Mikä kunta kohtelee kuolleen lapsen vanhempia näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijapöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tuotakin perhettä tuettaisiin, kun vain hakisivat oikeasta paikasta :confused:
Mutta kun eivät halua.
Mielummin nostavat älämölön asiasta.

Kai niitä kismittää se, että lapsi on ollut huostaan otettuna ja näinollen kunnan vastuulla, joten on hassua, ettei kunta ole sitten kuitenkaan kiinnostunut osallistumaan hautajaiskuluihin, jotka aiheutuivat, kun lapsi ole heidän vastuullaan.

Lapsen kuolema on perheelle surullista.
Sitä en kiistä.
Mutta mulla on usean vuoden työkokemus lastensuojelusta, yksiköstä, jossa asui huostaanotettuja ja avohuollon tukitoimena pitkäaikaisesti sijoitettuja yläkouluikäisiä nuoria.
Ja siellä opin, että nämä vanhemmat olivat erittäin tietoisia heille kuuluvista eduista ja korvauksista (esim. nuorten kotiviikonloppuina) ja myöskin siitä, että kaikki velvoitteet lasta/nuorta kohtaan loppui huostaanottoon. Ja toivat asiansa myös julki. Joskus suretti nuorten puolesta, kyse oli kuitenkin omasta jälkikasvusta, ei mistään bisneksestä.

Mutta mikä ihme noissa hautajaisissa maksoi noin paljon?
Yhteensä siis 3200 euroa, josta perheen pitäisi maksaa 1300 euroa.

Kirkko siunaa ja arkku ei paljoa maksa jos ottaa halvimman. Muistotilaisuutta ei tarvitse pitää (ja maksaa ruokia) jos on rahasta tiukkaa.

Kirkko siunaa ja arkku ei paljoa maksa jos ottaa halvimman. Muistotilaisuutta ei tarvitse pitää (ja maksaa ruokia) jos on rahasta tiukkaa.
Kaikki laitettiin tietysti viimesen päälle kuluja miettimättä, kun kuviteltiin, että joku muu maksaa??

Ankeaa oli pojan elämä. Lopulta kaikki kiteytyy hautajaisissa - vanhempien päällimmäinen huoli on se, että he itse joutuvat osittain maksamaan lapsensa hautajaiset. Pojan kohtalo oli surullinen, mutta vanhempien huolta en todellakaan jaa. Osanottoni jää puuttumaan!

• Tykkää
Reactions: Nelda

Samaa mieltä. Koko sulla ei tarvii kutsua. Eikä tarjolla tarvii olla sencseitentäkymmentä sorttia

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
Onneksi lynkkauksia ja hirttäjäisiä ei enää sallita. Tälläkin palstalla olisi lukuisia sellaisten toteuttajia ja vähintään niitä, jotka seuraisivat huutaen ja räkien moisia tapahtumia.

Kai niitä kismittää se, että lapsi on ollut huostaan otettuna ja näinollen kunnan vastuulla, joten on hassua, ettei kunta ole sitten kuitenkaan kiinnostunut osallistumaan hautajaiskuluihin, jotka aiheutuivat, kun lapsi ole heidän vastuullaan.

Kyllä minuakin kismittää, koska tässä on selvä epäkohta. Ensin maksetaan huostaanottopaikalle kaikki veroistamme, jotta se pitää lapsesta huolen. Sitten kun siitä lapsesta ei enää saakaan rahaa, niin hups se onkin yhtä äkkiä vanhempien vastuulla.

Erityisesti tämä kiukuttaa koska kaikilta ketjussa tuntuu unohtuvan että huostaanotto on isoa bisnestä. Vilkaiskaapa tuolta fonectasta paljonko esim. perhekodit tekevät voittoa. Katsoin kaksi ensimmäistä randomina voittoa oli 60.000-100.000 euroa/vuosi.

Kylmä, julma ja paska ihminen kun olen... niin mä en näe tässä ongelmaa. Miksi minun pitäisi ylipäänsä veronmaksajana maksaa pojan hautauskulut? Ja 1300€ vielä... sellainen rahasumma mulla hukkuu sohvan väliin kerran vuodessa, kun ei ole tarkka ja imuroin ne siivouksen yhteydessä.

Siis ihan oikeasti!! Lapsi on kuollut ja tuosta summasta pitää tapella. Sanokaa vain kusipääksi, mutta ei se vaan ihan helvetillisen ohi mene, jos väitän että tuon summan jostain vanhemmat saatuaan, törsää sen baariin.

Jos ajatelleen baarin perus 6€ bisseä, niin se on per vanhempi n.2 tuoppia vähemmän viikossa. 2 tuoppia!! Mutta ei... ei periaatteestakaan.

Kylmä, julma ja paska ihminen kun olen... niin mä en näe tässä ongelmaa. Miksi minun pitäisi ylipäänsä veronmaksajana maksaa pojan hautauskulut? Ja 1300€ vielä... sellainen rahasumma mulla hukkuu sohvan väliin kerran vuodessa, kun ei ole tarkka ja imuroin ne siivouksen yhteydessä.

Siis ihan oikeasti!! Lapsi on kuollut ja tuosta summasta pitää tapella. Sanokaa vain kusipääksi, mutta ei se vaan ihan helvetillisen ohi mene, jos väitän että tuon summan jostain vanhemmat saatuaan, törsää sen baariin.

Jos ajatelleen baarin perus 6€ bisseä, niin se on per vanhempi n.2 tuoppia vähemmän viikossa. 2 tuoppia!! Mutta ei... ei periaatteestakaan.

Maksat joka tapauksena veroina huostaanoton kustannukset. Eikö olisi oikein että huostabisnes maksaisi myös hautauskulut kun lopulta lapsi on ollut heidän vastuullaan? (Perään tähän lakimuutosta tällaisten tapausten kohdalle) En teidä onko tämä lapsi ollut yksityisellä huostaanotossa, jos olisi, olisin katsonut paljonko ko. yhtiö teke voittoa. En näet näe oleellista eroa rahavirtojen suhteen maahanmuuttaja- ja huostaanottobisneksessä. Molemmissa on isoja sijoittajia ja molemmissa voitto revitään verorahoista joita me molemmat maksamme.

Lapsen kuolema on perheelle surullista.
Sitä en kiistä.
Mutta mulla on usean vuoden työkokemus lastensuojelusta, yksiköstä, jossa asui huostaanotettuja ja avohuollon tukitoimena pitkäaikaisesti sijoitettuja yläkouluikäisiä nuoria.
Ja siellä opin, että nämä vanhemmat olivat erittäin tietoisia heille kuuluvista eduista ja korvauksista (esim. nuorten kotiviikonloppuina) ja myöskin siitä, että kaikki velvoitteet lasta/nuorta kohtaan loppui huostaanottoon. Ja toivat asiansa myös julki. Joskus suretti nuorten puolesta, kyse oli kuitenkin omasta jälkikasvusta, ei mistään bisneksestä.

Lapsi ei voi valita vanhempiaan mutta en silti näe yhtään oikeampana että näillä lapsilla tehdään bisnestä. Voittoja katsottaessa jää yhteiskunnallisesti kaksi järkevää vaihtoehtoa:
a) Mennään minimi resursseilla jotta voittoa jää mahdollisimman paljon, jolloin hoito, ohjaus ja muut elämään valmistavat asiat eivät olla se tärkein yhtiössä

b) Kilpailutus ei toimi kuten sen pitäisi toimia.

Seurakunnan hautausmaksu 500.800 euroa. Halvin arkku ja kuljetus 700-1000 euroa. Hautakivi 1200-2000 euroa.. Muistotilaisuus 700-1000 euroa.

Toivon että ylläpito poistaa tämän ketjun. Jotkut ajattelemattomat ja myötätunnottomat ihmiset aiheuttavat herjaavilla ja panettelevilla kommenteillaan pojan läheisille lisää surua jos nämä sattuvat näkemään tämän ketjun.

Kyllä on suomalaisilla vääristynyt maailmankuva. Pitääkö kaikki saada ilmaiseksi valtiolta tai kunnalta? Kannattaisi asua joskus jossain muualla niin maailmankuva voisi hieman muuttua. Laiskan pulleet ja tyhmät ihmiset odottaa, että kaikki tippuu taivaasta tms.

Toivon että ylläpito poistaa tämän ketjun. Jotkut ajattelemattomat ja myötätunnottomat ihmiset aiheuttavat herjaavilla ja panettelevilla kommenteillaan pojan läheisille lisää surua jos nämä sattuvat näkemään tämän ketjun.

Mitä sä selität? Miten hyödyllistä keskustelu on, jos ei saa esittää eriäviä mielipiteitä, koska jollekulle voi tulla paha mieli?

Voi toki poistaa. Mutta varmaan heidän omasta tahdostaan juttu on julkisuuteen tullut.

Kyllä on suomalaisilla vääristynyt maailmankuva. Pitääkö kaikki saada ilmaiseksi valtiolta tai kunnalta? Kannattaisi asua joskus jossain muualla niin maailmankuva voisi hieman muuttua. Laiskan pulleet ja tyhmät ihmiset odottaa, että kaikki tippuu taivaasta tms.

Olen samaa mieltä. Poistetaan vaan koko huostaanottobisnes. Siinä oppisivat pahat ja julmat ihmiset että lapsilla rahanteko on väärin.

Totuus ja vain totuus on se, että huostaanotojen, vanhustenhuollon etc. silloin kun omaiset eivät niistä huolehdi tulisi olla yhteiskunnan julkisen, eikä yksityisen sektorin hallussa. Kenen oman tunnon mukaan se, että huostalapsilla ja vanhuksilla tehdään VOITTOA ON OIKEIN? Anteeksi isot kirjaimet.

Vaikka olisi lasten huoltaja?

Naulan kantaan. Yleensä huoltaja maksaa omaisensa hautauksen. Kysytäänpä näinpäin jos vaihtoehdot ovat haustauskulujen maksajina a) Huostaanottanut yhtiö/kunta b) Veronmaksaja niin kummankos arvon palstalaiset valitsevat.

Huostaanoton kulut maksetaan verorahoista ja jos perheellä ei ole varaa hautajaisiin. Veronmaksaja maksaa kahdesti.

Olen samaa mieltä. Poistetaan vaan koko huostaanottobisnes. Siinä oppisivat pahat ja julmat ihmiset että lapsilla rahanteko on väärin.

Totuus ja vain totuus on se, että huostaanotojen, vanhustenhuollon etc. silloin kun omaiset eivät niistä huolehdi tulisi olla yhteiskunnan julkisen, eikä yksityisen sektorin hallussa. Kenen oman tunnon mukaan se, että huostalapsilla ja vanhuksilla tehdään VOITTOA ON OIKEIN? Anteeksi isot kirjaimet.

Jollain kai pitää motivoida jaksamaan niitä monstereiat. Vaikka rahalla, vaikea kai muulla motivoida.

Tota noin... kamala tilanne ja varmasti on raskasta, mutta silti mä en nyt ihan ymmärrä tätä ongelmaa. Ensinnäkin, he ovat vaan hakeneet tukea väärästä paikasta, mikä on heille myös selitetty. Toiseksi, he ovat jo saaneet hautajaisiin tukea 1900 euroa, minkä kyllä ihan oikeasti luulisi jopa riittävän kun ei kalliimman mukaan kaikessa mene...

Tavallinen töissäkäyvä ihminen, joka ei välttämättä ole kovapalkkainen mutta tienaa juuri yli toimeentulotuen rajan, maksaisi tästäkin itse sen koko summan...

Seurakunnan hautausmaksu 500.800 euroa. Halvin arkku ja kuljetus 700-1000 euroa. Hautakivi 1200-2000 euroa.. Muistotilaisuus 700-1000 euroa.

Hautakiven saa noin 500 eurosta ylöspäin... sen voi myös laittaa myöhemmin, jos rahapussi ei heti kestä, tai laittaa vaikka puisen ristin. Muistotilaisuuden kustannukset taas on ihan tarjoiluista kiinni. Olen ollut sellaisissakin, missä tarjottiin kahvia ja voileipiä sekä itse tehtyä kakkua.

Yhteistyössä