Mikä lomassa on niin hienoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Kaikki aina hehkuttaa ku loma alkaa ja odottavat lomaa. Mä oon neljän päivän jälkee jo ihan valmis palaa takas töihin. Ois eriasia jos sais nukkuu ja vaan olla tai tehä miehen kans kaikkee mitä ei muuten saa. Mutta lapset herättää joka tapauksessa seittemältä. Oon jo ihan kypsä istuu tuol hiekkalaatikon reunalla. Kyllästyny rytmittää päivää ruoka aikoijen ja päikkäreitten mukaan. Rahaa ei oo tehä mitään ihmeellistä. Korkeintaan hoplopissa käyntiä. Eli aika sama ku oisin töissä.

Ni kertokaa hyvät ihmiset mitä hienoa tässä on??

Ei tarvi pukea aamulla, ei oo pakko lähtee mihinkään (ei edes sinne hiekkalaatikon reunalle) voi elellä kiireettömästi, maleksia rannalla, lukea siellä hiekkalaatikon reunalla kaikki ne kirjat, joita ei ole ehtiny lukea, tehdä ne käsityöt valmiiksi, mitä ei oo ehtiny tekemään...Onhan se nyt ihan eri asia, kun ei ole kellonaikoja, koska pitää olla jossakin.

No se ois lomaa jos ei tarttis lähteä. Mutta itse ainakin koen huonoo omaa tuntoo jos ollaan sisällä koko päivä. Ja viimeistään puolen päivän jälkeen alkaa kitinä "mennään ulos, mennään keinuu". Ja joku mainitsi aikataulut. Ni kyllä noitten lasten kans on pakosti aikataulut syömisen ja päikkäreitten kanssa. Mitä noitten lasten kanssa muuta tekis ku tossa pihalla pörräis? Ja itse en lue enkä tee käsitöitä. Eli en vieläkään oikeen saanut vastausta kysymykseeni..

[QUOTE="hmm";26401627] Mutta itse ainakin koen huonoo omaa tuntoo [/QUOTE]

Niimpä...onko se vika nyt lomassa vai lomalaisen asenteessa? Toki kesällä ja hienolla säällä on kiva ulkoilla, mutta miksi potea huonoa omaatuntoa, jos sadesäällä sanoo, että nyt on niin kurja keli, että löhoillään kokopäivä elokuvia katselle, lueskellen, pelaillen tai mikä nyt sitten onkin kiva tapa olla.

Niimpä...onko se vika nyt lomassa vai lomalaisen asenteessa? Toki kesällä ja hienolla säällä on kiva ulkoilla, mutta miksi potea huonoa omaatuntoa, jos sadesäällä sanoo, että nyt on niin kurja keli, että löhoillään kokopäivä elokuvia katselle, lueskellen, pelaillen tai mikä nyt sitten onkin kiva tapa olla.

No ilman tuota huonoa omaa tuntoakin. Lapset alkaa heti aamusta kärttää sinne ulos. Ja sehän ei lopu vaikka mitä tekis. Ainut hyvä syy on että sataa vettä. Mut se nyt on ihan sama loppujen lopuks onko sitä ulkona vai sisällä. Tää lomailu mitää kummallist oo siltikää. Aivan valmis jo palaa töihin.

Minkä ikäiset lapset sulla on?

Mekin herätään aina aikaisin, oli loma tai ei, mutta on se vaan kivempaa kun ei tarvitse kytätä kelloa että nyt on sen ja sen verran aikaa ja pitäis olla jo jne.

[QUOTE="hmm";26401722] Tää lomailu mitää kummallist oo siltikää. Aivan valmis jo palaa töihin.[/QUOTE]
Ihan pakko kysyä, että etkö oikeasti saa iloa elämäön mistään muusta kuin työstä??? Kun mun käsittääkseni suurimmalla osalla ihmisiä työ haittaa harrastuksia, elämää itsensä toteuttamista, kaikkea sitä mistä nauttii. Itsekkin olen kokenut sen, että vaikka sain uuden työn, josta nautin, niin 2 vuodessa se muuttui niin työksi, että ei sitä ilman palkkaa olis tehny, eli nautinto tulee tilinauhasta, ei työstä, vaikka työ onkin kivaa, mutta se sitoo mut työpaikalle ja pois harrastuksista -vaikka ne liittyy osin työhön, niin harrastuksena saan päättää koska ja paljonko teen, työ pitää tehdä silloin kun työvuoro on.

Ihan pakko kysyä, että etkö oikeasti saa iloa elämäön mistään muusta kuin työstä??? Kun mun käsittääkseni suurimmalla osalla ihmisiä työ haittaa harrastuksia, elämää itsensä toteuttamista, kaikkea sitä mistä nauttii. Itsekkin olen kokenut sen, että vaikka sain uuden työn, josta nautin, niin 2 vuodessa se muuttui niin työksi, että ei sitä ilman palkkaa olis tehny, eli nautinto tulee tilinauhasta, ei työstä, vaikka työ onkin kivaa, mutta se sitoo mut työpaikalle ja pois harrastuksista -vaikka ne liittyy osin työhön, niin harrastuksena saan päättää koska ja paljonko teen, työ pitää tehdä silloin kun työvuoro on.

En mä työstä kovinkaa kummosta iloa saa. Mut töissä on seuraa työkavereista ja päivissä on tekemistä yms.. Ei varmaa tätä kukaan tajuu. Mut kotona ei oo mitää muuta ku ulkona kökkimistä ja ruuan tekoo ja lasten kans jutteluu. En vaan nauti siitä ja oon väsyny herämää joka aamu klo 7. Nauttisin enemmän lomasta jos se olisi mun ehdoilla ja saisin tehä mitä mä haluan ja millon haluan. Ja joku kysy lasten ikää niin 4.5v ja 1,5v.

Minusta on aika surullista jos et nauti lapsistasi. Miksi teit lapsia? En nyt kysy sellaisella äänensävyllä "et oisit jättäny kakarat tekemättä", vaan ihan uteliaisuudesta, miksi halusit lapsia silloin kun aloitte niitä suunnitella? Minusta lomalla on ihaninta kun ei tarvitse viedä lapsia hoitoon ja saa tehdä niiden kanssa juttuja mitä ei muuten ehdi. Pelailla,piirrellä ja kulkea puistoissa.

Ps. nythän olen siis työtön, mutta muistelen sitä aikaa kun en ollut ja oli viikonloput ja lomat.

[QUOTE="hmm";26401796] Nauttisin enemmän lomasta jos se olisi mun ehdoilla ja saisin tehä mitä mä haluan ja millon haluan. Ja joku kysy lasten ikää niin 4.5v ja 1,5v.[/QUOTE]

Ainut asia, minkä mä näen, että lapset estää on nukkuminen silloin kun haluaa, mutta jos loma on hiukan pidempi, niin lapset kuitenkin nukkuu kauemmin kuin aikuiset, eikö niidenkin aikataulu saisi hiukan lomajoustoa? Onko niiden pakko mennä niin aikasin nukkumaan? Siten saisi niitä vapaita aamuja.
Musta on ihanaa, kun lapsilla loppu koulu ja eskari, vaikka itsellä ei lomaa olekkaan. Aamut on rauhallisia -kaikki nukkuu vielä kun lähdetään töihin eikä tarvi olla hoputtamassa ketään mihinkään.
Mutta mitä sitten tekisit, jos ne lapset ei olisi häiritsemässä? Mistä nautit? Mieti ensin ihan yksinkertaisesti sitä, mitä haluaisit tehdä ja mieti sitten, miten sen saa sovellettua lapsiperheen elämään.

Itse en koen etten nauti lapsista. Mut en vaan nauti tästä tekemättömyydestä pitkään. Olihan toi aluks ekat kolme neljä päivää kivaa. Nyt alkaa jo tympii. Meijän lapset meni eilenkin kymmenelt nukkuu ja seiskalta ne silti ponkas ylös.. Et illois on jo sitä loma joustoo siinä toivos että ne nukkuis aamulla, mutta turhaan.. Haluaisin lomalta molempia perheen kanssa ja yksin oloo.

Minua suoraan sanottuna v--uttaa nämä kylmät ilmat. Silloin kun on lämmintä ja aurinko paistaa, niin keksin vaikka mitä kivaa lasten kanssa, ollaan pihalla, käydään uimassa, puistoillaan, retkeillään yms. ja nautin täysillä lasten kanssa olosta ja muutenkin olen touhukas. Mutta näillä kylmillä keleillä ja sadepäivinä olen aina niin vetämätön eikä mikään kiinnosta. Hyvä kun jaksan lapset edes patistaa ulso leikkimään keskenään. :(

Omat mielialani ja tunteeni vaihtelevat siis suuresti ilmojen mukaan nollasta sataan, jonkin asteista kaksisuuntaista mielialahäiriötä olen alkanut kohdallani epäillä. Vai vaikuttaako muilla ilmat näin paljon tekemisiin?

[QUOTE="hmm";26401916]Haluaisin lomalta molempia perheen kanssa ja yksin oloo.[/QUOTE]

Järjestä yksin oloa!
Meillä kaikki tietää, että äiti saa välillä "nyt kaikki täältä ulos"-kohtauksen ja sillon isot muksut häipyy kavereilleen ja iskä pienimmän kanssa johonkin tai miten nyt milloinkin. Tänään sattu ihan vaan muuten tämmöinen äidin yksin olo ilta (no toi 14v on kotona, mutta sitä ei paljoa näy eikä kuulu) tottakai jokainen tarvii omaa-aikaa -loma tai ei!

Tuossa vaiheessa loma onkin aika rankkaa, mutta helpottaa kyllä kun lapset kasvavat eikä siellä hiekkalaatikolla enää tarvitse istua ja päiväunet jää pois.

Mä kävin itse lasten kanssa eri leikkipuistoissa, kun se on kesällä helppoa ja puistossa lapset saa ruokaa (ainkain täällä Hesassa) ja julkisilla pääsee ilmaiseksi. Samalla saa itselleen vähän vaihtelua ja jos on joku äitikaveri, jolla saman ikäisiä lapsia, niin on sitten vähän juttuseuraakin.

Nyt kun lapset on jo vähän isompia, 5v. ja vajaa 8v. niin teemme metsä- yms. retkiä, joista lapset nauttii ja itsellekin se on ihan mukavaa vaihtelua ja rentoutumista luonnossa.

:O Miksi pitää rytmittää päivät ruoka- ja päikkäriaikojen mukaan?
Miksei voi mennä rannalle tekemään hiekkalinnoja ja loiskimaan veteen? Kaupungille kiertämään leikkipuistoja tai muita paikkoja? Uimahalliin? Piknikille? Pihalle viltin kanssa ja lapsille vaikka katuliidut? Terassikukkien istutusta?
Ihan mitä vaan muuta kuin tylsistymistä ja kellon katsomista?

Miulla ei lomaa ollutkaan lasten ollessa pieniä. Tai noh, tietty kotiäitiys on "pelkkää lomaa". Tosin opiskelin silloin myös. Lomassa on hienointa ottaa irti siitä kaikki, mikä on irrotettavissa. Se voi tapahtua ihan kotosalla ja omalla porukalla, ei se paras loma tapahdu kalliisti jossain toisessa maantieteellisessä sijainnissa. Min loma alkoi lauantaina ja on jo ylittänyt kaikki odotukseni, vaikken ole juuri kotoa poistunut.

Yhteistyössä