Mikä ihme mua vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloitanko tupakoinnin taas?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloitanko tupakoinnin taas?

Vieras
Onko tää nyt ihan normaalia? Oon joskus vuosia sit ollut todella masentunut. Söin lääkkeitäkin useamman vuoden, nyt oon ollut 2v ilman lääkitystä.
Lopetin 1,5kk sitten tupakoinnin (ilman nikotiinivalmisteita) ja nyt on pari päivää ollut todella alakuloinen/masentunut olo. En jaksa mitään, mikään ei huvita, ei kiinnosta. oon itkuherkkä ja tunnen itseni ällöttäväksi ja inhoan itseäni (vaikka oon laihduttanut 20kg tässä samalla!)
Välillä iskee lieviä paniikkihäiriöitäkin... Voiko tää vaan olla joku tupakoinnin lopettamisen oire, vai oisko mun syytä hakeutua lekurille hakemaan napit uudelleen? En haluais syödä lääkkeitä enää, ne vaikuttaa liikaa myös positiivisiin tunteisiin ja seksi ei tunnu miltään niiden kanssa...
Mun elämässä ei ole muita muutoksia tapahtunut nyt, kuin toi tupakoinnin lopettaminen. :(

Toki tupakoinnin lopettaminen voi altistaa masennukselle mutta jos masennuskierre on lähteny käyntiin niin ei oo mitenkään sanottua että tupakoinnin aloittaminen siihen masennukseen auttaisi. Laita nikotiinilaastari jos et muuta keksi.

Sitäpaitsi se että on kaks päivää ollu paha mieli ei tarkoita että olisi masentunu. Kuka tahansa kokee välillä alakuloa. Masennus jatkuu pidempään..

Mä olin ihan sekaisin tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Välillä siis todella maassa, välillä ekstaattinen ilman mitään syytä. Pikkuhiljaa se siitä tasaantui. Joissain tutkimuksissa on ollut viitteitä siitä, että mt-ongelmista kärsivä voi "itselääkitä" masennusta tupakoinnilla. Mulla auttoi kun aloitin juoksuharrastuksen.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
nikotiiniriippuvuus harvoin aiheuttaa fyysisiä oireita, vaan vieroitusoireena on nälkää muistuttava tyhjyyden tunne. nikotiini poistuu kehosta kokonaan kolmen viikon kuluttua, joten fyysistä riippuvuutta sinulla ei enää ole, vaan riippuvuus on psyykkinen. Nyt tee itsellesi selväksi se, että et ole luopunut mistään. Jos nyt poltat tupakan, riippuvuuskierre lähtee alusta ja jos haluat lopettaa, niin joudut käymään koko prosessin uudestaan! ajattele miten hienoa on olla vapaa, etkä tarvitse tupakkaa enää mihinkään. Se ei poista alakuloasi kuin hetkeksi (tupakan mittaiseksi ajaksi), vaan pahentaa sitä (vierotusoireilla). tsemppiä!

Itse lopetin reilu puolitoista vuotta sitten. Nyt kesällä ratkesin tupakoimaan, mutta onnistuin lopettamaan uudelleen onneksi!

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Ollaan kaikki niin erilaisia, ettei tuohon voi oikein verrata muiden kokemuksia... Monihan ei ikinä pysty lopettamaan tupakointia tupakoituaan kuukauden, ja sitten on niitä joille se ei ole sen suurempi ongelma, vaikka ovat tupakoineet 20 vuotta. Toiset vierottuvat helpommin, kuin toiset. Itse olen pystynyt lopettamaan raskautuessani, mutta se motivaattori tosiaan on se vauva, jonka johdosta en edes koe, että on mahdollista lipsua päätöksessäni. Silti, en ole päässyt eroon himostani tupakoida. Tupakointi on jopa alkanut uudelleen, kun vauva on syntynyt. Olen kylläkin pystynyt lopettamaan taas raskauduttuani. Täytyy sanoa, että toisinaan elämä on tuntunut merkityksettömältä ilman tupakkaa, eikä mikään ole enää huvittanut. Oltuani pidemmän aikaa savuttomana, tulee niitä "elämä on täysin turhaa ilman tupakkaa" oloja ehkä kuitenkin hieman harvemmin, mutta tulee niitä silti. En tiedä loppuvatko ne ikinä kokonaan, mutta luultavasti kuitenkin vähenevät huimasti. Sinulla voi vaan olla taas rankempi vaihe menossa, joten koita sinnitellä. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty. Niin järjettömältä kuin savuttomuus välillä tuntuu, niin en voi neuvoa, kuin että koita sinnitellä. Toivon mukaan edes sinä olet joku päivä onnellisesti savuton. Minä en sinua tuomitse, vaikket olisikaan, sillä ymmärrän hyvin. Tsemppiä kuitenkin! Et sinä tupakkaa tarvitse, etkä muutakaan. :)

[QUOTE="Vieras";28901806]Toki tupakoinnin lopettaminen voi altistaa masennukselle mutta jos masennuskierre on lähteny käyntiin niin ei oo mitenkään sanottua että tupakoinnin aloittaminen siihen masennukseen auttaisi. Laita nikotiinilaastari jos et muuta keksi.

Sitäpaitsi se että on kaks päivää ollu paha mieli ei tarkoita että olisi masentunu. Kuka tahansa kokee välillä alakuloa. Masennus jatkuu pidempään..[/QUOTE]

Tiedän kyllä ohimenevän alakulon ja masennuksen eron, kerroinhan jo viestissäni olleeni masentunut useamman vuoden ajan ja saaneeni lääkitystä siihen. (Olin vaikeasti masentunut ja vuos tosta masennusajasta meni ihan puurossa, en edes muista, mitä olen tehnyt tai mitä syönyt, olenko edes käynyt kaupassa silloin ja jos olen, niin missä kaupassa)
Siksi mua huolestuttaakin tämä alakuloisuus, koska kerran masentuneella on suuri riski masentua uudelleen ja en todellakaan halua enää sinne pohjalle, missä silloin olin...

Kiitos teille tsemppaavista sanoista, toivottavasti tää on vaan joku ohimenevä vaihe, ettei tarttis enää aloittaa lääkitystä ja terapiaa uudelleen... :)

Yhteistyössä