Mikä mielestäsi olisi oikeudenmukainen palkka sairaanhoitajalle ja lähihoitajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja insinööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";24630071]Vai sairaanhoitajalle isompi alkupalkka kuin ekonomille. Varsin mielenkiintoista :laugh:[/QUOTE]

Oletkos ekonomi? Harvinaisen tyhmä, tässä kun puhuttiin vain hoitajien palkoista, ei siitä että niiden pitäisi olla suuremmat kuin ekonomilla. Monilla muilla aloilla on myös naurettavan pienet lähtöpalkat.

Varmaan saan vastalauseita ja yleistä paheksuntaa, mutta mun mielestä palkka on aikalailla sopiva.
Lähärinä mun peruspalkka on n.2000€, tähän ikä- ja vuorolisät päälle. Hyvin riittää kaikkeen tarpeelliseen, ja tarvittaessa tarpeettomaan.

Itse olen sairaanhoitaja ja olisin tyytyväinen palkkaani, jos

a) Vuorolisät saisi verottomina. Minusta on kohtuutonta, että maksan veroa korvauksesta, joka on tarkoitettu korvaamaan vuorotöistä aiheutuvia haittoja. Tutkimusten mukaan vuorotyö altistaa monenlaisille sairauksille ja välillä menee päiviä, etten näe läheisiäni kunnolla esim. iltavuorojen aikaan.

b) Palkka olisi jotenkin verrannollinen työn vaativuuteen. Itse olen sitä mieltä, että esim. teho-osastolla (aikuisten ja lasten), leikkaussaleissa vaativissa yksiköissä jossa tehdään mm. sydänleikkauksia ja ensiavussa tulisi olla huomattavasti suurempi palkka kuin esim. ihotautienosastolla. Tällöin vaativimpiin paikkoihin saataisiin eniten niitä osaavia ihmisiä, mitä tällä hetkellä ei todellakaan tapahdu. Kuka lähtee stressaavaan työhön, kun samalla rahalla voi rasvata ihottumia eri osastolla?

[QUOTE="eee";24630071]Vai sairaanhoitajalle isompi alkupalkka kuin ekonomille. Varsin mielenkiintoista :laugh:[/QUOTE]

no tää ei ollut aihe tässä aloituksessa, mutta kun kerta otit puheeksi niin joo, mun mielestä sairaanhoitajan palkka tulisi olla samaa luokkaa kuin kaupallisen korkeakoulualan palkat.

[QUOTE="vieras";24629880]Lähihoitajilla saisi jäädä käteen noin 2200€ ja sairaanhoitajilla noin 2600€.[/QUOTE]

eli sairaanhoitajalle noin 4000euron palkka bruttona. Ja lähärin kovaa vastuuta joku kuvasi paskavaippojen vaihtamisella ja lääkereseptin sisälukutaidolla. Ihanko oikeasti se on vaativa tehtävä? Jotenkin miellän sen reseptin määrittelyn vaativaksi, ei sitä että osaa ottaa pari pilleriä oikein.

no tää ei ollut aihe tässä aloituksessa, mutta kun kerta otit puheeksi niin joo, mun mielestä sairaanhoitajan palkka tulisi olla samaa luokkaa kuin kaupallisen korkeakoulualan palkat.

"kaupallisen korkeakoulualan" :D :D mitähän se on? näin käy kun tekee samaan aikaan neljää hommaa ja koittaa samalla muotoilla jotain järkeviä lauseita.

otan uusiksi. mun mielestä sairhaanhoitajien palkat tulisi olla samaa tasoa kuin kaupallisen korkeakoulututkinnon omaavilla perusjampoilla on eli joku sellainen 3 tonnia.

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;24629154:
Aina ruikutetaan hoitajien palkoista. Eli galluppia kehiin!

Jos nykyisellään sairaanhoitajan keskiansio on vuorotyölisineen n.2500e/kk ja lähihoitajan n.2000e/kk, niin paljonko noiden sun mielestä pitäis sitten olla?

a) sairaanhoitaja
b) lähihoitaja

Nää 2500 ja 2000 kuulostaa ihan hyviltä.

Mä tienaan lähihoitajana kunnalla 1900e/kk. Sairaanhoitajat samassa työpaikassa tienaa 2100e. Mun mielestä lh:n ja sh:n palkkaero on liian pieni.

Mitenkään väheksymättä mun koulutusta tai ammattitaitoa, niin onhan se hassua että minä joka kävin kouluni 2 vuodessa saan vain 200e vähemmän kuin 3,5v opiskeleva sh. Jolla enemmän vastuuta tietenkin työpaikalla.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Ainoa mahdollisuus on että vientiteollisuuden palkkoja nostetaan reilusti koska niiden verotuloilla kustannetaan kunnallisten palkat. Tässä taas saattaa kapitalisti laittaa kapuloita rattaisiin.

"kaupallisen korkeakoulualan" :D :D mitähän se on? näin käy kun tekee samaan aikaan neljää hommaa ja koittaa samalla muotoilla jotain järkeviä lauseita.

otan uusiksi. mun mielestä sairhaanhoitajien palkat tulisi olla samaa tasoa kuin kaupallisen korkeakoulututkinnon omaavilla perusjampoilla on eli joku sellainen 3 tonnia.

Ei kuntapuolella esim. tradenomit tienaa kolmeatonnia. Pankinkaan kassalla ei saa noin paljon. AMK-insinööreilläkin menee varmasti useampi vuosi tuohon 3000, jos ei ole erittäin vastuullisessa asemassa. Mielestäni nämä hommat voi ainakin koulutuksen keston puolesta rinnastaa sairaanhoitajiin. Kaikissa näissä töissä on omanlaiset vastuunsa ja haasteensa.

Tämä onkin vaikea kysymys.
Nimittäin, itse valmistun sairaanhoitajaksi pian. Tämä palkka- asia on mietityttänyt useampaan otteeseen, sillä minulla oli muitakin vaihtoehtoja koulutukseeni. Jos olisin valinnut toisin, valmistuisin myös nyt samaan aikaan kuin sairaanhoitajaksi. Mutta, mitä työvoimatoimiston sivuja olen selaillut, niin alalta ei ole ollut avoinna kuin muutama työpaikka pitkiin aikoihin. Sairaanhoitajien paikkoja on aina auki, koska palkka on pieni ja työ raskasta. Eli tässä on ongelma: monilta aloilta kyllä tienaa paljon paremmin, mutta työnäkymät ovat melkoisesti heikommat. Sairaanhoitajilla on aina töitä. Sen takia valitsin tämän koulutuksen. En halua lukea montaa vuotta vain siksi, että voin valmistumiseni jälkeen ilmoittautua työttömäksi.

Tietenkin nostaisin sairaanhoitajien palkkaa hieman, peruspalkka kuuluisi olla noin 2500 euroa. Vuorolisät myös hieman paremmiksi, lisäksi päivystys- ja kotoakutsumisrahat pitäisi nostaa korkeammiksi. Palkan nosto pitäisi kuitenkin olla maltillinen, koska kunnilla ei yksinkertaisesti ole varaa maksaa enempää. .

Yhteistyössä