollista.

Itse en ole maannut kapealla laverilla huutamassa. Enkä ylipäätään huutanut.

kurkkasin sairaalassa siihen synnytyshuoneeseen ,kun olin silloin tarkkailussa vastapäisessä huoneessa... kolkko, kirkkasti valaistu ja sellainen kapeaahko sänky... ja keskellä yötä heräsin kun joku eukko kirkuu siellä " ei jumalauta hiljaa, supistaa, antakaa nukkua..."

Alkuperäinen kirjoittaja firequeen:
kurkkasin sairaalassa siihen synnytyshuoneeseen ,kun olin silloin tarkkailussa vastapäisessä huoneessa... kolkko, kirkkasti valaistu ja sellainen kapeaahko sänky... ja keskellä yötä heräsin kun joku eukko kirkuu siellä " ei jumalauta hiljaa, supistaa, antakaa nukkua..."

eipä kannata tehdä mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden hysteerisen eukon perusteella ;)

synnytyshuoneitakin on erilaisia, ja ylipäänsä sillä ympäristöllä on aika vähän merkitystä siinä hommassa.

siis se huone missä minua tarkkailtiin oli mukava, parisänky ja tv. mutta synnytyshuone oli niin puistattava ja todella hyvin kuului kun joku alkoi synnyttää keskellä yötä... vain kapea käytävä välissä...

Alkuperäinen kirjoittaja firequeen harmaana:
siis se huone missä minua tarkkailtiin oli mukava, parisänky ja tv. mutta synnytyshuone oli niin puistattava ja todella hyvin kuului kun joku alkoi synnyttää keskellä yötä... vain kapea käytävä välissä...

no, minun synnytys nyt ei ainakaan kuulunut yhtään mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei minunkaan, ellei nauru ja vitsailu sitten kuulunut viereiseen huoneeseen. Tai telkkarin ääni, kun katsoin Aliasta ja Kauniita & rohkeita =)

en tiedä onko täällä (mikkelissä) sitten muuta synnytyshuonetta ,kuin tuo yksi kolkko ja luontaan työntävä tila... ei ehditty miehen kanssa mihinkään perhevalmennuksiin eikä tutustua sairaalaan...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei minunkaan, ellei nauru ja vitsailu sitten kuulunut viereiseen huoneeseen. Tai telkkarin ääni, kun katsoin Aliasta ja Kauniita & rohkeita =)

onnekkaat seinänaapurit teillä :D itse kuuntelin väsyneenä ja turhautuneena sen eukon huutoa... ne huoneet olivat ihan vastakkain, suljetut ovetkaan eivät auttaneet mitään. ja aamulla kun hymyilevä hoitaja kysyi sainko nukuttua, teki mieli pamauttaa tarjottimella...

Alkuperäinen kirjoittaja äitix3:
Miksei sektion jälkeen voi synnyttää alakautta??? Vai onko niitä sektioita enemmän ku yksi? Ei ainakaan meillä ole yksi sektio ollut este.

sain sen käsityksen, että pystyssä arvessa suuri repeämisen vaara... lieneenkö saanut sitten väärää/vanhaa tietoa :)

Eipä sille osastolle yleensä nukkumaan mennäkään :). Mut alatiesynnytyksen etuja on mm. nopea toipuminen sektioon verrattuna sekä paljon pienemmät riskit. Ymmärrän, et toivot sitä.

Miksei sektion jälkeen voi synnyttää alakautta??? Vai onko niitä sektioita enemmän ku yksi? Ei ainakaan meillä ole yksi sektio ollut este.

sain sen käsityksen, että pystyssä arvessa suuri repeämisen vaara... lieneenkö saanut sitten väärää/vanhaa tietoa :)

Ensinnäkin tohon sun käsitykseen:
Mulla takana hätäsektio (ja pystyarpi) neljännestä,ja nyt viidennestä tehdään synnytystapa-arvio jossa katsotaan onko esteitä alatiesynnytykselle, sillä tuo hätäsektio/pystyarpi ei sitä automaattisesti ole.

Kolme ekaa, hyviä alatiesynnytyksiä.
Neljäs tuli maailmaan hätäsektiolla ja maailmani oli ihmeen musta tuon asian takia, etten saanut synnyttää häntä alateitse ja nähdä häntä heti syntymän jälkeen. Tottakai olin suuresti onnellinen, että vauva oli hengissä ja terve, mutta silti mieleni kapinoi ja halusin vielä kerran kokea tuon alatiesynnytyksen...MIKSI??? siihen en osaa vastata.

Nyt viides ja viimeinen tuloillaan ja nyt yhtäkkiä olen alkanut pelkäämään tuota alatiesynnytystä laskeumavaivojeni takia.
Leikkaustakaan en liiemmin haluaisi:(
Tämä synnytystapa ei minun päätettävissä, tyydyn kai sitten siihen mitä tohtorit päättää.

Mulla pystyssä hätäsektio-arpi. Sanottiin ettei vuoteen uutta raskautta, se oli ainoa rajoitus. Synnytin 3 vuotta tän jälkeen alateitse normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja minnaryyni:
Eipä sille osastolle yleensä nukkumaan mennäkään :). Mut alatiesynnytyksen etuja on mm. nopea toipuminen sektioon verrattuna sekä paljon pienemmät riskit. Ymmärrän, et toivot sitä.

Kyllä mun tuttavapiirissä sektiolla synnyttäneet ovat toipuneet nopsempaa. Häntäluun murtuma ja sulkijalihaksen katkeaminen ovat ikäviä paranneltavia. Jälkivuotokin on yleensä vähäisempää sektion jälkeen, kun putsaavat kohdun ennen sulkemista. Niin ja pystyvät siinä samalla hoitamaan istukan irrotuksen kunnolla, ettei siitä tule mitään ongelmia.

Onpas ollu huonoa tuuria :(. Mut ainahan on näitä yksittäistapauksia, tarkotin ihan vaan yleisesti. Ite oon onneks aina päässy vähällä ja kävelly ympäri sairaalaa kotiinlähtöä odotellessa. Omassa tuttavapiirissä taas tulehtuneita sektiohaavoja yms.

Yhteistyössä