Mikä mielenterveydenhäiriö mulla oikein on...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvä mielenterveys, kiitos.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvä mielenterveys, kiitos.

Vieras
Mä ajattelen koko ajan että ulkona nuo pulit kyylää.

Naapureista tulevat äänet ahdistaa ja aattelen et ne kyttää myös minua.

Olen jatkuvasti, edes vähän ahdistunut, enkä kykene elämään vapautuneesti.

Ennen kykenin hallitsemaan mieltäni ja käsittelemään nämä ahdistavat tunteet, ne oli sitten jonkun aikaa poissa, kunnes toistin taas käsittelyn ja ne pysyivät taas jonkun aikaa poissa.

Nyt on tunne sellainen, ettei ole enää ollut pitkään aikaan mitään kosketusta tai vaikutusta omaan mieleen. Vaikka sä yrität kuinka sitkeästi käsitellä näitä epänormaaleja tuntemuksia, ne tunkee ikään kuin sun pään sisään bumerangina takaisin !

Kohta tällästä oloa on jatkunu 6kk. Nyt 5kk menossa. Ja mie en osaa elää, elämän yksinkertaset asiatkin tuottaa mulle suunattomia vaikeuksia.

Onko mulla enää tästä toivoa, että mieli palautuisi normaaliksi? :'(

Ps. Ammattiavun piirissä oon juossu, ei mitään apua. Niinpa tulin nyt keskustelemaan sitten tänne ja kokeilemaan saisinko täältä tilanteeseeni enemmän jonkinlaista konkreettista apua. Joten kaksplussan raati, pliis, auttakaa !!

Siis vasta puoli vuotta ollut tuollaista? No ehkä et ole vielä riittävästi ollut ammattiavun piirissä, onhan sulla pysyvä hoitosuhde missä voit kertoa toistuvasti noista niin eiköhän jossain vaiheessa esim. lääkitystä kokeilla, jos ei kerran vielä ole sitä aloitettu?
Ehkäpä sulla on jokin harhaluuloisuushäiriö (kuten ilmeisesti itsellänikin on dg) tai psykoosi puhkeamassa. Aika helposti minulle on ainakin kaikenlaisia psykoosinestolääkkeitä tyrkytetty jopa unihäiriöihin.

Siis vasta puoli vuotta ollut tuollaista? No ehkä et ole vielä riittävästi ollut ammattiavun piirissä, onhan sulla pysyvä hoitosuhde missä voit kertoa toistuvasti noista niin eiköhän jossain vaiheessa esim. lääkitystä kokeilla, jos ei kerran vielä ole sitä aloitettu?
Ehkäpä sulla on jokin harhaluuloisuushäiriö (kuten ilmeisesti itsellänikin on dg) tai psykoosi puhkeamassa. Aika helposti minulle on ainakin kaikenlaisia psykoosinestolääkkeitä tyrkytetty jopa unihäiriöihin.

On ollut aiemminkin, mutta nyt kun muutin uuteen asuntoon niin vielä enemmän.

Mulla oli pysyvä hoitosuhde ja lääkitystä olen syönyt myös, mutta se hoitosuhde on nyt katkastu koska en kuulemma enää tarvinnut sitä.

Ja unen kanssa mulla on ollu ongelmia myös pitkään, siihen sitä lääkitystä söinkin + masennukseen + ahdistuneisuuteen.

PSYKOOSI. hui...

No sitten sun täytyy vain tunkea sinne mt-toimistoon tai terveyskeskuslääkärille ja sanoa että sua ahdistaa ja pelottaa etkä enää jaksa kun päässä pyörii ja elämä on vaikeaa näiden ajatusten vuoksi. Sun täytyy sanoa suoraan että olet aivan poikki etkä kestä enää.

Oletko töissä/työtön? Kuinka paljon vietät aikaasi kotona? Tämä olennainen asia jäi sinulta kertomatta.

Voit aivan hyvin olla myös meluherkkä ihminen ja äänet kiusaavat senkin takia. Tai sinulla on ihan muu ongelma, jonka projisoit naapurien kautta? Joskus on helpompi miettiä sellaista, mikä on helppoa ja johon voi takertua. Ärsyyntyä mieluummin naapureista kuin ärsyyntyä asioille, joille pitäisi elämässäsi tehdä jotakin. Usein me ihmiset huijaamme itseämme todella tehokkaasti ja selitämme hienosti, että tässä nyt on hirveä naapurinongelma ja samaan aikaan vaikkapa 100 kg läskiä lyllyy kehossa kertoen henkilön elämästä enemmän kuin henkilö itse sitä suostuu näkemään.

Onko sinulla ollut hetkiä, että aikasi kuluu mukavasti ja unohdat naapurit edes hetkeksi? Jos on, niin ala etsimään mitkä asiat saavat sinut innostumaan. Voit opetella hallitsemaan ajatuksiasi ja tunteitasi keksimällä sitä kivaa. TAi ihan vaan systemaattisesti sanoa itsellesi usean kerran päivässä "nyt minä haluan miettiä kesää/joulua/jotakin mistä tykkäät. Luo mielikuvia paikoista, joissa viihdyt tai joissa uskot viihtyväsi. Liitä ajatuksesi unelmapaikkoihisi ja huomaat, että saat edes pariksi minuutiksi olosi tuntumaan ihan hyvältä.

Ääniherkkyyteen taas auttaa kuulosuojaimet. Tai kuuntele musiikkia.

Ei sinulla mitään hätää ole, vaan olet sellaista ihmistyyppiä joka ilmeisesti jää herkästi pyörittämään samaa levyä. Reagoit ensin tunteillasi ja sitten vasta järjelläsi. Nyt pitäisi harjoitella järkeilemään ja siinä työtä riittää.

Ja jos tykkäät kirjoittaa, niin kirjoita naapureistasi. Tee heille tarinat ja miten sitten lopulta käykään. Loppuuko naapuruutenne hauskasti/järkyttävästi/romanttisesti. Mutta niin pystyt käsittelemään tunteitasi, joita nyt koetat torjua. Pikku hiljaa tarinat voivat muuttua tarinaksi sinusta.

Kun olin itse ilman työtä ja liian pitkään kotona aloin miettimään naapureita. Tunnistan ongelmasi, muutta jaoin sitä ystävieni kanssa ja aloin tajuamaan, että on otettava irti väkisinkin.

Olen työtön ja melkeen jatkuvasti kotona. 24/7.

Voiko siitä meluherkkyydestä opetella eroon? ja kyllähän mun elämässä vaikka mitä ongelmia on... Yritän kyllä koko ajan tehdä niille jotain, mutta kun ote lipsuu.

No hetkeksi olen saanut unohdettua, mutta aika hyvin nämä naapurit, pulit, sun muut pyörii päässäni jatkuvasti.

Musiikkia oon kuunellu mut kun naapuri häiriintyy siitä ja minä häiriinnyn naapurin musiikinsoitosta. ! kolistelusta, kilistelystä... ymsymsyms

Ja oon tuota realistista ja järkevää ajattelua koittanu myös harjottaa, mutta kun ei tunnu toimivan. Aina lipsuu väärien ajatusten ja tuntemusten puolelle... En halua olla tollanen samaa levyä pyörittävä paskiainen, perkele !

Ja kumpa saisin töitä... Sitä tässä yritetään nyt minulle saada...